Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

#Metoo op de hondenshow

Moderator: moderatorteam

dagmar88
Zeer actief

Re: #Metoo op de hondenshow

Ongelezen bericht door dagmar88 »

Cleva schreef:
Marjoleine schreef:
Dees en Maylo schreef:Ik doe zo min mogelijk aan in stand zetten, keur mijn hond maar gewoon zoals hij is zonder poespas etc. maar niet iedereen denkt zo en die gaan echt voor de punten want die honden moeten carrière maken. Voor mij is het gewoon hobby en leuk dat Droef het ook leuk vind om te doen, en ondertussen zien we van alles. Van mooie honden tot complete gedrochten.
Nou, het is niet eens zozeer voor de punten.
Het hele spelletje van showen gaat erom dat je de hond optimaal toont en de foutjes probeert te verdoezelen.
Waar de keurmeester dan weer doorheen moet zien te prikken.
Showen is hoe dan ook een hobby
Helder.
De Winner is dus een soort postzegelbeurs. Een potje ouwehoeren en elkaar niet laten zien hoe het vorkje in het steeltje steekt.

Geen fokinventarisatie.

Waarvan akte.
:mrgreen:

Ik zou best een keesje willen showen. Dat hele spel met de boel verknippen om minpuntjes bij te schaven en een keurmeester die daar dan weer doorheen zou moeten kijken, daar heb ik geen zin in.
Koop gewoon een goede hond.
Marjoleine
Zeer actief
Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
Contacteer:

Ongelezen bericht door Marjoleine »

Cleva schreef:Helder.
De Winner is dus een soort postzegelbeurs. Een potje ouwehoeren en elkaar niet laten zien hoe het vorkje in het steeltje steekt.

Geen fokinventarisatie.

Waarvan akte.
Dat mag ik hopen ja.
Showen is een hobby en veel mensen hebben er veel plezier in maar met fokken hoort het niets te maken te hebben.
Dat besef begint gelukkig ook steeds vaker door te dringen.

Overigens geldt dat evenzeer voor welke wedstrijd dan ook, laten we dat ook helder hebben.
dagmar88 schreef: :mrgreen:

Ik zou best een keesje willen showen. Dat hele spel met de boel verknippen om minpuntjes bij te schaven en een keurmeester die daar dan weer doorheen zou moeten kijken, daar heb ik geen zin in.
Koop gewoon een goede hond.
Het gaat minder om die hond dan om het wedstrijdelement hoor.
Dat hele verdoezelen en er doorheen prikken is waar het om gaat. Daarom en nergens anders om.
Los daarvan, sommige mensen kunnen een natte krant nog kampioen maken en sommige mensen kunnen met een kampioen nog geen G binnenhalen.
Waarmee direct bewezen is dat het dus gewoon een spelletje is. De een is er beter in dan de ander maar een hond is zo goed (of zo slecht) als zijn handler. Punt.
En nee, daar is niks mis mee.
Geef mij een jachthond en er komt geen dummy binnen, gewoon omdat ik daar niet goed in ben. Dat maakt die hond niet slecht, het maakt mij een beroerde voorjager (en dat ben ik dus ook).
Idem voor elke sport. Zo werkt dat.
En de groeten van de meisjes!

Afbeelding

Niets kalmeert zo zeer als een genomen besluit.
Lizzie.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Poedel

Ongelezen bericht door Lizzie. »

Ik ben een gedeelte met je eens dat showen een spelletje is, ik vond het zelf altijd een soort van dagje uit waar je veel bekende zag. Paar minuten in de ring vond ik maar bijzaak :mrgreen:
Ik heb jarenlang shows gelopen met verschillende rassen, mijn ervaring en ook veel van andere, is dat toch wel mee speelde wie het lijntje vast houdt. Je kon bij veel KM al van te voren weten wie er geplaatst ging worden. Kan je wel zeggen dat het een jury sport is en dat is het ook als er objectief beoordeelt word, maar helaas werkt dat 9 van de 10 keer niet zo.
Afbeelding
Marjoleine
Zeer actief
Contacteer:

Ik hoorde er laatst weer een: die fokker wint altijd! Nou, misschien houden mensen wel van dat type? Dat kan en mag namelijk.

En nogmaals, sommige mensen kunnen een natte krant nog kampioen maken. Anderen kunnen dat niet.
Natuurlijk wordt er niet altijd objectief beoordeeld, maar de mensen bekijken de keuringen zelf ook maar zelden objectief.

Afbeelding

ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door ranetje »

Marjoleine schreef:
Cleva schreef:Helder.

Geen fokinventarisatie.

Waarvan akte.
Dat mag ik hopen ja.
Showen is een hobby en veel mensen hebben er veel plezier in maar met fokken hoort het niets te maken te hebben.
Dat besef begint gelukkig ook steeds vaker door te dringen.

Overigens geldt dat evenzeer voor welke wedstrijd dan ook, laten we dat ook helder hebben.
Niet?
Ik dacht altijd dat het juist bedoeld was om de mooiste honden, die het beste voldoen aan de rasstandaard te vinden en laten winnen.
Dus juist wel voor de fok.

Kan me een keurmeester herinneren die zich doodergerde aan de lange rij mensen bij de winnaar om een dek-afspraak te maken.
Terwijl er ook zoveel goede andere honden van hetzelfde ras zijn die net zo goed hun genen door zouden moeten kunnen geven.

Overigens schrijf ik dit zonder te bestrijden dat het veel meer de juiste manier van voorbrengen is, want dat heb ik zelf ook wel gezien :ok:
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
Lizzie.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Poedel

Ongelezen bericht door Lizzie. »

Showen heeft zijdelings natuurlijk wel met fokken te maken, omdat diegene dien volgens de RV regels wil fokken dan ben je verplicht om de minimale kwalificaties te halen.
Afbeelding
Marjoleine
Zeer actief
Contacteer:

ranetje schreef:Niet?
Ik dacht altijd dat het juist bedoeld was om de mooiste honden, die het beste voldoen aan de rasstandaard te vinden en laten winnen.

Kan me een keurmeester herinneren die zich doodergerde aan de lange rij mensen bij de winnaar om een dek-afspraak te maken.
Terwijl er ook zoveel goede andere honden van hetzelfde ras zijn die net zo goed hun genen door zouden moeten kunnen geven.

Overigens schrijf ik dit zonder te bestrijden dat het veel meer de juiste manier van voorbrengen is, want dat heb ik zelf ook wel gezien :ok:
Nee.
Dat het wel zo wordt gebruikt is iets anders maar nee. Daar hoort het niet voor te zijn.
Dat een hond mooi is zegt niks over zijn vererving.
Shows waren van oorsprong om de fokproducten te laten beoordelen.
Dus niet om te kijken wat je moet gaan doen (dat hoor je zelf uit te stippelen) maar om de resultaten te laten beoordelen.
Lizzie. schreef:Showen heeft zijdelings natuurlijk wel met fokken te maken, omdat diegene dien volgens de RV regels wil fokken dan ben je verplicht om de minimale kwalificaties te halen.
Dat geldt niet voor alle rassen gelukkig.
En het worden er ook steeds minder.

Afbeelding

ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door ranetje »

Marjoleine schreef:
ranetje schreef:Niet?

Nee.
Dat het wel zo wordt gebruikt is iets anders maar nee. Daar hoort het niet voor te zijn.
Dat een hond mooi is zegt niks over zijn vererving.
Shows waren van oorsprong om de fokproducten te laten beoordelen.
Dus niet om te kijken wat je moet gaan doen (dat hoor je zelf uit te stippelen) maar om de resultaten te laten beoordelen.
Dank voor je uitleg. :ok:
Verbaast me wel, want die producten worden natuurlijk ook weer ingezet.
Lizzie. schreef:Showen heeft zijdelings natuurlijk wel met fokken te maken, omdat diegene dien volgens de RV regels wil fokken dan ben je verplicht om de minimale kwalificaties te halen.
Dat geldt niet voor alle rassen gelukkig.
En het worden er ook steeds minder.
Maar op basis waarvan fok je dan?
(ja gezondheid is uiteraard ook heel belangrijk)
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
Marjoleine
Zeer actief
Contacteer:

ranetje schreef:Dank voor je uitleg. :ok:
Tuurlijk, maar dat hoeft niet op basis te zijn van de resultaten.
Het is/was de bedoeling dat je daar lering uit trok en dat toepaste.
Op basis van de hond, de afstamming, de ouders, de gezondheid.
Die buitenkant is gewoon alleen maar een buitenkant. Dat een hond wint maakt hem niet beter.
Er wordt steeds vaker aankeuring toegepast, waarbij niet wordt gekwalificeerd maar alleen gekeken of er fokuitsluitende dingen zijn. Zijn die er niet, dan kun je fokken.
Er zijn veel belangrijker zaken, namelijk gezondheid en temperament en afstamming, en die bepalen hoe en óf je een hond inzet.
Die buitenkant is maar een klein stukje dat bovendien gemaakt of gebroken wordt door de handler.
En denk aan vachtrassen. Als je dat niet kunt verzorgen zou je niet kunnen fokken want dan kun je niet showen. Dat is toch idioot?

Ik vind showen zelf een leuke sport, ik doe het erg graag maar met fokken heeft het niks te maken. En gelukkig beseffen steeds meer rasen dat.

Afbeelding

Neeltje

Ongelezen bericht door Neeltje »

Marjoleine schreef:
ranetje schreef:Dank voor je uitleg. :ok:
Tuurlijk, maar dat hoeft niet op basis te zijn van de resultaten.
Het is/was de bedoeling dat je daar lering uit trok en dat toepaste.
Op basis van de hond, de afstamming, de ouders, de gezondheid.
Die buitenkant is gewoon alleen maar een buitenkant. Dat een hond wint maakt hem niet beter.
Er wordt steeds vaker aankeuring toegepast, waarbij niet wordt gekwalificeerd maar alleen gekeken of er fokuitsluitende dingen zijn. Zijn die er niet, dan kun je fokken.
Er zijn veel belangrijker zaken, namelijk gezondheid en temperament en afstamming, en die bepalen hoe en óf je een hond inzet.
Die buitenkant is maar een klein stukje dat bovendien gemaakt of gebroken wordt door de handler.
En denk aan vachtrassen. Als je dat niet kunt verzorgen zou je niet kunnen fokken want dan kun je niet showen. Dat is toch idioot?

Ik vind showen zelf een leuke sport, ik doe het erg graag maar met fokken heeft het niks te maken. En gelukkig beseffen steeds meer rasen dat.
Het heeft in zoverre nog met fokken te maken dat sommige rasverenigingen bij de eisen voor het fokken met je hond dat je 2x ZG of zo hebt behaald met je hond.
Marjoleine
Zeer actief
Contacteer:

Neeltje schreef:Het heeft in zoverre nog met fokken te maken dat sommige rasverenigingen bij de eisen voor het fokken met je hond dat je 2x ZG of zo hebt behaald met je hond.
Dat geldt niet voor alle rassen gelukkig en het worden er ook steeds minder.
Los daarvan kun je ook prima buiten een RV fokken.

Afbeelding

Neeltje

Marjoleine schreef:
Neeltje schreef:Het heeft in zoverre nog met fokken te maken dat sommige rasverenigingen bij de eisen voor het fokken met je hond dat je 2x ZG of zo hebt behaald met je hond.
Dat geldt niet voor alle rassen gelukkig en het worden er ook steeds minder.
Los daarvan kun je ook prima buiten een RV fokken.
Dat klopt.
Maeve
Zeer actief
Mijn ras(sen): Nova Scotia Duck Tolling Retriever
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door Maeve »

Lizzie. schreef:Ik ben een gedeelte met je eens dat showen een spelletje is, ik vond het zelf altijd een soort van dagje uit waar je veel bekende zag. Paar minuten in de ring vond ik maar bijzaak :mrgreen:
Ik heb jarenlang shows gelopen met verschillende rassen, mijn ervaring en ook veel van andere, is dat toch wel mee speelde wie het lijntje vast houdt. Je kon bij veel KM al van te voren weten wie er geplaatst ging worden. Kan je wel zeggen dat het een jury sport is en dat is het ook als er objectief beoordeelt word, maar helaas werkt dat 9 van de 10 keer niet zo.
Elke rasstandaard heeft ruimte voor interpretatie en dus type. Zo zijn er binnen een ras verschillende types die allemaal kunnen voldoen. Dan is het toch niet zo gek als een keurmeester een persoonlijke voorkeur heeft binnen wat voldoet? En ja, de fokkers die dat type fokken zullen dan vaak winnen. En dat weten ze, waardoor ze vaker inschrijven. Andersom gebeurt ook, als ik van een keurmeester weet dat ze voor een totaal ander type gaan dan ik heb schrijf ik niet in.

Wat betreft die show als eis om te fokken, dat is ook maar een formaliteit natuurlijk. De meeste RV's die zo'n eis hebben vragen 2 of 3 keer een ZG. En met elke hond die een beetje op het ras lijkt en geen grote fouten, fokuitsluitende fouten heeft, is dat prima haalbaar. Alleen de een maakt er 3 keer een U van en een ander zal misschien vaker moeten showen omdat er ook keurmeesters een G geven. Maar ik heb volgens mij nog niet meegemaakt dat een hond het echt niet haalde, tenzij ze echt een bijtfout of ernstige kleurfout hadden ofzo. Biz hier heeft heel officieel ook een kleurfout, te veel wit. En die haalde in 3 shows de benodigde kwalificaties, 2 keer een ZG en 1 keer zelfs een U :LOL: Dat kan je dus alsnog loskoppelen van het fokken. Als ik het showen zelf heel leuk vind met haar had ik het vaker gedaan, nu is ze er 3 keer geweest en dat is genoeg.
Neeltje

Maeve schreef:
Lizzie. schreef:Ik ben een gedeelte met je eens dat showen een spelletje is, ik vond het zelf altijd een soort van dagje uit waar je veel bekende zag. Paar minuten in de ring vond ik maar bijzaak :mrgreen:
Elke rasstandaard heeft ruimte voor interpretatie en dus type. Zo zijn er binnen een ras verschillende types die allemaal kunnen voldoen. Dan is het toch niet zo gek als een keurmeester een persoonlijke voorkeur heeft binnen wat voldoet? En ja, de fokkers die dat type fokken zullen dan vaak winnen. En dat weten ze, waardoor ze vaker inschrijven. Andersom gebeurt ook, als ik van een keurmeester weet dat ze voor een totaal ander type gaan dan ik heb schrijf ik niet in.

Wat betreft die show als eis om te fokken, dat is ook maar een formaliteit natuurlijk. De meeste RV's die zo'n eis hebben vragen 2 of 3 keer een ZG. En met elke hond die een beetje op het ras lijkt en geen grote fouten, fokuitsluitende fouten heeft, is dat prima haalbaar. Alleen de een maakt er 3 keer een U van en een ander zal misschien vaker moeten showen omdat er ook keurmeesters een G geven. Maar ik heb volgens mij nog niet meegemaakt dat een hond het echt niet haalde, tenzij ze echt een bijtfout of ernstige kleurfout hadden ofzo. Biz hier heeft heel officieel ook een kleurfout, te veel wit. En die haalde in 3 shows de benodigde kwalificaties, 2 keer een ZG en 1 keer zelfs een U :LOL: Dat kan je dus alsnog loskoppelen van het fokken. Als ik het showen zelf heel leuk vind met haar had ik het vaker gedaan, nu is ze er 3 keer geweest en dat is genoeg.
Ik vond het gewoon heel leuk om te doen met Lotje. Ik geloof dat we iets van 10 shows hebben gedaan en van G tot U hebben gekregen. Maar als je tegen andere deelnemers zegt dat je het voor de lol doet, krijg je toch rare gezichten. Maar het werd me wat te duur, dus ben gestopt.
Marjoleine
Zeer actief
Contacteer:

Neeltje schreef:Ik vond het gewoon heel leuk om te doen met Lotje. Ik geloof dat we iets van 10 shows hebben gedaan en van G tot U hebben gekregen. Maar als je tegen andere deelnemers zegt dat je het voor de lol doet, krijg je toch rare gezichten. Maar het werd me wat te duur, dus ben gestopt.
Ik vind het ook leuk.
En Jet is toevallig een heel knap hondje dus die heb ik tot kampioen geshowd. Het is ook leuk als promotie van het ras, ze zien ze toch weer.
En ze heeft 3 Winnertitels op een rij.
Het stelt allemaal niks voor als het over fok gaat want we kunnen bij de wetters ook een aankeuring doen. Dan mag ze los op een veldje en wordt ze bekeken en als er geen fouten zijn mag je fokken.
Maar ik vind showen leuk.

Dat is het hele verschil, maar voor de fok is dat dus flauwekul. Het zegt niks over hoe ze vererft.
Rinne Roos was ook een knap teefje en die heeft een paar minder mooie kinderen ook. Ze was multikampioen. En ze ging vroeg dood. Tot zover het belang van showen voor de fokkerij.
Het zijn gewoon twee verschillende dingen.

Afbeelding

Marjoleine
Zeer actief
Contacteer:

Cleva schreef:Als het toch alleen maar een hobby is dan stel ik voor dat we stoppen met showen want het heeft een zeer schadelijke invloed op onze honden.
En met alle andere wedstrijden dan graag want die hebben ook invloed, alleen merk je daar minder van in de media.
Het heeft gewoon niks met fokken te maken, verder is er niks mis mee.
En aangezien steeds meer mensen dat gaan zien valt het allemaal best mee. Afschaffen is zinloos, dat zou dan wereldwijd moeten en dat lukt nooit. Het hoeft ook niet.
Want de mensen die het niet zien, die rammen we begrip bij. Dat lukt namelijk wel, dat is al volop bezig.

Afbeelding

Maeve
Zeer actief
Contacteer:

Maar je gaat dat hele fenomeen toch niet oplossen door shows te verbieden? Denk je dat mensen zo veel objectiever en gematigder zijn in de agility? Of de jachtsport? Het is toch hartstikke mens-eigen. Als we iets doen willen we ons aan een ander meten en de beste worden. En daar passen we fokprogramma's op aan. Daarom zijn er jachthonden waar Border Collies in werden gefokt voor meer snelheid, daarom zijn er Mechelaars met zo veel drive dat ze niet normaal functioneren. Dan moet je de hele georganiseerde kynologie opdoeken, en behalve dat dat geen doen is haal je daarmee ook veel positieve dingen weg. Ik vind sommige fokkers/eigenaren nu al bijzonder weinig kennis bezitten, dat gaat er niet beter op worden als ze zich niet meer kunnen meten aan een ander :engel:
Fotogravinnetje
Technisch beheer
Mijn ras(sen): Markiesjes: Elco (maart 2014) en zijn zoon Gait (oktober 2016). (Gait = Gerrit in dialect)
Aantal honden: 2
Contacteer:

Ongelezen bericht door Fotogravinnetje »

Er is inderdaad echt wel wat aan het veranderen. Al was het maar dat bij steeds meer rassen die verplichte showresultaten afgeschaft worden. Maar goed, ik heb misschien wel heel makkelijk praten met een ras waar showresultaten nooit van invloed geweest zijn op hoe er gefokt werd (is ook pas sinds 7 jaar dat ze überhaupt kwalificaties krijgen op shows). Afkeuring voor de fok gebeurt alleen op basis van extreem gedrag (extreem angstig of agressief), duidelijke verdwerging en gezondheidsproblemen (cataract, PL graad 2 of hoger), en bij reuen als ze geen twee volledig ingedaald ballen hebben. Ja, in het verleden zijn er inderdaad honden niet ingezet om verkeerde redenen, maar daar is in de afgelopen jaren nog een stukje van hersteld. En er wordt weer volop gebruik gemaakt van het open stamboek. Ik zit dus in een hoek waar inderdaad puur voor de lol geshowd wordt. Als het anders was geweest, zou Gait ongetwijfeld al meerdere dames in de rij gehad hebben, maar nee, er is nog geen dekking voor hem in het zicht. Hij is wel goedgekeurd en inzetbaar
crutz
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herders (FCI)
Aantal honden: 7
Contacteer:

Ongelezen bericht door crutz »

Maeve schreef:

Ehhhh deze mechel dames werden met de mededeling “dit is geen mechel, dit beoordeel ik niet en op het keurrapport uiteindelijk een M de ring uitgestuurd

Lolly
Afbeelding

Afbeelding

Lyka
Afbeelding
crutz
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herders (FCI)
Aantal honden: 7
Contacteer:

Ongelezen bericht door crutz »

Maeve schreef:Maar je gaat dat hele fenomeen toch niet oplossen door shows te verbieden? Denk je dat mensen zo veel objectiever en gematigder zijn in de agility? Of de jachtsport? Het is toch hartstikke mens-eigen. Als we iets doen willen we ons aan een ander meten en de beste worden. En daar passen we fokprogramma's op aan. Daarom zijn er jachthonden waar Border Collies in werden gefokt voor meer snelheid, daarom zijn er Mechelaars met zo veel drive dat ze niet normaal functioneren. Dan moet je de hele georganiseerde kynologie opdoeken, en behalve dat dat geen doen is haal je daarmee ook veel positieve dingen weg. Ik vind sommige fokkers/eigenaren nu al bijzonder weinig kennis bezitten, dat gaat er niet beter op worden als ze zich niet meer kunnen meten aan een ander :engel:
Helemaal mee eens :ok:
Marjoleine
Zeer actief
Contacteer:

Cleva schreef:
Marjoleine schreef:dat is al volop bezig.

Ja. Dat hoor ik al 45 jaar. Martin Gaus stond in 1982 al te oreren over het doorfokken van honden. Ondertussen is de hele toepoel naar de tering.

Het is tijd voor een wisseling van de wacht.
Als je koers wil wijzigen dan heb je niet alleen een andere aanpak maar vooral ook andere mensen nodig.
Die kliek die dit probleem veroorzaakt heeft gaat ons niet redden, dat lijkt me duidelijk.
Die wisseling van de wacht is allang begonnen.
Er wordt sinds pakweg tien jaar officieel en openlijk outcross bedreven, de stamboeken gaan open, mensen vragen zich publiekelijk af wat de COI van hun hond is en er wordt op DNA-niveau gekeken wat de verwantschap van honden is, én dat wordt toegepast.
En al die mensen doen dat zonder zich verder wat aan te trekken van showresultaten.
Dus wat zeur je nou?

Afbeelding

Maeve
Zeer actief
Contacteer:

crutz schreef:
Maeve schreef:

Ehhhh deze mechel dames werden met de mededeling “dit is geen mechel, dit beoordeel ik niet en op het keurrapport uiteindelijk een M de ring uitgestuurd
Ja, sneu maar en nu? Je hebt het over één show neem ik aan. Ik heb kampioenshonden ook wel eens een G zien halen. Mijn punt is dat, stel dat jij voor het fokken van je honden afhankelijk was van deze resultaten, je op die honden ook echt wel een ZG krijgt. Misschien niet één keer, maar dan loop je meerdere shows en dan haal je dat echt wel. Dus fokuitsluitend hoeft het dan niet te zijn. Gedoe wel, maar daar waren we het al over eens :wink:
Marjoleine
Zeer actief
Contacteer:

Cleva schreef:Dat is precies waarom ik niet geloof dat dezelfde mensen die de rotzooi veroorzaakt hebben de boel nu gaan oplossen. Iets veranderen is niet hetzelfde als resultaten boeken. Goede wil is iets anders dan goed doen.
Waar blijft het vastleggen van DNA? Waarom blijft het maken van combinatiekeuzes in handen van mensen met dubbele motieven?
Dat doen ze ook niet.
Dat is de nieuwe generatie, die dat doet. Alleen moet de oude generatie nog uitsterven, maar dat gebeurt vanzelf.
En waar blijft het vastleggen van het DNA???
Onder welke steen zit jij?

Afbeelding

Fotogravinnetje
Technisch beheer
Mijn ras(sen): Markiesjes: Elco (maart 2014) en zijn zoon Gait (oktober 2016). (Gait = Gerrit in dialect)
Contacteer:

Ongelezen bericht door Fotogravinnetje »

Cleva schreef:
Marjoleine schreef:. Alleen moet de oude generatie nog uitsterven, maar dat gebeurt vanzelf.
Dat zeg ik toch? Wisseling van de wacht.
Is het nou alleen goed als je het zelf gezegd hebt, ofzo?
En nee, daar hoef je niet op te antwoorden.
Die wisseling van de wacht is bezig. Bij sommige rassen al gedaan, bij andere zijn ze wat trager, maar de wisseling is in volle gang
bouvierpoedel
Zeer actief
Mijn ras(sen): Bouviers en grote poedels.

Ongelezen bericht door bouvierpoedel »

Showen heeft alles met fokken te maken al jaren. gewoon omdat de Raad alles in huis heeft. En fokkers nog steeds prat gaan op showresultaten zo ook de Raad. Omdat het geld en aanzien oplevert. Nog steeds word er naar de showreuen gehold ook al vinden ze het geen mooie hond maar het verkoopt wel lekker nesten met een kampioen vader of ze willen ook zo'n zo'n dochter of zoon voor de show alleen om de win. Die gekke overdreven show typjes zie je vaak ook tevoorschijn komen in en uit de fok totdat er een ander typetje wint en er daar weer op. gefokt word.
De hondenshow is gewoon wat de catwalk voor de modeontwerper is.
En ja er zit iets een beweging in van een hele kleine groep maar dat krijg je niet weg. Vooral omdat de Raad dat soort dingen weer bij de rasverenigingen neer leggen en daar worden de bestuursleden meestal op de stoelen gezet door de rest van het bestuur. Het is afhankelijk hoe de pet staat van het bestuur wat er gedaan word of niet.

Met die hele trajecten om andere rassen in te brengen krijg je niet iedere fokker mee dus dan krijg je 2 groepen die beide een nog kleinere populatie fokhonden overhouden en het er voor beide groepen niet beter op maakt om het ras weer op de rit te krijgen .
Maar goed als je het niet probeert gebeurt er ook niets.
Wat je zegt ben je zelfffff :lekkerpuh:
Chihuahua-paws
Zeer actief
Mijn ras(sen): Chihuahua langhaar

Ongelezen bericht door Chihuahua-paws »

bouvierpoedel schreef:Showen heeft alles met fokken te maken al jaren. gewoon omdat de Raad alles in huis heeft. En fokkers nog steeds prat gaan op showresultaten zo ook de Raad. Omdat het geld en aanzien oplevert. Nog steeds word er naar de showreuen gehold ook al vinden ze het geen mooie hond maar het verkoopt wel lekker nesten met een kampioen vader of ze willen ook zo'n zo'n dochter of zoon voor de show alleen om de win. Die gekke overdreven show typjes zie je vaak ook tevoorschijn komen in en uit de fok totdat er een ander typetje wint en er daar weer op. gefokt word.
En ja er zit iets een beweging in van een hele kleine groep maar dat krijg je niet weg. Vooral omdat de Raad dat soort dingen weer bij de rasverenigingen neer leggen en daar worden de bestuursleden meestal op de stoelen gezet door de rest van het bestuur. Het is afhankelijk hoe de pet staat van het bestuur wat er gedaan word of niet.

Met die hele trajecten om andere rassen in te brengen krijg je niet iedere fokker mee dus dan krijg je 2 groepen die beide een nog kleinere populatie fokhonden overhouden en het er voor beide groepen niet beter op maakt om het ras weer op de rit te krijgen .
Dit is nou eens goed omschreven van jou.

Als showen niet nodig was voor fokken, zou het overgrote deel van de fokkers niet showen.

Uiteindelijk gaat het om de show zullen we maar zeggen. Schone schijn!
It's the animal, it's the animal, it's the animal instinct in me..

Toots we zullen je nooit vergeten. Rust zacht.
bouvierpoedel
Zeer actief
Mijn ras(sen): Bouviers en grote poedels.

Ongelezen bericht door bouvierpoedel »

Nanna schreef:Ik zie het hele fenomeen rashond nog wel verdwijnen. Er wordt her en der wel wat gedaan maar er is vrees ik te weinig draagvlak, en veel te laat.
Tel daarbij op dat de hobby tanende is. Inschrijvingen op shows kelderen, en op de afgelopen show in Eindhoven waren er geeneens junior handlers.
De vraag naar stichtinghonden stijgt spectaculair.
Ik denk niet dat we helemaal naar rasloze fikken gaan maar wel naar types. Zodat er wel keus blijft. Ik ben alvast voor.
Ben je gek dat buitenlandse hondjes gedoe is ook maar een soort rage wat weer ophoud al was het maar omdat al die landen al haast leeg geplukt zijn , of die stichtingen moeten contractjes hebben met de bevolking dat ze voor iedere hond die ze op straat flikkeren een bonus krijgen.
Dat er minder rashonden gefokt gaan worden zou kunnen maar publiek blijft er altijd.
Geloof eerder dat die broodschuren langzamerhand gaan verdwijnen en er door fokkers ook minder met stamboom gefokt gaat worden met af en toe eens een nestje kruisingen.
Wat je zegt ben je zelfffff :lekkerpuh:
Maeve
Zeer actief
Contacteer:

Chihuahua-paws schreef:
bouvierpoedel schreef:Showen heeft alles met fokken te maken al jaren. gewoon omdat de Raad alles in huis heeft. En fokkers nog steeds prat gaan op showresultaten zo ook de Raad. Omdat het geld en aanzien oplevert. Nog steeds word er naar de showreuen gehold ook al vinden ze het geen mooie hond maar het verkoopt wel lekker nesten met een kampioen vader of ze willen ook zo'n zo'n dochter of zoon voor de show alleen om de win. Die gekke overdreven show typjes zie je vaak ook tevoorschijn komen in en uit de fok totdat er een ander typetje wint en er daar weer op. gefokt word.

Dit is nou eens goed omschreven van jou.

Als showen niet nodig was voor fokken, zou het overgrote deel van de fokkers niet showen.

Uiteindelijk gaat het om de show zullen we maar zeggen. Schone schijn!
Het IS niet nodig. Voor niemand :19: Als je echt niet wil kan je met ieder ras fokken onder de Raad zonder dat je ooit één keer op show bent geweest. Als vader en moeder een stamboom hebben is dat genoeg.
Ja, showen is een hobby van veel fokkers. Maar dat is dus geheel vrijwillig. En ja, daar ontmoet men elkaar dus daar worden ook de contacten gelegd en de honden gezien die eventueel de fok in gaan. Eerlijk is eerlijk, ik fok niet om te showen maar ik wil een reu graag eens gezien hebben voor ik besluit die te gebruiken. En de grootste kans om je hond te laten zien is voor veel rassen nog steeds op show. Wat niet betekent dat er altijd showhonden worden gekozen trouwens. Ik ken genoeg reuen in ons ras die het benodigde aantal kwalificaties voor de rasvereniging halen en verder niet. En toevallig de Toller die gister beste van het ras werd op Westminster, een reu van 5 jaar die nog niet heeft gedekt. Wel al meervoudig kampioen in Amerika, en daar is showen nog meer een ding dan hier :wink:
Marjoleine
Zeer actief
Contacteer:

Fotogravinnetje schreef:Die wisseling van de wacht is bezig. Bij sommige rassen al gedaan, bij andere zijn ze wat trager, maar de wisseling is in volle gang
Dat mag je niet zeggen want dat heeft Cleva al gedaan ;)
Maeve schreef:Het IS niet nodig. Voor niemand :19: Als je echt niet wil kan je met ieder ras fokken onder de Raad zonder dat je ooit één keer op show bent geweest. Als vader en moeder een stamboom hebben is dat genoeg.
Ja, showen is een hobby van veel fokkers. Maar dat is dus geheel vrijwillig. En ja, daar ontmoet men elkaar dus daar worden ook de contacten gelegd en de honden gezien die eventueel de fok in gaan. Eerlijk is eerlijk, ik fok niet om te showen maar ik wil een reu graag eens gezien hebben voor ik besluit die te gebruiken. En de grootste kans om je hond te laten zien is voor veel rassen nog steeds op show. Wat niet betekent dat er altijd showhonden worden gekozen trouwens. Ik ken genoeg reuen in ons ras die het benodigde aantal kwalificaties voor de rasvereniging halen en verder niet. En toevallig de Toller die gister beste van het ras werd op Westminster, een reu van 5 jaar die nog niet heeft gedekt. Wel al meervoudig kampioen in Amerika, en daar is showen nog meer een ding dan hier :wink:
Dit.
Het IS niet nodig, nooit geweest ook.
Waarom mensen dat in hun hoofd hebben is me werkelijk een raadsel.
Of nee, eigenlijk niet.
Het wordt gedacht omdat de meeste mensen wel een dikke mening hebben maar niet de moeite nemen zich echt te verdiepen, daarom krijg je dit er niet uit.
Nou, nog maar eens dan: het is NIET nodig.

Afbeelding

Chihuahua-paws
Zeer actief
Mijn ras(sen): Chihuahua langhaar

Ongelezen bericht door Chihuahua-paws »

Als je een reu eerst wil zien en vooral in zijn gewone doen, lijkt me handiger om de reu in zijn omgeving te zien. Op show zie je een hond op zijn best.

En het is vooral het laten zien hoe mooi je hond is. Punten scoren bij o.a reu of teef eigenaren en evt pup kopers. Het staat natuurlijk ook wel leuk op de website als je hond nl kampioen is geworden of als je met 3 honden naar show bent geweest en ze zijn alle 3 in de prijzen gevallen :wink:

Maar ik denk dat het overgrote deel showd voor de fok. Is m.i verder trouwens niets mis mee. Maar wel jammer.

Vooral voor mensen die ik ook wel ken die showen en die doen dat al ruim 30 jaar en zien dat idd meer als een sport. Zijn geen fokkers. Eén van de reuen wordt wel eens uitbesteed geloof ik. Maar deze mensen vinden showen geweldig en hebben goeie honden.

Maar een fokker die niet showd en wel onder de raad fokt die zul je niet snel vinden. Zie je pups ook maar kwijt te raken. In de wereld waar het draait om die schijn.

Stamboomloos gaat dat makkelijker dan heb je met die hele wereld niets vandoen. Maar met stamboom zul je toch de naam hoog willen houden.
It's the animal, it's the animal, it's the animal instinct in me..

Toots we zullen je nooit vergeten. Rust zacht.
Plaats reactie

Terug naar “Show”