Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Advies sterilisatie

Medische vragen en opmerkingen over de hond, zowel regulier als alternatief.
(Raadpleeg bij twijfelgevallen altijd uw dierenarts!)

Moderator: moderatorteam

Peter27
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labrador
Aantal honden: 2

Advies sterilisatie

Ongelezen bericht door Peter27 »

Vraagje...

Gezien z'n elleboog dysplasie wil ik voorkomen dat hij ooit de kans krijgt voor puppy's te zorgen.. Hier in het dorp loopt het grootste deel van de honden los.
Ik wil niet het risico lopen dat een of andere gekkie z'n loopse teef uit het zicht verliest en hij z'n slechte genen doorgeeft met alle ellende van dien.

Castreren is wat mij betreft geen optie.. ik zie daar (in dit geval) het nut niet van in. Maar een klein knipje zou wellicht een optie kunnen zijn. Zover ik kan achterhalen zitten hier verder geen nadelen aan.

Zouden jullie dit overwegen??
blablabla :)
sbientje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labrador Retriever
Contacteer:

Re: Advies sterilisatie

Ongelezen bericht door sbientje »

Niet voor deze reden nee

edit - hij loopt toch niet los doro het dorp lijkt me? Ik zou mn hond niet laten opereren omdat de kans bestaat dat ie 1 keer in zijn leven tegen een dekrijpe teef oploopt die door haar baas uit het oog is verloren. Er zijn zoveel reuen die zich niet mogen voortplanten. Als mijn hond ergens loopt ben ik er vlakbij, daar ga ik hem echt niet voor laten steriliseren.
alm@
moderator
Mijn ras(sen): Langhaar teckel
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door alm@ »

Nee. Ik heb een Laekense herder met een niet ingedaalde teelbal. Is erfelijk dus hij mag niet voor de fok worden ingezet. Maar nooit zelfs maar overwogen.
Afbeelding
sirene
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door sirene »

Nee. De kans dat je reu in een oogwenk zomaar een loopse teef op straat dekt is nihil en anders is het 't probleem van de teefeigenaar.
Het gros van de onervaren reuen zit niet zo één twee drie vast op een teef hoor.
Groetjes Sonja
Afbeelding
en de nakers
Fotogravinnetje
Technisch beheer
Mijn ras(sen): Markiesjes: Elco (maart 2014) en zijn zoon Gait (oktober 2016). (Gait = Gerrit in dialect)
Contacteer:

Ongelezen bericht door Fotogravinnetje »

Ik heb twee intacte reuen, waarvan 1 met dekervaring (en hij dekt vlot!), maar nog nooit zelfs maar in de buurt van een ongewenste dekking gekomen
stoffeltje
Zeer actief
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door stoffeltje »

Ja, als een klein knipje geen gevolgen voor zijn spier opbouw heeft zou ik niet weten waarom niet....
En al helemaal niet als jouw dit een beter gevoel geeft wat betreft doorgeven van "foute"genen
mosquito1980
Zeer actief
Mijn ras(sen): Vusi Duitse herder

Ongelezen bericht door mosquito1980 »

Hier loopt echt alles los, ik heb mijn hond in een omheinde "tuin", de omheining is 125 hoog.
Alex heeft hier ook 12 jaar gezeten, ik heb doch nooit last gehad dat hij over de omheining wilde springen om bij een loopse teef te komen, die toch vrij regelmatig "voorbij" kwamen :wink:
DesireeB
Zeer actief
Mijn ras(sen): Old English Bulldog & Kruisingen
Contacteer:

Ongelezen bericht door DesireeB »

Volgens mij zitten er ook geen nadelen aan. Echter zou ik het zelf niet om die reden overwegen.

Droef is 2 maal aan entropion geopereerd(is ook erfelijk en 1 van zijn kleinzoons heeft het ook blijkt nu)en aan zijn ellebogen + hij heeft niet de meest geweldige heupen. Ondanks dat alles is er wel met hem gefokt nog voor ik hem had en 1 x toen ik hem al had omdat daar al afspraken over stonden.

Zelf heb ik totaal geen behoefte om Droef opnieuw in te zetten voor de fok en ondanks dat hij ervaren is en we al meerdere loslopende teven zijn tegen gekomen welke zichzelf gewoon aanbieden heb ik dat nog steeds kunnen voorkomen, en als ik het niet kan voorkomen dan heeft de teef eigenaar echt pech. Maar als Droef buiten is ben ik daarbij dus het moet wel heel gek lopen dat het hen zou lukken, ook al is dat soms vreselijk irritant.
Afbeelding
My heart will always wear the pawprints left by you.
Biothane
WashBar
Peter27
Zeer actief

sbientje schreef:Niet voor deze reden nee

edit - hij loopt toch niet los doro het dorp lijkt me? Ik zou mn hond niet laten opereren omdat de kans bestaat dat ie 1 keer in zijn leven tegen een dekrijpe teef oploopt die door haar baas uit het oog is verloren. Er zijn zoveel reuen die zich niet mogen voortplanten. Als mijn hond ergens loopt ben ik er vlakbij, daar ga ik hem echt niet voor laten steriliseren.
Nee hij loopt niet in z'n eentje.. maar het is wel de bedoeling dat hij na z'n herstel met de uitlaat service mee gaat.
S@ndr@
Zeer actief

Ongelezen bericht door S@ndr@ »

k zou het alleen doen als er ook een teef in huis was en ik ze niet kon scheiden, dus in de toekomst zal dat misschien nog een optie zijn voor me als er wat bijkomt
Peter27
Zeer actief

Dees en Maylo schreef:Volgens mij zitten er ook geen nadelen aan. Echter zou ik het zelf niet om die reden overwegen.

Droef is 2 maal aan entropion geopereerd(is ook erfelijk en 1 van zijn kleinzoons heeft het ook blijkt nu)en aan zijn ellebogen + hij heeft niet de meest geweldige heupen. Ondanks dat alles is er wel met hem gefokt nog voor ik hem had en 1 x toen ik hem al had omdat daar al afspraken over stonden.

Zelf heb ik totaal geen behoefte om Droef opnieuw in te zetten voor de fok en ondanks dat hij ervaren is en we al meerdere loslopende teven zijn tegen gekomen welke zichzelf gewoon aanbieden heb ik dat nog steeds kunnen voorkomen, en als ik het niet kan voorkomen dan heeft de teef eigenaar echt pech. Maar als Droef buiten is ben ik daarbij dus het moet wel heel gek lopen dat het hen zou lukken, ook al is dat soms vreselijk irritant.
Dat de eigenaar van de teef pech heeft klopt.. maar de eigenaars van eventuele pups nog meer. En het is me vooral daarom te doen.
S@ndr@
Zeer actief

je zilt gewoon op pak weg twee tijden in het jaar even wat meer allert moeten zijn op loopse teven, de eigenaren zijn het vaak niet.. zoveel kan ik je wel vertellen, ik heb 9 jaar met een reu gelopen en eigenaren van teven zijn nogal van ach.. laat maar lekker waaien ( niet allemaal voor iemand daar weer over struikelt) .. gelukkig is het niet het hele jaar door
DesireeB
Zeer actief
Mijn ras(sen): Old English Bulldog & Kruisingen
Contacteer:

Ongelezen bericht door DesireeB »

Peter27 schreef:
Dees en Maylo schreef:Volgens mij zitten er ook geen nadelen aan. Echter zou ik het zelf niet om die reden overwegen.

Dat de eigenaar van de teef pech heeft klopt.. maar de eigenaars van eventuele pups nog meer. En het is me vooral daarom te doen.
Teef eigenaar erop wijzen dat hij erfelijke aandoeningen heeft, dan is het aan hen of ze de pups laten weghalen of niet. Meer dan je best kan je niet doen. :wink: Uiteraard zou ik me ook wel schuldig voelen hoor naar eventuele pupkopers wanneer ze de pups toch laten komen en het blijkt mis te zijn, maar niemand kan jou daar verantwoordelijk voor stellen.
Afbeelding
My heart will always wear the pawprints left by you.
Biothane
WashBar
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

Nee je bent er toch bij?
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
sbientje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labrador Retriever
Contacteer:

Ongelezen bericht door sbientje »

Peter27 schreef:

Nee hij loopt niet in z'n eentje.. maar het is wel de bedoeling dat hij na z'n herstel met de uitlaat service mee gaat.
Ja dan is die erbij? Het lijkt me een verwaarloosbaar risico. Ik ben nog nooit zomaar tegenover een dekrijpe teef zonder eigenaar komen te staan, en anders sleep ik mijn reu wel mee. Ik schat hem te oenig in om in 5 sec raak te prikken haha.
Peter27
Zeer actief

sbientje schreef:
Peter27 schreef:

Ja dan is die erbij? Het lijkt me een verwaarloosbaar risico. Ik ben nog nooit zomaar tegenover een dekrijpe teef zonder eigenaar komen te staan, en anders sleep ik mijn reu wel mee. Ik schat hem te oenig in om in 5 sec raak te prikken haha.
Haha.. ja die van mij heeft ook niet vooraan gestaan..
malinois
Zeer actief
Contacteer:

Peter27 schreef:
sbientje schreef:
Peter27 schreef:

Haha.. ja die van mij heeft ook niet vooraan gestaan..
Vorig jaar liep ik hier met Xygan in t losloopbosje. Ineens spurte hij er vandoor richting een flatcoatteef. Dat doet ie echt nooit dus ik erachteraan en vroeg meneer of zn teef loops was. Ja maar ze was gister gedekt dus er kon niks meer gebeuren .... :ugh:
Maar hij zat bij lange niet vast hoor, hij was nog uitgebreid aan t snuffelen en kwijlen ;)
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
Sandra&co

Ongelezen bericht door Sandra&co »

malinois schreef:Nee je bent er toch bij?
Nee, dat zegt hij. De hond gaat soms met de uitlaatservice mee, dus dan is hij er niet bij. Maar goed, ik heb dan ook geen vertrouwen in ongeveer 90% van de HUS'en, daarom gaan m'n honden daar niet mee. Ik zou een knipje (of castratiechip) in dat geval gerust overwegen, maar wel als hij uitgegroeid/genezen is.
malinois
Zeer actief
Contacteer:

Sandra&co schreef:
Nee, dat zegt hij. De hond gaat soms met de uitlaatservice mee, dus dan is hij er niet bij. Maar goed, ik heb dan ook geen vertrouwen in ongeveer 90% van de HUS'en, daarom gaan m'n honden daar niet mee. Ik zou een knipje (of castratiechip) in dat geval gerust overwegen, maar wel als hij uitgegroeid/genezen is.
Dan zijn er nog minstens 2 personen bij, de HUS en de teef eigenaar lijkt me...
Afbeelding
Sandra&co

Ongelezen bericht door Sandra&co »

Nou, ik heb gewoon helemaal geen vertrouwen in andere mensen wat dat betreft, maar dat komt ook gewoon echt door m'n eigen honden :mrgreen: Als je ziet hoe snel Sofi zich momenteel aanbiedt aan elke willekeurige slurf die ze tegenkomt...die zie ik best een end wegrennen met die reu in d'r kielzog om even snel gedekt te worden. Ík kan het haar wel verbieden, maar een vreemde? Nee hoor. 4 Middelvingers in de lucht. Dus wat dat betreft zou ik ook voor zekerheid kiezen.
malinois
Zeer actief
Contacteer:

Kells schreef:
malinois schreef:
Sandra&co schreef:
Dan zijn er nog minstens 2 personen bij, de HUS en de teef eigenaar lijkt me...
Mijn honden vertrouw ik helemaal niet aan anderen toe en een HUS krijgt ze echt niet mee. Toch blijven mijn honden intact ook al fok ik niet meer met mijn twee teven. Zoon en halfbroer van de dames is en blijft ook intact. De jonge man wordt woensdag twee en de meiden zitten weer tegen hun loopsheid aan. Tot op heden is het nog altijd gelukt om ze op een paar dagen na, gezamenlijk uit te laten. De dames lopen, met uitzondering van 4 of 5 hoogtijdagen los. Finnemans laten we dan even gescheiden van de dames uit.
Ik ook niet... maar ik begrijp dat die reu meegaat met de hus. Daarvoor zou ik een reu niet steriliseren in ieder geval
Afbeelding
laeken
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door laeken »

En als hij dekt is de kans groot dat het een hele andere hond is en de pups geen Ed krijgen. Ik zou er totaal geen seconde over nadenken om mijn hond onder narcose te doen en 300 euro uit te geven om niks. Een uitlaat service die loopse teven meeneemt en laat dekken? Laat de baasjes van de teven maar aangeven dat ze loops zijn en het mens van de uitlaat service haar werk doen.

Stel hij krijgt pups dan kunnen die prima in orde zijn. En het is en blijft de verantwoordelijkheid van de eigenaar van de teef. Dekt jouw hond niet dan dekt een andere hond wel als iemand een loopse teef los laat lopen of meestuurt met een uitlaat service met intacte reuen.
Afbeelding
Emma
Zeer actief
Mijn ras(sen): 2 raslozen, namelijk:1 grote husky maal Am. Bulldog, en 1 kleine jack hussel. Nu geen honden meer.

Ongelezen bericht door Emma »

Nou, ik vind het helemaal niet de verantwoordelijkheid van de teef eigenaar. Bij een dekkeing zijn er nog altijd twee honden, dus twee eigenaars verantwoordelijk.

En ja, ik zou het wel een verstandig idee vinden, aangezien in een uitlaatservice ook teven meegaan, en ik niet zou vertrouwen op het feit dat de teef eigenaar de dekrijpe dagen weet, en ook niet van de Hus.

En een uilaatservice die meestal maar uit 1 persoon bestaat. Heel soms twee. Kan niet de hele roedel laten lopen om achter 1 reu aan te gaan, die de benen neemt, naar een loopse teef. En je kan dan echt niet alle verantwoordelijkheid lekker makkelijk op die teefeigenaar gaan neerleggen. Dat zou lekker worden. Zo zoek het maar uit, met een opdringerige reu bij jou teef, die je achtervolgd, en niemand komt je helpen, omdat de Hus , eerst nog hun eigen honden eerst in de bus moet proppen. :19:

Ja, je kan dan wel een dekking voorkomen, maar handig is het niet.
Emma
Zeer actief
Mijn ras(sen): 2 raslozen, namelijk:1 grote husky maal Am. Bulldog, en 1 kleine jack hussel. Nu geen honden meer.

Ongelezen bericht door Emma »

Kells schreef:
Emma schreef:Nou, ik vind het helemaal niet de verantwoordelijkheid van de teef eigenaar. Bij een dekkeing zijn er nog altijd twee honden, dus twee eigenaars verantwoordelijk.

En ja, ik zou het wel een verstandig idee vinden, aangezien in een uitlaatservice ook teven meegaan, en ik niet zou vertrouwen op het feit dat de teef eigenaar de dekrijpe dagen weet, en ook niet van de Hus.

En een uilaatservice die meestal maar uit 1 persoon bestaat. Heel soms twee. Kan niet de hele roedel laten lopen om achter 1 reu aan te gaan, die de benen neemt, naar een loopse teef. En je kan dan echt niet alle verantwoordelijkheid lekker makkelijk op die teefeigenaar gaan neerleggen. Dat zou lekker worden. Zo zoek het maar uit, met een opdringerige reu bij jou teef, die je achtervolgd, en niemand komt je helpen, omdat de Hus , eerst nog hun eigen honden eerst in de bus moet proppen. :19:

Dekrijp of niet, je geeft gewoon geen loopse teven mee aan een HUS. Ik organiseer clubwandelingen, maar loopse teven zijn niet welkom. Alleen al ter voorkoming dat de aanwezige reuen aan de knok gaan.
Nee, in een ideale wereld niet. Maar ik zou daar niet op vertrouwen.
Of je er je reu om laat helpen of niet, is de keus van de reu eigenaar. En ik begrijp wel dat er gewoon intacte reuen met een uitlaatservice meegaan hoor.
Ik vind alleen niet dat je alle verantwoording bij een teef eigenaar kan leggen. Misschien wel degene die met die uitlaztservice meegaan. Maar er lopen nog meer honden in een gebied. Niet alleen die van een Hus.
S@ndr@
Zeer actief

tja, maar die hus is dan toch echt verantwoordelijk voor wat jou hond doet dan, daar betaal je ze voor en daar mag dan ook wat tegenover staan, aan professionaliteit..
Lizzie.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Poedel

Ongelezen bericht door Lizzie. »

S@ndr@ schreef:tja, maar die hus is dan toch echt verantwoordelijk voor wat jou hond doet dan.
Nee hoor, tegenwoordig moet je bij de meeste hussen een contractje ondertekenen dat ze nergens voor aansprakelijk zijn :80:
Afbeelding
crutz
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herders (FCI)
Aantal honden: 7
Contacteer:

Ongelezen bericht door crutz »

Kells schreef:
Emma schreef:Nou, ik vind het helemaal niet de verantwoordelijkheid van de teef eigenaar. Bij een dekkeing zijn er nog altijd twee honden, dus twee eigenaars verantwoordelijk.

Dekrijp of niet, je geeft gewoon geen loopse teven mee aan een HUS. Ik organiseer clubwandelingen, maar loopse teven zijn niet welkom. Alleen al ter voorkoming dat de aanwezige reuen aan de knok gaan.
Hmmmm die loopse teven hoeven natuurlijk niet met de HUS mee te zijn he ;)

Maar dan nog is de basis verantwoordelijkheid bij beiden, appel op de hond, zowel reu als teef, en opletten.

Mijn dekreu (dus intact) gaat 4x per week mee met een HUS, daar wordt echt niet gedekt (al geloof ik wel dat ze eigenlijk de regel hebben dat de hond gecastreerd moet zijn, maar ze maken een uitzondering)
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals

Ongelezen bericht door ranetje »

crutz schreef:Hmmmm die loopse teven hoeven natuurlijk niet met de HUS mee te zijn he ;)

Maar dan nog is de basis verantwoordelijkheid bij beiden, appel op de hond, zowel reu als teef, en opletten.

Mijn dekreu (dus intact) gaat 4x per week mee met een HUS, daar wordt echt niet gedekt (al geloof ik wel dat ze eigenlijk de regel hebben dat de hond gecastreerd moet zijn, maar ze maken een uitzondering)
Dat hoor je inderdaad nogal vaak.
Is de hond niet gecastreerd dan mag hij niet mee met de HUS.
Erg jammer als je de HUS nodig hebt en eigenlijk niet wil castreren.
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
crutz
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herders (FCI)
Aantal honden: 7
Contacteer:

Ongelezen bericht door crutz »

ranetje schreef:
crutz schreef:Hmmmm die loopse teven hoeven natuurlijk niet met de HUS mee te zijn he ;)

Dat hoor je inderdaad nogal vaak.
Is de hond niet gecastreerd dan mag hij niet mee met de HUS.
Erg jammer als je de HUS nodig hebt en eigenlijk niet wil castreren.
In over let kon het in dit geval wel. Ze kozen waarschijnlijk liever voor een intacte klant dan geen klant ;)
~Suzanne~
Zeer actief

Ongelezen bericht door ~Suzanne~ »

Lizzie. schreef:
S@ndr@ schreef:tja, maar die hus is dan toch echt verantwoordelijk voor wat jou hond doet dan.
Nee hoor, tegenwoordig moet je bij de meeste hussen een contractje ondertekenen dat ze nergens voor aansprakelijk zijn :80:
Gelukkig is de wetgeving het daar vaak niet mee eens.. contractje of geen contractje. Zal niet in alle gevallen opgaan, maar toch!

Suzanne
Plaats reactie

Terug naar “Medisch”