Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Hond deels plantaardig voeren
Moderator: moderatorteam
-
- Vaste gebruiker
- Mijn ras(sen): Rescue (mix)
- Aantal honden: 1
Hond deels plantaardig voeren
Op het moment voer ik Milly KVV en een klein beetje brokken als extra. Ze vindt het heerlijk en doet het er goed op. Ik voel me vanuit milieu-oogpunt alleen een beetje bezwaard om meer dan 300 gram vlees per dag te voeren. Nu wil ik kijken of ik een deel van de KVV kan vervangen door plantaardige voeding. Wel wil ik een deel vlees blijven voeren. Milly blijft immers wel een hond (en ik wil niet met vegans geassocieerd worden).
Vanavond heb ik haar wat wortels extra gegeven. Die vond ze zo echt niet interessant, maar geraspt over haar KVV at ze ze na een beetje bedenkelijk te kijken gewoon op. Vervangen door wortels alleen lijkt me echter wel erg eenzijdig en het is ook duidelijk niet haar favoriet.
Zijn er hier mensen die hun hond (deels) plantaardig voeren? En wat geef je dan zoal?
Vanavond heb ik haar wat wortels extra gegeven. Die vond ze zo echt niet interessant, maar geraspt over haar KVV at ze ze na een beetje bedenkelijk te kijken gewoon op. Vervangen door wortels alleen lijkt me echter wel erg eenzijdig en het is ook duidelijk niet haar favoriet.
Zijn er hier mensen die hun hond (deels) plantaardig voeren? En wat geef je dan zoal?
- DeDiana
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Schotse herdershond langhaar en Spaanse schonen
- Aantal honden: 4
Re: Hond deels plantaardig voeren
Ik zou dan naar volwaardige plantaardige brokken kijken voor erbij, dan weet je zeker dat ze een volledig voer krijgt.
Ik doe wel vaak een groentenprutje door het voer (bijvoorbeeld gekookte broccoli, wortel en sperziebonen), maar dat is dan bovenop de reguliere maaltijd en ook maar een klein gedeelte.
Ik doe wel vaak een groentenprutje door het voer (bijvoorbeeld gekookte broccoli, wortel en sperziebonen), maar dat is dan bovenop de reguliere maaltijd en ook maar een klein gedeelte.
- runninggirl
- Zeer actief
- Aantal honden: 3
Er zijn ook brokken met insectenmeel in plaats van vlees er door. Ik ben zelf heel tevreden over die van Alsa Nature, heb al meerdere merken geprobeerd maar deze vind ik veruit de beste. Vanuit milieuoogpunt een prima vervanging van (een deel van) vlees. 

- runninggirl
- Zeer actief
Catho schreef:Je wil niet met mij geassocieerd worden maar mijn hond eet gewoon volledig vlees![]()
Nee zonder gekheid, goed dat je er over na denkt. Yarrah maakt plantaardige brokken. Heb wel eens proefverpakking kuipjes gehad (van de veganistische supermarkt, sorry man) en de vorige hond vond die kuipjes echt heel erg lekker. Voor er bij lijkt me dat prima.
edit: Deze kuipjes waren dat: https://www.zooplus.nl/shop/honden/hond ... ten/403529
Die van vegan brokken van Yarrah krijgen ze hier wel eens als beloningsbrokje, vinden ze lekker hoor.

-
- Vaste gebruiker
Ik bedoel vooral de types die zichzelf iets te moreel superieur lijken te voelen door hun veganisme ja. Van die mensen die menen de hele dag kritiek te moeten hebben op iedereen die niet net zo strikt leeft als zijzelf. Of vagn die mensen die een foto op Twitter plaatsen van hun vegan hond die diep ongelukkig kijkt bij z'n eten, met als bijschrift dat ie er zo blij mee is.Zinodo schreef:Dat was mijn eerste gedachte ookCatho schreef:Je wil niet met mij geassocieerd worden maar mijn hond eet gewoon volledig vlees![]()
maar ik denk dat zij van die facebookvegans bedoelt. Van die schreeuwlelijkerds
![]()
Ik geef mijn honden net als DeDiana allerlei groente bij hun kvv maar dat is meer een extraatje dan wat anders. En helemaal als het van tafel komt natuurlijk

-
- Vaste gebruiker
Zal eens kijken naar de verschillende soorten vegan brokken. Ik ben ondertussen zelf ook wat recepten aan het opzoeken om zelf iets te maken. Ik kom veel dingen tegen met onder andere peulvruchten en pindakaas. Ik vermoed dat het iets goedkoper is dan speciale brokken.
- dagmar88
- Zeer actief
Kook een aardappel. Voer een dag pens. In een normale brok zit al weinig vlees.HermanJ schreef:Zal eens kijken naar de verschillende soorten vegan brokken. Ik ben ondertussen zelf ook wat recepten aan het opzoeken om zelf iets te maken. Ik kom veel dingen tegen met onder andere peulvruchten en pindakaas. Ik vermoed dat het iets goedkoper is dan speciale brokken.
Daarbij is kvv een prima manier om alle onderdelen van het dier te kunnen gebruiken.
- ceciel
- Zeer actief
Nou, wees maar blij dat je geen Styx hebt, die eet anderhalve kilo vlees per dag. Ik voel me er verder niet bezwaard onder maar meen ergens hier op het forum gelezen te hebben dat bij brokken met peulvruchten, zoete aardappel etc toestanden kunnen ontstaan met taurine tekorten, weet ik veel. Waarom heb je dan geen cavia of leguaan genomen?
-
- Vaste gebruiker
Volgens mij gaat het hebben van een hond om meer dan wat ze eet.ceciel schreef:Nou, wees maar blij dat je geen Styx hebt, die eet anderhalve kilo vlees per dag. Ik voel me er verder niet bezwaard onder maar meen ergens hier op het forum gelezen te hebben dat bij brokken met peulvruchten, zoete aardappel etc toestanden kunnen ontstaan met taurine tekorten, weet ik veel. Waarom heb je dan geen cavia of leguaan genomen?

-
- Vaste gebruiker
Voor een deel maar toch?Kells schreef:Deze zin begrijp ik niet helemaal. KVV en brok wordt gemaakt van vleesafval en andere zaken die overblijven uit de humane voedselindustrie.HermanJ schreef:Op het moment voer ik Milly KVV en een klein beetje brokken als extra. Ze vindt het heerlijk en doet het er goed op. Ik voel me vanuit milieu-oogpunt alleen een beetje bezwaard om meer dan 300 gram vlees per dag te voeren. Nu wil ik kijken of ik een deel van de KVV kan vervangen door plantaardige voeding. Wel wil ik een deel vlees blijven voeren. Milly blijft immers wel een hond (en ik wil niet met vegans geassocieerd worden).
- dagmar88
- Zeer actief
Honden die pedigree eten, eten bijna vegetarischHermanJ schreef: Volgens mij gaat het hebben van een hond om meer dan wat ze eet.Ik vind het ook inderdaad belangrijk dat ze alles binnen krijgt. Daarom vind ik volledig plantaardig ook te ver gaan, maar een deel lijkt me echt niet zoveel kwaad kunnen.

Ik geef mijn hond wat het beste voor hem is.
Welk deel zou er volgens jou dan net zo goed in het supermarktschap kunnen liggen?
Kijk maar eens wat de vers vlees bedrijven aan losse onderdelen hebben liggen.
Snijsels, orgaan, karkas, bijvangst.
Ik heb trouwens wel eens geprobeerd het runderstoofvlees van lupa te eten. Niet te vreten

Dit zou wel kunnen want dat is prachtig vlees, maar niemand wil paard. http://www.dogmeat.nl/index.php?main_pa ... ts_id=1176
- malinois
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
- Contacteer:
Hier een pup die al 1 kg vlees eet per dag. Net zoveel als de 2 grote samenceciel schreef:Nou, wees maar blij dat je geen Styx hebt, die eet anderhalve kilo vlees per dag. Ik voel me er verder niet bezwaard onder maar meen ergens hier op het forum gelezen te hebben dat bij brokken met peulvruchten, zoete aardappel etc toestanden kunnen ontstaan met taurine tekorten, weet ik veel. Waarom heb je dan geen cavia of leguaan genomen?

In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
- Javierrrr
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Javier: Montero Valdueza
Merlijn: Mastin - Aantal honden: 2
Als Milly dit gewoon lekker vindt en ze doet het er goed op, gun haar het plezier.Ze is nog maar zo kort bij jou. Vanuit milieutechnisch oogpunt is het houden van een hond net zo belastend als een auto. Dus zou je er überhaupt niet aan moeten beginnenHermanJ schreef:Op het moment voer ik Milly KVV en een klein beetje brokken als extra. Ze vindt het heerlijk en doet het er goed op. Ik voel me vanuit milieu-oogpunt alleen een beetje bezwaard om meer dan 300 gram vlees per dag te voeren.

- ceciel
- Zeer actief
Dan ben jij vanuit milieu oogpunt helemaal afmalinois schreef:Hier een pup die al 1 kg vlees eet per dag. Net zoveel als de 2 grote samenceciel schreef:Nou, wees maar blij dat je geen Styx hebt, die eet anderhalve kilo vlees per dag. Ik voel me er verder niet bezwaard onder maar meen ergens hier op het forum gelezen te hebben dat bij brokken met peulvruchten, zoete aardappel etc toestanden kunnen ontstaan met taurine tekorten, weet ik veel. Waarom heb je dan geen cavia of leguaan genomen?

- malinois
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
- Contacteer:
Ja ik weet t! Maar ik zet geen kinderen op wereld dus ik mag nog een paar honden!ceciel schreef:Dan ben jij vanuit milieu oogpunt helemaal afmalinois schreef:Hier een pup die al 1 kg vlees eet per dag. Net zoveel als de 2 grote samenceciel schreef:Nou, wees maar blij dat je geen Styx hebt, die eet anderhalve kilo vlees per dag. Ik voel me er verder niet bezwaard onder maar meen ergens hier op het forum gelezen te hebben dat bij brokken met peulvruchten, zoete aardappel etc toestanden kunnen ontstaan met taurine tekorten, weet ik veel. Waarom heb je dan geen cavia of leguaan genomen?

In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
-
- Zeer actief
In steeds meer hondenvoedingen wordt vlees gebruikt dat geschikt is voor menselijke consumptie. Dat is op komen zetten na alle nieuwsartikelen over dat vers vlees voor de hond niet gekeurd wordt en gevaarlijk is in een huishouden.
-
- Zeer actief
er zijn toch ook van die groente worsten te verkrijgen bij de KVV boeren, als bij voeding, vinden ze vaak nog best heel erg lekker ook
-
- Vaste gebruiker
Das misschien wel een idee inderdaad.S@ndr@ schreef:er zijn toch ook van die groente worsten te verkrijgen bij de KVV boeren, als bij voeding, vinden ze vaak nog best heel erg lekker ook
Misschien moet ik het idee voor de rest voorlopig maar even opgeven, want grotendeels slachtafval. Heb haar gisteravond en vanochtend zo ver gekregen om wat groente te eten door een beetje wortelrasp over haar vlees te doen, maar ze lijkt lang niet zo enthousiast als over vlees zonder de wortel.
- DeDiana
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Schotse herdershond langhaar en Spaanse schonen
- Aantal honden: 4
Met rauwe groenten hoef ik hier ook niet aan te komen. Als je haar kvv wilt aanvullen met wat groenten, zou ik ze koken en door de kvv mengen.
- Hylos
- Zeer actief
- Aantal honden: 2
Ik spreek alleen voor de runderindustrie.. maar zoeits als slachtafval bestaat bijna niet. Ja, destructiemateriaal maar dat mag niet naar de diervoeder industrie.Kells schreef:Deze zin begrijp ik niet helemaal. KVV en brok wordt gemaakt van vleesafval en andere zaken die overblijven uit de humane voedselindustrie.HermanJ schreef:Op het moment voer ik Milly KVV en een klein beetje brokken als extra. Ze vindt het heerlijk en doet het er goed op. Ik voel me vanuit milieu-oogpunt alleen een beetje bezwaard om meer dan 300 gram vlees per dag te voeren. Nu wil ik kijken of ik een deel van de KVV kan vervangen door plantaardige voeding. Wel wil ik een deel vlees blijven voeren. Milly blijft immers wel een hond (en ik wil niet met vegans geassocieerd worden).
Bijna alles kan humaan weg, als je het als fabriek tot een humaan product kan verwerken en je een klant hebt.
En daar zit t probleem want sommige kunnen of willen dat niet en dan houd je iets over voor de dierindustrie. En soms smijt dat gewoon meer geld op dan verkopen voor humaan.
Puur economisch belang. Dus daar hoef je je niet beter om te voelen.

- veertje
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Groenendaeler, Markiesje en Roemeentje
Als je dat zou willen zou ik het niet gaan zoeken in het vervangen van vlees door groente, want dat is simpelweg niet hetzelfde. Aanvullen met groente is geen probleem. Ik maak prutjes van (rauwe) groente, even in de blender en in porties in de vriezer. Dan kan er iedere keer een beetje puree door de kvv. Maar daar veranderd de hoeveelheid kvv niet van.
Voor vervanging zou ik kijken naar brok. Eigenlijk maakt het dan niet veel uit welke brok. De meeste brokken bevatten voor een groot deel plantaardige bronnen. Maar als je het voor het milieu wilt doen, dan moet je je afvragen wat de milieuimpact is van het importeren van al die granen. Bovendien worden veel merken niet in Nederland gemaakt, dus dat moet ook allemaal ingevoerd worden. Het is maar hoe ver je het wilt trekken natuurlijk
Als je je er heel erg in wilt verdiepen is misschien BARF voeren wel een idee. Zelf de verschillende soorten vlees inkopen op plekken die je verantwoord vindt.
Voor vervanging zou ik kijken naar brok. Eigenlijk maakt het dan niet veel uit welke brok. De meeste brokken bevatten voor een groot deel plantaardige bronnen. Maar als je het voor het milieu wilt doen, dan moet je je afvragen wat de milieuimpact is van het importeren van al die granen. Bovendien worden veel merken niet in Nederland gemaakt, dus dat moet ook allemaal ingevoerd worden. Het is maar hoe ver je het wilt trekken natuurlijk

Als je je er heel erg in wilt verdiepen is misschien BARF voeren wel een idee. Zelf de verschillende soorten vlees inkopen op plekken die je verantwoord vindt.
- Gollum
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Roemeense schone
Dit dus, ik heb dat een hele tijd gedaan. Je wilt niet weten wat restaurants weggooien! Doodzonde, dan voer ik het liever aan mijn honden. Het is echt dat mijn handen niet meer meewerken anders stond ik nog steeds elke dag karkassen in stukken te zagen.veertje schreef:Als je dat zou willen zou ik het niet gaan zoeken in het vervangen van vlees door groente, want dat is simpelweg niet hetzelfde. Aanvullen met groente is geen probleem. Ik maak prutjes van (rauwe) groente, even in de blender en in porties in de vriezer. Dan kan er iedere keer een beetje puree door de kvv. Maar daar veranderd de hoeveelheid kvv niet van.
Voor vervanging zou ik kijken naar brok. Eigenlijk maakt het dan niet veel uit welke brok. De meeste brokken bevatten voor een groot deel plantaardige bronnen. Maar als je het voor het milieu wilt doen, dan moet je je afvragen wat de milieuimpact is van het importeren van al die granen. Bovendien worden veel merken niet in Nederland gemaakt, dus dat moet ook allemaal ingevoerd worden. Het is maar hoe ver je het wilt trekken natuurlijk![]()
De Islamitische slager heeft ook regelmatig mooie dingen voor de hond.
Wel grappig; Mika gaat binnenkort voor het eerst bij een veganistische vriendin logeren (ze wil haar vriend overhalen om een hond te nemen en Mika is proefkonijn, als dat maar goed gaat

Zo erg zijn die vega's nog niet dus