Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Slonske.

Forum voor opmerkingen en vragen over de verzorging van de hond. (bv vragen over huid, haar, nagels, etc.)
Tevens een plek voor vragen over riemen, manden, kleding, etc

Moderator: moderatorteam

fes/lou
Zeer actief
Contacteer:

Re: Slons; Rosita vindt er ook wat van.

Ongelezen bericht door fes/lou »

Mijn oudste Jack is vorige week ook geschoren, omdat ze niet meer zo lang kan staan met plukken. De trimster is er daarna met zo'n zwart poetsblok voor paarden overheen gegaan, daar kam ook aardig wat haar mee af

Verstuurd vanaf mijn CLT-L09 met Tapatalk
"All animals are equal, but some are more equal than others." George Orwell
dagmar88
Zeer actief

Ongelezen bericht door dagmar88 »

Kells schreef:
dagmar88 schreef:
Cleva schreef: Ik vind het trouwens een beetje dom gelul om te doen alsof een rashond een soort perfect natuurschepsel is dat voor elke meteorologische omstandigheid een functie heeft als je maar doet wat de trimmer zegt. En dat dan voor elk ras. :LOL:
:LOL: Met vachten die tegen warmte beschermen.
Euhm, vachten hebben een functie. Isolatie tegen warmte of kou. Bevedering om wonden aan de benen, buik en oren te voorkomen bij het raggen door doornig struikgewas.
Dat bedoel ik.
Daarom kunnen kortharige honden zo veel slechter tegen warmte :Q:
Lizzie.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Poedel

Ongelezen bericht door Lizzie. »

Mijn RR lag met ruim 30 graden nog pal in de zon en zij had ook een hele dunne vacht :wink:
Afbeelding
Manuma
Zeer actief

Ongelezen bericht door Manuma »

Lizzie. schreef:Mijn RR lag met ruim 30 graden nog pal in de zon en zij had ook een hele dunne vacht :wink:
Mijn husky x malamute doet dat ook, en die heeft een heel dikke vacht ;)

Ik merk dat Manu in beweging minder last heeft van warmte dan Uma, al koelt Uma wel veel sneller weer af dan dat Manu doet.
Bij Uma moet ik opletten dat ze haar huid niet verbrand, bij Manu nooit.
laeken
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door laeken »

Nanna schreef:En je kunt het er natuurlijk kort of lang over hebben: van scheren verandert een ruwharige plukvacht uiteindelijk. Bij de ene erger dan de ander maar veranderen gaat het. Als je dat geen bal kan schelen: more power to you. Ik zou het persoonlijk zonde vinden.
AfbeeldingAfbeelding
Het gaat erom wat de hond het fijnste vindt. Bas heeft een hele dikke vacht met daaruit plekken met langer haar. Maar de basis is een rechte vacht met een wollaag eronder. Met die vacht sterft ze in de zomer van de hitte. Nadat we haar geschoren hadden was dat over. Ze liep weer graag en werd weer speels. Dat is het enige dat telt voor mij.
Verder speelt castratie ook een grote rol in vacht en dat doe jij dan toch weer wel klakkeloos. Dat vind ik een beetje dubbel. Wel naar de trimmer met een hond want de vacht moet goed en rastypisch blijven maar ondertussen de hele bende eruit zodat ze sowieso een gekke dikkere vacht krijgen. :denken:
Voor mij staat echt het welzijn van de hond op 1 en als dat betekent dat Bas geschoren moet worden dan is dat zo. Ik weet 100% zeker dat als ze een stem had ze zou zeggen scheren. :devil: :engel:
Afbeelding
Marjoleine
Zeer actief
Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
Contacteer:

Ongelezen bericht door Marjoleine »

Nanna schreef:
laeken schreef: Verder speelt castratie ook een grote rol in vacht en dat doe jij dan toch weer wel klakkeloos. Dat vind ik een beetje dubbel. Wel naar de trimmer met een hond want de vacht moet goed en rastypisch blijven maar ondertussen de hele bende eruit zodat ze sowieso een gekke dikkere vacht krijgen. :denken:
Dat is vachtafhankelijk ;-) Daarom nam ik ook een teckelreu want ik wilde wel een langhaar maar geen castratie en bij een teef gaat hem dat bij mij niet worden. Bij de Puli's maakt het niet uit qua vacht, want bearded ;-)
Een plukvacht is ook bearded. ;)
Maar het is een feit dat het bij knipvachten, zgn doorgroeivachten dus, weinig scheelt als je xastreert. Hooguit krijgen ze meer onderwol en dat is bij een puli geen punt. Dat zit toch in die vilten.
Bij een plukvacht maakt castratie veel meer uit en bij een ruivacht wordt een vacht sowieso moeilijk. Ruien wordt dan ook veel lastiger, net als bij een plukvacht het plukken moeilijker wordt bij castraten.
En de groeten van de meisjes!

Afbeelding

Niets kalmeert zo zeer als een genomen besluit.
laeken
Zeer actief

Marjoleine schreef:
Nanna schreef:
laeken schreef: Verder speelt castratie ook een grote rol in vacht en dat doe jij dan toch weer wel klakkeloos. Dat vind ik een beetje dubbel. Wel naar de trimmer met een hond want de vacht moet goed en rastypisch blijven maar ondertussen de hele bende eruit zodat ze sowieso een gekke dikkere vacht krijgen. :denken:
Dat is vachtafhankelijk ;-) Daarom nam ik ook een teckelreu want ik wilde wel een langhaar maar geen castratie en bij een teef gaat hem dat bij mij niet worden. Bij de Puli's maakt het niet uit qua vacht, want bearded ;-)
Een plukvacht is ook bearded. ;)
Maar het is een feit dat het bij knipvachten, zgn doorgroeivachten dus, weinig scheelt als je xastreert. Hooguit krijgen ze meer onderwol en dat is bij een puli geen punt. Dat zit toch in die vilten.
Bij een plukvacht maakt castratie veel meer uit en bij een ruivacht wordt een vacht sowieso moeilijk. Ruien wordt dan ook veel lastiger, net als bij een plukvacht het plukken moeilijker wordt bij castraten.
Bas had een veel dunnere vacht toen ze kwam met de verse operatie wond van de castratie. Maar ze is nu ook vele malen gezonder en leeft niet meer in Zuid spanje. Waarom ze zoveel isolerende vacht heeft gekregen zal een raadsel zijn. Nu in het voordeel en straks in de zomer weer in het nadeel :wink:
Afbeelding
Marjoleine
Zeer actief
Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
Contacteer:

Ongelezen bericht door Marjoleine »

laeken schreef:Bas had een veel dunnere vacht toen ze kwam met de verse operatie wond van de castratie. Maar ze is nu ook vele malen gezonder en leeft niet meer in Zuid spanje. Waarom ze zoveel isolerende vacht heeft gekregen zal een raadsel zijn. Nu in het voordeel en straks in de zomer weer in het nadeel :wink:
Door die castratie. Dat lijkt me nou geen groot raadsel.
En de groeten van de meisjes!

Afbeelding

Niets kalmeert zo zeer als een genomen besluit.
Saschesfloor
Zeer actief
Mijn ras(sen): Cairn Terrier
Aantal honden: 2

Re: Slons

Ongelezen bericht door Saschesfloor »

Cleva schreef:
Saschesfloor schreef: En toch is het meestal echt zo dat de structuur verandert door scheren.

Natuurlijk verandert de vacht door te scheren. Er zegt toch niemand dat dat niet zo is?
De hele wens om te scheren is geboren vanuit de noodzaak om de vacht te veranderen.

Hein heeft van nature een prachtig functionele vacht. Dat heb ik in dit topic ook gezegd.
Als je een hond zoekt die hele dagen in de regen kan lopen zonder nat te worden.
Maar hij werkt tegenwoordig op kantoor waar zijn enige prioriteit is om er met een minimum aan moeite brandschoon uit te zien en dat vraagt om totaal andere eigenschappen van de vacht dus dan is die natuurlijke vacht helemaal niet meer functioneel. Sterker nog, het is een probleem.
Het stinkt, het ziet er niet uit en het hoeft ook gewoon niet. Ik zit daar ook niet met mijn skipak aan.

Ik zeg toch ook nergens dat de vacht niet veranderd is?
Ik reageerde toch ook op de post van Laeken? Hij zei iets in de trant van dat nagels toch ook niet veranderde door knippen qua structuur. Ik wilde alleen het tegendeel uitleggen. Bedoelde er verder niks mee :wink:

Snap heel goed waarom Bas en Hein geschoren worden. Mijn oudje scheer ik ook. Veel minder belastend voor ze en toch lopen ze er keurig bij. En je hoeft nooit meer te wachten tot ze plukrijp zijn.
The best and most beautiful things in the world cannot be seen, nor touched, but are felt in the hart.
Floortje
Zeer actief

Ongelezen bericht door Floortje »

Lizzie. schreef:Mijn RR lag met ruim 30 graden nog pal in de zon en zij had ook een hele dunne vacht :wink:
Mijn bull terriër ook, urenlang. Dat was een echte zonaanbidder, net als de meeste van zijn rasgenoten.
Die kon je niet echt van een langharige vacht beschuldigen.
laeken
Zeer actief

Ik begrijp nog steeds niet waarom een ingekorte haar een andere haar laat verder groeien. Wat ik wel begrijp is dat scheren de vacht als geheel wijzigd. Je haalt er een laag af. Maar hoe kan dat bijvoorbeeld twee jaar later nog zichtbaar zijn?
Afbeelding
dagmar88
Zeer actief

Floortje schreef:
Mijn bull terriër ook, urenlang. Dat was een echte zonaanbidder, net als de meeste van zijn rasgenoten.
In de zon liggen zegt me niet zo veel. M'n zwarte schnauzers deden ook aan teppanyaki, net als de huskies.
Actief zijn wel. En in de regel zijn kortharige honden bij hoge temperaturen veel actiever.
Naap loopt onder de tien graden op z'n top, daarboven merk je al duidelijk verschil.
Enige nadeel was inderdaad wel dat ik charlie's roze huid met zonnebrand in moest smeren en bij veel straling een wit shirtje aan.
Saschesfloor
Zeer actief
Mijn ras(sen): Cairn Terrier

Ongelezen bericht door Saschesfloor »

laeken schreef:Ik begrijp nog steeds niet waarom een ingekorte haar een andere haar laat verder groeien. Wat ik wel begrijp is dat scheren de vacht als geheel wijzigd. Je haalt er een laag af. Maar hoe kan dat bijvoorbeeld twee jaar later nog zichtbaar zijn?
Echt geen idee, maar het wordt in plaats van een plukvacht een soort doorgroeivacht, zoals bijvoorbeeld een Yorkshire terrier. Het wordt qua kleur en structuur ook zo. Mijn Chester is echt na twee keer scheren niet meer te plukken. Als je het lang laat uitgroeien, dan kan je het soms herstellen, maar vaak ook niet. Is jammer, had vandaag twee Cairns in de salon waarvan 1 werd geschoren en de ander geplukt. Had er foto’s van moeten maken voor je, om het verschil duidelijk te laten zien.
The best and most beautiful things in the world cannot be seen, nor touched, but are felt in the hart.
gonnie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse Pinschers

Ongelezen bericht door gonnie »

dagmar88 schreef:
Floortje schreef:
In de zon liggen zegt me niet zo veel. M'n zwarte schnauzers deden ook aan teppanyaki, net als de huskies.
Actief zijn wel. En in de regel zijn kortharige honden bij hoge temperaturen veel actiever.
Naap loopt onder de tien graden op z'n top, daarboven merk je al duidelijk verschil.
Enige nadeel was inderdaad wel dat ik charlie's roze huid met zonnebrand in moest smeren en bij veel straling een wit shirtje aan.
Nou, onze honden (ook de vorige) gaan toch als het warm is weleens in de schaduw liggen tijdens de wandeling in het bos. Dat doen/deden ze als het koud is nooit.
Afbeelding

Tama, Nikkie, Jarah en Bijou.
Groetjes Gonnie.
Er is geen spreker die het van de zwijger wint.
billy
Erelid
Mijn ras(sen): Fox en Duitse Jacht terrier
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door billy »

laeken schreef:Ik begrijp nog steeds niet waarom een ingekorte haar een andere haar laat verder groeien. Wat ik wel begrijp is dat scheren de vacht als geheel wijzigd. Je haalt er een laag af. Maar hoe kan dat bijvoorbeeld twee jaar later nog zichtbaar zijn?
Hier een mooi voorbeeld, Truus net geknipt na een jaar geen vachtverzorging te hebben gehad.

Was ik haar daarna steeds gaan scheren of knippen dan was de ondervacht doorgegroeid en had ze geen bovenvacht meer gehad die beschermd tegen weersinvloeden, maar had ze ook een hele vale kleur gekregen.
Dus we zijn haar daarna gaan trimmen en dan krijg je dit. :I: :cheer:
Laatst gewijzigd door billy op 10 mar 2019 23:13, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding
billy
Erelid

Cleva schreef:Ik geloof niet dat iemand er aan twijfelt dat een geplukte vacht mooier is. :I:

Hein lijkt op zijn baas. Die kun je ook topfit onder de zonnebank douwen maar het blijft niks om naar te kijken.
Gelukkig hebben we meer in huis dan een leuke oogopslag.

Het interesseert me niet wat mooier is. Hein zijn showcarriere is wel ongeveer voorbij en verkering heeft 'ie al.. :wink:
:LOL: :LOL:

Hein en jij zijn er tevreden mee :J: ik laat alleen het verschil zien. :wink:
Afbeelding
dagmar88
Zeer actief

Cleva schreef: Het interesseert me niet wat mooier is. Hein zijn showcarriere is wel ongeveer voorbij en verkering heeft 'ie al.. :wink:
Ben er ook makkelijk in hoor. Sjaak had zo'n lange broek dat dat met hurken als een schijtgordijn achter hem lag.
Die heb ik deze week met de keukenschaar verneukt/keurig recht afgeknipt :mann:
Dat kan een trimmer zeker mooier ja. Lekker interessant. Het hoeft nergens op te lijken.
Gollum
Zeer actief
Mijn ras(sen): Roemeense schone

Ongelezen bericht door Gollum »

dagmar88 schreef:
Cleva schreef: Het interesseert me niet wat mooier is. Hein zijn showcarriere is wel ongeveer voorbij en verkering heeft 'ie al.. :wink:
Ben er ook makkelijk in hoor. Sjaak had zo'n lange broek dat dat met hurken als een schijtgordijn achter hem lag.
Dat kan een trimmer zeker mooier ja. Lekker interessant. Het hoeft nergens op te lijken.
Ik ben ook blij als Mika weer kaal gaat. Ik krijg het nu nog niet over mijn hart omdat het nog niet echt winter is geweest, wil haar ook niet met vorst in haar nakie hebben. Tot die tijd loopt ze ook met een zelf afgeknipt schijtgordijn :LOL:
billy
Erelid

Gollum schreef:
dagmar88 schreef:
Ik ben ook blij als Mika weer kaal gaat. Ik krijg het nu nog niet over mijn hart omdat het nog niet echt winter is geweest, wil haar ook niet met vorst in haar nakie hebben. Tot die tijd loopt ze ook met een zelf afgeknipt schijtgordijn :LOL:
Het gaat om de vacht, niet om een lelijk geknipt schijtgordijn :lees: :mrgreen:
Afbeelding
Gollum
Zeer actief
Mijn ras(sen): Roemeense schone

Ongelezen bericht door Gollum »

billy schreef:
Gollum schreef:
dagmar88 schreef:
Het gaat om de vacht, niet om een lelijk geknipt schijtgordijn :lees: :mrgreen:
Tja ik heb geen honden met een plukvacht :p
Castratie is wel drama met een vacht als Mika. Het is net een ontplofte egel.
sbientje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labrador Retriever
Contacteer:

Ongelezen bericht door sbientje »

haha en Mira moest toch ook mee op de foto want waarom hij wel en zij niet? :D
Zamunda
Zeer actief

Ongelezen bericht door Zamunda »

Die ogen :80: (van Mira :LOL: ).
laeken
Zeer actief

Re: Slons

Cleva schreef:Ik heb hem vandaag weer geschoren want hij werd weer een beetje wild.
Afbeelding
Wat een zoete foto. :I: Wanneer kom je mijn scheerapparaat terugbrengen? :engel: Ik heb hier een baal stro op de bank liggen die ook nodig weer kaal moet :lol1:
Afbeelding
Maeve
Zeer actief
Mijn ras(sen): Nova Scotia Duck Tolling Retriever
Aantal honden: 3
Contacteer:

Re: Slonske.

Ongelezen bericht door Maeve »

Die kop van Mira! :LOL: :LOL: :LOL:
sjm
Zeer actief

Ongelezen bericht door sjm »

Ik zie het hele topic nu pas.
Die eerste foto's van de voddenbaal. :LOL:
Ik vind Hein op de laatste foto's prachtig geworden! Een fris, sprekend hondje om te zien :I:
Emma
Zeer actief
Mijn ras(sen): 2 raslozen, namelijk:1 grote husky maal Am. Bulldog, en 1 kleine jack hussel. Nu geen honden meer.

Ongelezen bericht door Emma »

Ik vind het mooi hoor, zo in kort model op die laatste foto.
Een knap hondje zo :lol1:
Mira ook natuurlijk :D
Plaats reactie

Terug naar “Verzorging en toebehoren”