Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Canine Herpes
Moderator: moderatorteam
- Chawa
- Actief
-
- Vaste gebruiker
- Contacteer:
Het teefje waar in dit topic over gesproken wordt (9 pups dood) kan mijn teefje zijn. Vorig jaar zijn haar 9 pups binnen 4 dagen dood gegaan aan herpes. Veel honden dragen het virus en de antistoffen mee. Het virus activeert zich bij lage temperatuur. Omdat een volwassen hond prima in staat is zijn eigen temperatuur te regelen, hebben zij er geen last van. Pups (zeker pasgeboren) kunnen echter nog niet hun eigen temp. controleren. Daarom is het belangrijk de temperatuur de eerste dagen sowieso voor hen te regelen. Mijn teefje is weer drachtig, ze heeft de eerste herpes-enting gehad. De tweede volgt 10 dagen voor de uitrekendatum.
Voor de goede orde, bij mijn vorige nest was het buiten (hittegolf) 35 graden en binnen in de werpkist ook. Echter tijdens de keizersnede bij de DA stond de airco aan. Ik heb direct gevraagd of die uit mocht, maar dan nog krijg je de temperatuur niet snel genoeg omhoog. Als de pups uit de baarmoeder komen en nat zijn en het is 15 graden dan hoeft er maar bij eentje het virus zich te activeren. Daarna besmetten ze elkaar door bijv. neuscontact of tijdens het zogen even van tepel te wisselen.
Veel DA's weten niets van herpes af, ik heb gebeld met de DA waar mijn pups zijn gebren en het enige antwoord wat ik kreeg is dat ik toch niet kon bewijzen dat mijn pups het daar hadden opgelopen. Klopt, ze droegen het al bij zich, zoals zo veel honden maar het was daar als enige paats waar mijn pups geweest zijn erg koud........
IK heb een nieuwe DA, en met hem heb ik fijne uitvoerige gesprekken over herpes gehad. Hij heeft de fabrikant van de herpes enting gevraagd om hem de onderzoeksinfo te komen laten zien mbt hun herpesenting en naar aanleiding daarvan hebben we besloten mijn teefje te enten.
Over 5 weken worden de pups verwacht, ik wacht vol spanning af!
Tinde
Voor de goede orde, bij mijn vorige nest was het buiten (hittegolf) 35 graden en binnen in de werpkist ook. Echter tijdens de keizersnede bij de DA stond de airco aan. Ik heb direct gevraagd of die uit mocht, maar dan nog krijg je de temperatuur niet snel genoeg omhoog. Als de pups uit de baarmoeder komen en nat zijn en het is 15 graden dan hoeft er maar bij eentje het virus zich te activeren. Daarna besmetten ze elkaar door bijv. neuscontact of tijdens het zogen even van tepel te wisselen.
Veel DA's weten niets van herpes af, ik heb gebeld met de DA waar mijn pups zijn gebren en het enige antwoord wat ik kreeg is dat ik toch niet kon bewijzen dat mijn pups het daar hadden opgelopen. Klopt, ze droegen het al bij zich, zoals zo veel honden maar het was daar als enige paats waar mijn pups geweest zijn erg koud........
IK heb een nieuwe DA, en met hem heb ik fijne uitvoerige gesprekken over herpes gehad. Hij heeft de fabrikant van de herpes enting gevraagd om hem de onderzoeksinfo te komen laten zien mbt hun herpesenting en naar aanleiding daarvan hebben we besloten mijn teefje te enten.
Over 5 weken worden de pups verwacht, ik wacht vol spanning af!
Tinde
-
- Vaste gebruiker
herpes
volgens mij is het net als met mensen-herpes
Op het moment dat de teef een "aanval" heeft tijdes de dekking kan ze het virus overdragen. Een herpesvirus bij de mens is ook alleen maar overdraagbaar op het moment dat je een koortslip hebt, daarbuiten is er geen gevaar. als zo'n aanval en de dekking samenvallen heb je volgens mij kans op dode pups. heb ik me laten vertellen aangezien een vriend pas een heel nestje pups heeft verloren aan herpes
Op het moment dat de teef een "aanval" heeft tijdes de dekking kan ze het virus overdragen. Een herpesvirus bij de mens is ook alleen maar overdraagbaar op het moment dat je een koortslip hebt, daarbuiten is er geen gevaar. als zo'n aanval en de dekking samenvallen heb je volgens mij kans op dode pups. heb ik me laten vertellen aangezien een vriend pas een heel nestje pups heeft verloren aan herpes
-
- Zeer actief
- Aantal honden: 1
- Contacteer:
-
- Vaste gebruiker
herpes
volgens mij heeft half nederland herpes dus daar is dan toch niet tegenop te enten? Bij KI krijgt een teefje dan toch ook eventueel besmet zaad naar binnen (hoewel volgens mij het zaad niet besmettelijk is, alleen de geslachtsorganen)
- Mol
- Zeer actief
Re: herpes
zaad is ook besmetelijkmaxime schreef:volgens mij heeft half nederland herpes dus daar is dan toch niet tegenop te enten? Bij KI krijgt een teefje dan toch ook eventueel besmet zaad naar binnen (hoewel volgens mij het zaad niet besmettelijk is, alleen de geslachtsorganen)
mol

- yamie
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Jack Russell Terriers
- Contacteer:
Canine Herpes Virus
Ook wel bekend als CHV-1. Een virus dat grote sterfte onder pups kan veroorzaken, vooral in de leeftijd van 1 tot 3 weken. Pups ouder dan 5 weken en volwassen honden ondervinden geen problemen van een herpesinfectie.
Besmetting:
Besmetting met het herpesvirus kan plaats vinden tijdens de dekking: de reu brengt het over op de teef of andersom. Het virus kan ook in het sperma zitten van de reu. In geval van K.I. is het dus zaak met ontsmette instrumenten te werken om overdracht van het virus uit besmet sperma te voorkomen.
Het virus wordt in de baarmoeder, via de placenta, overgebracht op de pups. Het maakt echter dan minder kans om schade aan te richten, omdat het virus het liefst groeit bij een lagere lichaamstemperatuur van de teef. Aan het einde van de zwangerschap, als de teef haar lichaamstemperatuur daalt wordt de kans op infectie van de pups groter. De grootste kans op infectie is op het moment dat de pups geboren worden. Zij worden dan besmet via het slijmvlies in de vagina van de teef. Kort na de geboorte kan een pup ook besmet raken, door het likken van de teef of door inademing van het virus. Vervolgens kan het virus zich dan makkelijk verspreiden van pup naar pup.
Herkenning bij de volwassen hond:
Bij een besmetting van het herpesvirus zien we vaak kleine blaasjes of zweertjes op de slijmvliezen van keel, neus of geslachtsorganen. Deze verdwijnen weer vrij snel; net als een koortslip bij de mens (ook een herpesvirus).
De vervelende eigenschap van het herpesvirus is dat het na infectie niet verdwijnt. Na de eerste infectie trekt het zich terug in bepaalde zenuwknopen, onder ander naast het ruggenmerg. De meeste volwassen honden hebben te maken gehad met het herpesvirus en zijn daarna blijvend besmet, echter zonder dat ze ziek worden; zij worden daarom symptoomloze dragers genoemd.
Verloop van de ziekte bij pups:
Het herpesvirus kan binnen enkele dagen één pup, een aantal pups of zelfs een heel nestje uitmoorden.
Omdat het virus zich het prettigst voelt bij een lagere lichaamstemperatuur van zijn "slachtoffer" zijn de verschijnselen bij pas geboren pups het ergst.
We zien dan dat de pups sloom worden, ze willen niet meer drinken en piepen heel erg. Hun ontlasting wordt geel-groen van kleur. De lever zwelt op waardoor vloeistof zich ophoopt in borstholte, buikholte en onderhuids. Door vloeistofophoping in de longen krijgen de pups het benauwd en vertoont het symptomen waardoor er eerder aan een longontsteking wordt gedacht.
Andere verschijnselen zijn onderhuidse bloedingen of bloedingen van de slijmvliezen.
De meeste pups sterven binnen 24 tot 48 uur nadat de eerste symptomen zichtbaar waren.
Bij oudere pups duurt het wat langer voordat zij overlijden en zullen er meer pups sterven.
Naarmate de pups beter in staat zijn hun lichaamstemperatuur op pijl te houden (boven de 38 graden) zal hun overlevingskans toenemen. Na de leeftijd van 5 weken gaan pups nog maar zelden dood aan een besmetting met het herpesvirus.
Stellen van de diagnose:
Aller eerst uiteraard door de symptomen goed waar te nemen kunnen we de juiste diagnose stellen.
Verder is alleen de diagnose vast te stellen tijdens sectie, maar dan is de pup uiteraard al overleden.
Behandeling en preventie:
Er is helaas geen behandeling voor een besmette pup behalve het opvoeren van de lichaamstemperatuur middels warmtelampen of extra bijverwarming. Daarnaast moeten de pups met een sonde worden bijgevoerd en indien mogelijk kan het anti-biotica toegediend krijgen. Voor pups jonger dan 2 tot 3 weken is er echter weinig hoop.
Binnenkort komt er een vaccin tegen het herpesvirus op de markt.
Wat is het risico voor besmetting:
Uit onderzoek is gebleken dat het merendeel van de volwassen honden boven de leeftijd van 3 jaar antistoffen tegen het virus heeft en dus met het herpesvirus in contact is geweest. Wat echter niet bekend is, is óf deze honden nog wel in staat zijn een andere hond te besmetten.
Het schijnt dus dat teven die ooit besmet zijn geweest en anti-stoffen hebben aangemaakt het minste risico lopen hun pups tijdens of vlak na de zwangerschap te besmetten. Echter, teven die kort voor de zwangerschap of 3 tot 4 weken na de bevalling voor het eerst besmet raken kunnen hun pups besmetten met het herpesvirus.
De praktijk echter wijst uit dat de kans op besmetting van pups door het herpesvirus vrij klein is en dat deze kans nog kleiner wordt als we zorgen dat pups (v.a. 6 weken) zo snel mogelijk in contact komen met andere honden, zodat zij ook contact krijgen met het herpesvirus en hier tegen anti-stoffen gaan aanmaken. De kans dat een eenmaal besmette drager later besmettelijk is voor hele jonge pups is dan bijzonder klein.
Inenten en titerbepaling
Honden die dus reeds besmet zijn geweest met het herpesvirus zijn antistoffen gaan maken. Honden die ingeënt zijn gaan ook antistoffen aanmaken. Honden met een positieve titerbepaling (die hebben dus antistoffen) zijn waarschijnlijk helemaal niet meer besmettelijk voor andere honden.
Honden met een negatieve titerbepaling zijn volledig vatbaar voor een besmetting. Willen we met deze honden fokken dan is een enting geen overbodige luxe willen we voorkomen dat zij uitgerekend rond de dekking of tijdens de dracht besmet raken en deze besmetting overdragen op de pups.
http://www.shelties.nl/gezond/canineherpes.htm
Ook wel bekend als CHV-1. Een virus dat grote sterfte onder pups kan veroorzaken, vooral in de leeftijd van 1 tot 3 weken. Pups ouder dan 5 weken en volwassen honden ondervinden geen problemen van een herpesinfectie.
Besmetting:
Besmetting met het herpesvirus kan plaats vinden tijdens de dekking: de reu brengt het over op de teef of andersom. Het virus kan ook in het sperma zitten van de reu. In geval van K.I. is het dus zaak met ontsmette instrumenten te werken om overdracht van het virus uit besmet sperma te voorkomen.
Het virus wordt in de baarmoeder, via de placenta, overgebracht op de pups. Het maakt echter dan minder kans om schade aan te richten, omdat het virus het liefst groeit bij een lagere lichaamstemperatuur van de teef. Aan het einde van de zwangerschap, als de teef haar lichaamstemperatuur daalt wordt de kans op infectie van de pups groter. De grootste kans op infectie is op het moment dat de pups geboren worden. Zij worden dan besmet via het slijmvlies in de vagina van de teef. Kort na de geboorte kan een pup ook besmet raken, door het likken van de teef of door inademing van het virus. Vervolgens kan het virus zich dan makkelijk verspreiden van pup naar pup.
Herkenning bij de volwassen hond:
Bij een besmetting van het herpesvirus zien we vaak kleine blaasjes of zweertjes op de slijmvliezen van keel, neus of geslachtsorganen. Deze verdwijnen weer vrij snel; net als een koortslip bij de mens (ook een herpesvirus).
De vervelende eigenschap van het herpesvirus is dat het na infectie niet verdwijnt. Na de eerste infectie trekt het zich terug in bepaalde zenuwknopen, onder ander naast het ruggenmerg. De meeste volwassen honden hebben te maken gehad met het herpesvirus en zijn daarna blijvend besmet, echter zonder dat ze ziek worden; zij worden daarom symptoomloze dragers genoemd.
Verloop van de ziekte bij pups:
Het herpesvirus kan binnen enkele dagen één pup, een aantal pups of zelfs een heel nestje uitmoorden.
Omdat het virus zich het prettigst voelt bij een lagere lichaamstemperatuur van zijn "slachtoffer" zijn de verschijnselen bij pas geboren pups het ergst.
We zien dan dat de pups sloom worden, ze willen niet meer drinken en piepen heel erg. Hun ontlasting wordt geel-groen van kleur. De lever zwelt op waardoor vloeistof zich ophoopt in borstholte, buikholte en onderhuids. Door vloeistofophoping in de longen krijgen de pups het benauwd en vertoont het symptomen waardoor er eerder aan een longontsteking wordt gedacht.
Andere verschijnselen zijn onderhuidse bloedingen of bloedingen van de slijmvliezen.
De meeste pups sterven binnen 24 tot 48 uur nadat de eerste symptomen zichtbaar waren.
Bij oudere pups duurt het wat langer voordat zij overlijden en zullen er meer pups sterven.
Naarmate de pups beter in staat zijn hun lichaamstemperatuur op pijl te houden (boven de 38 graden) zal hun overlevingskans toenemen. Na de leeftijd van 5 weken gaan pups nog maar zelden dood aan een besmetting met het herpesvirus.
Stellen van de diagnose:
Aller eerst uiteraard door de symptomen goed waar te nemen kunnen we de juiste diagnose stellen.
Verder is alleen de diagnose vast te stellen tijdens sectie, maar dan is de pup uiteraard al overleden.
Behandeling en preventie:
Er is helaas geen behandeling voor een besmette pup behalve het opvoeren van de lichaamstemperatuur middels warmtelampen of extra bijverwarming. Daarnaast moeten de pups met een sonde worden bijgevoerd en indien mogelijk kan het anti-biotica toegediend krijgen. Voor pups jonger dan 2 tot 3 weken is er echter weinig hoop.
Binnenkort komt er een vaccin tegen het herpesvirus op de markt.
Wat is het risico voor besmetting:
Uit onderzoek is gebleken dat het merendeel van de volwassen honden boven de leeftijd van 3 jaar antistoffen tegen het virus heeft en dus met het herpesvirus in contact is geweest. Wat echter niet bekend is, is óf deze honden nog wel in staat zijn een andere hond te besmetten.
Het schijnt dus dat teven die ooit besmet zijn geweest en anti-stoffen hebben aangemaakt het minste risico lopen hun pups tijdens of vlak na de zwangerschap te besmetten. Echter, teven die kort voor de zwangerschap of 3 tot 4 weken na de bevalling voor het eerst besmet raken kunnen hun pups besmetten met het herpesvirus.
De praktijk echter wijst uit dat de kans op besmetting van pups door het herpesvirus vrij klein is en dat deze kans nog kleiner wordt als we zorgen dat pups (v.a. 6 weken) zo snel mogelijk in contact komen met andere honden, zodat zij ook contact krijgen met het herpesvirus en hier tegen anti-stoffen gaan aanmaken. De kans dat een eenmaal besmette drager later besmettelijk is voor hele jonge pups is dan bijzonder klein.
Inenten en titerbepaling
Honden die dus reeds besmet zijn geweest met het herpesvirus zijn antistoffen gaan maken. Honden die ingeënt zijn gaan ook antistoffen aanmaken. Honden met een positieve titerbepaling (die hebben dus antistoffen) zijn waarschijnlijk helemaal niet meer besmettelijk voor andere honden.
Honden met een negatieve titerbepaling zijn volledig vatbaar voor een besmetting. Willen we met deze honden fokken dan is een enting geen overbodige luxe willen we voorkomen dat zij uitgerekend rond de dekking of tijdens de dracht besmet raken en deze besmetting overdragen op de pups.
http://www.shelties.nl/gezond/canineherpes.htm
Laatst gewijzigd door yamie op 29 apr 2004 04:42, 1 keer totaal gewijzigd.
- yamie
- Zeer actief
- Contacteer:
-
- Zeer actief
- Contacteer:
ik heb nu meerdere dingen over deze enting gehoord. Zoals ik begrepen heb zijn de enting niet doorgetest. Dus ze weten niet wat er gebeurd als er maar 1 pup in dat nest zit. Krijgt deze dan alle entstof en wat heeft dat voor een gevolg op latere leeftijd. Dat zijn dingen wat met deze entstof nog niet bekend is. Als je niet weet wat het op latere leeftijd gaat brengen vind ik het een groot risico. Je heb misschien wel een nestje met puppies maar over 5 tot 6 jaar dan?
Ik vind het moeilijk, wacht totdat er meer testen bekend zijn.
Maria
Maria
- yamie
- Zeer actief
- Contacteer:
Maria schreef:ik heb nu meerdere dingen over deze enting gehoord. Zoals ik begrepen heb zijn de enting niet doorgetest. Dus ze weten niet wat er gebeurd als er maar 1 pup in dat nest zit. Krijgt deze dan alle entstof en wat heeft dat voor een gevolg op latere leeftijd. Dat zijn dingen wat met deze entstof nog niet bekend is. Als je niet weet wat het op latere leeftijd gaat brengen vind ik het een groot risico. Je heb misschien wel een nestje met puppies maar over 5 tot 6 jaar dan?
Maria

-
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): bullmastiff
- Contacteer:
Volgens mij lees jij niet goed want weet jij dan wat er gebeurt als er maar 1 pup in dat nest zit tijdens de enting tegen het herpes virus?yamie schreef:Maria schreef:ik heb nu meerdere dingen over deze enting gehoord. Zoals ik begrepen heb zijn de enting niet doorgetest. Dus ze weten niet wat er gebeurd als er maar 1 pup in dat nest zit. Krijgt deze dan alle entstof en wat heeft dat voor een gevolg op latere leeftijd. Dat zijn dingen wat met deze entstof nog niet bekend is. Als je niet weet wat het op latere leeftijd gaat brengen vind ik het een groot risico. Je heb misschien wel een nestje met puppies maar over 5 tot 6 jaar dan?
Mariauhh , lees je wel alles?? en daarbij, we heben te maken met levend wezens, wat is zeker??
Ik lees het niet in het door jou gekopieeerde stukje.
- yamie
- Zeer actief
- Contacteer:
ik heb het niet alleen over mijn stukkie hoor....gewoon in het algemeen over de enting...bulletjebe schreef:Volgens mij lees jij niet goed want weet jij dan wat er gebeurt als er maar 1 pup in dat nest zit tijdens de enting tegen het herpes virus?yamie schreef:Maria schreef:ik heb nu meerdere dingen over deze enting gehoord. Zoals ik begrepen heb zijn de enting niet doorgetest. Dus ze weten niet wat er gebeurd als er maar 1 pup in dat nest zit. Krijgt deze dan alle entstof en wat heeft dat voor een gevolg op latere leeftijd. Dat zijn dingen wat met deze entstof nog niet bekend is. Als je niet weet wat het op latere leeftijd gaat brengen vind ik het een groot risico. Je heb misschien wel een nestje met puppies maar over 5 tot 6 jaar dan?
Mariauhh , lees je wel alles?? en daarbij, we heben te maken met levend wezens, wat is zeker??
en zou je jou reactie iets willen onderbouwen, snap niet helemaal wat je daarmee bedoelt.........(en dit is echt puur een vraag...)
-
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): bullmastiff
- Contacteer:
Stel, je laat de moeder preventief enten tegen het herpes virus. Dat gebeurt dan zoals ik het lees 1 week na de dekking. Ze is dus al gedekt en kan drachtig zijn. Dan moet ze een week voor de werpdatum nogmaals een enting krijgen.yamie schreef:ik heb het niet alleen over mijn stukkie hoor....gewoon in het algemeen over de enting...bulletjebe schreef:Volgens mij lees jij niet goed want weet jij dan wat er gebeurt als er maar 1 pup in dat nest zit tijdens de enting tegen het herpes virus?yamie schreef:Maria schreef:ik heb nu meerdere dingen over deze enting gehoord. Zoals ik begrepen heb zijn de enting niet doorgetest. Dus ze weten niet wat er gebeurd als er maar 1 pup in dat nest zit. Krijgt deze dan alle entstof en wat heeft dat voor een gevolg op latere leeftijd. Dat zijn dingen wat met deze entstof nog niet bekend is. Als je niet weet wat het op latere leeftijd gaat brengen vind ik het een groot risico. Je heb misschien wel een nestje met puppies maar over 5 tot 6 jaar dan?
en zou je jou reactie iets willen onderbouwen, snap niet helemaal wat je daarmee bedoelt.........(en dit is echt puur een vraag...)
Nu zegt Maria terecht dat er nog niet genoeg bekend is over de uitwerking van de enting, o.m. op latere leeftijd van de pups in dat nest.
Verder zegt ze dat er niet bekend is wat er gebeurt als er maar 1 pup in het ongeboren nest zit, of die dan alle entstof binnenkrijgt en wat dan de gevolgen daarvan zijn.
En dat bedoelde ik ook in mijn reactie aan jou

- yamie
- Zeer actief
- Contacteer:
ohhhh okeej, nou wat betreft dat wanneer er 1 pup is, die alle entstoffen krijgt..nee, zo werkt het niet, het lichaam, en dus ook van een embryo neemt op wat hij kan en de rest is overbodig
en nee er is is misschien nog weinig bekend, maar wel is zo dat er geen teven of puppen schade van hebben, van de enting dus, dus baat het niet schaadt het niet......
en nee er is is misschien nog weinig bekend, maar wel is zo dat er geen teven of puppen schade van hebben, van de enting dus, dus baat het niet schaadt het niet......
-
- Zeer actief
- Contacteer:
Er is geen testen geweest over wat er gebeurt als er een pup in zit, we praten hier niet over een onschadelijk stofje wat de teef binnen krijgt. Dus de quote baat het niet dan schaadt het niet vindt ik in dit geval een slecht gekozen stelling.yamie schreef:ohhhh okeej, nou wat betreft dat wanneer er 1 pup is, die alle entstoffen krijgt..nee, zo werkt het niet, het lichaam, en dus ook van een embryo neemt op wat hij kan en de rest is overbodig
Maria :E
- fransoos
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): franse bulldog
- Aantal honden: 10
- Contacteer:
zoals ik het lees, zou je dus gewoon je teef moeten laten testen op herpus, ruim voor de loopsheid
mocht ze geen herpus hebben gehad(negatieve titer), kun je haar enten zodat ze toch antistoffen maakt
dus deze teef heeft op het moment dat ze dan gedekt wordt voldoende antistoffen en kan zo haar pups niet meer besmetten
daarnaast hou je de temp in de werpkist op de juiste hoogte en weg is de angst voor Herpus
:
:
helaas voor mij zullen mijn pups bijna nooit zelfstandig boven de 38 graden komen

mocht ze geen herpus hebben gehad(negatieve titer), kun je haar enten zodat ze toch antistoffen maakt
dus deze teef heeft op het moment dat ze dan gedekt wordt voldoende antistoffen en kan zo haar pups niet meer besmetten
daarnaast hou je de temp in de werpkist op de juiste hoogte en weg is de angst voor Herpus

helaas voor mij zullen mijn pups bijna nooit zelfstandig boven de 38 graden komen

groetjes Ida en de fransoosjes

Ervaring is de optelsom van alle vergissingen
die je begaan hebt...

die je begaan hebt...
-
- Zeer actief
- Aantal honden: 1
- Contacteer:
Die laatste zin snap ik niet...fransoos schreef:zoals ik het lees, zou je dus gewoon je teef moeten laten testen op herpus, ruim voor de loopsheid
daarnaast hou je de temp in de werpkist op de juiste hoogte en weg is de angst voor Herpus:
:
helaas voor mij zullen mijn pups bijna nooit zelfstandig boven de 38 graden komen![]()

Over Herpes bestaan zeer veel misverstanden bij fokkers. Op het laatste fokkerscongres, afgelopen februari is er een lezing over geweest. Ik ben bezig om de spreker te pakken te krijgen om de tekst van de lezing elders te kunnen publiceren. Helaas gaat dat niet zo makkelijk als ik dacht. De spreker is werkzaam op de RU maar de RU kan ik telefonisch niet bereiken, continue in gesprek.jip007 schreef:maar het virus kan ook in het sperma van de reu zittendan heeft KI toch ook geen zin :U
Wat ik wel kan zeggen is dat Herpes zelden overgebracht wordt door een dekking. KI is dus feitelijk niet nodig. De voornaamste besmettingsbron is door direct contact van het neusvocht.
Wel kan het virus latent aanwezig blijven bij de gastheer. Wordt de weerstand van de gastheer minder dan kan het virus weer gaan opspelen. Dit zou mogelijk kunnen verklaren waarom sommige kennels last blijven houden van het virus.
Een drachtige teef kan ge ent worden tegen Herpes. Dit is bedoeld om de pups te beschermen.
Hanneke
Laatst gewijzigd door elcolarsamy op 30 apr 2004 21:45, 1 keer totaal gewijzigd.
- fransoos
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): franse bulldog
- Aantal honden: 10
- Contacteer:
de normale temp van mijn franse bulletjes ligt tussen de 37.4 en 37.8EvitaP schreef:Die laatste zin snap ik niet...fransoos schreef:zoals ik het lees, zou je dus gewoon je teef moeten laten testen op herpus, ruim voor de loopsheid
daarnaast hou je de temp in de werpkist op de juiste hoogte en weg is de angst voor Herpus:
:
helaas voor mij zullen mijn pups bijna nooit zelfstandig boven de 38 graden komen![]()

groetjes Ida en de fransoosjes

die je begaan hebt...

die je begaan hebt...
- Distinguer
- Vaste gebruiker
Herpes virus
Beste Inge en beheerders van het forum,Inge schreef:Wel dusHutsje schreef:volgens mij kun je een hond niet enten tegen herpes.![]()
een in opmars komend virus
Bemetting met het herpusv. kan plaats vinden tijdens de dekking: de reu brengt het over op de teef of anders om. Het virus kan ook in het sperma zitten van de reu. Het virus wordt in de baarmoeder, via de placenta, overgebracht op de pups. Het maakt echter minder kans om schade aan te richten.
Omdat het virus het liefst groeit bij een lagere lichaamstempratuur van de teef. Aan het einde van de zwangerschap, als de teef haar lichaamstemp. daalt wordt de kans op infectie van de pups groter. De grootste kans op infectie is als de pups geboren worden. Zij worden dan besmet via het slijmvlies in de vagina van de teef. Kort na de geboorte kan een pup ook besmet raken door het likken van de teef of door inademing van het virus. Vervolgens kan het virus zich dan makkelijk verspreiden van pup naar pup.
herkenning bij de volw. hond
Bij een besmetting van het h.v zien we vaak kleine blaasjes of zweertjes op de slijmvliezen van keel neus of geslachtorg.
Deze vedwijnen weer vrij snel .
De vervelende eigenschap van het h.v is dat het na infectie niet verdwijnt. Na de eerste infectie trekt het zich terug in bepaalde zenuwknopen, onder andere naast het ruggemerg. De meeste volw.honden hebben te maken gehad met het h.v. en zijn daarna blijvend besmet, echter zonder dat ze ziek zijn zij woorden daarom symptoomloze dragers genoemd.
verloop van de ziekte bij pups
Het herpusvirus kan binnen enkele dagen 1 pup, een aantal pups of zelfs een heel nestje uitmoorden.
Omdat het h.v. zich het prettigst voelt bij een lagere lichaamstemp. van zijn slachtoffers zijn de verschijnselen bij pas geboren pups het ergst.
We zien de pups sloom worden, ze willen niet drinken en piepen erg. Hun ontlasting wordt geel groen van kleur. De lever zwelt op waardoor vloeistof zich ophoopt in borstholte, buikholte en onderhuids.
Door vloeistof ophoping in de longen krijgen de pups het benauwd en vertoont het symptomen waardoor er eerder aan een longontsteking wordt gedacht.
Andere verschijnselen zijn bloedingen van de slijmvliezen.
De meeste pups sterven binnen 24 tot 48 uur nadat de symptomen zichtbaar waren.
Naarmate de pups beter in staat zijn hun temp. op pijl te houden boven de 38 gr. zal hun overlevings kans toenemen. Na 5 weken gaan pups nog maar zelden dood aan een h.v.
Stellen van diagnose
Allereerst uiteraard door de symptomen goed waar te nemen kunnen we de juiste diagnose stellen. Verder is allen de diagnose vast te stellen na sectie.
Er is helaas geen behandeling voor een besmette pup behalve het opvoeren van de lichaamstemp. middels warmtelampen of extra bijverwarming.
Daarnaast moeten de pups met een sonde worden bijgevoerd en indien mogelijk kan het antibiotica toegediend krijgen
Voor pups jonger als 2 tot 3 weken is er weining hoop
Wat is het risico voor besmetting
het schijnt dat teven die ooit besmet zijn geweest en antistoffen hebben aangemaakt het minst risico lopen hun pups tijdens of vlak na de zwangerschap te besmetten.
Echter, teven die kort voor de zwangerschap of 3 tot 4 weken na de bevalling voor het EERST besmet raken kunnen hun pups besmetten met h.v.
Enting wordt gegeven 1 week na het dekken en 1 week voor het werpen.
inenten en titerbepaling
Honden die dus reeds besmet zijn geweest met het h.v. zijn antistoffen gaan maken .
Honden die zijn ingeent zijn gaan ook antistoffen aanmaken .
Honden met een positieve titerbepaling (die hebben dus antistoffen)
zijn waarschijnlijk helemaal niet meer besmettelijk voor andere honden.
Honden met een negatieve titerbepaling zijn volledig vatbaar voor besmetting.
Willen we met deze honden fokken dan is een enting geen overbodige luxe willen we voorkomen dat zij besmet raken.
Bron: Duitse Herder forum
Mag ik bovenstaande tekst (natuurlijk met bronvermelding) alsjeblieft gebruiken voor op de site van de rasvereniging?
Ik denk dat er nog maar weinig mensen bekend zijn met het herpes virus.
Het lijkt me verschrikkelijk om op deze manier je pups kwijt te raken :cry2:
Vriendelijke groetjes
Wendy Annijas

http://www.dobermannvereniging.nl/html/index.php
- Inge
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Mechelse Herder
- Aantal honden: 2
- Contacteer:
Re: Herpes virus
Zoals ik al als bronvermelding had neergezet ben ik niet de schrijfster.Distinguer schreef:
Beste Inge en beheerders van het forum,
Mag ik bovenstaande tekst (natuurlijk met bronvermelding) alsjeblieft gebruiken voor op de site van de rasvereniging?
Vriendelijke groetjes
Wendy Annijas
http://www.hondenforum.nl/phpBB2/profil ... ile&u=4167 Dit is de schrijfster, neem gewoon ff contact met haar op.
Hanneke (elcorsammy) heeft nog recentere info en is erachteraan aan het gaan of dat hier geplaatst mag worden

Groetjes Inge

Danco 16-02-1996 † 30-12-2006 Snoepie 03-07-1994 † 03-07-2008 Nika 07-07-1999 - † 10-08-2009 Marouck 24-08-2002 † 22-05-2012 Numa 11-05-2011 † 2017

Danco 16-02-1996 † 30-12-2006 Snoepie 03-07-1994 † 03-07-2008 Nika 07-07-1999 - † 10-08-2009 Marouck 24-08-2002 † 22-05-2012 Numa 11-05-2011 † 2017
Klopt, een deeltje van die info heb ik al in deze topic neergezet. Ik probeer om de hele tekst van de lezing die op het fokkerscongres is gehouden geplaatst te krijgen, maar ik kan de spreken niet zo makkelijk aan de veren krijgen. Ga het morgen via Kynotrain proberen.Inge schreef:Zoals ik al als bronvermelding had neergezet ben ik niet de schrijfster.Distinguer schreef:
Vriendelijke groetjes
Wendy Annijas
http://www.hondenforum.nl/phpBB2/profil ... ile&u=4167 Dit is de schrijfster, neem gewoon ff contact met haar op.
Hanneke (elcorsammy) heeft nog recentere info en is erachteraan aan het gaan of dat hier geplaatst mag worden
Hanneke
- Distinguer
- Vaste gebruiker
Beste Inge, hartelijk dank voor je reactie.elcolarsamy schreef:Klopt, een deeltje van die info heb ik al in deze topic neergezet. Ik probeer om de hele tekst van de lezing die op het fokkerscongres is gehouden geplaatst te krijgen, maar ik kan de spreken niet zo makkelijk aan de veren krijgen. Ga het morgen via Kynotrain proberen.Inge schreef:Zoals ik al als bronvermelding had neergezet ben ik niet de schrijfster.Distinguer schreef:
Vriendelijke groetjes
Wendy Annijas
Hanneke
En Hanneke ik zou erg blij zijn met alle informatie voor plaatsing op de website en eventueel in het clubclad van onze rasvereniging.
Ik doe mijn best, want ik wil het ook graag in het clubblad van onze rasvereniging hebben.Distinguer schreef:Beste Inge, hartelijk dank voor je reactie.elcolarsamy schreef:Klopt, een deeltje van die info heb ik al in deze topic neergezet. Ik probeer om de hele tekst van de lezing die op het fokkerscongres is gehouden geplaatst te krijgen, maar ik kan de spreken niet zo makkelijk aan de veren krijgen. Ga het morgen via Kynotrain proberen.Inge schreef:Zoals ik al als bronvermelding had neergezet ben ik niet de schrijfster.Distinguer schreef:
Vriendelijke groetjes
Wendy Annijas
Hanneke
En Hanneke ik zou erg blij zijn met alle informatie voor plaatsing op de website en eventueel in het clubclad van onze rasvereniging.
Hanneke
wendy,Distinguer schreef:Beste Inge, hartelijk dank voor je reactie.elcolarsamy schreef:Klopt, een deeltje van die info heb ik al in deze topic neergezet. Ik probeer om de hele tekst van de lezing die op het fokkerscongres is gehouden geplaatst te krijgen, maar ik kan de spreken niet zo makkelijk aan de veren krijgen. Ga het morgen via Kynotrain proberen.Inge schreef:Zoals ik al als bronvermelding had neergezet ben ik niet de schrijfster.Distinguer schreef:
Vriendelijke groetjes
Wendy Annijas
Hanneke
ik weet bijna zeker dat er in 1 van de oude clubbladen al iets over herpes heeft gestaan.
zal wel ff zoeken straks

gr wendy