Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Maagdarmvirus? Wat voeren?

Medische vragen en opmerkingen over de hond, zowel regulier als alternatief.
(Raadpleeg bij twijfelgevallen altijd uw dierenarts!)

Moderator: moderatorteam

Maeve
Zeer actief
Mijn ras(sen): Nova Scotia Duck Tolling Retriever
Aantal honden: 3
Contacteer:

Maagdarmvirus? Wat voeren?

Ongelezen bericht door Maeve »

De dames hier hebben hoogstwaarschijnlijk een maagdarmvirus opgelopen :ugh: Het begon met Bizzy die haar brokken maar met moeite at en er niet veel later weer uit gooide. Een dag later bleek ze ook aan de diarree en begon Segno ook met slecht eten en alles weer uitkotsen. Ik heb inmiddels begrepen dat het heerst, dus het zal ook vanzelf wel over gaan. Maar ze zijn er nu al wel een kleine week zoet mee. Ik dacht even dat we het ergste gehad hadden en gaf ze gister weer gewoon hun brokken, in een wat kleinere hoeveelheid. Slecht idee, ik kon 's nachts meerdere keren op om kots te ruimen :roll:

Normaal gesproken doe ik niet zo moeilijk met een maag die van streek is, dan slaan ze een maaltijd over of die vervangen we door iets als brood. Maar hoewel ze brood wel binnen houden, duurt het nu wel wat lang om alleen maar dat te voeren. Iemand nog tips wat ik ze wel kan geven wat ze beter zullen verdragen? Ze krijgen normaal Cavom brok, dat ligt wel redelijk zwaar op de maag dus ik begrijp wel dat die nu niet zo lekker valt.
~Suzanne~
Zeer actief

Re: Maagdarmvirus? Wat voeren?

Ongelezen bericht door ~Suzanne~ »

Ik zou er ook een goede probiotica tegenaan mikken en/of okugest. Maar, als het begin volgende week niet duidelijk veel beter met de honden gaat, zou ik ff naar de DA eerlijk gezegd. Niet meteen AB erin maar wel ff laten controleren.

Suzanne
gonnie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse Pinschers
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door gonnie »

Mijn dierenarts zegt altijd dat we dan gewoon hun normale voedsel moeten geven omdat anders de boel nog meer in de war raakt, alleen wel verdeeld in kleine porties gedurende de hele dag geven.
Afbeelding

Tama, Nikkie, Jarah en Bijou.
Groetjes Gonnie.
Er is geen spreker die het van de zwijger wint.
Maeve
Zeer actief
Contacteer:

~Suzanne~ schreef:Ik zou er ook een goede probiotica tegenaan mikken en/of okugest. Maar, als het begin volgende week niet duidelijk veel beter met de honden gaat, zou ik ff naar de DA eerlijk gezegd. Niet meteen AB erin maar wel ff laten controleren.

Suzanne
Ja, ik hou ze in de gaten :ok: Ze gaan niet superslecht hoor, anders had ik al bij de DA gezeten. Het gaat een beetje wisselend, ze hebben een paar dagen wel gewoon hun brokken gegeten zonder problemen maar de laatste 2 dagen niet meer. Vanochtend alleen brood gegeven, maar ze moeten toch een keer weer gewoon hun maaltijd eten vind ik. Verder drinken ze goed, iets minder energie dan normaal maar niet alarmerend.
-Lilo-
Zeer actief
Mijn ras(sen): Klein Spaans monstertje
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door -Lilo- »

Misschien brokken met warm water tot een papje maken? Dan hebben ze ook gelijk hun vocht binnen, dat lijkt me het belangrijkste. Beterschap voor de dames, hopelijk hebben jullie het ergste snek achter de rug!
pioenroos
Zeer actief
Mijn ras(sen): xteckel Mies, eurasier Diem en schapendoes in deeltijd Flora.

Ongelezen bericht door pioenroos »

Mies had zichzelf vorige week aan een voedselvergiftiging geholpen (Tuurlijk, dat zelfgevonden zeebanket kan nog best :roll: )
In eerste instantie heb ik ook haar gewone eten gedaan, samen met finidiar. Maar haar darmen kwamen maar niet tot rust. Uiteindelijk hielpen 2 dagen gekookte kip toch het best. Ik doe zelf geen rijst maar geef er wat psyllium vezels bij om de boel in te dikken. Ik zorg ook voor ruim kookvocht zodat ze lekker veel water binnenkrijgen.
24 uur na de eerste kipmaaltijd begon ze minder slijm te poepen.
Beterschap en sterkte voor iedereen :ok:
Afbeelding
veertje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Groenendaeler, Markiesje en Roemeentje

Ongelezen bericht door veertje »

Finn had een paar maanden geleden ook een stevig virus te pakken. Ik gaf hem een heel klein beetje Renske met veel water en een kwakje veendrenkstof. Zo kreeg hij een beetje voedingsstoffen binnen voor wat energie, maar vooral water. En wat zuren voor wat darmondersteuning door de veendrenkstof. Tess gaf ik dat ook, in de hoop dat zij geen last zou krijgen en gelukkig bleef het bij één zieke hond.
Met een dag of twee ben ik meer van het vlees van geven.
sbientje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labrador Retriever
Contacteer:

Ongelezen bericht door sbientje »

ik geef ze meestal gekookte kip en dan maar kleine porties. en het kookwater krijgen ze ook nog om te drinken (niet alles hoor). Beterschap!
Pino01
Zeer actief
Mijn ras(sen): Golden retriever

Ongelezen bericht door Pino01 »

Mijn DA zegt dat je het beste hun eigen voer kunt geven alleen kleinere porties en vaker op een dag. Geef de dames en heer maar een dikke knuffel.
Neeltje

Ongelezen bericht door Neeltje »

Pino01 schreef:Mijn DA zegt dat je het beste hun eigen voer kunt geven alleen kleinere porties en vaker op een dag. Geef de dames en heer maar een dikke knuffel.
Dat doe ik ook, of een dagje vasten, maar geen ander voer.
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

Wat rijst met eigen kvv
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
Maeve
Zeer actief
Contacteer:

Neeltje schreef:
Pino01 schreef:Mijn DA zegt dat je het beste hun eigen voer kunt geven alleen kleinere porties en vaker op een dag. Geef de dames en heer maar een dikke knuffel.
Die regel hanteer ik normaal ook, maar is nu niet afdoende. Nu moet ik ook zeggen dat ze nu weer net andere brokken dan normaal hebben omdat ik de verkeerde had besteld, en dit is echt een flinke geperste brok waarvan ik wel geloof dat het zwaar op de maag ligt.

Gisteravond hebben ze wat macaroni gehad, wat ik toch aan het koken was, en dat bleef erin! :cheer:
Neeltje

Ongelezen bericht door Neeltje »

Maeve schreef:
Neeltje schreef:
Die regel hanteer ik normaal ook, maar is nu niet afdoende. Nu moet ik ook zeggen dat ze nu weer net andere brokken dan normaal hebben omdat ik de verkeerde had besteld, en dit is echt een flinke geperste brok waarvan ik wel geloof dat het zwaar op de maag ligt.

Gisteravond hebben ze wat macaroni gehad, wat ik toch aan het koken was, en dat bleef erin! :cheer:
Dat blijft er bij mij ook wel in :lol1:
ellen en de birmanen
Zeer actief
Mijn ras(sen): 4 tollers
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door ellen en de birmanen »

ik geef altijd gekookte kip met macaroni verdeelt in kleine porties over de dag.
Afbeelding
S@ndr@
Zeer actief

Ongelezen bericht door S@ndr@ »

macaroni of rijst met kip gekookt inderdaad hier ook , meestal lukt het wel, meestal zijn ze snel weer in goede conditie dan
Dennenappel
Zeer actief

Ongelezen bericht door Dennenappel »

In echt heftige gevallen geef ik altijd de blik variant gastro intestinal van Royal Canin. Binnen een dag altijd gelijk verbetering en komt alles tot rust.
Voer normaal kvv en renske.
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals

Ongelezen bericht door ranetje »

Vroeger kreeg je advies om kip met rijst te geven en nu zou het eigen voer moeten zijn in meerdere kleinere porties.
Na wat testen ben ik toch maar teruggevallen op het oude advies van kip met rijst.
Als alles weer een beetje bedaard is ga ik mengen met eigen voer.
Steeds een beetje meer eigen voer en minder kip met rijst, tot ik ze weer helemaal terug heb op eigen voer.

Uiteindelijk bevalt mij dat nog het beste (en de honden kennelijk ook).
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
Plaats reactie

Terug naar “Medisch”