Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
#Metoo op de hondenshow
Moderator: moderatorteam
-
- Zeer actief
Re: #Metoo op de hondenshow
showen is ook een stukje netwerken natuurlijk, met zijn allen achter een kampioen aanlopen vind ik dan weer niet zo goed voor de genen poel.. maar t is niet verplicht op te showen
- Marjoleine
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
- Contacteer:
Het is vooral praktisch vaak omdat je de honden daar bij elkaar ziet.S@ndr@ schreef:showen is ook een stukje netwerken natuurlijk, met zijn allen achter een kampioen aanlopen vind ik dan weer niet zo goed voor de genen poel.. maar t is niet verplicht op te showen
Dan kun je vergelijken.
Wat een flauwekul. Je kunt prima fokken zonder showen en toch met stamboom.Chihuahua-paws schreef:Maar een fokker die niet showd en wel onder de raad fokt die zul je niet snel vinden. Zie je pups ook maar kwijt te raken. In de wereld waar het draait om die schijn.
Stamboomloos gaat dat makkelijker dan heb je met die hele wereld niets vandoen. Maar met stamboom zul je toch de naam hoog willen houden.
En die pups raak je ook gewoon kwijt. Zeker jouw ras heeft daar werkelijk nooit problemen mee.
Er zijn ontzettend veel mensen die met stamboom fokken en niet of nauwelijks showen. Er zijn ook steeds meer rassen waar die hele showverplichting is afgeschaft dus het worden er ook steeds meer.
Iets verder kijken dan alleen je eigen ras kan echt leerzaam zijn.
-
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Duitse Pinschers
- Aantal honden: 2
Ik ben heel weinig met mijn vorige honden naar een show geweest en ben altijd de pups kwijt geraakt hoor.
Met de honden die ik nu heb ben ik al vaker naar een show geweest, en dat een hond zich daar op zijn best toont vind ik ook niet waar. Mijn honden in ieder geval niet. Want ik ben er niet goed in om ze mooi neer te zetten.
Ik laat de honden staan zoals ze willen staan. Vind het gewoon gezellig maar verder kan dat showen me gestolen worden.
Met de honden die ik nu heb ben ik al vaker naar een show geweest, en dat een hond zich daar op zijn best toont vind ik ook niet waar. Mijn honden in ieder geval niet. Want ik ben er niet goed in om ze mooi neer te zetten.
Ik laat de honden staan zoals ze willen staan. Vind het gewoon gezellig maar verder kan dat showen me gestolen worden.
Tama, Nikkie, Jarah en Bijou.
Groetjes Gonnie.
Er is geen spreker die het van de zwijger wint.
- Marjoleine
- Zeer actief
- Contacteer:
Haha, ik heb laatst toevallig naar de Duitse pinschers zitten kijken, zo staan alle mensen bij jullie erin volgens mijgonnie schreef:Ik ben heel weinig met mijn vorige honden naar een show geweest en ben altijd de pups kwijt geraakt hoor.

En het beste hondje won hoor, voor zover ik dat kan beoordelen dan. Degene die het netste stond was een andere en die won dus niet.
Ik was altijd de enige die bleef staan in de ring. Ga echt niet door mijn knieën om vervolgens niet meer overeind te komengonnie schreef:Ik ben heel weinig met mijn vorige honden naar een show geweest en ben altijd de pups kwijt geraakt hoor.

- Marjoleine
- Zeer actief
- Contacteer:
Ik ookNeeltje schreef:Ik was altijd de enige die bleef staan in de ring. Ga echt niet door mijn knieën om vervolgens niet meer overeind te komenoh had ook geen borstel bij me.

Ik kán wel weer overeind maar dat is niet zo heel charmant, dus daar pas ik voor zo en public

Dus mijn haafjes staan zelf en dan doen ze prima.
Ik vind het wel altijd grappig, zo soepel als al die handlers omlaag glijden zodra ze stilstaan

-
- Zeer actief
De fokker van Tanja vind het geloof ik wel jammer dat we niet naar alle shows gaan, maar we barsten niet van het geld. Vind het tegenwoordig aardig duur. Tanja heeft nu de kwalificaties die ze nodig heeft om te fokken volgens de regels van de rasvereniging dus vind het verder wel best. Anne moet nog een keer.Marjoleine schreef:Haha, ik heb laatst toevallig naar de Duitse pinschers zitten kijken, zo staan alle mensen bij jullie erin volgens mijgonnie schreef:Ik ben heel weinig met mijn vorige honden naar een show geweest en ben altijd de pups kwijt geraakt hoor.
Ik laat de honden staan zoals ze willen staan. Vind het gewoon gezellig maar verder kan dat showen me gestolen worden.![]()
En het beste hondje won hoor, voor zover ik dat kan beoordelen dan. Degene die het netste stond was een andere en die won dus niet.
Groetjes Gonnie.
-
- Zeer actief
Neeltje schreef:Ik was altijd de enige die bleef staan in de ring. Ga echt niet door mijn knieën om vervolgens niet meer overeind te komengonnie schreef:Ik ben heel weinig met mijn vorige honden naar een show geweest en ben altijd de pups kwijt geraakt hoor.
Ik laat de honden staan zoals ze willen staan. Vind het gewoon gezellig maar verder kan dat showen me gestolen worden.oh had ook geen borstel bij me.
Ik vind het hollen door de ring verschrikkelijk. Mijn airbags schieten alle kanten op. Haha.
Groetjes Gonnie.
Alsof het ingestudeerd is. Maar zo gauw ik wel omlaag ging of Lotje ook maar iets wilde aanraken, begon ze weer te springen, dus dat was gewoon staan en het moet maar goed zijn.Marjoleine schreef:Ik ookNeeltje schreef:Ik was altijd de enige die bleef staan in de ring. Ga echt niet door mijn knieën om vervolgens niet meer overeind te komenoh had ook geen borstel bij me.
![]()
![]()
Ik kán wel weer overeind maar dat is niet zo heel charmant, dus daar pas ik voor zo en public
Ik vind het wel altijd grappig, zo soepel als al die handlers omlaag glijden zodra ze stilstaan
- Marjoleine
- Zeer actief
- Contacteer:
Dat is het misschien ook welNeeltje schreef:Alsof het ingestudeerd is. Maar zo gauw ik wel omlaag ging of Lotje ook maar iets wilde aanraken, begon ze weer te springen, dus dat was gewoon staan en het moet maar goed zijn.Marjoleine schreef:Ik ookNeeltje schreef:Ik was altijd de enige die bleef staan in de ring. Ga echt niet door mijn knieën om vervolgens niet meer overeind te komenoh had ook geen borstel bij me.
![]()
![]()

Als een hond goed gebouwd is, is staan zoals ie staat ook goed. Dus daar doe ik niet moeilijk over.
Als er wat niet klopt heeft die keurmeester dat echt wel door.
- Chihuahua-paws
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Chihuahua langhaar
Stamboom fokkers binnen mijn ras. Die niet showen? Je maakt een grapje zeker?Marjoleine schreef:Het is vooral praktisch vaak omdat je de honden daar bij elkaar ziet.S@ndr@ schreef:showen is ook een stukje netwerken natuurlijk, met zijn allen achter een kampioen aanlopen vind ik dan weer niet zo goed voor de genen poel.. maar t is niet verplicht op te showen
Dan kun je vergelijken.
Wat een flauwekul. Je kunt prima fokken zonder showen en toch met stamboom.Chihuahua-paws schreef:Maar een fokker die niet showd en wel onder de raad fokt die zul je niet snel vinden. Zie je pups ook maar kwijt te raken. In de wereld waar het draait om die schijn.
Stamboomloos gaat dat makkelijker dan heb je met die hele wereld niets vandoen. Maar met stamboom zul je toch de naam hoog willen houden.
En die pups raak je ook gewoon kwijt. Zeker jouw ras heeft daar werkelijk nooit problemen mee.
Er zijn ontzettend veel mensen die met stamboom fokken en niet of nauwelijks showen. Er zijn ook steeds meer rassen waar die hele showverplichting is afgeschaft dus het worden er ook steeds meer.
Iets verder kijken dan alleen je eigen ras kan echt leerzaam zijn.
It's the animal, it's the animal, it's the animal instinct in me..
Toots we zullen je nooit vergeten. Rust zacht.
- Chihuahua-paws
- Zeer actief
Als ik een nestje zou fokken, raak ik ze heus kwijt zonder te showen. Maar wil ik het goed en serieus aan pakken. Kennel registratie, diplomatje en gewoon serieus bezig gaan dan ontkom je niet aan het showen.
- Marjoleine
- Zeer actief
- Contacteer:
Klets.Chihuahua-paws schreef:Als ik een nestje zou fokken, raak ik ze heus kwijt zonder te showen. Maar wil ik het goed en serieus aan pakken. Kennel registratie, diplomatje en gewoon serieus bezig gaan dan ontkom je niet aan het showen.
Kijk, van mij mag je maar het moet dus niet. En ik zou niet weten waarom je dan minder serieus bent.
Die knop moet gewoon eens om bij jullie. Ga eerst eens fatsoenlijk alles testen, dan gaan we het daarna hebben over showen.
Niet testen, dán ben je niet serieus.
Ik weet wel dat het gros zich in tassen voortbeweegt maar kúnnen lopen is praktisch.
En um, diploma? Voor wat?
Dat vraag ik me dus ook af, waarvoor heb je een diploma nodig en waarvan? En kennel registratie? Dat vind ik echt zonde van het geld en het voegt 0,0 toe. Maar je kunt ook buiten de rasvereniging om net zo serieus aan de slag gaan met exact wat de rasvereniging voorschrijft, maar op je eigen voorwaarden.Marjoleine schreef:Klets.Chihuahua-paws schreef:Als ik een nestje zou fokken, raak ik ze heus kwijt zonder te showen. Maar wil ik het goed en serieus aan pakken. Kennel registratie, diplomatje en gewoon serieus bezig gaan dan ontkom je niet aan het showen.
En um, diploma? Voor wat?
Was ook zo leuk toen ik me Tirsa heb geshowd en vervroegd de show verliet na veel papierwerk te hebben ingevuld. Kreeg van alles te horen dat ik 'n jaar niet mocht showen, nu ja was ik toch al niet van plan, maar oh oh ik zou van de rasvereniging horen???? Welke dan?? Was er ben geen enkele aangesloten. Het was 14.00 uur in Goes en we hadden toch echt zin om richting Eindhoven te gaan.
- Marjoleine
- Zeer actief
- Contacteer:
Oh, dat is echt al járen afgeschaft.Neeltje schreef:Was ook zo leuk toen ik me Tirsa heb geshowd en vervroegd de show verliet na veel papierwerk te hebben ingevuld. Kreeg van alles te horen dat ik 'n jaar niet mocht showen, nu ja was ik toch al niet van plan, maar oh oh ik zou van de rasvereniging horen???? Welke dan?? Was er ben geen enkele aangesloten. Het was 14.00 uur in Goes en we hadden toch echt zin om richting Eindhoven te gaan.
Maar toen ook al ging de RV daar niet over.
- Maeve
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Nova Scotia Duck Tolling Retriever
- Aantal honden: 3
- Contacteer:
Ook met een kennelregistratie hoef je niet te showen hoorChihuahua-paws schreef:Als ik een nestje zou fokken, raak ik ze heus kwijt zonder te showen. Maar wil ik het goed en serieus aan pakken. Kennel registratie, diplomatje en gewoon serieus bezig gaan dan ontkom je niet aan het showen.

De enige die dat zou kunnen is de rasvereniging ALS die een showeis hebben, en dat zijn er steeds minder. En als je dat echt niet wil kan je buiten de RV om fokken. Dan krijg je geen korting op je stambomen zoals RV leden krijgen, maar verder is er niets aan de hand.
Ja, dat weet ik, maar dat was in 2003 en er was geen kip te doen.Marjoleine schreef:Oh, dat is echt al járen afgeschaft.Neeltje schreef:Was ook zo leuk toen ik me Tirsa heb geshowd en vervroegd de show verliet na veel papierwerk te hebben ingevuld. Kreeg van alles te horen dat ik 'n jaar niet mocht showen, nu ja was ik toch al niet van plan, maar oh oh ik zou van de rasvereniging horen???? Welke dan?? Was er ben geen enkele aangesloten. Het was 14.00 uur in Goes en we hadden toch echt zin om richting Eindhoven te gaan.
Maar toen ook al ging de RV daar niet over.
- samantha!
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Labrador retriever
- Aantal honden: 6
Bij onze beiden rasverenigingen is showen verplicht als je je reu zou willen aanmelden als dekreu.
De een wat strenger dan de ander.
Ik maakte me er best even druk om met Fudge (zou hij die zg wel halen?) omdat ik hem wilde inzetten als dekreu.
Inmiddels heeft hij die zg binnen en wordt ingezet als dekreu maar niemand vraagt naar zijn showuitslagen so far
Terwijl hij toch ook bij showfokkers gedekt heeft maar die hebben hem zelf "beoordeeld".
Ik maakte me er best even druk om met Fudge (zou hij die zg wel halen?) omdat ik hem wilde inzetten als dekreu.
Inmiddels heeft hij die zg binnen en wordt ingezet als dekreu maar niemand vraagt naar zijn showuitslagen so far

Terwijl hij toch ook bij showfokkers gedekt heeft maar die hebben hem zelf "beoordeeld".
Laatst gewijzigd door samantha! op 13 feb 2019 21:47, 1 keer totaal gewijzigd.
- crutz
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Mechelse Herders (FCI)
- Aantal honden: 7
- Contacteer:
Maar fok via de RV is geen verplichting om stambomen te krijgensamantha! schreef:Bij onze beiden rasverenigingen is showen verplicht.
Inmiddels heeft hij die zg binnen en wordt ingezet als dekreu maar niemand vraagt naar zijn showuitslagen so far![]()

- samantha!
- Zeer actief
Nee dat weet ik.crutz schreef:Maar fok via de RV is geen verplichting om stambomen te krijgensamantha! schreef:Bij onze beiden rasverenigingen is showen verplicht.
Inmiddels heeft hij die zg binnen en wordt ingezet als dekreu maar niemand vraagt naar zijn showuitslagen so far![]()
-
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Labrador Retriever
- Contacteer:
Sorry maar dat klopt niet. Er is geen showeis om te voldoen aan het VFR.samantha! schreef:Bij onze beiden rasverenigingen is showen verplicht.
De showeis is voor pupbemiddeling, maar dat is wat anders.
- samantha!
- Zeer actief
Ik bedoelde om hem aan te melden als dekreu bij de vereniging.sbientje schreef:Sorry maar dat klopt niet. Er is geen showeis om te voldoen aan het VFR.samantha! schreef:Bij onze beiden rasverenigingen is showen verplicht.
- Stippelteam
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): dalmatiers
- Contacteer:
Ik kom met mijn eigen teef waar mee gefokt word al 2,5 jaar niet meer op show, zelf ben ik er ook niet heel veel meer, heb geen nl kampioen en toch stroomt mijn wachtlijst over. Ze zijn er echt wel, en veel ook hoor de fokkers die niet showenChihuahua-paws schreef:Als je een reu eerst wil zien en vooral in zijn gewone doen, lijkt me handiger om de reu in zijn omgeving te zien. Op show zie je een hond op zijn best.
En het is vooral het laten zien hoe mooi je hond is. Punten scoren bij o.a reu of teef eigenaren en evt pup kopers. Het staat natuurlijk ook wel leuk op de website als je hond nl kampioen is geworden of als je met 3 honden naar show bent geweest en ze zijn alle 3 in de prijzen gevallen![]()
Maar ik denk dat het overgrote deel showd voor de fok. Is m.i verder trouwens niets mis mee. Maar wel jammer.
Vooral voor mensen die ik ook wel ken die showen en die doen dat al ruim 30 jaar en zien dat idd meer als een sport. Zijn geen fokkers. Eén van de reuen wordt wel eens uitbesteed geloof ik. Maar deze mensen vinden showen geweldig en hebben goeie honden.
Maar een fokker die niet showd en wel onder de raad fokt die zul je niet snel vinden. Zie je pups ook maar kwijt te raken. In de wereld waar het draait om die schijn.
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

- Maeve
- Zeer actief
- Contacteer:
De meerderheid denk ik zelfs. Maar dat lijkt niet helemaal door te dringen, dat stereotype zit toch diepStippelteam schreef:Ik kom met mijn eigen teef waar mee gefokt word al 2,5 jaar niet meer op show, zelf ben ik er ook niet heel veel meer, heb geen nl kampioen en toch stroomt mijn wachtlijst over. Ze zijn er echt wel, en veel ook hoor de fokkers die niet showenChihuahua-paws schreef:Als je een reu eerst wil zien en vooral in zijn gewone doen, lijkt me handiger om de reu in zijn omgeving te zien. Op show zie je een hond op zijn best.
En het is vooral het laten zien hoe mooi je hond is. Punten scoren bij o.a reu of teef eigenaren en evt pup kopers. Het staat natuurlijk ook wel leuk op de website als je hond nl kampioen is geworden of als je met 3 honden naar show bent geweest en ze zijn alle 3 in de prijzen gevallen![]()
Maar ik denk dat het overgrote deel showd voor de fok. Is m.i verder trouwens niets mis mee. Maar wel jammer.
Vooral voor mensen die ik ook wel ken die showen en die doen dat al ruim 30 jaar en zien dat idd meer als een sport. Zijn geen fokkers. Eén van de reuen wordt wel eens uitbesteed geloof ik. Maar deze mensen vinden showen geweldig en hebben goeie honden.
Maar een fokker die niet showd en wel onder de raad fokt die zul je niet snel vinden. Zie je pups ook maar kwijt te raken. In de wereld waar het draait om die schijn.
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

En nee, ik wil een reu ook in z'n eigen omgeving zien maar juist ook op show

-
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Bouviers en grote poedels.
Jawel hoor daar ontkom je wel aan . Het is maar net wat je zelf wil.Chihuahua-paws schreef:Als ik een nestje zou fokken, raak ik ze heus kwijt zonder te showen. Maar wil ik het goed en serieus aan pakken. Kennel registratie, diplomatje en gewoon serieus bezig gaan dan ontkom je niet aan het showen.
Jouw serieuze insteek heeft niets met showen te maken.
Kwam er net achter dat een pup in Amerika die ze uit Denenmarken hebben gehaald om show/fokhond te worden waar een aantal van mijn honden achter zitten die nog nooit op de show zijn geweest.
Wat je zegt ben je zelfffff 

- Chihuahua-paws
- Zeer actief
OK. Dan klopt mijn beeld ervan duidelijk niet.bouvierpoedel schreef:Jawel hoor daar ontkom je wel aan . Het is maar net wat je zelf wil.Chihuahua-paws schreef:Als ik een nestje zou fokken, raak ik ze heus kwijt zonder te showen. Maar wil ik het goed en serieus aan pakken. Kennel registratie, diplomatje en gewoon serieus bezig gaan dan ontkom je niet aan het showen.
Jouw serieuze insteek heeft niets met showen te maken.
Kwam er net achter dat een pup in Amerika die ze uit Denenmarken hebben gehaald om show/fokhond te worden waar een aantal van mijn honden achter zitten die nog nooit op de show zijn geweest.
-
- Zeer actief
ik wou zeggen, ze kunnen het niet verplichten
. en het heeft niets met serieus bezig zijn te maken.. wil ook niet zeggen dat de beste honden geshowd worden, sterker nog ik vind er vaak nogal een vriendjes politiekachtigiets hangen( kan ook ras afhankelijk zijn natuurlijk) .. maar zonder show moet je vaak iets intensiever zoeken naar de juiste reu, of naar het juiste nest, maar heel vaak is het ons kent ons tegenwoordig met social media.. 

-
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Labrador Retriever
- Contacteer:
Ja maar zo stond het er nietsamantha! schreef:Ik bedoelde om hem aan te melden als dekreu bij de vereniging.sbientje schreef:Sorry maar dat klopt niet. Er is geen showeis om te voldoen aan het VFR.samantha! schreef:Bij onze beiden rasverenigingen is showen verplicht.

- under the red sky
- Zeer actief
- Contacteer:
Precies dit. En om die reden vind ik de showeisen in het fokreglement ook een toegevoegde waarde hebben. In ieder geval bij ons ras, waar onzekerheid wel een dingetje is.Maeve schreef: De meerderheid denk ik zelfs. Maar dat lijkt niet helemaal door te dringen, dat stereotype zit toch diepIk heb nog nooit iemand gehad die vroeg naar kampioenstitels van m'n honden.
En nee, ik wil een reu ook in z'n eigen omgeving zien maar juist ook op showEen van nature onzekere hond is namelijk prima op z'n gemak in z'n eigen omgeving, die is daar op z'n best. En ik wil een hond die ook op een drukke plek als een show op z'n gemak is en geen onzekerheid of agressie vertoont. Daarvoor zijn shows perfect.
- Marjoleine
- Zeer actief
- Contacteer:
Waarom eigenlijk?Cleva schreef:Het is wat anders maar het toont wel aan dat rasverenigingen wel degelijk het showen promoten.
Niet dat dat heel erg is want je mag wel een beetje ontmoedigen dat mensen met een hond die nog geen ZG kan halen gaan fokken