Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

wandelen in de winter

Een forum voor algemene onderwerpen over honden en vragen over honden.

Moderator: moderatorteam

mirthevaes
Actief
Mijn ras(sen): tibetaanse terrier
Aantal honden: 1

wandelen in de winter

Ongelezen bericht door mirthevaes »

goedemorgen ,
Het is al aardig koud , deze nacht was het -7 :80: .
Maar dat vind ik geen reden om niet te gaan wandelen , nu kwam ik op Facebook een bericht tegen over honden en de winter .
Nu was ik gaan denken , koud zal mijn Tibetaanse terriër niet hebben maar moet ik niks op de pootjes smeren van zalfje ?
Tijdens het wandelen lopen we over ijs, gestrooide wegen en van alles en nog wat .
Wat is jullie mening hier over of wat smeren jullie in de winter ?
Met vriendelijke groetjes Mirthe en Pip .
When i needed a hand , i found your paw <3
Fotogravinnetje
Technisch beheer
Mijn ras(sen): Markiesjes: Elco (maart 2014) en zijn zoon Gait (oktober 2016). (Gait = Gerrit in dialect)
Aantal honden: 2
Contacteer:

Re: wandelen in de winter

Ongelezen bericht door Fotogravinnetje »

Na het lopen over gestrooide paden/wegen spoel ik wel even de pootjes af omdat dat zout de zooltjes kan beschadigen. Ik knip het haar tussen de voetjes goed weg zodat daar geen ijsklonters tussen kunnen vormen. En verder let ik op dat m'n honden het niet te koud krijgen en lekker in beweging blijven. Uitkijken met ijs (ze weten niet wanneer ijs veilig is om over te lopen en wanneer niet, bovendien kan de gladheid voor nare blessures zorgen). En dat is het wel
Neeltje

Ongelezen bericht door Neeltje »

Aan de pootjes doe ik niks, tenzij ik merk dat ze ergens last van heeft. En ijs is een no-go. Zeker als een hond los zou lopen, de hond weet niet wat wel en niet gaat en als het krak zegt, is het vaak te laat. Lees het bericht van Caro. bovenaan in Algemeen maar eens.
Chihuahua-paws
Zeer actief
Mijn ras(sen): Chihuahua langhaar

Ongelezen bericht door Chihuahua-paws »

Ik doe ook niks. Wel als er gestrooid is. Dan zet ik ze even in een laagje lauw water. Zodat het zout weg spoed.
It's the animal, it's the animal, it's the animal instinct in me..

Toots we zullen je nooit vergeten. Rust zacht.
jacq1970
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door jacq1970 »

als ze nergens last van hebben hoef je niets te doen, ik heb voor de zekerheid altijd wel een doekje bij me om de pootjes onderweg even schoontemaken.
Thuis met een natte lap even het zout van de pootjes afhalen ivm eventueel likken maar verder niets.
Afbeelding
Peter27
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labrador

Ongelezen bericht door Peter27 »

De wolven in Yellowstone doen ze altijd jasjes aan als het sneeuwt.. en pantoffels voor na het wandelen.

Heb je nou een gevoelig/ziekelijk/oud hondje dan zou ik op voorhand maatregelen nemen. Maar gewoon af en toe de voetjes controleren lijkt me bij een gezonde hond voldoende. Ze zijn niet van suiker..

Die van mij zouden het liefst nog gewoon zwemmen met dit weer en zijn hevig teleurgesteld dat er ijs ligt.
blablabla :)
S@ndr@
Zeer actief

Ongelezen bericht door S@ndr@ »

waarom zou je onze huishonden nu weer vergelijken met een wolf :LOL: . die wolven loungen niet op banken in een verwarmt huis.. dus t gaat ietsjes mank.. maar ik ben t wel met je eens dat als een hond ik beweging blijft dat hij behoorlijk wat kan hebben... ijsklompen tussen de tenen is wel vervelend voor ze.. en zwemmen mogen ze van mij ook hoor als ze willen .. zolang ze maar blijven bewegen is er niet zoveel aan de hand
Peter27
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labrador

Ongelezen bericht door Peter27 »

Naja.. als een wolf -180miljoen graden overleeft dan kan de gemiddelde huishond met -7 prima een half uurtje wandelen zonder dat je je daar zorgen om hoeft te maken.
Dat er nogal een verschil zit tussen een echte wolf en de gemiddelde huiskamerwoef is logisch.

S@ndr@ schreef:waarom zou je onze huishonden nu weer vergelijken met een wolf :LOL: . die wolven loungen niet op banken in een verwarmt huis.. dus t gaat ietsjes mank.. maar ik ben t wel met je eens dat als een hond ik beweging blijft dat hij behoorlijk wat kan hebben... ijsklompen tussen de tenen is wel vervelend voor ze.. en zwemmen mogen ze van mij ook hoor als ze willen .. zolang ze maar blijven bewegen is er niet zoveel aan de hand
blablabla :)
hewi
Zeer actief

Ongelezen bericht door hewi »

We staan niet stil das enige, maar nou heb ik sowieso geen koukleumen. Donna mijn wijlen kruising Chi had een jasje aan omdat zij echt heel koud altijd was maar verder?
Groetjes Heidi
Afbeelding
Lanavandevledders
Zeer actief
Mijn ras(sen): Rottweiler

Ongelezen bericht door Lanavandevledders »

ondanks haar korte vacht geen koukleum hier,
poten ook geen last, [controleer ze wel af en toe] dus gewoon lekker buiten en wandelen,
Jeannettebo
Zeer actief

Ongelezen bericht door Jeannettebo »

Ik doe eigenlijk niks speciaals moet ik zeggen en we lopen toch veel in de sneeuw en de kou hier
Afbeelding
Saschesfloor
Zeer actief
Mijn ras(sen): Cairn Terrier

Ongelezen bericht door Saschesfloor »

Ik was even bang dat het voor mijn oudje van 15 te koud zou zijn, maar hij is super vrolijk en loopt heerlijk te hollen buiten. Dus het jasje blijft in de auto liggen. Pootjes doe ik niks aan. Het water vermijd ik nu. Vorig jaar vloog Penny ineens achter een paar meerkoeten aan en zakte door het ijs. Iets met “dat doet ze anders nooit”. Haar vacht bevroor binnen een minuut toen ze eruit was. Dus daar ben ik echt heel voorzichtig mee geworden.
The best and most beautiful things in the world cannot be seen, nor touched, but are felt in the hart.
sbientje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labrador Retriever
Contacteer:

Ongelezen bericht door sbientje »

nog nooit gedaan, iets op de poten smeren. Mijn honden leven ernstig op van dit weer, vinden ze heerlijk. Vooral Karel heeft het normaal nogal snel warm dus die vindt het wel wat. Pom geniet vooral van alle half bevroren drollen :X
Manuma
Zeer actief

Ongelezen bericht door Manuma »

Uma krijgt met deze kou wel zere poten tijdens een lange wandeling. Haar poten smeer ik in met balsem en ik houd de wandelingen korter voor haar. Als ik langer zou gaan, zou ik toch ooit voor schoenen gaan denk ik. Zij heeft ook nauwelijks haar op die lange tenen.

Manu is een poolhond, die gaat in de sneeuw liggen en hij breekt al het ijs dat hij tegenkomt. Ik knip ook nooit zijn vacht bij de poten weg. Hij heeft heerlijke Yeti-pantoffels en hij banjert overal doorheen. Hij zwemt zelfs.
miriam
Zeer actief
Mijn ras(sen): Nova Scotia Duck Tolling Retriever.

Ongelezen bericht door miriam »

Bij Pleun moet ik wel de vacht tussen teentjes knippen, die had gisteren al ijsbolletjes ertussen.
Afbeelding
Miriam, Pleun en Pelle
Tibbe 24-03-2004*20-03-2017
Wilma
Zeer actief
Mijn ras(sen): Tatrahond Kaatje
Contacteer:

Ongelezen bericht door Wilma »

Dit is nu mijn 11e winter in Zweden dus ik heb inmiddels wel ervaring met kou, sneeuw en ijs.
Haren tussen de poten wegknippen heeft geen enkele zin. Met een grote hondenpoot zoals die van mijn honden, begint de vorming van balletjes dan gewoon tussen de voetkussentjes. Het ligt aan de temperatuur, luchtvochtigheid en hoge- of lagedrukgebieden of de sneeuw plakt of niet. Het meest rottige weer voor sneeuwbollen is een sneeuwtemperatuur die maar net onder het vriespunt ligt, tijdens vochtige dagen. Als het kouder is, is het vaak droger weer en minder vocht in de lucht en dan plakt de sneeuw over het algemeen niet.
Gelukkig kunnen mijn honden tegen de kou want ook als het -20 °C is moeten ze mee naar buiten om hun behoefte te doen. Ik heb geen jasjes voor de honden maar ze blijven wel altijd in beweging. Als het zo koud is, is het vaak droge kou. Ik probeer dan wel te zorgen dat ze geen of bijna geen vochtige poten krijgen want dat vocht bevriest gelijk en dan krijgen ze alsnog ijsballetjes. Ijsballen haal ik weg door mijn handschoenen uit te trekken en ze dan vanaf de huid tussen mijn vingers weg te laten smelten.
Afbeelding
Website over onze honden en Tatrahond database
♥ Jelka ♥ * 09-07-2001 - † 16-05-2014 & ♥ Jurek ♥ * 02-04-2002 - † 17-07-2014
miriam
Zeer actief
Mijn ras(sen): Nova Scotia Duck Tolling Retriever.

Ongelezen bericht door miriam »

Wilma schreef:Dit is nu mijn 11e winter in Zweden dus ik heb inmiddels wel ervaring met kou, sneeuw en ijs.
Haren tussen de poten wegknippen heeft geen enkele zin. Met een grote hondenpoot zoals die van mijn honden, begint de vorming van balletjes dan gewoon tussen de voetkussentjes. Het ligt aan de temperatuur, luchtvochtigheid en hoge- of lagedrukgebieden of de sneeuw plakt of niet. Het meest rottige weer voor sneeuwbollen is een sneeuwtemperatuur die maar net onder het vriespunt ligt, tijdens vochtige dagen. Als het kouder is, is het vaak droger weer en minder vocht in de lucht en dan plakt de sneeuw over het algemeen niet.
Gelukkig kunnen mijn honden tegen de kou want ook als het -20 °C is moeten ze mee naar buiten om hun behoefte te doen. Ik heb geen jasjes voor de honden maar ze blijven wel altijd in beweging. Als het zo koud is, is het vaak droge kou. Ik probeer dan wel te zorgen dat ze geen of bijna geen vochtige poten krijgen want dat vocht bevriest gelijk en dan krijgen ze alsnog ijsballetjes. Ijsballen haal ik weg door mijn handschoenen uit te trekken en ze dan vanaf de huid tussen mijn vingers weg te laten smelten.
Ik heb het idee dat het ook nog aan het type vacht ligt. Pelle had het niet, pleun heeft daar heel snel last van. Maar inderdaad, wel logisch ook wat je zegt. Het is hier ook maar net onder vriespunt, gerend op bevroren gras en dan krijgen ze natte poten ja. Ik laat het haar maar zitten dan, het is al kort gehouden en het geeft ook bescherming.
Afbeelding
Miriam, Pleun en Pelle
Tibbe 24-03-2004*20-03-2017
Caro
Zeer actief
Mijn ras(sen): Tervuerense herder

Ongelezen bericht door Caro »

Ik doe ook helemaal niks. Mijn hond heeft een dikke vacht. Daarnet hebben we in de sneeuw gedold. Dan haal ik bij thuiskomst wel even de ijsbolletjes tussen haar tenen uit.
Afbeelding
Soooof
Zeer actief
Mijn ras(sen): Zwitserse herder

Ongelezen bericht door Soooof »

Manuma schreef:Manu is een poolhond, die gaat in de sneeuw liggen en hij breekt al het ijs dat hij tegenkomt. Ik knip ook nooit zijn vacht bij de poten weg. Hij heeft heerlijke Yeti-pantoffels en hij banjert overal doorheen. Hij zwemt zelfs.
Als ik dit zo lees denkt Rex ook dat ie een poolhond is. :mrgreen:
Dennenappel
Zeer actief
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door Dennenappel »

Er was vanmiddag gewoon niemand in het losloopgebied waar ik ging wandelen :80:
Niemand met hond, in ieder geval.

Wel wat kinderen met slee en wat wandelaars.

Ik vind het heerlijk die kou, vooral als de zon schijnt.
De hondjes hadden dikke pret in de sneeuw, Sue zat onder de sneeuwklonten op het laatst maar rennen zou 'ie :goeie:
Cash heeft nog een duik genomen ook :mrgreen:
Izzie_Anneke
Zeer actief

Ongelezen bericht door Izzie_Anneke »

Soooof schreef:
Manuma schreef:Manu is een poolhond, die gaat in de sneeuw liggen en hij breekt al het ijs dat hij tegenkomt. Ik knip ook nooit zijn vacht bij de poten weg. Hij heeft heerlijke Yeti-pantoffels en hij banjert overal doorheen. Hij zwemt zelfs.
Als ik dit zo lees denkt Rex ook dat ie een poolhond is. :mrgreen:
Izzie is een Turk en die wordt helemaal wild van sneeuw. Vanavond dus ook een extra lange wandeling :cheer:
mirthevaes
Actief
Mijn ras(sen): tibetaanse terrier

Ongelezen bericht door mirthevaes »

dankjewel voor alle reacties , meningen ,... daar heb ik echt enorm veel aan gehad !
dankjewel :D
When i needed a hand , i found your paw <3
incubi666
Actief
Mijn ras(sen): Raad maar eens.

Ongelezen bericht door incubi666 »

Hier ook geen problemen met koud weer. Kruising labrador golden retriever kunnen wel tegen kou en zwemmen indien mogelijk ook. Ze komen oorspronkelijk uit Canada dus ze zijn er ook aan gewend. Vriendin van mij heeft een toller. Ook geen problemen met 2.5 uur lopen zwemmen en fietsen.
Vince mijn moeders blindegeleidehond
Rana mijn eigen hond. Karma is een bitch
HermanJ
Vaste gebruiker
Mijn ras(sen): Rescue (mix)

Ongelezen bericht door HermanJ »

Vandaag een jasje gekregen van mijn bovenbuurvrouw. Nadat ik het aangetrokken had moest ik Milly eerst echt overtuigen om uberhaupt een stap te zetten. Doodeng vond ze het. Toen ze eenmaal door haar aanvankelijke angst heen was met veel liefde en aanmoediging leek het haar echter juist te kalmeren. Het jasje staat haar ook erg stoer en het maakt het minder koud met haar korte vacht.
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen”