Neeltje schreef:Ik denk dat je het anders moet zien. Hij heeft z'n kont goed gedraaid en zijn eigenaar goed afgericht en afhankelijk van hem gemaakt. Hij heeft zijn zin en zijn eigenaar moet zich maar aanpassen wat volop wordt gedaan.
Oh, hou op met me
Lothian schreef:Nou, inderdaad, eens met Emma.
Zo te horen doet Elmo braaf mee met alles wat van hem gevraagd wordt en wordt het alleenblijven simpelweg nooit gevraagd. "Hij heeft zijn zin en de eigenaar moet zich maar aanpassen", alsof hij allemaal snode plannen ligt te bedenken in zijn mandje.
Precies

Zoals Emma ook schrijft, hij draait de hele dag met me mee. Hij is zo verschrikkelijk braaf, maar hij kent het alleen zijn gewoon (nog) niet.
Nanna schreef:Mijn honden zijn eigenlijk ook nooit alleen
Ik ben altijd thuis en meneer Nanna heeft een halve baan dus als ik iets moet dan regel ik dat in de tijd dat hij thuis is.
Dus hier zijn ze in wezen ook straal verwend.
Maar ik vind wèl dat ze het moeten kunnen. Dus vanmorgen moest meneer Nanna op pad en ik ging naar de hondenshow. Dan zijn ze een paar uur alleen en dat gaat prima.
Ze pakken trouwens ook uitgebreid hun rust als wij thuis zijn hoor. Dat meurt op de bank dat het een aard heeft. Ja, ik moet dan natuurlijk niet mijn jas gaan aantrekken want dan worden er een aantal wenkbrauwen opgetrokken
"Jas? Mogen wij mee?"
Daar wil ik een beetje naar toe, af en toe eens alleen thuis als het zo uitkomt, maar in principe mag het verder allemaal zo blijven als het nu is. Met een volgende pup (als) zou ik ook zeker eerder beginnen.
Jackira schreef:Nou fijn, helemaal niks aan de hand dus. Waarom vraag je hier dan om raad?
Nouja, eigenlijk, zoals in de eerste post staat. Ik ben benieuwd hoe anderen het doen of hebben gedaan. Gelukkig hebben een hoop mensen de OP wel gelezen en beantwoord zonder verdere oordelen, bedenkingen en vraagtekens of zelfs beschuldigingen.
-Lilo- schreef:Je geeft al antwoord op je eigen vraag

Ook al is het misschien niet echt nodig, het kan soms best wel handig zijn. Daarom vraagt ze het.
Juist, dankjewel

Ik ben gewoon aan het bekijken/bedenken hoe ik zoiets kan aanpakken. Ik zie zelf ook wel dat er een (hoge) mate van gehechtheid is, zeker vanaf mijn kant. En zoals ik zelf al schrijf vind ik het zelf ook lastig, dus een beetje over nadenken en sparren met mensen die hetzelfde hebben gedaan met een oudere hond. Het gaat me echt puur daarom en niet omdat er ineens haast of een probleem is.
Heavy schreef:Het is geen probleem omdat er geen klagende buren zijn ,Elmo mee naar het werk kan en er nog tig oppasadressen in de buurt achter de hand zijn
Hilde vraagt zich gewoon of hoe ze het een oudere hond "misschien " zou kunnen aanleren om alleen te zijn als dat nodig is omdat het " misschien "wel handig is
Er is helemaal geen nood aan de man en ze wil afwegen of al dat oefenen wel de moeite waard is en als het bijna tot nooit nodig is kan je je dat afvragen

Juist!
Heavy schreef:Neeltje schreef:Dat ligt totaal aan de hond. Als het zo makkelijk was, zou hij nu niet de boel bij elkaar gillen.
Ze is nog niet begonnen met het aanleren . En je moet ook bedenken dat als je per minuut gaat aanleren het een tijdje kost voor je op een paar uur zit en als dat eenmaal lukt moet je ook eigenlijk wel regelmatig zeker een paar keer per week een paar uur weggaan want anders verleren ze het weer
Dus best veel gedoe
Van dat verleren vraag ik het me af (zie bijvoorbeeld Nanna's post over haar honden die zelden alleen zijn), maar als hij wat beter alleen kan zijn, zal ik zeker weer zelf boodschappen gaan doen bijvoorbeeld. Maar eerst maar oefenen (voor ons allebei

), want er is gewoon geen haast.