willemien schreef:
Wel heb ik moeite met sommige argumenten; het is natuurlijk maar net wat je wilt met een hond en het doel van een rasvereniging hoeft niet mijn doel te zijn. Ik wil bepaalde eigenschappen in een hond en dat hoeft niet speciaal jachtkwaliteit of een heel specifiek uiterlijk te zijn. In die zin is het kiezen van een bepaald ras ook maar een optelsom van voors en tegens maar dan weet je nog niet of je echt een lieve hond mee naar huis krijgt. Dat is altijd een gok, net als twee leuken honden door elkaar gooien en kijken wat het (bastaard)resultaat is; je kan het nooit voorspellen.
De risico's zijn van een heel andere orde. Natuurlijk moet je met een pup uit het nest altijd nog afwachten hoe het precies uitpakt. Toch is dat véle malen beter voorspelbaar dan met een willekeurige kruising. Overigens is de grotere voorspelbaarheid van wat je in huis haalt bij een volwassen hond voor mij een reden om eens en altijd voor herplaatsers/asielhonden te kiezen.
Waarom denken jullie trouwens dat er zoveel kindersurprise-eieren verkocht worden?
Om dat er een uitstekende marketingstrategie achter zit. Verder vind ik het een erg mank gaande en naar de dieren bijna schofferende vergelijking. Als je die plastic smurf niet wilt dan ruil je hem of gooi je hem weg. Niemand die daar een jaar... een dag later nog wakker van ligt. Een hond is geen speelgoedje.
Mensen houden van verassingen. De huidige rassen zijn ook zo ontstaan alleen dan een tijd eerder.
De meeste rassen zijn niet uit puur toeval ontstaan, maar omdat men een hond zocht die voor een bepaald doel geschikt was. In de aanloop naar een stabiel ras zijn er helaas veel slachtoffers gevallen, trouwens. Ongeschikte hondjes die werden afgemaakt etc. Niet iets om te gaan willen herhalen. En een dergelijke ambitie (het creeren van een nieuw ras) heb je ook niet als we eerlijk zijn. Dit gaat puur om een nestje voor de leuk uit zuiver egoïstische motieven.
En helaas voor de honden is de neiging tot ontdekking bij de mens (ik spreek nu niet voor mezelf maar in het algemeen) groter dan het afgewogen individueel belang van een hond. Je wilt niet weten wat een ongezonde lelijkerdjes er rondlopen omdat mensen wilde kijken of het mogelijk was om het neusje nog platter te krijgen. En dat is dan officieel een ras!
Wat mij betreft mogen sommige rassen uit het oogpunt van dierenwelzijn per direct een fokverbod krijgen. Maar nogmaals: je spiegelen aan slechte voorbeelden om aan te geven dat jij het in ieder geval toch ietsje beter doet is een heel, heel zwak argument. Ietsje beter is niet genoeg als je het over levende wezens hebt.
Dan zie ik niet zo goed waar rassen hun meerwaarde aan ontlenen behalven aan een grotere voorspelbaarheid, die volgens mij toch wel gepaard gaat met bepaalde zwakheden wegens te kleine genenvariatie.
Hét voordeel van een hond met stamboom is dat je een handvat hebt om er achter te komen wat de werkelijke gezondheid is van de hond. Waar de zwakke en sterke punten zitten, welke risico's op erfelijke afwijkingen in de pups (ook al zijn die nu niet zichtbaar in de ouders) je loopt. Alleen naar de huidige hond kijken is niet genoeg, zelfs niet als je hem van onder naar boven en van links naar rechts laat doorlichten bij de dierenarts.
Helaas ben ik heel naar door mijn rug gegaan dus zitten en typen doet erg veel pijn

; hopelijk lukt het morgen of overmorgen weer. Maar van mij mogen jullie hier best nog even doorargumenteren; altijd leuk als meer mensen hier iets van opsteken.
Sterkte, ruggen zijn vervelend... ik hoop dat je je nog wel weer hier laat zien.
Groetjes, Marielle, Sirena, Diaz, Rios en Boeli!
Voor altijd in onze herinnering... Vigo (+02-11-2012); Esperanza (+19-06-2012); Ferro (+04-08-10); Grandi (+15-01-09); Moya (+01-02-08 ); Berta (+27-11-06); Ymke (+04-07-06); Nora (+02-12-05)