malinois schreef:Terughoudendheid is wat anders dan pissend van angst rondlopen op een show. Elke hond waarmee gefokt wordt behoort stabiel te zijn imo. Stabiel kan best terughoudendheid bevatten maar angst is imo altijd geen geschikte eigenschap voor welk ras dan ook.
Ik ben het niet eens met het vetgemaakte (als er al eenduidigheid is over de betekenis). Waarom zou elke hond stabiel moeten zijn? Ik vind dat meer een karaktereigenschap die voor sommige baasjes of situaties natuurlijk heel gewenst of zelfs noodzakelijk is, maar om dat nou van elk individu te eisen in een ras met een kleine genenpool?

Dat is gewoon een criterium van de vele. En zo zullen er ook mensen zijn die vinden dat elke hond waarmee gefokt wordt lief moet zijn tegen alles en iedereen, of dat waaksheid in deze maatschappij een ongewenste eigenschap is, of dat veel werklust vragen is om probleemgedrag want de hond moet gewoon als huishond kunnen functioneren zonder allerlei extra behoeften - en daar tegenover staan weer mensen die dat juist wél gewenste eigenschappen vinden. Dat zijn toch allemaal persoonlijke voorkeuren en meningen en zaken die in goede banen te leiden zijn als de hond op de goede plek zit?
Ik ken eigenlijk heel veel honden die niet echt 100% stabiel zijn en desondanks een superfijn leven hebben en fijne maatjes zijn. Zoals ik ook veel niet superstabiele mensen ken die daar prima mee kunnen leven

Als dat het enige is wat er op de hond aan te merken is, dan zou ik hem daarom echt niet meteen afschrijven.
Angst op een hondenshow vind ik echt een momentopname. Als een hond constant in zijn dagelijkse leven veel angst ervaart, vind ik dat ook zielig en daarom ongewenst. Maar als een hond prima zonder angst kan functioneren in zijn eigen omgeving, is er toch niets aan de hand? Die hond heeft dan toch nergens last van?