Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Parasitaire bestrijdingsmiddelen

Medische vragen en opmerkingen over de hond, zowel regulier als alternatief.
(Raadpleeg bij twijfelgevallen altijd uw dierenarts!)

Moderator: moderatorteam

Crescent
Zeer actief
Aantal honden: 2

Parasitaire bestrijdingsmiddelen

Ongelezen bericht door Crescent »

Hond draagt een serestoband en wordt 2xpj ontwormd. Kat idem, en krijgt in plaats van de seresto, advantage toegediend naar behoefte.

In het kader van zo min mogelijk parasitaire bestrijdingsmiddelen; zijn er nog nieuwe, andere en betere middelen die jullie hebben gebruikt de afgelopen tijd? Veilig en lage dosering staan voorop :ok:
What do you hear, Starbuck?
-Nothing but the rain…
Persistence
Zeer actief

Re: Parasitaire bestrijdingsmiddelen

Ongelezen bericht door Persistence »

Ik begon helemaal te twijfelen toen we het laatst over de seresto-band hadden, maar dit gebruik ik:
https://www.medpets.nl/stop-animal-body ... atherapie/

Moet zeggen dat ik het wel pas gebruik wanneer het weer warmer wordt. Helpt voor mijn gevoel beter dan die keramische tekenband.
Van vlooien gelukkig nog geen last gehad.
Tamara/Bayko
Zeer actief
Mijn ras(sen): Vlinderhondje (Epagneul Nain Continental Papillon)
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Tamara/Bayko »

Voor vlooien en teken gebruik ik tegenwoordig de Dimethicare druppels van Beaphar. Tot nu toe erg tevreden over. De vacht kan alleen wat vettig worden op de plekken waar je de druppels aanbrengt maar als je na een paar dagen even vluchtig een borstel eroverheen haalt zie je daar niks meer van.

Bij Bayko en Cyntha werd er de laatste tig jaar van hun leven ontlastingonderzoek gedaan dat altijd negatief terugkwam. Zij hebben naar aanleiding daarvan nooit meer ontwormingsmiddel gekregen. Om de 'standaard' wormsoorten maak ik me bij Cody niet zo druk maar vooral de Franse hartworm die tegenwoordig ook al in zo'n beetje heel Nederland gesignaleerd is vind ik een geniepigerd dus ik heb Cody toch al een keer ontwormd, met Milbemax.
Laatst gewijzigd door Tamara/Bayko op 27 jan 2019 19:14, 1 keer totaal gewijzigd.
Groetjes van Tamara en een pootje van Cody
Afbeelding
In liefdevolle herinnering:
Bayko *06-01-2002 +08-09-2012 Cyntha *20-04-2003 +02-05-2017
Crescent
Zeer actief

Ongelezen bericht door Crescent »

Persistence schreef:Ik begon helemaal te twijfelen toen we het laatst over de seresto-band hadden, maar dit gebruik ik:
https://www.medpets.nl/stop-animal-body ... atherapie/

Moet zeggen dat ik het wel pas gebruik wanneer het weer warmer wordt. Helpt voor mijn gevoel beter dan die keramische tekenband.
Van vlooien gelukkig nog geen last gehad.
:ok: Hebben beestjes dan de schurft aan die aroma's?
Tamara/Bayko schreef:Voor vlooien en teken gebruik ik tegenwoordig de Dimethicare druppels van Beaphar. Tot nu toe erg tevreden over, de vacht kan alleen wat vettig worden op de plekken waar je de druppels aanbrengt maar als je na een paar dagen even vluchtig een borstel eroverheen haalt zie je daar niks meer van.
Kijk eens, zonder insecticide. Misschien ook nog interessant voor Victor? :E:
What do you hear, Starbuck?
-Nothing but the rain…
Lucia
Zeer actief

Ongelezen bericht door Lucia »

Oudje Milo behandel ik niet meer, tenzij er echt vlooien zijn en dat is eigenlijk nooit.
Peer 2x per jaar advantix omdat dat bij hem tot nu toe de enigste is waarbij de teken niet vastbijten en hij wordt echt gek zodra er 1 vast zit.

Hier dus sowieso minimaal, maar ik ben ook wel benieuwd verder.
Tamara/Bayko
Zeer actief

Middeltjes zoals Persistence noemt deden bij Cyntha helemaal niks tegen vlooien en ander ongedierte.
Afbeelding
Persistence
Zeer actief

Ongelezen bericht door Persistence »

Tamara/Bayko schreef:Middeltjes zoals Persistence noemt deden bij Cyntha helemaal niks tegen vlooien en ander ongedierte.
Victor had evengoed last van teken hoor, maar ik kan niet zeggen of het minder was, als ik het niet gebruikt had.

Die Beaphar-druppels klinken wel interessant!
Tamara/Bayko
Zeer actief

Persistence schreef:
Tamara/Bayko schreef:
Die Beaphar-druppels klinken wel interessant!
Is er preventief ook in sprayvorm, en als shampoo.
Afbeelding
Sandra&co

Ongelezen bericht door Sandra&co »

Ik zou al stoppen met 2x per jaar ontwormen, je woont in Nederland toch? Ik ontworm alleen op indicatie (tot nu toe nog niet nodig geweest). Dat scheelt al wat gif in dat lijf :) Ontvlooien idem, maar ik ben gezegend met vlo-afstotende honden geloof ik. Pas 1x een vlooienplaag gehad in bijna 5 jaar tijd en dat was met druppels en een vlooienbom zó in de kiem gesmoord.
Maeve
Zeer actief
Mijn ras(sen): Nova Scotia Duck Tolling Retriever
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door Maeve »

In het voorjaar krijgen ze allemaal een seresto-band om. Ontwormen doe ik alleen als ik het nodig acht. En vlooien behandelen alleen als die er zijn. En dan probeer ik het eerst handmatig, alles met een kam eruit peuteren en de omgeving behandelen. En als het nodig is krijgen ze 2 keer achter elkaar (met interval van 2 weken) een pipet. Ik geloof er niet in dat vlooien weg gaan van kruiden en gekke geurtjes, en teken net zo min eigenlijk. Dus dat beetje chemische middelen zie ik als noodzakelijk kwaad, niet vaker dan nodig is.
Caro
Zeer actief
Mijn ras(sen): Tervuerense herder

Ongelezen bericht door Caro »

Ontwormen doe ik nooit. Ik let wel goed op de ontlasting, daardoor zag ik een tijd terug een soort rijstkorrels en dat is dan weer een lintworm en toen heb ik éénmalig ontwormd.
Tegen vlooien en teken mag mijn hond niets met pesticiden omdat ze dan partiële epileptische aanvallen krijgt. Ik gebruik daarvoor tea tree olie, geen teken gezien afgelopen zomer, terwijl mijn hond normaal gesproken een tekenmagneet is.
Afbeelding
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

Tamara/Bayko schreef:Voor vlooien en teken gebruik ik tegenwoordig de Dimethicare druppels van Beaphar. Tot nu toe erg tevreden over. De vacht kan alleen wat vettig worden op de plekken waar je de druppels aanbrengt maar als je na een paar dagen even vluchtig een borstel eroverheen haalt zie je daar niks meer van.

Bij Bayko en Cyntha werd er de laatste tig jaar van hun leven ontlastingonderzoek gedaan dat altijd negatief terugkwam. Zij hebben naar aanleiding daarvan nooit meer ontwormingsmiddel gekregen. Om de 'standaard' wormsoorten maak ik me bij Cody niet zo druk maar vooral de Franse hartworm die tegenwoordig ook al in zo'n beetje heel Nederland gesignaleerd is vind ik een geniepigerd dus ik heb Cody toch al een keer ontwormd, met Milbemax.
Die komt nog maar in delen van NL voor. Veluwe en ongeving Den Haag zijn er enkele gevallen geweest. Daarvoor ga ik geen onnodig gif in mn hond gooien. Ik ben wel bevooroordeeld want ik ben een hond kwijtgeraakt door ontwormen dus alleen pups worden ontwormt daarna als ik t nodig acht
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
Maeve
Zeer actief
Contacteer:

Cleva schreef:Waarom zou je pups eigenlijk ontwormen? Is het niet zinniger om de teef te ontwormen voor ze gedekt wordt?
Beide dan. Iets met dat sommige wormen actief worden onder invloed van zwangerschapshormonen enzo. En voor die tijd dus ook niet aangepakt worden met ontwormingen. Al ben ik er bij pups ook nooit heel fanatiek mee geweest. In het nest 2 keer en daarna misschien nog een keer, niet elke 2 weken zoals wel eens wordt geroepen :schrik:
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

Maeve schreef:
Cleva schreef:Waarom zou je pups eigenlijk ontwormen? Is het niet zinniger om de teef te ontwormen voor ze gedekt wordt?
Beide dan. Iets met dat sommige wormen actief worden onder invloed van zwangerschapshormonen enzo. En voor die tijd dus ook niet aangepakt worden met ontwormingen. Al ben ik er bij pups ook nooit heel fanatiek mee geweest. In het nest 2 keer en daarna misschien nog een keer, niet elke 2 weken zoals wel eens wordt geroepen :schrik:
Dat heb ik ook nooit gedaan... in t nest zijn ze meestal 2 a 3 x ontwormt. Hier ook 2x en dan niet meer tenzij ik denk dat t nodig is.
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
Maeve
Zeer actief
Contacteer:

Cleva schreef:
Maeve schreef:
Beide dan. Iets met dat sommige wormen actief worden onder invloed van zwangerschapshormonen enzo.
Ja, cystes.
Weet je, ik geloof het wel.

Ik ben meer van de individuele mestmonstertjes en dan per pup aanpakken dan van zo'n ouderwetse sleepnetmethode.
Niet dat ik een puppenkuurtje zo spannend vind maar een jonge hond is nog zo puur, ik heb altijd een beetje moeite met allerlei chemicaliën.
Het is puur gevoel, hoor. Ik heb er geen medische verhaal bij.

Als er een pup met 8 weken alsnog een kuurtje nodig heeft dan doen we dat maar waarom je in godesnaam moet doen alsof wormen onder geen beding mogen bestaan ontgaat me.
Mijn teef gaat gewoon netjes op orde de dracht in en ik gok er op dat ze geen wormbuikige bleekneusjes in haar nest zal hebben.
Daarom ontwormde ik in het nest ook 2 keer en niet vaker. Met 5 en 7 weken. En uit m'n hoofd heb ik Bizzy toen na de 12 weken nog eens ontwormd, en daar is het bij gebleven. Ook geen enkele worm gezien trouwens, dus wie weet was het wel onnodig. Bij het nest van Bizzy's zus adviseerde ik om hetzelfde te doen en die pups hadden na de eerste ontworming overal wormen in de ontlasting, echt heel vies :schrik: En waar dat verschil nou in zat? Het is me nog steeds een raadsel, maar ik hoor vaker heel verschillende ervaringen erover. De pups hebben er geen last van gehad trouwens, die wormen. Dus zo'n groot probleem lijkt me inderdaad ook niet. Maar je wil ze wel graag zo gezond mogelijk overdragen aan de nieuwe eigenaren.
dagmar88
Zeer actief

Ongelezen bericht door dagmar88 »

Cleva schreef:
Maeve schreef:
Beide dan. Iets met dat sommige wormen actief worden onder invloed van zwangerschapshormonen enzo.
Ja, cystes.
Weet je, ik geloof het wel.

Ik ben meer van de individuele mestmonstertjes en dan per pup aanpakken dan van zo'n ouderwetse sleepnetmethode.
Niet dat ik een puppenkuurtje zo spannend vind maar een jonge hond is nog zo puur, ik heb altijd een beetje moeite met allerlei chemicaliën.
Het is puur gevoel, hoor. Ik heb er geen medische verhaal bij.

Als er een pup met 8 weken alsnog een kuurtje nodig heeft dan doen we dat maar waarom je in godesnaam moet doen alsof wormen onder geen beding mogen bestaan ontgaat me.
Mijn teef gaat gewoon netjes op orde de dracht in en ik gok er op dat ze geen wormbuikige bleekneusjes in haar nest zal hebben.
Ik vraag me ook af of die wormen wel zo standaard aanwezig zijn bij pups.
Die van ons zijn met twee weken ontwormt omdat dat zo hoort en ik er toen nog niet was. Met zeven weken poep verzameld en laten testen. Ze vraten toen nogal uit de tuin en sommigen hadden daardoor wisselende ontlasting.
Geen parasieten te vinden.
Dracht was niet gepland, dus ook geen mestonderzoek of ontworming vooraf.
Iedere twee weken vind ik wel heel rigoureus.
natalie
Zeer actief

Ongelezen bericht door natalie »

Tamara81 schreef:Ik ontworm regelmatig met Milbemax omdat ik bang ben voor hartworm.

Tegen vlooien en teken gebruik ik Simparica en dat alleen in de tekentijd.
Deze redenatie heb ik ook een jaar lang gehanteerd: Jip kreeg iedere 3 maanden een ontwormingstablet van Milbemax. Maar hij krijgt er bijwerkingen van (ziekig, sloom, overgeven) en dat wilde ik niet meer. Ik laat nu bij beide honden de ontlasting onderzoeken: soms alleen het standaard onderzoek (coccidiën, spoelwormen, haakwormen, zweepwormen en lintwormen) maar soms ook het complete pakket (+ giardia en hartworm). Als Lanai er helemaal geen last van heeft kun je natuurlijk gewoon Milbemax blijven geven, maar als je wil kun je het ook laten onderzoeken.
under the red sky
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door under the red sky »

Elke twee weken ontwormen vind ik voor pups ook vrij rigoureus, wij doen het in de regel met 3, 5 en 7 weken. Het is wat naïef om te denken dat het voldoende is om de moeder te ontwormen. Volwassen honden hebben ingekapselde larven die je niet bestrijdt met een wormmiddel. Die larven worden tijdens de dracht actief en besmetten op die manier de pups. Of je moet al laat in de dracht gaan ontwormen, in bijv. Engeland is dat wel gebruikelijk.

Het nadeel van mestonderzoek bij pups is dat het alleen de eitjes aantoont. En een spoelworm moet volwassen zijn om eitjes te leggen. De larven in die zgn. prepatente periode worden dus niet zichtbaar bij een mestonderzoek terwijl je die bij een pup wel zou willen aanpakken. Het Woud raadt trouwens zelf ook aan om pups regulier te ontwormen.
groetjes,
Gerja

www.undertheredsky.nl
Tamara/Bayko
Zeer actief

malinois schreef:
Tamara/Bayko schreef:Voor vlooien en teken gebruik ik tegenwoordig de Dimethicare druppels van Beaphar. Tot nu toe erg tevreden over. De vacht kan alleen wat vettig worden op de plekken waar je de druppels aanbrengt maar als je na een paar dagen even vluchtig een borstel eroverheen haalt zie je daar niks meer van.

Die komt nog maar in delen van NL voor. Veluwe en ongeving Den Haag zijn er enkele gevallen geweest. Daarvoor ga ik geen onnodig gif in mn hond gooien. Ik ben wel bevooroordeeld want ik ben een hond kwijtgeraakt door ontwormen dus alleen pups worden ontwormt daarna als ik t nodig acht
Niet meer alleen de gebieden die jij noemt. Onder andere Brabant en Limburg inmiddels ook. Het is een keuze die ieder voor zich maakt. Bayko en Cyntha zijn heel lang nooit meer ontwormd en dat heeft prima uitgepakt. Voor Cody kies ik er momenteel voor om hem tot volwassen leeftijd toch een paar keer te ontwormen, alleen niet met de hoge frequentie die door sommige dierenartsen nog wordt aangeraden voor pups.
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Medisch”