Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

zijn er bepaalde voorbodes waar je op kan letten

Medische vragen en opmerkingen over de hond, zowel regulier als alternatief.
(Raadpleeg bij twijfelgevallen altijd uw dierenarts!)

Moderator: moderatorteam

Jacky
Zeer actief
Mijn ras(sen): retrievers
Aantal honden: 1
Contacteer:

zijn er bepaalde voorbodes waar je op kan letten

Ongelezen bericht door Jacky »

voor je hond een epileptische aanval krijgt, b.v. veranderend gedrag? Weet iemand dat toevallig?
Afbeelding

Odin 2001-2013
Ivan 2001
Living XL
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mastiff!
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door Living XL »

HOi Jacky,

Het enige wat ik merkte aan gedragverandering bij Gabber voor een epileptische aanval.....

Zijn gedrag was nooit anders, pas vlak voor een insult zag ik het aan hem...
hoe ik dat precies zag kan ik zo niet uitleggen, maar je kent je eigen hond gewoon goed, dus ik zag het gewoon...
begin van de aanval
grote pupillen ....raar kijken...gespannen spieren en daarna in een insult raken.
Maar ruim van te voren kon ik niets aan hem merken.
Groetjes
Sandra
en een high 5 van Amiga, Perro & Meissie
Afbeelding
In loving memory Bink 08-05-1999 / 25-11-2011
In loving memory Murphy 16-03-1998 / 29-04-2013
Caro.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Spaanse Draak
Aantal honden: 1
Contacteer:

Ongelezen bericht door Caro. »

Ik zal het ook eens navragen Jacky. Een kennis van ons had een hond met epilepsie (hond is overigens wel oud geworden en uiteindelijk overleden aan een longontsteking).
Ik zie de man niet dagelijks, dus het kan even duren, maar zodra ik hem spreek zal ik hem vragen of hij voor de aanval iets aan de hond merkte.
Laatst gewijzigd door Caro. op 27 mar 2004 09:45, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding
A good dog never dies...

Ben je op zoek naar een gezellig en creatief PSP forum klik hier
qyan

Ongelezen bericht door qyan »

in het clubblad van de rasvereniging van de dobermann stond een goed artikel over epileptie, zal het 1 en ander voor je over tikken.

de meeste aanvallen zijn in 3 fasen te verdelen, zal alleen het begin voor je over typen, werkelijke anaval en de periode daarna weet je wel (als je het wilt weten typ ik het alsnog)
1. de aura is d beginfase voor de werkelijke aanval. de hond is onrustig en vertoont soms afwijkend gedrag. het dier kan aanhankelijk woeden of zich juist terug trekken. soms is er een vreemde blik in de ogen te zien. de aura? kan enkele minuten tot enkele dagen anahouden.
hierna volgt de werkelijke aanval.

waar moet u voorzichtig mee zijn
- conserveringsmiddelen. vooral BHA en BHT en ethoxyquin zijn veroorzakers van epileptische anvallen;
- vlooienbestrijdingsmiddelen. tot nu toe is alleen Advantage het veiligst gebleken bij honden met epilepsie;
- vaccinaties. vooral het vaccin tegen hondenziekte blijkt veelal epileptische aanvallen te kunnen veroorzaken. overleg met uw dierenarts voor een eventuel;e 3 jaarlijkse cocktail enting en ene jaarlijkse parvo/ weil enting;
- shampoos
- wijzig of stop nooit medicatie zonder overleg met de dierenarts.

Bron = De Dobermannvriend, officieel orgaan van de erkende rasvereniging, dobermannvrienden in nederland (d.v.i.n)
mei 2002
met dank aan dr. a.j.m de graaf, dierenarts USA

hoop dat je hier iets aan hebt.

groetjes wendy
Bullm@stiff
Vaste gebruiker

Ongelezen bericht door Bullm@stiff »

Bij Rocky (inmiddels overleden door ouderdom) kon ik nooit ook maar iets merken.
Na de 1e keer moesten we afwachten van de da.
Toen het (en dat was heel veel later) daarna weer paar keer was gebeurd hebben we medicijnen gekregen (weet helaas niet meer wat) en deze hebben super geholpen!!
Heel af en toe had hij nog maar een aanval.
Was er gelukkig bijna altijd bij als het gebeurde, en dan probeerde ik hem zo rustig mogelijk te krijgen, praten enzo, en dat hij niet hard viel ofzo, want hij probeerde altijd te gaan lopen.
Je kunt op dat moment heel weinig doen helaas, want je wil van alles.
Goed in de gaten houden dat de hond z'n tong niet inslikt en dat hij niet stikt in braaksel (net als bij mensen eigenlijk).
Hoop heel erg dat het goed gaat komen met je hond!!!
Afbeelding Afbeelding
Lisa
Zeer actief

Ongelezen bericht door Lisa »

Op www.doggynet.nl staat onder medisch het hele artikel van Amy de Graaf. Je zou je ook aan kunnen melden bij de Yahoo mailgroep honden met epilepsie http://groups.yahoo.com/group/Honden-met-epilepsie/
Groetjes Lisa
chrico
Zeer actief

Ongelezen bericht door chrico »

Als je aan Ivan zelf niets merkt/kan merken, misschien dat je het aan Odin merkt of aan je kids. Vaak geeft de omgeving al singalen af dat er wat staat te gebeuren zonder dat je het zelf door heb maar wie weet als je er op let dat dat dan een waarschuwing kan zijn.
Onderschrift verwijderd door moderator ivm foutmelding afbeelding
Dyna, Lulu, Kito, Nikan
Moos
Zeer actief

Ongelezen bericht door Moos »

Een vriendin van mij heeft een hond met epilepsie. Ze heeft nu medicijnen die tot nog toe echt geweldig werken.

Zij vertelde dat haar hond voor een aanval wat slaperiger en suffer lijkt. Dan gaat ze na het avondeten al liggen slapen op bed terwijl ze dan normaal nog hartstikke levendig is.
Afbeelding
Hester
Actief

Ongelezen bericht door Hester »

Lang van tevoren (bijv. een dag) zag ik het nooit aankomen. Wel een minuut of tien: grote ogen, onrust, nervositeit, lage lichaamshouding, versnelde ademhaling, meer dan gewone aanhankelijkheid en Nelson was wat moeilijker te bereiken. Het werd op een gegeven moment wel duidelijk dat de kans op een insult vergroot was na een hoop 'druktemakerij'. Echter..dat ging de laatste maanden niet meer op, toen kreeg hij ook wel eens een insult in zijn slaap. Overdag of 's nachts.

De optie dat Odin het op zou pikken en dat je daar wat aan zou kunnen merken vind ik eigenlijk helemaal niet zo gek. Er zijn ook signaalhonden voor mensen nl.
Feit is gewoon: als het komt, komt het. Tegenhouden gaat niet. Epilepsie is vreselijk onvoorspelbaar.

He, maar misschien blijft het wel alleen bij deze keer, joh. Ik ga daar gewoon vreselijk op hopen.
In loving memory: Nelson * 28-09-1998 † 20-11-2003
If tears could build a stairway, and memories a lane, I'd walk right up to heaven and bring you home again...

Afbeelding
Nelsons site!
Plaats reactie

Terug naar “Medisch”