Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

De bal

Moderator: moderatorteam

sample
Zeer actief

De bal

Ongelezen bericht door sample »

Khoop dak het topic in het goede subforum open.

Mijn hond is helemaal gek van ballen. Sinds kort heb ik zo'n ballengooier. Zo'n lange steel waar je die bal een enorme zwieper mee kan geven. Eindeloos geweldig natuurlijk. Nou kan het misschien komen omdat hij in de puberteit zit, maar ineens brengt hij de bal niet meer bij me. Dat heeft hij dus tot nu toe wel de hele tijd gedaan.

Hij racet erachteraan, grijpt de bal, rent terug naar mij tot op een meter of 2 afstand. Daar gaat hij uitgebreid op die bal liggen knagen, terwijl hij mij vanonder zijn wenkbrauwen aankijkt.

WAT ik ook doe, het heeft tot nu toe niet geholpen.
-Ik ben niet voorspelbaar in mijn gedrag. Daar bedoel ik mee dat hij niet weet of ik na 26 keer gooien die bal opberg, of na 1 keer gooien, dat wisselt namelijk steeds.
-Ik neem wat lekkers mee, maar daar is hij niet mee te overtuigen. Wat lekkers is van zeer ondergeschikt belang als het over ballen gaat.
-Ik negeer hem in de hoop dat hij bij me komt. Na ruim een kwartier was dat nog niet het geval. Dat gaat me te ver.
-Ik ben heel gek gaan roepen en rennen, me achter een boom verstopt, gekke stemmetjes en weet ik wat allemaal.
-Streng toegesproken.
-Ben zelfs al eens gewoon naar huis gegaan. En hij komt NIET.

Hoe kan ik dit nou es handig aanpakken? Hij laat zich gewoon niet beetnemen. Ik kan hem niet overtuigen bij me te komen. Dat maakt het spel minder leuk. Ik snap het ook niet. Hij wil graag met die bal spelen en ik wil dat graag met hem doen. Maar ja, als hij em dan steeds niet terugbrengt wordt het wat lastig.
Annet
Zeer actief

Ongelezen bericht door Annet »

Je kunt het proberen met een tweede bal. Ik had met mijn hond hetzelfde. De vorige eigenaars hadden hem geleerd dat ze achter hem aan kwamen lopen om de bal af te pakken en dat vond hij wel een leuk spelletje. Ik niet .....
Dus als hij op 2 meter afstand bleef liggen, toverde ik een tweede balletje uit mijn zak en ging daar mee spelen en leuk mee doen, zonder op hem te letten. Hij liet dan zijn balletje vallen en kwam naar mij toe. Hij heeft zo geleerd dat er niks aan is als hij de bal voor zichzelf houdt en brengt de bal nu wel bij me, maar laat de bal nog niet los. Daar moet ik dus nog aan werken, maar in ieder geval brengt hij de bal. ;)
mechelaar_fan
Zeer actief

Ongelezen bericht door mechelaar_fan »

waarom zou je hond apporteren?
-actie actie actie, loop achteruit als je hond aankomt.
-speel eens wat meer een trekspelletje met de apport, dat de hond mag winnen. De hond zal binnen de kortste keren veel beter apporteren.
sample
Zeer actief

waarom zou je hond apporteren
Nou euhhh, omdat hij het een leuk spelletje vindt? En de hond laten winnen met een trekspelletje? Je maakt me helemaal in de war nou.....ik dacht dat dat juist niet mocht?
sample
Zeer actief

Je kunt het proberen met een tweede bal
Hek ook al gedaan, was ik vergeten in het lijstje te zetten. Ik ga inderdaad heel casual met een bal spelen. Hij laat dan vrij teleurgesteld de bal die hij zelf heeft, los. Maar dan brengt hij nog die andere bal niet bij me....die laat hij liggen op de plek waar hij lag. Ik wil hem eigenlijk niet leren dat ik die bal wel ga halen, want straks legt ie em aan de andere kant van het veld neer in de veronderstelling dat ik hem toch wel ophaal :mrgreen:
mechelaar_fan
Zeer actief

sample schreef:
waarom zou je hond apporteren
Nou euhhh, omdat hij het een leuk spelletje vindt? En de hond laten winnen met een trekspelletje? Je maakt me helemaal in de war nou.....ik dacht dat dat juist niet mocht?

Een hond moet trekspelletjes winnen. moet!
mensen die zeggen dat zoiets niet mag zouden beter vlooien in een vlooiencircus beginnen, ipv honden opvoeden.

Je hond moet een trekspelletje kunnen winnen, dit voorkomt frustratie en de daaruit volgende agressie en hij gaat veel meer plezier aan zo'n spelletje beleven. Je hond moet uitgroeien tot een rustige, zelfzekere, stabiele en plezierige hond, door hem regelmatig trekspelletjes te laten winnen kom je spoedig een stapje dichter bij dit resultaat.

Als je wil dat je hond goed apporteert, moet je het apporteren leuker maken door er met te spelen, op een manier die de hond leuker vindt. daarbij hoort het winnen van het trekspelletje.
Laatst gewijzigd door mechelaar_fan op 15 mar 2004 10:41, 1 keer totaal gewijzigd.
Golden Stanley

Ongelezen bericht door Golden Stanley »

Heeeel herkenbaar. Mijn hond is ook gek op ballen, maar bij tijd en wijle te beroerd om het goed af te geven. Die werpstok gebruik ik niet meer. Ik heb veel meer profijt van kleinere stukken apporteren. Hem goed gek maken van z'n apport, naast me laten zitten en spanning opbouwen. Apport gooien en op mijn commando laten halen. Bij 't niet goed voorbrengen of eerder loslaten, word ik tegenwoordig 'kwaad' en blijf 'Vast' en 'Breng hier' drammen. Laten merken dat het een serieuze zaak is dat apporteren. Goed voorbrengen wordt beloond door een trekspel met trektouw dat ik als tweede speeltje bij me hou. Op mijn commando 'Vast' en 'Los' en hij wint nooit. Het trekspel zelf is de beloning.
Zeg het wel zo makkelijk, maar bij mij ging er een aardige tijd overheen.
mechelaar_fan
Zeer actief

ik heb altijd dominante honden gehad, en nooit is er één de baas geworden omdat hij een trekspelletje heeft mogen winnen.
Het verhaal dat een hond geen trekspelletje mag winnen, is een uitvindsel van een halve gare, die zomaar een stelling heeft geponeerd, zonder het tegendeel, het laten winnen van het trekspelletje door de hond, uit te testen.
Golden Stanley

Ongelezen bericht door Golden Stanley »

Hihihi, via die stelling van die halve gare ben ik groot gebracht.
Kan je er eigenlijk wel deels in vinden, Mechelaar-fan.
Mijn hond is gewoon stabiel, niet dominant maar staat z'n mannetje en is altijd vrolijk. Z'n maatje is een kruising Border-teef en een echte bitch. Zo geobserdeerd door ballen en stokken, niet normaal. En supersnel, wint het altijd van Stanley. Om hem ook nog het idee te geven dat ie meetelt, geven we hem ook vaak als eerste de stok of bal en dan zie je hem groeien van zelfvertrouwen.
sample
Zeer actief

Dus ik neem de volgende keer dak met de bal ga gooien een touw mee, en roep hem terug met die bal. Vervolgens "ruil" ik dat touw voor die bal en beloon hem met een spelletje trekken waarbij hij mag winnen.

Ja? Snap ik dat zo goed?
mechelaar_fan
Zeer actief

sample schreef:Dus ik neem de volgende keer dak met de bal ga gooien een touw mee, en roep hem terug met die bal. Vervolgens "ruil" ik dat touw voor die bal en beloon hem met een spelletje trekken waarbij hij mag winnen.

Ja? Snap ik dat zo goed?
inderdaad.
maar je kunt hem ook de bal met het touwtje laten apporteren, en dan direkt met de apport spelen, zonder te ruilen.
als de hond dan gewonnen heeft, loop je enkele passen achteruit, dan komt hij zeker opnieuw de bal apporteren. Infeite is de buitruil (voor een andere bal of een stukje worst) zeer geschikt voor het commando 'los'.
Leer op een andere keer (niet bij het apporteren) de commando's 'vast' en 'los' aan, later als hij de commando's goed kent ga je combineren.
sample
Zeer actief

Vast en los kent ie al wel, doet ie ook keurig (als tie maar bij me komt hahaha)

Maar ik ga je tip es proberen :-D
britty
Zeer actief
Mijn ras(sen): KruisingEngelse Bulldog
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door britty »

mijn hond is hetzelfde..
sinds een tijdje doe ik hem aan een lange canvas lijn van 5 meter en laat hem dan gewoon spelen. die lijn daar kan ik dan op gaan staan als hij niet wil komen ;) ..
werkt heel goed
Life is not about the amount of breaths you take...its about the moments that take your breath away.
sample
Zeer actief

DIE tip heb ik toevallig ook gehad gisteren :-D

Had mijn vraag naast dit forum ook bij mijn instructeur van a-cursus gesteld en die kwam ook met die tip.
sample
Zeer actief

Mechelaar-fan:

Ik wilde je toch even vertellen dat je tip geholpen heeft. Ik had al een tijdje geleden van iemand zo'n kussentje met een lus eraan gekregen, van jute. Gos, hoe heet zo'n ding? :mrgreen:

Ik had het nog helemaal niet gebruikt, maar ben het toch es gaan proberen. Eerst ff lekker ermee gespeeld zodat hij de smaak goed te pakken had. Af en toe zelf even loslaten. Dan kwam hij met dat ding tegen me aan duwen om meer.

Daarna ben ik met dat rolletje gaan gooien. En elke keer als hij hem netjes terugbrengt, spelen we samen. Tot nu toe kwam hij 1x niet. Toen heb ik hem genegeerd. Op het moment dat hij bij me kwam, heb ik hem de rol afgepakt en zijn we wat andere spelletjes en commando's tussendoor gaan oefenen. Maar het ging heel goed in ieder geval, ben er blij van. :-D
Plaats reactie

Terug naar “G&G en Obedience”