Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

een samevatting van de bezwaren tegen kruisingen aub?

Dit forum is voor al uw vragen, ervaringen en weetjes over het fokken van honden.

Moderator: moderatorteam

willemien
Actief

een samevatting van de bezwaren tegen kruisingen aub?

Ongelezen bericht door willemien »

Ik probeer hier wijs te worden uit een HELEBOEL onderwerpen waarin de hele tijd verwezen wordt naar bezwaren tegen kruisingen in andere onderwerpen. Ik heb al een aantal pagina's teruggespit maar ik heb niet echt veel overzicht, behalven dat er gezegd word dat er al asielhonden genoeg zijn.

Toevallig is het onderwerp voor mij een beetje actueel omdat er vandaag iemand semi-serieus zei dat Siemen een hele mooie hond zou zijn om haar teefje te dekken. Voordat iedereen over me een valt; ik ga er niet zomaar op in maar ik vind natuurlijk het idee leuk om over te fantaseren. Allebei de honden zijn nu sowieso nog veel te jong maar ik wil er graag een bewuste keus over kunnen maken als het later nog eens gevraagd wordt.

Ik had zelf meteen een aantal bezwaren maar ook een aantal voordelen.

De teef waar het om gaat is een ontzettend mooie hond; Siemen speelt heel vaak met haar en met haar zus en allebei hebben ze de atletische bouw die we ook zo mooi vinden in de weimaraner maar dan met andere oren en een andere kleur. Het zijn honden waarvan mijn man en ik al vanaf het begin zeiden dat het jammer is dat je nooit vantevoren kan voorspellen dat je zulke hondjes krijgt bij bastaards want wij zouden zelf geen problemen gehad hebben om er een te nemen. Ook andere eigenaars van sportieve/atletische rashonden vinden deze bastaards erg mooi dus er is zeker een soort van doelgroep voor te vinden, in tegenstelling tot de gelegenheidskruisingen van dikke labradors met rottweilers of herders ofzo. Bovendien is de eigenaresse van de teef sowieso van plan om ooit een nestje met haar hond te nemen dus als ze geen prachtige mixjes met onze Siemen mag maken, zoekt ze wel een andere pappa.

Toen we kozen voor onze weim hebben we heel serieus aan bastaard honden gedacht omdat rashonden vaak ook rasziektes hebben. Dat vind ik zelf dus een voordeel; bastaards worden gemiddeld toch vaak ouder?

Het belangrijkste nadeel dat ik kan bedenken aan het kruisen met een weimaraner, en dat vind ik zwaar wegen, is dat weimaraners honden zijn waar eigenaars bewust voor moeten kiezen. Je kan ze niet alleen op het uiterlijk kiezen maar je zal ook echt veel met ze moeten trainen of wandelen om ze gelukkig te houden. Hier in de buurt is een jonge weimaraner kortgeleden weggedaan omdat de baasjes de hond zeer onderschat hadden en ze hem met hun drukke sociale leven behandelden als een makke labrador. Hij zat vaak in de bench en mocht maar weinig naar het bos waardoor de hond compleet hyper was en bleef.
Ik geloof best dat pups uitnestjes kruisingen over het algemeen sneller bij wijze van impuls worden aangeschaft, en dat de mensen dus veel minder goed stilstaan bij de mogelijke eisen die aan zo'n hond vastzitten. En stel je voor dat ze het volledige jachtinstinct van Siemen krijgen, dan krijgen ze een actiepakket in vermomming :roll: . Hoewel het teefje ook een ontzettend actieve spring in't veld is trouwens, maar die hond heeft geen specifiek jacht- of drijf- of waakinstinct.

Ik heb ook iets gelezen dat je alleen maar moet fokken om het ras in stand te houden ofzo. Nou vind ik dat bij Siemen ook geen briljant argument omdat zijn vader internationaal kampioen is en al zoveel nestjes heeft gemaakt dat niemand volgens mij zit te wachten op nog meer genen uit diezelfde poel; straks is iedereen familie van siemen!
ik denk dus niet dat we met hem binnen de weimaranervereniging willen fokken (dan moet je ook allemaal jachtdiploma's halen enzo).

Samengevat is het een heerlijk idee om mooie en speelse hondjes te maken die net zo bijzonder rustig en volgzaam (voor een weim dan :mrgreen: ) worden als hun vader. Waarschijnlijk is het ook gewoon de ingebakken menselijke ijdelheid die er voor zorgt dat iedereen graag een eigen ras zou willen verzinnen ofzo. Maar ik sta best open voor een heleboel argumenten waarom we er beter wel of niet van af kunnen zien dus brand maar los...

Het enige dat ik eerder aanhaalde is dat wij dus geen invloed hebben op de bazin van het teefje om geen nest te nemen als wij er van afzien.
nici
Actief

Ongelezen bericht door nici »

ik vind het erg goed van je dat je het al zo tegen elkaar afweegt :ok:
doggies for ever
Annet
Zeer actief

Ongelezen bericht door Annet »

Het belangrijkste nadeel wat ik kan bedenken is dat je als gelegenheids'fokker' meestal je ouderdieren niet hebt laten testen op erfelijke afwijkingen als HD, PRA enz.
Maar wat ik uit je tekst opmaak is jouw reu in ieder geval wel met stamboom gefokt en dus waarschijnlijk in ieder geval geboren uit geteste ouders. Dat zegt nog niet alles over hem natuurlijk, maar is wel een goede indicatie. Hoe zit het met de teef? Heeft ze een stamboom en/of is ze getest?
In dat geval zou ik, mits je vantevoren ook echt goede adressen voor de pups hebt, geen grote bezwaren zien. Maar helaas komt het nogal eens voor dat mensen die vantevoren enthousiast zijn an aangeven graag een pup te willen hebben, afhaken op het moment dat de pups er zijn. Wat doe je dan? Naar het asiel of neem je in huis en probeer je dan te herplaatsen? En wat doe je als één of meerdere pups toch een ernstige afwijking hebben en al geplaatst zijn. Vergoed je dan de eventuele onkosten voor een operatie? De meeste van deze vragen gelden trouwens meer voor de teefeigenaar dan voor de reueigenaar, afhankelijk van de gemaakte afspraken.
Als je (oftewel de teefeigenaar) dan zo graag wilt fokken, zorg dan in ieder geval dat het gezonde honden worden. En wees naar jezelf dan eerlijk waarom je het doet. Voor het geld hoef je het niet te doen, aan één keer een nestje zul je niet veel overhouden, zeker als je honden zonder stamboom verkoopt.
nanoekie
Actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door nanoekie »

Wat ik ook een belangerijke vind is dat je bij rashonden van te voren uit kan gaan van bepaalde raseigenschappen, bij kruisingen blijft dat toch een grotere gok. Wat als de kruising nou net de 2 minder gewenste raseigenschappen heeft van de ouderdieren?!
Groetjes Nanouk

Afbeelding
Branka
moderator
Mijn ras(sen): Golden Retriever
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Branka »

Persoonlijk lijkt het mij dat je er in ieder geval goed over nadenkt. Wel wil ik je op iets wijzen.
Als jij een raszuivere reu hebt (en dat maak ik uit jouw stukje op) én lid bent van de rasvereniging kan de rasvereniging erg lastig gaan doen. Want zij zijn er (als het goed is) om hun ras zuiver te houden en zullen het niet accepteren dat je jouw reu gebruikt voor het fokken van een nest kruizingen. Ze kunnen je royeren als lid. Mocht je daar geen problemen meehebben, dan vervalt dat argument. Verder zal de fokker van jouw Siemen ook niet blij zijn als hem/haar dit ter ore komt.
Wat betreft dat argument over het in stand houden van het ras. Er zijn mensen die juist liever een zoon kiezen dan de al veel gebruikte vader. Reden: 50% andere genen, dus wat verder (niet extreem veel) vanaf die bloedlijn staand.
Afbeelding
jelle
Zeer actief

Ongelezen bericht door jelle »

Bastaards worden NIET gemiddeld ouder en zijn niet structureel gezonder. De grondslag van deze fabel ligt denk ik in het feit dat veel bastaardjes boerenfoxjes zijn of iets wat daar op lijkt en dat soort/model hondjes wordt nu eenmaal ouder dan bijvoorbeeld een grote (kruising) Sint Bernard. Verder zijn er net zo goed kruisingen met allerlei erfelijke afwijkingen als HD, hartproblemen. patellaknietjes etc. Bij slecht gefokte rashonden kunnen rasspecifieke afwijkingen sterker naar voren komen, maar dergelijke slechte fokkers lijken me nu niet de juiste personen om je aan te spiegelen. De meeste erfelijke afwijkingen zijn niet tot 1 ras beperkt, en kunnen daardoor net zo goed in kruisingen voorkomen als in rashonden.

Bij het fokken met/van kruisingen kun je onmogelijk alle benodigde informatie verzamelen van te voren. Je hebt een stamboom nodig om terug te kunnen zoeken welke erfelijke afwijkingen voorkomen in een hond, dat zijn dus ook afwijkingen die hij genetisch wel met zich mee draagt maar die je niet aan de buitenkant ziet. Als de hond geen stamboom heeft en een onduidelijke afkomst weet je daar helemaal niet van en kun je alleen afgaan op de hond die voor je staat. Dat is m.i. te weinig om een verantwoorde afweging te kunnen maken. Het fokken van kruisingen met als argument dat ze gezonder zouden zijn is dus JUIST volledig onzin. Het is veel meer een loterij dan het fokken van honden met stamboom.

Gezien het hondenoverschot in Nederland en de landen om ons heen zou je m.i. alleen moeten fokken als je daarmee daadwerkelijk iets toevoegt aan het bestand van honden dat er al loopt. Dat niet iedereen die morele verantwoordelijkheid onderkent en sommigen er maar op los fokken is natuurlijk geen reden om daar maar aan mee te doen. Atletisch gebouwde jachthonden zijn er legio, met name in de landen om ons heen, en die zijn er nu eenmaal al en zoeken nog een warm thuis. Ik zou het niet over mijn hart kunnen verkrijgen om daar bewust tegenin te gaan concurreren. Voor alle honden die niet uit de landen om ons heen kunnen worden geadopteerd betekent dat vrijwel zeker een wisse dood.

Het eindresultaat is inderdaad zeer onvoorspelbaar. Neem eens de minst fijne karaktertrekken en uiterlijke kenmerken van beide honden en de lijnen waaruit ze stammen en stel je een hond voor met dat allemaal. Weimaraners zijn geen makkelijke honden en zelfs bij bazen die bewust voor dat ras kiezen gaat het vaak mis. Kruisingen als deze zullen iha veel minder bewuste eigenaren treffen. De kans dat het mis loopt lijkt me dan ook nog groter.

De kans dat jullie twee honden inderdaad de perfecte match zijn voor elkaar is erg klein. Een goede fokker kijkt naar de midnere aspecten van zijn teef en probeert er een reu bij te vinden die die mindere kanten compenseert. Er zijn fokkers die daarvoor half Europa door reizen om de juiste honden bij elkaar te brengen. Wel heel toevallig dat jullie twee perfecte kandidaten op hetzelfde uitlaatveldje lopen...

Dat de eigenaresse van de teef niet haar verantwoordelijkheid neemt om niet bij te dragen aan het hondenoverschot en aantal ondefinieerbare kruisingen in Nederland is natuurlijk geen reden om daar aan mee te werken. Er lijkt me eerder een schone taak te liggen om te trachten ook haar de andere kant van het verhaal te laten inzien. Lukt dat niet, dan is dat jammer maar dan heb jij die verantwoordelijkheid in ieder geval niet. De reueigenaar is net zo goed aansprakelijk voor wat er gebeurt als de teefeigenaar.

Dat je de hondjes kwijt zult raken geloof ik nog wel een keer, al zou je niet verbaasd moeten zijn als ruim de helft van de mensen die van te voren aangeeft er wel een te willen afhaakt en je met een aantal pups relatief lang blijft zitten. Het gaat er niet om of je de hondjes kwijt kunt. Het gaat er om of je zo gezond mogelijke pups fokt, waar echt aan behoefte is, waar je voldoende fatsoenlijke eigenaars voor kunt vinden en
die niet de dood betekenen van een aantal gelijkwaardige maar minder gefortuneerde honden die elders nog op een goed thuis wachten.

Het "voordeel" is puur jullie eigen plezier. Voor de honden hoeft het niet. Die hebben geen kinderwens waardoor ze, als die niet vervuld wordt, ongelukkig door het leven zullen gaan. Sterker, met name de teef loopt niet verwaarloosbare risico's bij de dracht en de bevalling. Je pleziernestje wordt toch ineens een stuk minder leuk als de teef met ernstige complicaties op de operatietafel van de dierenarts belandt en je mag gaan trachten puppies met de fles groot te brengen.

Het pleziertje duurt maar een paar weken. De bijbehorende kosten en risico's zijn groot. Verwacht niet er ook maar een cent aan over te houden. Er gaat geld bij moeten. Na die paar (als alles goed gaat leuke) weken ben je nog tien/twaalf jaar lang verantwoordelijk voor wat er met de honden die jij op de wereld gezet hebt gebeurt. Zijn er na een a twee jaar twee of drie die in de shit zitten en, inmiddels in karakter aardig vernaggeld, een nieuwe baas behoeven dan zorg je er als verantwoordelijk fokker natuurlijk voor dat ze niet in een asiel terecht komen. Dan neem je ze zelf terug in huis en gaat op zoek naar een nieuwe baas. En dat zal dan inmiddels niet meevallen. Schattige puppekes zijn het dan niet meer.

Dit soort nesten fokken is mijns inziens puur egoisme. Meer niet. De baas wil het dus zal het. Wat dat ook voor gevolgen heeft voor de hond, de pups of andere honden die ook ooit op zo'n manier ter wereld gekomen zijn en de nadelen van dergelijek praktijken inmiddels hebben ondervonden. En wie serieus geeft om honden kan dat eigen pleziertje toch niet boven het belang van de dieren stellen.

Hondjes bijmaken is niet moeilijk. Een verantwoorde, diervriendelijke keuze maken kost misschien wat meer moeite, maar dat zijn wij als eigenaren m.i. wel verplicht aan de dieren.
Groetjes, Marielle, Sirena, Diaz, Rios en Boeli!

Afbeelding

Voor altijd in onze herinnering... Vigo (+02-11-2012); Esperanza (+19-06-2012); Ferro (+04-08-10); Grandi (+15-01-09); Moya (+01-02-08 ); Berta (+27-11-06); Ymke (+04-07-06); Nora (+02-12-05)
willemien
Actief

Wow; ik vind dat jullie nog hartstikke mild reageren. Wat ik zo bij andere onderwerpen zag was dat er erg veel gereageerd werd met "zucht daar gaan we weer" enzo. Ik kon dus alleen niet precies vinden waar die hints naar verwezen...

Mijn verhaal is dus erg hypothetisch dus ik heb wel een beetje schroom om alle details hier neer te zetten omdat het niet mijn bedoeling is dat de fokker of de vereniging of de eigenaresse van het teefje het gevoel krijgen dat ik achter hun rug om plannen aan het maken ben. Maar ik denk dat heel veel mensen wel het gevoel herkennen dat je je eigen hond het mooiste vind en dat je je afvraagt hoe de nakomelingen er uit zouden zien enzo. Dus dan wil ik wel wat meer weten van de gevolgen.

Siemen heeft inderdaad een stamboom en die andere hond uiteraard niet want het is echt een prachtig onherleidbare mix. Er schijnt alleen iets argentijns in te zitten en de eigenaresse weet misschien nog wat meer maar dat is bij mij niet blijven hangen. Het zusje van die hond heeft dezelfde bouw en tekening dus het zijn volgens mij toch redelijk dominante genen die voor deze vorm zorgen en geen toevalstreffer (tenzij dat zusje dan ook helemaal toevallig zo geworden is). Zowel het teefje als Siemen hebben op dit moment geen vervelende eigenschappen die we liever niet door zouden geven; het zijn gewoon hele vrolijke energieke honden zonder agressie.

Onze fokker heeft zijn honden heel zorgvuldig geplaatst en wij waren daar erg over te spreken; hij beoordeelde de nieuwe eigenaren op wat ze te bieden hadden aan de hond en niet op volgorde van aanmelding. Je moest ook echt even langskomen om goedgekeurd te worden voordat de pups geboren waren. Natuurlijk heb je bij een rashond een boel mensen die wel op de wachtlijst willen dus kan je kieskeuriger zijn dan bij een onbekend nestje. Maar ik zou het wel belangrijk vinden om allebei de honden een gezondheidscheck te laten afnemen (hd enzo) voordat we uberhaupt besluiten of ze pupjes mogen maken en ook om kritisch te zijn met die de honden mee naar huis mogen. Natuurlijk is het de eigenaresse van het teefje dat daar over beslist maar ik denk dat wij minimaal die voorwaarden zouden willen stellen.

Ik denk dat het verder wel meevalt wat betreft de weerzin van onze fokker, al zou ik dat natuurlijk eens moeten vragen. we hebben nog regelmatig contact. Ze hebben zelf wel heel zorgvuldig hun nestje gekozen en een vaderhond uitgezocht enzo, maar het was echt een eenmalig gelegenheidsnestje; de fokker deed het niet voor het geld of voor het ras maar gewoon omdat ze graag een nestje wilden. Verder was Siemen samen met een broertje de mooiste uit het nest (van 9 hondjes) volgens de jongehondenkeuring, maar op de jongehondendag van de vereniging werd er geneuzeld dat het nest een bepaalde lijn had die ze liever niet zagen ofzo.

We willen een keertje meedoen met de kampioenschapsclubmatch van de vereniging om te kijken wat ze van hem vinden (wij vinden hem de best gelukte reu die er is maar ik ben bang dat wij niet objectief zijn :mrgreen: ). Mocht iedereen nou helemaal weg van hem zijn dan willen we nog wel eens overwegen of we zijn genen niet ter beschikking moeten stellen aan de ontwikkeling van het ras maar er zijn zoveel honden dat dat mij sterk lijkt. Als hij niet opvalt, dan lijkt mij dat er niemand bezwaar kan hebben tegen het uitproberen van een mix buiten het ras om; we prijzen ze dan toch niet aan als weimaraners?

Ik heb dus zelf niet zo'n sterk idee dat rassen heilig zijn; de geschiedenis van de weimaraner toont aan dat de weimaraner zelf ook maar een mixje is en heel lang geen vaste vorm had. Ik vind dat je gewoon mooie gezonden huishonden moet kunnen kiezen met een zo groot mogelijke genetische diversiteit (voor hun gezondheid). Het is alleen heel lastig om ze te vinden of om ze aan de man te brengen als er geen organisatie is zoals een rasvereniging die informatie kan verstrekken en die potentiele bazen kan doorwijzen.

Hoe plaatsen jullie trouwens een foto onderaan een bericht? Ik heb nog wel een foto waar ze allebei opstaan...
Laatst gewijzigd door willemien op 04 apr 2004 14:44, 1 keer totaal gewijzigd.
willemien
Actief

oh; ik had jelles bijdrage nog niet gelezen toen ik reageerde. Bedankt voor de feiten!
Roelfien
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door Roelfien »

willemien schreef:Wow; ik vind dat jullie nog hartstikke mild reageren. Wat ik zo bij andere onderwerpen zag was dat er erg veel gereageerd werd met "zucht daar gaan we weer" enzo. Ik kon dus alleen niet precies vinden waar die hints naar verwezen...
Ik denk dat juist het feit dat je er zelf heel veel aandacht aan hebt geschonken om er een flink stuk over te schrijven met al je afwegingen ook het verschil in reactie maakt.
Als je had geschreven: ik vind mijn hond zo'n liefie of zo mooi en ik wil er puppies van, want dat is leuk, dan was de reactie echt wel anders geweest. :mrgreen: :ok:
Maar goed, verder on topic, want ik vind dit dus ook een hele goede discussie.
Bevriend met rooie kaai Herman en dametje Ici.
In memoriam Yentie en Toby
Branka
moderator

willemien schreef: Ik denk dat het verder wel meevalt wat betreft de weerzin van onze fokker, al zou ik dat natuurlijk eens moeten vragen. we hebben nog regelmatig contact. Ze hebben zelf wel heel zorgvuldig hun nestje gekozen en een vaderhond uitgezocht enzo, maar het was echt een eenmalig gelegenheidsnestje; de fokker deed het niet voor het geld of voor het ras maar gewoon omdat ze graag een nestje wilden. Verder was Siemen samen met een broertje de mooiste uit het nest (van 9 hondjes) volgens de jongehondenkeuring, maar op de jongehondendag van de vereniging werd er geneuzeld dat het nest een bepaalde lijn had die ze liever niet zagen ofzo. Stiekem een verwijt naar de moederhond volgens mij...
Sorry, maar deze opmerking vind ik ronduit naïef. Denk jij nu echt dat een fokker die zoveel moeite heeft gedaan om een gezond en mooi nest te fokken en vervolgens ook zoveel moeite heeft gedaan om de pups een goed thuis te geven, het zal accepteren dat jij met zijn/haar geliefde ras een nest kruizingen gaat fokken? Wake up!!!!
Ik fok nog niet, maar ben mij er al wel in aan het verdiepen. Ben op zoek naar uit welke lijn ik in de toekomst een teefje zou willen. En persoonlijk zou ik woest worden als al mijn moeite om iets toe te voegen aan een ras door 1 of andere lolbroek die denkt: "leuk een nestje" wordt verkloot. Helemaal als het nog kruizingen zijn ook. Want realiseer je wel dat de naam van de fokker nog steeds achter de naam van de hond staat!
En gelegenheidsnestje? Vandaar dat de fokker van Siemen zoveel moeite heeft gedaan. Allerlei onderzoeken, een goede reu uitzoeken, enz.
Afbeelding
jelle
Zeer actief

Ongelezen bericht door jelle »

willemien schreef:oh; ik had jelles bijdrage nog niet gelezen toen ik reageerde. Bedankt voor de feiten!
:mrgreen:

ik had al niet het idee dat ik nou zo expliciet mild was... ;-)

Overigens, als je serieus hier komt en vraagt om argumenten zul je aan mij niet snel een "zucht daar gaan we weer" ontlokken. Die zijn meer bedoeld voor de types die er uberhaupt niet over nadenken, hier hooguit bevestiging zoeken en vervolgens boos worden als ze weerwoord krijgen.

Ik ben in ieder geval blij dat je eerst nadenkt, rondkijkt en -vraagt, alvorens te doen.
Groetjes, Marielle, Sirena, Diaz, Rios en Boeli!

Afbeelding

Voor altijd in onze herinnering... Vigo (+02-11-2012); Esperanza (+19-06-2012); Ferro (+04-08-10); Grandi (+15-01-09); Moya (+01-02-08 ); Berta (+27-11-06); Ymke (+04-07-06); Nora (+02-12-05)
willemien
Actief

hoi branca

Dat de fokker een "gelegenheidsnestje" heeft gehad, maak ik ten eerste op uit het feit dat hun hond zelf uit belgie komt, wel een stamboom heeft, maar volgens mij wel bij een soort broodfokker vandaan komt. Ik geloof dat ze geen kennelnaam had. Het was hun eerste hond en nu zouden ze het ongetwijfeld anders doen, maar ze waren in ieder geval bij de aanschaf niet bezig met rasveredeling etc. Het idee voor een nestje is pas later bij ze opgekomen.

Verder hebben ze een nestje genomen omdat ze dat graag wilden en omdat de moederhond veel schijnzwanger was. Ze zijn absoluut enthousiast en hebben hun huiswerk grondig gedaan (zelf wel een kennelnaam aangevraagd) maar het wijst allemaal bij mij niet op fokken met voorbedachte raden om het ras verder te helpen. Natuurlijk zoek je er de mooiste vaderhond bij als je toch een nestje weimaraners wilt maken, maar dan ben je toch niet meteen bezig met veredeling enzo? Ik vond dat ze ook best prettig relativerend konden doen over de weimaranergekte bij sommige mensen (zoals een onbekende dame die ik ookt in het bos tegenkwam die als eerste zei: "ze heeft haar B gehaald!" en die mijn hond vervolgens op kennelnaam wilde beoordelen). Een hond is meer een karakter dan een stamboom en mensen die dat verschil niet meer kunnen zien. zijn in mijn ogen wel erg fanatiek bezig.
Neeltje

Ongelezen bericht door Neeltje »

willemien schreef:Siemen heeft inderdaad een stamboom en die andere hond uiteraard niet want het is echt een prachtig onherleidbare mix. Er schijnt alleen iets argentijns in te zitten (voor een klein percentage) en de eigenaresse weet misschien nog wat meer maar dat is bij mij niet blijven hangen....
Als je niet zeker weet wat de voorouders zijn van de teef, kun je ook geen flauw idee hebben wat er uit gaat komen en is er kans dat ze op geen van de twee zullen lijken. Je kunt dus de mensen die zich 'inschrijven' voor 'n pup geen garantie geven hoe die er uit zullen gaan zien.
little-wolf
Zeer actief

Ongelezen bericht door little-wolf »

willemien schreef:hoi branca

Dat de fokker een "gelegenheidsnestje" heeft gehad, maak ik ten eerste op uit het feit dat hun hond zelf uit belgie komt, wel een stamboom heeft, maar volgens mij wel bij een soort broodfokker vandaan komt. Ik geloof dat ze geen kennelnaam had. Het was hun eerste hond en nu zouden ze het ongetwijfeld anders doen, maar ze waren in ieder geval bij de aanschaf niet bezig met rasveredeling etc. Het idee voor een nestje is pas later bij ze opgekomen.

Verder hebben ze een nestje genomen omdat ze dat graag wilden en omdat de moederhond veel schijnzwanger was. Ze zijn absoluut enthousiast en hebben hun huiswerk grondig gedaan (zelf wel een kennelnaam aangevraagd) maar het wijst allemaal bij mij niet op fokken met voorbedachte raden om het ras verder te helpen. Natuurlijk zoek je er de mooiste vaderhond bij als je toch een nestje weimaraners wilt maken, maar dan ben je toch niet meteen bezig met veredeling enzo? Ik vond dat ze ook best prettig relativerend konden doen over de weimaranergekte bij sommige mensen (zoals een onbekende dame die ik ookt in het bos tegenkwam die als eerste zei: "ze heeft haar B gehaald!" en die mijn hond vervolgens op kennelnaam wilde beoordelen). Een hond is meer een karakter dan een stamboom en mensen die dat verschil niet meer kunnen zien. zijn in mijn ogen wel erg fanatiek bezig.
dus omdat de fokker van jou hond het gedaan heeft, moet jij het ook doen?
je hoeft niet altijd een kennelnaam te hebben om te fokken en toch fokken om het ras goed te houden.
M@ri@nne
Zeer actief

Ongelezen bericht door M@ri@nne »

Nou zal ik als leek ook eens een poging wagen. :mrgreen:
willemien schreef:Wow; ik vind dat jullie nog hartstikke mild reageren. Wat ik zo bij andere onderwerpen zag was dat er erg veel gereageerd werd met "zucht daar gaan we weer" enzo. Ik kon dus alleen niet precies vinden waar die hints naar verwezen...

Mijn verhaal is dus erg hypothetisch dus ik heb wel een beetje schroom om alle details hier neer te zetten omdat het niet mijn bedoeling is dat de fokker of de vereniging of de eigenaresse van het teefje het gevoel krijgen dat ik achter hun rug om plannen aan het maken ben. Maar ik denk dat heel veel mensen wel het gevoel herkennen dat je je eigen hond het mooiste vind en dat je je afvraagt hoe de nakomelingen er uit zouden zien enzo. Dus dan wil ik wel wat meer weten van de gevolgen.
Ik denk dat veel mensen dat denken over hun eigen hond omdat ze vanuit hun gevoel naar hun hond kijken en dus niet echt objectief. NIet verkeerd maar geen graatmeter als je wil fokken.

Siemen heeft inderdaad een stamboom en die andere hond uiteraard niet want het is echt een prachtig onherleidbare mix. Er schijnt alleen iets argentijns in te zitten (voor een klein percentage) en de eigenaresse weet misschien nog wat meer maar dat is bij mij niet blijven hangen. Het zusje van die hond heeft dezelfde bouw en tekening dus het zijn volgens mij toch redelijk dominante genen die voor deze vorm zorgen en geen toevalstreffer (tenzij dat zusje dan ook helemaal toevallig zo geworden is). Zowel het teefje als Siemen hebben op dit moment geen vervelende eigenschappen die we liever niet door zouden geven; het zijn gewoon hele vrolijke energieke honden zonder agressie.
Als erfelijksleer toch zo gemakkelijk was konden we allemaal wel fokker worden. De meeste erfelijkekwalen zijn volgens mij zo op het blote oog niet te zien hoor. En de tekening van de hond is iets minder belangrijk dan pak hem beet een hartkwaal o.i.d. Je onderschat hier naar mijn mening de kwaliteiten van een goede fokker.

Onze fokker heeft zijn honden heel zorgvuldig geplaatst en wij waren daar erg over te spreken; hij beoordeelde de nieuwe eigenaren op wat ze te bieden hadden aan de hond en niet op volgorde van aanmelding. Je moest ook echt even langskomen om goedgekeurd te worden voordat de pups geboren waren. Natuurlijk heb je bij een rashond een boel mensen die wel op de wachtlijst willen dus kan je kieskeuriger zijn dan bij een onbekend nestje. Maar ik zou het wel belangrijk vinden om allebei de honden een gezondheidscheck te laten afnemen (hd enzo) voordat we uberhaupt besluiten of ze pupjes mogen maken en ook om kritisch te zijn met die de honden mee naar huis mogen. Natuurlijk is het de eigenaresse van het teefje dat daar over beslist maar ik denk dat wij minimaal die voorwaarden zouden willen stellen.
Dit is niet heel zorgvuldig maar gewoon het minste wat een goede fokker behoord te doen.

Ik denk dat het verder wel meevalt wat betreft de weerzin van onze fokker, al zou ik dat natuurlijk eens moeten vragen. we hebben nog regelmatig contact. Ze hebben zelf wel heel zorgvuldig hun nestje gekozen en een vaderhond uitgezocht enzo, maar het was echt een eenmalig gelegenheidsnestje; de fokker deed het niet voor het geld of voor het ras maar gewoon omdat ze graag een nestje wilden. Elke fokker die hier achter staat is in mijn ogen geen goede fokker.

Verder was Siemen samen met een broertje de mooiste uit het nest (van 9 hondjes) volgens de jongehondenkeuring, maar op de jongehondendag van de vereniging werd er geneuzeld dat het nest een bepaalde lijn had die ze liever niet zagen ofzo. Stiekem een verwijt naar de moederhond volgens mij... Volgens jou ja, als leek zijnde en kijkende naar je eigen hond vanuit je gevoel. En dus niet nogmaals objectief. En er schijnt inderdaad nogal wat verschil in lijnen te zijn bij de Weimaraners dus ik zou dit niet zomaar wegvegen.

We willen een keertje meedoen met de kampioenschapsclubmatch van de vereniging om te kijken wat ze van hem vinden (wij vinden hem de best gelukte reu die er is maar ik ben bang dat wij niet objectief zijn :mrgreen: ). Mocht iedereen nou helemaal weg van hem zijn dan willen we nog wel eens overwegen of we zijn genen niet ter beschikking moeten stellen aan de ontwikkeling van het ras maar er zijn zoveel honden dat dat mij sterk lijkt. Als hij niet opvalt, dan lijkt mij dat er niemand bezwaar kan hebben tegen het uitproberen van een mix buiten het ras om; we prijzen ze dan toch niet aan als weimaraners? Wederom zeer naief.

Ik heb dus zelf niet zo'n sterk idee dat rassen heilig zijn; de geschiedenis van de weimaraner toont aan dat de weimaraner zelf ook maar een mixje is en heel lang geen vaste vorm had. Ik vind dat je gewoon mooie gezonden huishonden moet kunnen kiezen met een zo groot mogelijke genetische diversiteit (voor hun gezondheid). Het is alleen heel lastig om ze te vinden of om ze aan de man te brengen als er geen organisatie is zoals een rasvereniging die informatie kan verstrekken en die potentiele bazen kan doorwijzen.

Hoe plaatsen jullie trouwens een foto onderaan een bericht? Ik heb nog wel een foto waar ze allebei opstaan... Kijk even bij Inside Information daar staat het beschreven.
Groetjes, Marianne.
Afbeelding
Branka
moderator

willemien schreef:hoi branca

Persoonlijk krijg ik sterk het idee dat jij je besluit al hebt genomen....

Ik lees in diverse dingen terug dat de fokkers van Siemen juist geprobeerd hebben om hun huiswerk goed te doen. Ik vraag mij ook af hoe jij erbij komt dat de hond bij een broodfokker vandaan zou komen. Alleen omdat ze uit België komt? Dat vind ik een belediging van Belgische fokkers. Want er zijn echt veel goede Belgische fokkers.
De dame in het bos waar jij zo op neer lijkt te kijken is blijkbaar helemaal gek van haar ras en werkt er ook mee. Verder informeren mensen vaak naar kennelnamen omdat ze daarmee kunnen inschatten uit welke lijnen de hond vermoedelijk komt. Niets mis mee wat mij betreft.
Tenslotte lees ik ook dat de fokkers van Siemen wel bezig zijn met de aanvraag van een kennelnaam, kortom ze nemen het fokken dus wel heel serieus en willen er verder ingaan. Dat doe je volgens mij niet als je 1-malig een nestje hebt gefokt.

Maar goed, jij hebt een andere visie op dingen dan ik. En persoonlijk vermoed ik dat er binnenkort wel een nestje kruizingen rondloopt waar Siemen de vader van is. Gewoon omdat jij en de eigenaresse het zo schattig vinden. En jij er vanuit gaat dat als jij het niet doet een ander het wel doet......
Afbeelding
Cyntha
Actief

Ongelezen bericht door Cyntha »

Echt wil ik me hier niet met die heftige ;) discussies bemoeien,hiha!

Als ik voor mijn eigen spreek vind ik toch de grootste nadelen: je weet niet wat je kan verwachten,qua grootte,karakter etc.

En je hebt geen stamboom waar je evt. voorgeschiedenis etc op kunt nalezen.. ( je weet geen echte komaf )..

Bovendien ( persoonlijk ) vind ik ze vaak niet zo mooi... Zo'n mengelmoesjes, maar das smaak he! Ik zou er net zo goed van kunnen houden!!!
Groetjes Cyntha..Trotse eigenaresse van mijn newfoundlander Bas, paard Storm, prairiehondjes en slang!Afbeelding
little-wolf
Zeer actief

Alleen omdat ze uit België komt? Dat vind ik een belediging van Belgische fokkers. Want er zijn echt veel goede Belgische fokkers.
yep. o.a de fokker van balou.

met de rest wat branka neergezet heeft,ben ik mee eens!
LongFields
Zeer actief
Mijn ras(sen): Laekense Herder Tapas
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door LongFields »

Om nog even terug te komen op de fokkers uit België:
Mijn Laekense Herderteef Sjefke komt ook uit België. Ze komt bij een hele goede fokker vandaan die haar honden op een prima manier huisvest en waar de pups in huis opgroeien. Niks broodfokker!
Het is een enorm misverstand dat alle honden uit België wel van een broodfokker zullen zijn! Of van de Vogeltjesmarkt in Antwerpen natuurlijk...
Sjefke is geïmporteerd naar Nederland, heeft een Nederlands inschrijvingsnummer NHSB gekregen en ik heb een aantal shows met haar gelopen.

Bij mij zijn mijn fokplannen al zo'n 2 jaar geleden ontstaan, toen men mij op diverse shows vroeg of ik met Sjefke wilde fokken, omdat ze een erg mooie vertegenwoordigster van het ras bleek te zijn, en de Laekense Herder nogal zeldzaam begint te geraken. Voor die tijd had ik het nog nooit overwogen te doen, omdat het zo leuk zou zijn een keer een nestje te hebben... Na heel veel advies ingewonnen te hebben bij ervaren fokkers van mijn ras, veel erover gelezen te hebben en veel nadenken besloot ik om te kijken of Sjefke ook geschikt zou zijn om mee te fokken. Dus we hebben HD-foto's laten maken, met een prima resultaat. Haar kwalificaties op tentoonstellingen had ze ook al lang binnen, dus ik kon volgens de regels van de rasvereniging gaan fokken. Daarna heeft het zeker nog een half jaar geduurd voordat ik de geschikte reu gevonden had. En die liep niet op hetzelfde uitlaatveldje kan ik je vertellen!

Ik ben voor de dekking naar Denemarken geweest, omdat deze reu alles had wat ik in een reu zoek, in de combinatie met mijn eigen teefje. Met name de stamboom van beide honden zijn tot op de draad uitgeplozen, om een weloverwogen beslissing te nemen.

Ik zal je niet vermoeien met wat me dit allemaal al gekost heeft. Zeker is dat ik aan het komende nest weinig tot niets over zal houden, als je alle gemaakte kosten wegstreept tegen de opbrengst van de pups. Maar hiervoor doe ik het ook niet. Ik doe dit puur voor het ras, om ervoor te zorgen dat er over 10 jaar nog steeds Laekense Herders te zien zullen zijn.

Als ik jou was zou ik me nog maar eens heel goed achter de oren krabben, en echt alles goed overwegen. Voor iedere pup die jouw Siemen op de wereld zet blijft er 1 volwassen hond zitten in het asiel...
bulletjebe
Zeer actief
Mijn ras(sen): bullmastiff
Contacteer:

Ongelezen bericht door bulletjebe »

Willemien,
je hebt nogal lef om een, voor jou onbekende, fokker een broodfokker te noemen; terwijl je zelf zeer serieus in overweging neemt om meewerking te verlenen aan een broodfokker :roll:

Ik snap met de beste wil van de wereld niet waarom jij met een stamboomhond een nest kuisingen zou gaan verwekken.

De broodfokker van het teefje zal wel blij met jou zijn, want dan kan ze straks toch maar mooi zeggen dat de vader een 'echte' rashond is van goede afstamming ! Of dacht je werkelijk dat ze dat niet zou doen ?
willemien
Actief

Even over broodfokkers (de rest vd argumenten en bezwaren kom ik later op terug); volgens mij is een broodfokker iemand die de hondjes fokt voor de opbrengst (het geld dus). Het hoeft niet altijd negatief te zijn om dat te doen maar er hangt natuurlijk wel een imago omheen van geld verdienen ten kosten van een hond.

Dat meisje dat dat nestje wil is dus geen broodfokker want ze doet het niet voor het geld (schiet ook niet zo op met bastaards).

Het idee dat de fokker van de moederhond van mijn fokker een belgische broodfokker is, komt door het vermoeden van mijn eigen fokker dat dit zo is. Toem ze contact opnamen met "hun" fokker om te vertellen dat hun hond een nestje kreeg, reageerden ze daar ongeinteresseerd en er bleek ook nog half en half dat de moederhond van hun hond weer een nestje had of verwachtte. Mijn eigen fokker vond dit raar gezien de leeftijd van de moederhond.

En we hebben zeker niet "al" besloten om pupjes te maken, voor de mensen die graag die conclusie willen trekken. Volgens mij heeft iedereen die er een mening over heeft die mening ook gebaseerd of gesprekken met anderen en dit is voor het eerst dat ik het onderwerp met anderen bespreek. Ik vind het heel leerzaam en het feit dat ik helemaal vertederd wordt van het idee dat Siemen ooit mooi nageslacht zou kunnen hebben, betekent absoluut niet dat ik dat dan maar meteen ga doen. Er zijn wel meer dingen die een mens wil maar die niet gebeuren.

Je mag in zo'n discussie best met rationele argumenten komen (ik kan zelf ook heel goed rationele beslissingen nemen) maar vergeet gewoon niet dat de meeste beslissingen om pups te nemen gewoon gebaseerd zijn op emotionele argumenten. Ik vind dus dat er in deze discussie ook ruimte moet zijn voor wat je eigenlijk stiekem hoopt, denkt of fantaseert. Dat betekent niet dat dat ook moet gebeuren, maar alleen ZO kan je zinnige tegenargumenten geven voor de feitelijke drijfveer van iemand die overweegt een nestje te beginnen. Je moet toch ook af ent oe advocaat van de duivel kunnen spelen in een goede discussie?
Neeltje

Ongelezen bericht door Neeltje »

willemien schreef:Even over broodfokkers (de rest vd argumenten en bezwaren kom ik later op terug); volgens mij is een broodfokker iemand die de hondjes fokt voor de opbrengst (het geld dus). Het hoeft niet altijd negatief te zijn om dat te doen maar er hangt natuurlijk wel een imago omheen van geld verdienen ten kosten van een hond.

Dat meisje dat dat nestje wil is dus geen broodfokker want ze doet het niet voor het geld (schiet ook niet zo op met bastaards).

Het idee dat de fokker van de moederhond van mijn fokker een belgische broodfokker is, komt door het vermoeden van mijn eigen fokker dat dit zo is. Toem ze contact opnamen met "hun" fokker om te vertellen dat hun hond een nestje kreeg, reageerden ze daar ongeinteresseerd en er bleek ook nog half en half dat de moederhond van hun hond weer een nestje had of verwachtte. Mijn eigen fokker vond dit raar gezien de leeftijd van de moederhond.

En we hebben zeker niet "al" besloten om pupjes te maken, voor de mensen die graag die conclusie willen trekken. Volgens mij heeft iedereen die er een mening over heeft die mening ook gebaseerd of gesprekken met anderen en dit is voor het eerst dat ik het onderwerp met anderen bespreek. Ik vind het heel leerzaam en het feit dat ik helemaal vertederd wordt van het idee dat Siemen ooit mooi nageslacht zou kunnen hebben, betekent absoluut niet dat ik dat dan maar meteen ga doen. Er zijn wel meer dingen die een mens wil maar die niet gebeuren.

Je mag in zo'n discussie best met rationele argumenten komen (ik kan zelf ook heel goed rationele beslissingen nemen) maar vergeet gewoon niet dat de meeste beslissingen om pups te nemen gewoon gebaseerd zijn op emotionele argumenten. Ik vind dus dat er in deze discussie ook ruimte moet zijn voor wat je eigenlijk stiekem hoopt, denkt of fantaseert. Dat betekent niet dat dat ook moet gebeuren, maar alleen ZO kan je zinnige tegenargumenten geven voor de feitelijke drijfveer van iemand die overweegt een nestje te beginnen. Je moet toch ook af ent oe advocaat van de duivel kunnen spelen in een goede discussie?
Maar waarom dan niet met een mooi Weimaraner teefje puppies maken?? Als je mooie nakomelingen van je hond wilt, heb je daar de grootste kans op. Met een een bastaard heb je 0,0 garantie wat eruit komt, want voor hetzelfde geld duikt een gen van weet ik hoeveel generaties geleden naar boven en krijg je dadelijk ik zeg maar even iets 'n yorkie achtig iets????
willemien
Actief

ps; mijn fokker heeft inmiddels een kennelnaam maar dit was echt bedoeld voor het eenmalige nestje. Vantevoren zeiden ze dat ze het bij een nestje wilden laten en later zei de eigenaresse dat ze heel misschien nog wel een tweede nestje zou willen hebben omdat het zo leuk geweest was maar dat was echt het belangrijkste argument. Ze hebben zelf ook geen hond uit het nestje gehouden omdat ze geen tijd hebben om een jonge hond op te voeden en tot slot zit er binnenkort de kans in dat Siemens moeder haar baarmoeder kwijtraakt omdat ze ontzettend veel last blijft houden van schijnzwangerschap.

Misschien dat er achter dit ene nestje wel heel veel liefde voor het ras zat en heel veel denkwerk, maar ik kan hier toch echt geen lijn in zien van meerdere nestjes ofzo. Misschien zijn het onuitgesproken wensen of plannen maar ik zie het dus voorlopig niet gebeuren.
M@ri@nne
Zeer actief

Ongelezen bericht door M@ri@nne »

Groetjes, Marianne.
Afbeelding
bulletjebe
Zeer actief
Mijn ras(sen): bullmastiff
Contacteer:

Ongelezen bericht door bulletjebe »

willemien schreef:Even over broodfokkers (de rest vd argumenten en bezwaren kom ik later op terug); volgens mij is een broodfokker iemand die de hondjes fokt voor de opbrengst (het geld dus). Het hoeft niet altijd negatief te zijn om dat te doen maar er hangt natuurlijk wel een imago omheen van geld verdienen ten kosten van een hond.

Even hoor, maar pups 'neem' je niet, die fok je bewust. Het nestje is maar een week of 7 a 8 bij de fokker en daarna begint het leven van de hond bij zijn nieuwe baasje. Er kan vanalles gebeuren, ziekte, karakterfout, verwaarlozing, reden voor herplaatsing etc. etc. Daar ben je als fokker wel degelijk verantwoordelijk voor. Hoe worden kopers begeleid, wat als het hondje ingeslapen moet worden wegens aangeboren afwijking, waar gaat het hondje naar toe als het herplaatst moet worden? Het 'leuke' van de pups duurt dus korter dan het leven van de pup bij zijn nieuwe baas.

Mensen die daar niet over nadenken zijn in mijn ogen wel degelijk broodfokkers. Fokkers die hun kopers wel goed bijstaan en op karakter, gezondheid en uiterlijk fokken zijn dat niet. Maar daar heb je wel een stamboom bij nodig anders kun je nooit voorspellingen doen over de karakters en evt. aanwezige ziektes in een bloedlijn.
nanoekie
Actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door nanoekie »

Zowel het teefje als Siemen hebben op dit moment geen vervelende eigenschappen die we liever niet door zouden geven; het zijn gewoon hele vrolijke energieke honden zonder agressie.
Heb je er wel eens bij nagedacht dat ze eigenschappen kunnen hebben die los van elkaar staand nauwelijks opvallen en dus niet vervelend zijn, maar als je die eiegnschappen samenvoegd, dat ze toch wel erg vervelend kunnen worden....

Bij kruisingen moet je er gewoon van uit gaan dat ze de mindere eiegnschappen van beide ouderdieren kunnen krijgen!

Alleen als ik al kijk naar Misty haar nest....op 3 na is alles ingeslapen door gedragsproblemen...Lijkt me niet dat je met zo'n idee in je hoofd een stel kruisingen extra op de werled wil zetten !
Groetjes Nanouk

Afbeelding
little-wolf
Zeer actief

willemien schreef:ps; mijn fokker heeft inmiddels een kennelnaam maar dit was echt bedoeld voor het eenmalige nestje. Vantevoren zeiden ze dat ze het bij een nestje wilden laten en later zei de eigenaresse dat ze heel misschien nog wel een tweede nestje zou willen hebben omdat het zo leuk geweest was maar dat was echt het belangrijkste argument. Ze hebben zelf ook geen hond uit het nestje gehouden omdat ze geen tijd hebben om een jonge hond op te voeden en tot slot zit er binnenkort de kans in dat Siemens moeder haar baarmoeder kwijtraakt omdat ze ontzettend veel last blijft houden van schijnzwangerschap.

Misschien dat er achter dit ene nestje wel heel veel liefde voor het ras zat en heel veel denkwerk, maar ik kan hier toch echt geen lijn in zien van meerdere nestjes ofzo. Misschien zijn het onuitgesproken wensen of plannen maar ik zie het dus voorlopig niet gebeuren.
maar wat hun doen, hoef jij nog niet te doen!
nici
Actief

Ongelezen bericht door nici »

weetje wat wel zo is. als je graag eeen nestje wilt dan moet je shows gaan lopen en kun je als alles goed gaat via de vereniging een goede mooie en gezonde teef voor jouw weimarer zoeken. Deze puppies zullen dan meer kans hebben op baasjes die weten wat een hond precies inhoudt. (let op: ik zeg niet dat dat niet gebeurd met bastaardjes, maar er komen dan gewoon meer mensen op af die door de prijs enzo wel een hond willen) via de rasvereningin is de kans hier veel kleiner op. mensen die daar staan in geschreven hebben zich meestal verdiept in het ras en natuurlijk in de beweging.
doggies for ever
LongFields
Zeer actief
Mijn ras(sen): Laekense Herder Tapas
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos

Ongelezen bericht door LongFields »

willemien schreef:ps; mijn fokker heeft inmiddels een kennelnaam maar dit was echt bedoeld voor het eenmalige nestje.
Dat had dan beter ook niet aangevraagd hoeven worden, een kennelnaamaanvraag kost 185 Euro! Beetje zonde voor een eenmalig nestje... :? Ik kan me dat zelf niet echt voorstellen, als je eenmalig fokt is het belang van de herkenbaarheid van een kennelnaam in mijn ogen nihil.
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

tja ik hoef er niet bij mijn fokker mee aan te komen dat ik mijn rashonden laat dekken met een of andere mengelmoes... denk dat hij de schrik van z'n leven krijgt...
Een fokker heeft zijn naam eraan verbonden, als er dus iets met de nakomelingen van jouw hond is... krijgt ook hij de schuld!! Want het kan ergens in voorouders zitten! Daarnaast is een mengelmoesje en z'n voorouders niet onderzocht op erfelijke ziektes. En dat gaat niet maar 1 generatie terug maar dat kunnen vele generaties zijn. En daar weet je dus totaal niets van.
En geloof er maar niets van van mensen die allemaal nu zeggen een pup te willen, als ze er zijn, mag je blij zijn dat je er van de 10 nog 4 overhoudt.
En wat wil je doen als ze terugkomen, omdat ze niet meer 'bevallen' bij de nieuwe eigenaar, of toch nare karaktertrekjes hebben???
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
Plaats reactie

Terug naar “Fokken van honden”