Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Slechte eter

Forum voor opmerkingen en vragen over alle soorten hondenvoer. Over kant en klare hondenbrokken, kvv tot rauwvoer.

Moderator: moderatorteam

Angieh
Vaste gebruiker
Mijn ras(sen): kruising boxer/labrador x australian shepherd.
Aantal honden: 1

Slechte eter

Ongelezen bericht door Angieh »

Kenji (ruim 6 mnd) is nooit een enthousiaste eter geweest.
Kleine puppy beloningssnoepjes meh.. hij hoefde het niet.
Uitiendelijk wilde hij droge kleine koekjes wel, maar ook die laat hij inmiddels vaak liggen. Om te trainen hoef ik het niet te pakken in elk geval ;)

Maar van zijn brokken wordt hij ook niet enthousiast. Alleen als ik nieuwe brokken haal (ander merk) dan eet hij met smaak.
Ik geef hem 2x per dag, maar vaak staan er s'avonds nog brokken van s'ochtends in zijn bak.
Als ik zijn bak weg haal na een poosje gaat hij er ook niet sneller van eten.
Warm water er over heen wordt hij ook niet warm van.
Als ik er bijvoorbeeld Renske vlees door meng, ja dan gaat t wel op ;) Maar mijn man is bang dat hij daar dan aan gaat wennen en straks niets meer anders wilt.
Kvv heb ik over nagedacht maar wij hebben maar minimale ruimte in de vriezer dus dat is ook niet heel praktisch.

Hij is nu eigenlijk perfect, mooi slank.
Ik ben eigenlijk een beetje bang dat hij te dun zal worden, of te weinig binnen krijgt als hij elke dag minder eet dan dat hij mag.
Wat zouden jullie doen? Toch weer kijken naar een ander merk voer?
Hij krijgt nu Prins Junior/adult geperste brokken.
Verder krijgt hij als "snack" gedroogde lam of kip en soms een oor.
Laatst gewijzigd door Angieh op 06 feb 2019 11:04, 2 keer totaal gewijzigd.
veertje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Groenendaeler, Markiesje en Roemeentje

Re: Slechte eter

Ongelezen bericht door veertje »

Als hij niet te dun is zou ik me er niet al te veel zorgen over maken. Al weet ik uit ervaring dat het wel fijn is als je hond gewoon (met smaak) eet :wink:
Wat hier bij Tess erg geholpen heeft is terug naar 3x per dag en dan de eerste 2 porties kleiner maken. En afwisseling. Hier is dus elke maaltijd op een dag anders en de lunch is iedere dag weer een verrassing. Moet je ook maar willen natuurlijk, maar ik vind het zelf ook leuk om af te wisselen.

Ik merk bij haar wel dat ik de brok niet moet mengen met wat lekkers, want mevrouw is slim genoeg om dan een andere keer de brok niet te willen zonder wat lekkers. Dus lekkere dingen als kvv, Renske, etc. dat is de lekkere lunch en 's avonds gewoon een bak met brok.
natalie
Zeer actief
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door natalie »

Smaken verschillen natuurlijk, dus ik zou toch gewoon verschillende soorten brok, worst en/of blikvoer blijven proberen. Daarbij kan het ook uitmaken hoe je het voer aanbiedt. Sommige honden vinden het veel leuker om te eten uit een snuffelmat, een anti-schrokbak of een voerbal.
Waarom blijf je niet gewoon Renske geven, als hij dat wel graag eet? Mijn beide honden waren overigens heel enthousiast over de puppybrok van Edgar & Cooper. Zelfs zó enthousiast, dat ik het soms nog inzet tijdens trainingen.
pioenroos
Zeer actief
Mijn ras(sen): xteckel Mies, eurasier Diem en schapendoes in deeltijd Flora.

Ongelezen bericht door pioenroos »

Mjjn teckeltje is een kliko waar alles ingaat en tòch wissel ik af en meng alles door elkaar. Ze krijgt kvv, natvoer, brok en kliekjes gemengd en afgewisseld. Ik word er blij van als ze extra enthousiast in de keuken staat te trippelen wat ze nu weer voor lekkers krijgt :lol1:
Mijn andere hond wil juist voorspelbaar elke dag een bak gruis. Ook goed :wink:

Als je trouwens zegt dat de hond nu niet (brood)mager is kan je ook gewoon minder voeren per maaltijd zodat hij alles met smaak opeet en ruimte heeft voor de volgende maaltijd. Wordt hij mager en/of erg hongerig dan hoog je de hoeveelheid gewoon weer wat op.
Afbeelding
Fotogravinnetje
Technisch beheer
Mijn ras(sen): Markiesjes: Elco (maart 2014) en zijn zoon Gait (oktober 2016). (Gait = Gerrit in dialect)
Contacteer:

Ongelezen bericht door Fotogravinnetje »

Hier had ik ook een jonge, slechte eter. Afwisseling en vooral niet te veel bleek de oplossing. Drie maaltijden hetzelfde en hij at de derde maaltijd met lange tanden. Proberen hem wat te laten aanzetten, resulteerde binnen enkele dagen in eten laten staan. Heb me daar bij neergelegd. Tegenwoordig eet hij z'n eten gewoon op, elke dag kvv, maar wel 2 verschillende smaken per 3 dagen. En hij is gewoon goed op gewicht. Valt hij af, geef ik wat extra aan brokjes en kliekjes, zoveel als nodig is om hem weer goed op gewicht te krijgen. Komt hij dan te veel aan, verminder ik die extra'tjes weer
veertje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Groenendaeler, Markiesje en Roemeentje

Ongelezen bericht door veertje »

Fotogravinnetje schreef:Hier had ik ook een jonge, slechte eter. Afwisseling en vooral niet te veel bleek de oplossing. Drie maaltijden hetzelfde en hij at de derde maaltijd met lange tanden. Proberen hem wat te laten aanzetten, resulteerde binnen enkele dagen in eten laten staan. Heb me daar bij neergelegd. Tegenwoordig eet hij z'n eten gewoon op, elke dag kvv, maar wel 2 verschillende smaken per 3 dagen. En hij is gewoon goed op gewicht. Valt hij af, geef ik wat extra aan brokjes en kliekjes, zoveel als nodig is om hem weer goed op gewicht te krijgen. Komt hij dan te veel aan, verminder ik die extra'tjes weer

Joris heeft altijd precies gegeten wat hij nodig had. Kreeg hij op trainingsdagen veel snoepjes, dan at hij gewoon minder van zijn gewone voer. Best handig zo'n hond die zelf op de lijn let :mrgreen:
Fotogravinnetje
Technisch beheer
Mijn ras(sen): Markiesjes: Elco (maart 2014) en zijn zoon Gait (oktober 2016). (Gait = Gerrit in dialect)
Contacteer:

veertje schreef:
Fotogravinnetje schreef:Hier had ik ook een jonge, slechte eter. Afwisseling en vooral niet te veel bleek de oplossing. Drie maaltijden hetzelfde en hij at de derde maaltijd met lange tanden. Proberen hem wat te laten aanzetten, resulteerde binnen enkele dagen in eten laten staan. Heb me daar bij neergelegd. Tegenwoordig eet hij z'n eten gewoon op, elke dag kvv, maar wel 2 verschillende smaken per 3 dagen. En hij is gewoon goed op gewicht. Valt hij af, geef ik wat extra aan brokjes en kliekjes, zoveel als nodig is om hem weer goed op gewicht te krijgen. Komt hij dan te veel aan, verminder ik die extra'tjes weer

Joris heeft altijd precies gegeten wat hij nodig had. Kreeg hij op trainingsdagen veel snoepjes, dan at hij gewoon minder van zijn gewone voer. Best handig zo'n hond die zelf op de lijn let :mrgreen:
Ja, behalve als hij vindt dat z'n ideale lijn magerder is dan dat jij vindt dat hij zou moeten zijn... En dan ben ik al van het vrij schrale, dus kun je nagaan hoe mager Elco was...
sirene
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door sirene »

Als hij nu perfect is qua gewicht kreeg hij dus gewoon teveel.
Geef hem een tijdje (minstens een week) een stuk minder van iets wat hij wel lekker vindt. Je zal zien dat hij dan een stuk beter (enthousiaster) gaat eten.
Groetjes Sonja
Afbeelding
en de nakers
Angieh
Vaste gebruiker

Heavy schreef:Hoeveel brok geef he hem per dag ?
Afgewogen wat hij mag, uit mijn hoofd zon 300 gram over de dag verdeeld. (ik weet dat het iets minder dan een beker per keer is haha)
Angieh
Vaste gebruiker

Ik maak me ook niet zo zeer zorgen dat hij nú te kort komt, maar meer of hij straks niet zal vermageren als hij dit aan blijft houden ;)
En ik wil best renske ed. geven maar mijn man was bang dat hij daar dan aan zou wennen en evt gebitsproblemen erbij zou krijgen door langdurig zacht voer.

Maar uit jullie reactie begrijp ik dat het niet zo erg is als hij gemengd voer krijgt :)
Fotogravinnetje
Technisch beheer
Contacteer:

Je voert dus niet op het oog? Richtlijnen op verpakkingen zijn niet meer dan dat: richtlijnen. Altijd naar je hond kijken: komt hij te veel aan, moet je minder geven, valt hij te veel af, moet je meer geven. Moeilijker dan dat is het niet ;) Ik denk dus dat die 300 gram per dag weleens te veel zou kunnen zijn. Kijk eens hoe het gaat met 275 gram per dag
Angieh
Vaste gebruiker

Fotogravinnetje schreef:Je voert dus niet op het oog? Richtlijnen op verpakkingen zijn niet meer dan dat: richtlijnen. Altijd naar je hond kijken: komt hij te veel aan, moet je minder geven, valt hij te veel af, moet je meer geven. Moeilijker dan dat is het niet ;) Ik denk dus dat die 300 gram per dag weleens te veel zou kunnen zijn. Kijk eens hoe het gaat met 275 gram per dag
Jawel, het komt dus regelmatig voor dat hij s'avond's nog geen brok heeft aangeraakt ;) dan vul ik zijn bak dus niet bij en als hij dan zijn bak leeg heeft hij over de hele dag maar 150 gram gegeten.

En dat gebeurd dus vrij vaak ;)
Heel heeeeel soms eet hij wel, en lijkt hij nog honger te hebben geef ik hem wel bij.
Maar omdat iemand vroeg hoeveel geef je.. dan is de richtlijn dus zon 300 gram :)
Fotogravinnetje
Technisch beheer
Contacteer:

Angieh schreef:
Fotogravinnetje schreef:Je voert dus niet op het oog? Richtlijnen op verpakkingen zijn niet meer dan dat: richtlijnen. Altijd naar je hond kijken: komt hij te veel aan, moet je minder geven, valt hij te veel af, moet je meer geven. Moeilijker dan dat is het niet ;) Ik denk dus dat die 300 gram per dag weleens te veel zou kunnen zijn. Kijk eens hoe het gaat met 275 gram per dag
Jawel, het komt dus regelmatig voor dat hij s'avond's nog geen brok heeft aangeraakt ;) dan vul ik zijn bak dus niet bij en als hij dan zijn bak leeg heeft hij over de hele dag maar 150 gram gegeten.

Heel heeeeel soms eet hij wel, en lijkt hij nog honger te hebben geef ik hem wel bij.
Maar omdat iemand vroeg hoeveel geef je.. dan is de richtlijn dus zon 300 gram :)
De vraag was niet wat de richtlijn was, maar hoeveel je gaf ;) Dus hoeveel hij in de praktijk binnenkrijgt/aangeboden krijgt. Je geeft nu dus in principe 150 gram per maaltijd, tenzij hij er niet van eet. Dan zou ik beginnen met voorlopig 125 gram aanbieden, en de bak ook na een kwartiertje ofzo weghalen
sirene
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door sirene »

Fotogravinnetje schreef:
Angieh schreef:

De vraag was niet wat de richtlijn was, maar hoeveel je gaf ;) Dus hoeveel hij in de praktijk binnenkrijgt/aangeboden krijgt. Je geeft nu dus in principe 150 gram per maaltijd, tenzij hij er niet van eet. Dan zou ik beginnen met voorlopig 125 gram aanbieden, en de bak ook na een kwartiertje ofzo weghalen
Dat zou ik inderdaad ook doen. Gewoon voor een week maar 125g per dag verdeeld over die twee maaltijden. Daarna eet hij wel, wedden?
Een kwartier geef ik trouwens niet eens. Ik zet de bak neer, kom je niet of loop je weg is de bak weg.
Groetjes Sonja
Afbeelding
en de nakers
Angieh
Vaste gebruiker

okidoki, doen we dat :)
dagmar88
Zeer actief

Ongelezen bericht door dagmar88 »

Angieh schreef: En ik wil best renske ed. geven maar mijn man was bang dat hij daar dan aan zou wennen en evt gebitsproblemen erbij zou krijgen door langdurig zacht voer.
Brok is het minst gunstige voer wat betreft gebitsproblemen, dus daar hoef je niet bang voor te zijn.
Angieh
Vaste gebruiker

dagmar88 schreef:
Angieh schreef: En ik wil best renske ed. geven maar mijn man was bang dat hij daar dan aan zou wennen en evt gebitsproblemen erbij zou krijgen door langdurig zacht voer.
Brok is het minst gunstige voer wat betreft gebitsproblemen, dus daar hoef je niet bang voor te zijn.
Kan je mij uitleggen waarom? Met katten zijn juist de brokken gunstiger dan vlees ivm tandsteen vorming.
Plaats reactie

Terug naar “Voeding”