LongFields schreef:Oei, dat lijkt me lastig zeg, ik snap dat je er tegenop ziet hier verder mee te gaan oefenen nu je weet dat hij zo lang blijft doorhuilen als je weg bent en hij alleen is.
Ik heb hier geen tips voor helaas maar anderen vast wel.
Als ik jouw verhaal zo lees ben ik wel erg blij dat ik mijn honden vanaf pup al leer zonder mij thuis te zijn, want voor hen is het daardoor heel normaal dat ze even alleen moeten zijn. Zowel samen als ook gewoon echt alleen als de ander even ergens mee naartoe moet, zoals de dierenarts of zo.
Bij mijn aankomende pup ga ik dit ook weer van jongs af aan aanwennen.
Ja, dat is mijn fout geweest. Gelukkig is hij voor de rest een heerlijke hond, dus ik heb ook veel goed gedaan

, maar dit is zijn enige 'probleem'. Ik zou dat met een volgende hond ook anders doen.
*Skye* schreef:Ik weet niet meer wie toen een keer op het forum zei, ik denk Cleva? Maar Nova heb ik gewoon alleen gelaten. Ik had Skye al en die had meer beweging nodig dan pup Nova. Ik heb er geen ding van gemaakt. Ik ga weg en ik kom terug en verder besteed ik er geen aandacht aan. Zo heb ik het bij allebei de honden gedaan en ze kunnen heel goed zonder elkaar alleen zijn.
Hoe vind hij het al je ergens waar hij niet kan komen de was aan het doen bent? Of de vuilnisbak buiten zetten? Misschien met dat soort dingen beginnen?
En probeer je eigen instelling te veranderen

Ik heb er ook altijd moeite mee als ik de honden achter laat, maar laat het echt echt echt niet merken. Soms ga ik gewoon even weg. Wat mij helpt te denken is dat baby's soms ook alleen in hun kamer/ bedje zijn. Slaat misschien nergens op maar mij helpt het relativeren.
Dat laatste is helemaal niet verkeerd om in gedachten te houden! Dankjewel.
Machie schreef:Heeft hij als pup ook nooit geleerd om alleen te zijn?
Waar slaapt hij s nachts?
Nee, dat is juist mijn fout geweest. En... ehh... op bed
Nanna schreef:Je had het hem inderdaad meteen als pup aan moeten leren, maar ja, dat is achterafgelul.
Ik denk dat het best moeilijk gaat worden want je hebt hem natuurlijk zelf helemaal laten verworden tot mamma’s jongetje
Ik zou binnen beginnen en niet in de auto. Hij met wat lekkers in de ene kamer en jij in de andere, ook met wat lekkers

. Flink rommelen zodat hij je wel hoort. En dat dan langzaam uit gaan breiden.
Qua auto zou ik de deur dichtdoen achter me maar niet meteen weglopen. Blijf even bij die auto staan en stap dan weer in. En ook dat gaan uitbreiden.
Wel het liefste jongetje ter wereld hoor

, maar het is inderdaad mijn eigen ding.
Overigens zie ik in meerdere reacties dat ik het niet helemaal goed heb geschreven in de OP. Elmo kan IN huis echt uren in een andere kamer verblijven. Mijn vriend wil hem niet op bed en dan slaapt Elmo dus alleen in de woonkamer, dat is geen probleem. Als ik hem in de huiskamer zet en ik ga zelf naar de badkamer of de slaapkamer is er ook geen probleem. In hetzelfde huis is er geen probleem. Ik kan inmiddels ook de post halen twee verdiepingen lager, maar verder kom ik niet. Hij is altijd mee naar het werk en daar ligt hij in een bench op kantoor, daar ligt hij gewoon diep te slapen terwijl ik in andere ruimtes aan het werk ben. Ook hebben we maandelijks titersessies en dan ben ik de hele middag in een afgesloten ruimte, in het begin was dat een probleem voor hem maar nu ligt hij dan alsnog de hele middag te slapen in de bench. Maar zodra ik mijn werkgebouw verlaat om naar de supermarkt te gaan bv, is hij alert, oplettend, pieperig. Dan is er altijd een collega bij dus hij is dan niet aan het gillen, maar hij is dan niet zo rustig als wanneer ik in het gebouw ben. Hij kan dus prima 'alleen' zijn als ik in hetzelfde gebouw ben, onafhankelijk of daar één of meerdere gesloten deuren tussen zitten. Hij slaapt in principe 's nachts op bed als ik alleen ben, maar hij kiest er dan ook zelf geregeld voor om naar de woonkamer te gaan.
fenneke schreef:Wat nanna zegt.
Kun je wel alleen naar toilet? Ik neem aan dat hij bij op de kamer slaapt?
Ik zou hem inderdaad "" verbieden"" jou schaduw te zijn.
Ja, dat is geen probleem
Lucia schreef:Na mijn vorige hond met verlatingsangst wilde ik er 1 zonder. Maar helaas had peer het nog erger.
Hij heeft verlatingsangst van mij. Bij mijn ouders ging het direct goed, zij passen op als ik werk, maar moeten zelf ook werken of af en toe weg.
Na heel veel jaren oefenen en oefenen gaat het nu goed. Ik heb wel nog steeds een camera staan voor mezelf om het zeker te controleren.
Peer kon wel in de autobench alleen zijn, dus ik heb heel lang gewoon boodschappen etc. Gedaan met hem in auto mee. Ook om mezelf minder druk op te leggen.
Uiteindelijk staat hier een grote puppyren van 120x70 omdat hij los geen rust vind, de bench echt vreselijk vond en dit al beter.
Daarmee opgebouwd, de clou is hier nog steeds om ze eerst in de bench(ren) te doen en me dan zelf pas klaar te maken voor vertrek. Ik ben gewoon naar auto gelopen en weer terug, in auto gaan zitten, en weer terug. Zelfs in schuur gezeten boek lezen

.
En met behulp van Kong, maar jij was op een gegeven moment zo erop gefocust dat als hij dat kreeg, dat ik dan wegging dat hij de Kong niet aanraakte.
Toen ben ik begonnen met iets waar hij op kauwt tot ik sowieso de deur uit was, een pensstaafje.
En dat is nu nog eigenlijk het ritme dat ik aanhoud na heel veel puzzelen.
Voor Peer de beste aanpak was dus
- in ruime ren
- in ren, dan zelf pas klaarmaken voor vertrek
- als je gaat pensstaafje
En ik heb ook een periode even helemaal niet geoefend en dus altijd mee of naar oppas om even de druk van ons beide weg te halen.
Eventueel ren aanleren en daar overdag ook af en toe in als je thuis bent heb ik ook gedaan.
Het 'laat maar brullen' heeft mij mijn vorige de boel alleen mar verergert. Ik denk niet dat dat werkt bij een echt paniekerige hond.
Dat laatste denk ik ook. Wij wilden het proberen om te kijken wat er zou gebeuren, maar mijn gevoel zegt dat ik daar niet mee door moet gaan. Hij stond echt op zijn achterpoten en zijn hoofd in zijn nek te loeien
Heavy schreef:Ja eerst losmaken in huis heb ik ook gedaan. Niet meer de hele tijd met zijn kop op mijn voeten liggen maar gewoon in zijn mand sturen . Dat was nogal een dingetje hoor

heeft veel tijd en geduld gekost
Zo erg is het gelukkig dus niet

Elmo ligt ook geregeld in een andere kamer, uit vrije keus.
Zinodo schreef:Oei dat lijkt me lastig. Wij hebben wel eens een oppashond hierzo die het al op het gillen zet als je alleen al de kamer uitloopt en god verbied probeer je in rust te gaan plassen. Gillen, aan de deur krabben, springen, aan de deurklink trekken en dat nog niet eens binnen 10 seconden tijd

maar ik vind het bij hem een grote dramavoorstelling want als ik de deur open laat of toch achteraf open voor hem blijft ie niet naast me terwijl ik plas, nee joh meneer sprint naar boven om iets te zoeken wat hij kan uitspoken

en dan kan hij dus wel “alleen” zijn! Maar alleen als het hem goed uitkomt dus

Ik dacht het niet na dat ik hem voor de tiende keer heb opgehaald. Dus nu krijst ie maar, als ik moet pissen ga ik dat doen ook al ontploft hij in de tussentijd. Heb jij het gevoel dat Elmo ook zo doordramt? Of is het echt zo’n erge verlatingsangst? Dat lijkt me namelijk heel moeilijk om te gaan oplossen, maar een beetje zijn eigen zin doordrammen is een heel ander probleem. Ook al klinkt het natuurlijk even dramatisch.
Om te kijken of het dat 'doordrammen' was, heb ik hem toen een kwartier alleen gelaten terwijl ik Skype aan had staan. Dat was dus gillen op zijn achterpoten en hoofd in zijn nek. Hij is verder in karakter niet echt een drammer, maar juist heel gemoedelijk en als ik 'klaar' zeg dan is het ook klaar.
Emma schreef:Tja, het is niet handig als je je hond echt nooit alleen hebt gelaten.
Maar goed.
Ik deed met het aanleren van pup Buster en met volwassen herplaatser luca, echt vanaf 1 seconden opbouwen.
Dus echt hond op plaats, 1 sec. Uit het zicht, ik neem eigenlijk aan, dat Elmo dat wel al kent? Uitbouwen naar 1 sec. Een deur dicht en weer open. Ik beloon dan meteen al vanaf 1 sec. Alleen zijn. Koekje erin dus. En dat uitbouwen naaf 2 sec. 3 sec. 10 sec. Etc. Tot een kwartier. Ik liep dus echt letterlijk steeds het huis uit, en een blokje om, paar keer achter elkaar. De buren zullen wel gedacht hebben,

hihi.
Nadat 10 min. Goed gaan. Doe ik bijvoorbeeld ook een snel boodschapje van 15 a 20 minuten. En zo heb ik, het opgebouwd.
Overigens heeft Buster er als oudere pup en jonge hond ook moeite mee gehad. Maar ineens ging er een knopje bij hem om, en was daarna heel goed in alleen blijven. Overigens deed ik bij thuiskomst ook eerst even de hond negeren. Zodat je het er ook niet in gaat wrijven als de hond joelend om je heen kronkelt van blijdschap als je thuis komt. Je moet het zelf echt de normaalste zaak vinden, Dat je zomaar je hond even alleen hebt gelaten.
Dus zelf geen schuldgevoel hebben of laten merken

Dank voor de tip!

Ik vind het inderdaad zelf heel lastig.
Iedereen erg bedankt voor de reacties!