Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Verandering karakter na komst tweede hond.

Forum waar men kan praten over het gedrag en de opvoeding van puppies en volwassen honden (of de eigenaar).

Moderator: moderatorteam

pointer
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kruising Dsk/pointer
Hound
Aantal honden: 2

Verandering karakter na komst tweede hond.

Ongelezen bericht door pointer »

Geen probleem, maar meer iets wat mij opvalt.
Wij hebben Pablo, een 6 jarige pointerkruising. Goedsul, bloedserieus, wil graag bezig gehouden worden. Sterk, snel en kan alleen los in wild-arm gebied, anders loopt hij zijn zijn neus achterna. Is voor mij dan uit het zicht, maar hij lijkt mij nooit uit het oog te verliezen.
Sinds oktober hebben we Mai erbij. Een jonge DSK kruising van 8 maand. Vriendelijk, jolig karakter. Hij vind alles leuk. Kan zich zelf vermaken.
Het verschil in karakters vind ik leuk om te zien. Het gaat prima samen.
Pablo pikt wel veel van Mai, maar ze liggen vaak samen in de mand. En spelen zelfs samen. Terwijl Pablo normaal andere honden eerder vermijd dan opzoekt.
Maar Pablo veranderd, hij lijkt ineens " oud". Ligt veel meer te pitten op de bank, blijft dichterbij met loslopen. De gedrevenheid is gewoon minder, hij is rustiger geworden. Zien jullie ook karakterveranderingen van de eerste hond als er een tweede hond in huis komt.

Pablo oogt verder gezond. Eten, poepen, plassen in orde. Heldere oogopslag en glanzende vacht en hij gaat uit zijn dak als hij met de baas mag gaan canicrossen.
Groetjes Iris
Habibi
Zeer actief
Mijn ras(sen): Sheltie
Perseus (Percy)
Aantal honden: 1

Re: Verandering karakter na komst tweede hond.

Ongelezen bericht door Habibi »

Die extra energie gaat gewoon op aan de pup.
Lijkt me eigenlijk helemaal geen karakterverandering.
Afbeelding
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

Nee niet echt. Xygan was de eerste weken wel erg moe aan het eind van de dag omdat hij maar bleef spelen elke keer dat de pup wakker was. Maar dat was toen t nieuwe eraf was ook weer voorbij. Hij is nog steeds hetzelfde als voorheen maar is wel echt 'de grote broer' voor de pup. Hij neemt hem echt aan zn pootjes mee door alle nieuwe dingen.
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
Izzie_Anneke
Zeer actief

Ongelezen bericht door Izzie_Anneke »

Izzie gedraagt zich ook iets anders sinds Lot er is. Ik neem eigenlijk aan dat het geen verandering is van karakter maar dat ik nu gewoon een kant van haar zie die ze eerder, als enig kind, niet toonde.
Lot is een drukje, eigenlijk vindt Iz dat maar mwoah, maar het is wel háár drukje. Dus als een andere hond Lot lastig komt vallen, bemoeit Izzie zich daarmee. Ze gromt zelfs honden weg, dat heb ik in de 4 jaar dat ik haar heb pas 1 keer eerder gehoord (naar de honden van Zinodo :mrgreen:, die stonden te dichtbij naar Izzie haar zin bij het uitstappen uit de auto).
Fotogravinnetje
Technisch beheer
Mijn ras(sen): Markiesjes: Elco (maart 2014) en zijn zoon Gait (oktober 2016). (Gait = Gerrit in dialect)
Contacteer:

Ongelezen bericht door Fotogravinnetje »

Ik denk ook dat het karakter van de hond niet zo verandert, maar wel de hele interactie, waardoor je mogelijk andere reacties krijgt. Drukkere hond in huis erbij kan ook maken dat het lijkt alsof de eerste hond kalmer geworden is, terwijl dat niet het geval is. De interactie is mogelijk ook iets minder met jou. En verder kan een tweede hond in huis zeker in het begin de eerste hond simpelweg meer energie kosten en dus meer behoefte aan slaap opleveren.
Elco is nooit van het opeisen van aandacht geweest. Maar waar hij eerder gewoon kwam omdat er geen concurrentie was, moet ik hem er nu actief bij betrekken. Zijn bescheidenheid is niet veranderd, wel de omstandigheden, waardoor die bescheidenheid duidelijker naar voren komt. Nu na twee jaar is het nog steeds hard werken aan zijn zelfvertrouwen in de buurt van Gait, het hem z'n eigen plekje laten opeisen. En dat gaat steeds beter. Zijn karakter is dus niet veranderd, maar de omstandigheden, waardoor hij bepaald gedrag in sterkere mate laat zien dan daarvoor. Gait is dan ook niet in huis gekomen als maatje voor Elco, maar omdat IK graag een tweede hond erbij had. En dat betekent dus extra inspanning om het voor Elco ook leuk te houden (en gelukkig zijn ze ondanks af en toe een schermutseling gek op elkaar, maar voor Elco had een tweede hond in huis echt niet gehoeven)
runninggirl
Zeer actief
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door runninggirl »

Jura was ook 'tevredener' nadat Mahru er bij kwam. En met Lazar er bij ook.
Ik denk dat voor sommige honden een eigen hond er bij (of roedel) wel wat kan uitmaken. Dat ze eindelijk 'compleet' zijn ofzo, snap je?
Zo vul ik het voor Jura tenminste in, daarna had ze namelijk ook minder omkijken naar andere honden, al was ze er mee bevriend. Maar misschien vermenselijk ik het wel te veel. ;)
natalie
Zeer actief

Ongelezen bericht door natalie »

Izzie_Anneke schreef:Izzie gedraagt zich ook iets anders sinds Lot er is. Ik neem eigenlijk aan dat het geen verandering is van karakter maar dat ik nu gewoon een kant van haar zie die ze eerder, als enig kind, niet toonde.
Lot is een drukje, eigenlijk vindt Iz dat maar mwoah, maar het is wel háár drukje
. Dus als een andere hond Lot lastig komt vallen, bemoeit Izzie zich daarmee. Ze gromt zelfs honden weg, dat heb ik in de 4 jaar dat ik haar heb pas 1 keer eerder gehoord (naar de honden van Zinodo :mrgreen:, die stonden te dichtbij naar Izzie haar zin bij het uitstappen uit de auto).
Dit herken ik ook. De eerste 2 à 3 weken vond Jip het wel vreemd, zo'n kleine druktemaker in huis. Tegelijkertijd vond hij het ook wel gezellig. Ze zochten elkaar immers wel steeds op. Jip is rustiger, braver en aanhankelijker geworden. Ook komt hij wat meer aandacht vragen, door bij mij te komen liggen. Dat vind ik niet gek en ook niet erg. Op momenten dat Abel een beetje doordraaft, komt Jip ook naar mij toegelopen voor een knuffel. Dan stuur ik Abel even weg, want dan wil Jip duidelijk met rust gelaten worden. Andersom zijn er ook momenten dat Jip Abel juist opzoekt.

Jip heeft nooit aandacht (of spullen) hoeven delen. Daar moet hij nog steeds wel aan wennen. Dus ja, ik merk ook wel dat hij zich een beetje anders gedraagt, maar ik geloof niet dat het echt een karakterverandering is.
Miezemuis
Zeer actief
Mijn ras(sen): Grote poedels

Ongelezen bericht door Miezemuis »

Bij mij is het juist andersom. Lizzie (7) is sinds Keetje (1)er is veel actiever en heeft ineens veel meer zelfvertrouwen. Dat zie ik echt in het contact met vreemde honden. Was Lizzie eerst altijd degene die de Sjaak was om op te rijden, nu trekt ze een lipje op en is het duidelijk.
Wilde Lizzie eerst op wandeling vooral bij me lopen nu speelt ze de hele wandeling en durft ze ook wat meer ruimte te nemen.
Afbeelding
dagmar88
Zeer actief

Ongelezen bericht door dagmar88 »

Naap had voor zijn gevoel heel duidelijk een andere rol gekregen. Hij was opeens zelf niet meer de "pup".
Van de jongste in huis die wel ambities had, maar omlaag werd gehouden, naar roedelleider.
Hij is vanuit de roedel van mijn ex naar mij toe verhuisd, toen ik net een dwergpupje had gekocht.
Het opvoeden en beschermen van de pup nam hij erg serieus, zijn taak als leider nog steeds. Dat kost energie en het heeft hem heel snel veel volwassener gemaakt.
Vooraf had ik het nooit zo bedacht, maar het heeft voor allemaal perfect uitgepakt.
pointer
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kruising Dsk/pointer
Hound

Ongelezen bericht door pointer »

Karakterverandering is misschien ook wel een groot woord, maar hij is beduidend rustiger. Ongetwijfeld deels omdat Mai energie vreet, maar ook omdat hij op één of andere manier minder " moet". Hij vind het allemaal wel prima.
Groetjes Iris
laeken
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door laeken »

Hier is het andersom. Bas is niet Bas als ze alleen is. Ze loopt dan omdat wij lopen. Binnen is ze dan haast onzichtbaar en buiten wordt ze geheel tegenstrijdig met hoe ze nu is onzeker. Dus staart lager en meer last van knallen van vuurwerk etc. Nu met Guus is ze weer super vrolijk. Speelt en rent met hem en binnen hebben ze constant interactie rondom dingen die ze willen. Competitie en spel. Bas wil dus niet alleen wonen. Guus denk ik al helemaal niet. Want die is de rechterhand van Bas. Enige makke is dat ze samen een grote bek hebben tegen bepaalde honden. Alleen kan Bas los honden passeren maar met Guus is ze stout en loopt ze er soms heen. Zittend kan ze het wel maar lopend niet met Guus erbij.

En waken doen ze als de beste terwijl Bas alleen helemaal niet zal waken.
Afbeelding
natalie
Zeer actief

Ongelezen bericht door natalie »

laeken schreef:Hier is het andersom. Bas is niet Bas als ze alleen is. Ze loopt dan omdat wij lopen. Binnen is ze dan haast onzichtbaar en buiten wordt ze geheel tegenstrijdig met hoe ze nu is onzeker. Dus staart lager en meer last van knallen van vuurwerk etc. Nu met Guus is ze weer super vrolijk. Speelt en rent met hem en binnen hebben ze constant interactie rondom dingen die ze willen. Competitie en spel. Bas wil dus niet alleen wonen. Guus denk ik al helemaal niet. Want die is de rechterhand van Bas. Enige makke is dat ze samen een grote bek hebben tegen bepaalde honden. Alleen kan Bas los honden passeren maar met Guus is ze stout en loopt ze er soms heen. Zittend kan ze het wel maar lopend niet met Guus erbij.

En waken doen ze als de beste terwijl Bas alleen helemaal niet zal waken.
Oh ja, hier net zo :schrik:
Ik heb Jip in huis nooit horen blaffen... tot Abel kwam. Abel blaft als hij iets 'verdachts' hoort en nu blaft Jip ook mee. Heel gezellig :wink:
veertje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Groenendaeler, Markiesje en Roemeentje

Ongelezen bericht door veertje »

Ik zie hier niet zozeer een verandering in karakter, maar wel dat Finn zich makkelijk 'schikt in zijn lot'. Dat heeft hij altijd al gehad en dat maakt hem in heel veel situaties vrij makkelijk, omdat hij gewoon denkt 'het zal er wel bij horen, ik ga hier wel even liggen'. Nu met Tess stelt hij zich ook wat gemakkelijk als tweederangs op (terwijl hij haar wel de baas is). Dat hij wat vaker ergens anders op de bank ligt ipv tegen me aan (want daar ligt Tess vaak) bijvoorbeeld. Ik moet er dus echt voor waken dat hij ook genoeg tijd met mij heeft.
nomo
Zeer actief

Ongelezen bericht door nomo »

Morris is in sommige opzichten wel anders geworden door de komst van Ayla. Hij is 'meer hond' geworden. Er wordt weer heel wat afgekluifd bijvoorbeeld, in zijn eentje was dat niet zo interessant, maar met concurrentie kluift het beter :mrgreen: Soms moet hij dan ook even laten weten dat zijn kluif niet afgepakt mag worden. Met een serieuze grom moet ze dan uit de buurt blijven. Andersom mag hij soms ook niet haar kluif afpakken. Andere keren wordt er duizendmaal geruild en is het lang leve de lol.
Als ik ze samen zie spelen kan ik ook alleen maar blij zijn dat ze nu met z'n tweeën zijn. Er wordt wat afgespeeld samen, heerlijk om te zien. En soms wordt de dame ook even flink op haar plek gezet. Ze zijn heel lief voor elkaar, maar ze heeft als puntje bij paaltje komt nog niks in te brengen en daar herinnert hij haar soms ook even aan.
Hij is ook echt de grote broer die haar beschermt tegen de boze buitenwereld. Als het spel met een andere hond te wild wordt in zijn ogen dan gaat hij ertussen staan. Ook honden waar hij normaal met een grote boog omheen gaat worden nu in de gaten gehouden en als Ayla er naartoe gaat dan blijft hij ook angstvallig in de buurt, klaar om in te grijpen. In zijn eentje zou hij nooit de confrontatie aangaan.
Qua aandacht opeisen hebben ze beide wel wat jaloerse trekjes. Als de een aandacht wil (en krijgt) is de ander er als de kippen bij om zich ertussen te wurmen. Dus ik moet er wel vaak eentje wegsturen. Wat dan weer resulteert in Morris die alles uit de kast haalt om Ayla af te leiden zodat hij daarna met een tevreden kop bij me komt zitten. Zo! die kleine is weg, komt u maar met de aandacht :pffff:
Verandering van karakter kan ik het niet noemen, er komen gewoon andere karaktertrekken naar voren.
joyce83
Zeer actief
Mijn ras(sen): Boxer en Engelse Springer Spaniel

Ongelezen bericht door joyce83 »

Toen onze eerste hond overleden was ging nr 2 wel ander gedrag vertonen. Ik denk niet dat het gedragsverandering/karakter verandering was. De reu is normaal wel een snelle met grote mond, flink uitvliegen en de ander uitschelden. Toen zijn grote vriendin er niet meer was ging hij ineens veel meer naar andere honden trekken om contact te maken. Honden uit de buurt waar hij normaal tegen bromde sprong hij ineens (tot ieders schrik) heen vanuit een spelhouding. De bazen en honden vol verbijstering er staand van wat doet ie nu?? Wij schrokken ook omdat dit normaal niet had gekund. Ook werd hij veel plakkeriger naar mij. Met wandelen los bleef hij echt in de buurt lopen en bleef niet meer zo ver achter maar ging ook niet uit zichzelf een sprintje trekken.

Toen kwam zijn nieuwe vriendinnetje, mevrouw Terror. Eerste dag brom brom stom ding stomme hond wat moet ik hiermee. Maar belonen bij aardig zijn werkte goed, kleine mevrouw was ook niet snel onder de indruk. Daarna kwam het uitvallen weer wat meer terug, sprintjes trekken, achter blijven om te snuffelen, minder claimend gedrag naar mij. Echter is hij nu niet de jonge hond die de ander plaagt maar heeft hij nu zijn eigen terror vriendinnetje :D

Wel merk ik verschil qua hond. De vorige teef stond steviger in haar schoenen (deze dame is pas 15 maanden) en was ook echt de "baas". Bij deze dame moet ik uitkijken dat hij niet aan haar knaagspul komt, dat haalde hij niet in zijn hoofd bij de andere. Waar hij vreemde honden durft op te vliegen heeft hij niks te vertellen bij deze madam, komt ook regelmatig bij mij van HELP!!!
those we loved don't go away they walk beside us everyday
unseen, unheard, but always there still loved still missed still very dear
joyce83
Zeer actief
Mijn ras(sen): Boxer en Engelse Springer Spaniel

Ongelezen bericht door joyce83 »

Toen onze eerste hond overleden was ging nr 2 wel ander gedrag vertonen. Ik denk niet dat het gedragsverandering/karakter verandering was. De reu is normaal wel een snelle met grote mond, flink uitvliegen en de ander uitschelden. Toen zijn grote vriendin er niet meer was ging hij ineens veel meer naar andere honden trekken om contact te maken. Honden uit de buurt waar hij normaal tegen bromde sprong hij ineens (tot ieders schrik) heen vanuit een spelhouding. De bazen en honden vol verbijstering er staand van wat doet ie nu?? Wij schrokken ook omdat dit normaal niet had gekund. Ook werd hij veel plakkeriger naar mij. Met wandelen los bleef hij echt in de buurt lopen en bleef niet meer zo ver achter maar ging ook niet uit zichzelf een sprintje trekken.

Toen kwam zijn nieuwe vriendinnetje, mevrouw Terror. Eerste dag brom brom stom ding stomme hond wat moet ik hiermee. Maar belonen bij aardig zijn werkte goed, kleine mevrouw was ook niet snel onder de indruk. Daarna kwam het uitvallen weer wat meer terug, sprintjes trekken, achter blijven om te snuffelen, minder claimend gedrag naar mij. Echter is hij nu niet de jonge hond die de ander plaagt maar heeft hij nu zijn eigen terror vriendinnetje :D

Wel merk ik verschil qua hond. De vorige teef stond steviger in haar schoenen (deze dame is pas 15 maanden) en was ook echt de "baas". Bij deze dame moet ik uitkijken dat hij niet aan haar knaagspul komt, dat haalde hij niet in zijn hoofd bij de andere. Waar hij vreemde honden durft op te vliegen heeft hij niks te vertellen bij deze madam, komt ook regelmatig bij mij van HELP!!!
those we loved don't go away they walk beside us everyday
unseen, unheard, but always there still loved still missed still very dear
veertje
Zeer actief

Nanna schreef:Hier is Panni erbij een schot in de roos gebleken. Tulijk speelde Csikasz wel met Rozi (en nog wel) maar Roos is met haar hogere leeftijd qua energie toch geen match voor die jonge druktemakers. Ze weert zich kranig en rent en vliegt ook wel mee maar veel minder dan die andere twee die onuitputtelijk zijn. Ik hoor vaak dat een eerdere hond toch wel een paar jaar er op moet hebben eer er een pup komt maar helemaal er mee eens ben ik het niet. Als ze dichter bij elkaar zitten hebben ze veel meer dezelfde energie.
Precies waarom er hier nu geen tweede jonge Belg komt. Ik zou gek worden :LOL:
DeDiana
Zeer actief
Mijn ras(sen): Schotse herdershond langhaar en Spaanse schonen
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door DeDiana »

Amy is wel wat zelfverzekerder geworden toen Amoz erbij kwam. En met puppy Cee in de opvang had ze ineens ook iets te vertellen over een andere hond - niet echt een karakterverandering, maar wel een andere dynamiek (want Amy is in de vaste roedel een onderdanige hond).

@Nanna: dat gold ook voor Amy en opvangpuppy Cee, en Amy is toch al vijf :mrgreen: Maar qua energieniveau en speelbehoefte vond zij meer aansluiting bij de pup dan bij de rest met hun 8, 10 en 12-13 jaar.
Neeltje

Ongelezen bericht door Neeltje »

Nanna schreef:Hier is Panni erbij een schot in de roos gebleken. Tulijk speelde Csikasz wel met Rozi (en nog wel) maar Roos is met haar hogere leeftijd qua energie toch geen match voor die jonge druktemakers. Ze weert zich kranig en rent en vliegt ook wel mee maar veel minder dan die andere twee die onuitputtelijk zijn. Ik hoor vaak dat een eerdere hond toch wel een paar jaar er op moet hebben eer er een pup komt maar helemaal er mee eens ben ik het niet. Als ze dichter bij elkaar zitten hebben ze veel meer dezelfde energie.
Dat denk ik ook wel, dan hebben ze veel meer aan elkaar, maar dat ligt natuurlijk ook maar hoe goed de hondeneigenaren met de vernieuwde situatie kan omgaan.
veertje
Zeer actief

Nanna schreef:
veertje schreef: Precies waarom er hier nu geen tweede jonge Belg komt. Ik zou gek worden :LOL:
Ik zie nou pas dat je onderschrift knipoogt :LOL: Helemaal up-to-date ben je trouwens niet meer met je merrie krismes. :hmmm:

Mooi op tijd voor kerst 2019 :engel:
Ik zal eens de forumleden om hulp gaan vragen voor een nieuwe. Al past de sneeuw nog best bij vandaag.
Plaats reactie

Terug naar “Gedrag en opvoeding”