Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
We zijn eruit! -> Bij welk(e) ras(sen) passen wij goed?
Moderator: moderatorteam
- Hilde
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Grote poedel en border collies
- Aantal honden: 3
Re: Bij welk(e) ras(sen) passen wij goed?
Een hond die katten gewend is en ze negeert is voor katten makkelijker dan een pup die ze achterna gaat. Maar een volwassen hond die ze achterna gaat is minstens zo stom
Hangt dus helemaal van de situatie en de katten af.

-
- Zeer actief
hmm. als een herplaatser niet reageert op katten zal de kat vroeg of laat wel inzien dat de ' nieuwe" het kwaad niet in de wereld brengt.... katten kunnen hele eigenwijze draadnagels zijn maar in het slechtste geval negeren ze elkaar de rest van het leven- of blaast een kat af en toe, in het beste geval worden het zelfs maatjes... honden zijn warm en je kunt er tegen aan liggen als het koud is 

- Balance_P
- Actief
- Mijn ras(sen): Labrador!
- Aantal honden: 1
Goed om te weten, thanks allebei!
-
- Zeer actief
- Aantal honden: 0
Omdat we opvangen en onze kat het liefst met rust gelaten wordt door de honden, heb ik hier al aardig wat ervaring mee.Balance_P schreef:Oh nog een vraag (worden jullie al gek van dit topic?);
Stel je mag een herplaatser mee naar huisnrmen, hij/zij is katten gewend, maar onze katten zijn geen honden gewend. De keren dat de buren hier met hun honden zijn reageren onze katten (natuurlijk) alsof er grote boze kwaadaardige indringers in huis zijn. Weet iemand of het voor katten makkelijker is om om te leren gaan met pups vs volwassen honden? Of is dit een fabeltje?
Ik vind een volwassen hond die katten negeert veel gemakkelijker. Een pup is toch veel nieuwsgieriger en meestal drukker. Als een kat wat angstig is voor honden vinden ze al die drukte en belangstelling meestal niet fijn.
Daarnaast kan het echt wel een tijd duren voor de kat de nieuwe huisgenoot accepteert.
-
- Zeer actief
Ik denk nu trouwens ineens aan een bodeguero (kruising) voor jullie! 

- dagmar88
- Zeer actief
Kunnen je katten de hoogte in? Met een krabpaal en plankjes?
Zal wel even tijd nodig hebben voor ze zich echt veilig voelen bij een hond.
- Chihuahua-paws
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Chihuahua langhaar
- Aantal honden: 2
Onze kat kan veel beter opschieten met pups. Een herplaatser vliegt hij echt aan. En dat maakt niks uit of die katten gewend is. Wel voor het verdere verloop. Als de hond de aanval van de kat negeerd "en de aanval is blazen en een mep met zijn poot" dan is hij van zijn padje de kat dus en kruipt weg. Dit houd hij rustig een paar dagen vol. Komt alleen even tevoorschijn voor eten en op een gegeven moment merkt hij dan dat de hond nou eenmaal zijn plek gevonden heeft, en legt hij zich erbij neer en gaat zijn plekjes weer benutten. Een hond die hem op gaat jagen daarmee komt het niet goed.
Met Dex de pup was het meteen eigenlijk goed. De kat kwam kijken, blazen liep weg met nog wat geblaas maar ging zelf gewoon verder zijn gang. En de pup was totaal geen bedreiging voor hem. En op een paar boze blikken na de eerste dagen als de pup bijv net een speeltje tegen zijn kop aanduwde heeft hij geen moves naar Dex gemaakt.
Met Dex de pup was het meteen eigenlijk goed. De kat kwam kijken, blazen liep weg met nog wat geblaas maar ging zelf gewoon verder zijn gang. En de pup was totaal geen bedreiging voor hem. En op een paar boze blikken na de eerste dagen als de pup bijv net een speeltje tegen zijn kop aanduwde heeft hij geen moves naar Dex gemaakt.
It's the animal, it's the animal, it's the animal instinct in me..
Toots we zullen je nooit vergeten. Rust zacht.
-
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Kruising en podenco(kruising)
Als je liever eerst de pup wil, moet je dat natuurlijk gewoon doen, hoewel ik het zelf andersom zou doen.
Ik denk wel dat je nu erg aan het idee vastzit dat een hond helemaal maakbaar is. Dat als je een pup hebt van dit of dat ras en je hem zó opvoedt, precies de hond hebt die in jouw plaatje past. Natuurlijk, doet opvoeden en ras veel, maar er is ook nog zoiets als een individueel karakter. Vaak vergt een hond ook wat aanpassing van jouw kant.
Ik denk wel dat je nu erg aan het idee vastzit dat een hond helemaal maakbaar is. Dat als je een pup hebt van dit of dat ras en je hem zó opvoedt, precies de hond hebt die in jouw plaatje past. Natuurlijk, doet opvoeden en ras veel, maar er is ook nog zoiets als een individueel karakter. Vaak vergt een hond ook wat aanpassing van jouw kant.
- DeDiana
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Schotse herdershond langhaar en Spaanse schonen
- Aantal honden: 4
Het ligt zowel aan de hond als aan de katten natuurlijk of ze in harmonie samen kunnen leven.Balance_P schreef:Oh nog een vraag (worden jullie al gek van dit topic?);
Stel je mag een herplaatser mee naar huisnrmen, hij/zij is katten gewend, maar onze katten zijn geen honden gewend. De keren dat de buren hier met hun honden zijn reageren onze katten (natuurlijk) alsof er grote boze kwaadaardige indringers in huis zijn. Weet iemand of het voor katten makkelijker is om om te leren gaan met pups vs volwassen honden? Of is dit een fabeltje?
Mijn honden zijn katten gewend - ik heb zelf katten en geregeld opvangkatten - maar een kat die heel bang of vijandig reageert, gaat blazen, vluchten of serieus meppen, daar reageren mijn honden op hun beurt ook weer op (wat doe jij raar?). Soms heb ik wel opvangkatten die de honden nog eng vinden. Dan gaan de katten eerst in een grote hondenbench die hoog staat, zodat de honden en kat(ten) rustig aan elkaar kunnen wennen, zonder dat de kat als een gek door het huis vliegt en/of zich gaat verstoppen - wat het voor de honden alleen maar interessant zou maken. Terwijl ze naar een kat die neutraal of vriendelijk reageert, totaal niet omkijken.
Mocht je dus voor een herplaatser gaan waarvan bekend is dat hij/zij met katten kan, dan zou ik evengoed de introductie heel voorzichtig en geleidelijk aanpakken, omdat katten die zo bang of vijandig reageren toch een reactie op kunnen roepen, ook al is de hond in kwestie katten gewend. Je katten zullen waarschijnlijk wat tijd nodig hebben om aan een hond in huis te wennen, ook al laat de hond ze gewoon met rust.
- Balance_P
- Actief
Mwoah, ze kunnen hier en daar wel de vensterbank in of het bureau op bijv., maar echt de hoogte in niet. Wel te realiseren overigens.dagmar88 schreef:Kunnen je katten de hoogte in? Met een krabpaal en plankjes?
@DeDiana & Zinodo, dank jullie wel. Heel waardevol. Ik heb 1 kat die het allemaal sowieso liever uit de weg gaat. De ander daar ben ik
nog niet zo zeker van. Die is als jonge kat een keer aangevlogen door een grote maine coon en sindsdien heeft ze een hekel aan alle
levende andere dieren (inclusief haar zus)

het zou mij niks verbazen als zij inderdaad vijandig gaat reageren. Bedankt voor jullie tips! De tijd incalculeren voor de gewenning hadden we
inderdaad bedacht.
@Alfilillo, ik geloof er niet in dat een hond helemaal maakbaar is nee, helemaal met je eens. En juist dat karakter maakt tot wie ze gaan worden of zijn.
Maar ik geloof wel dat je met een (her)opvoeding een bepaalde basis neerlegt, waarvan uit de hond bepaalde grenzen krijgt. Los van de grenzen
die zijn/haar karakter zelf gaan aangeven. Ik denk zelfs dat een hond altijd een aanpassing vergt, ook als deze helemaal goed opgevoed is!
Goed dat je het nog even aanhaalt evengoed, het is goed om niet vast te zitten/houden aan een bepaald 'plaatje'!
@Chihuahua Thanks voor je ervaring. Heb je op voorhand/tijdens de introductie de pup zijn gang laten gaan of juist veel gedaan om het in goede
banen richting de kat te leiden?
@Johnny Jones, precies dat! Dat lijkt me ergens met een pupje toch lastiger, dan met een volwassen(ere) hond. Anderzijds hoor je wel eens dat het met
pups makkelijk te accepteren valt voor een kat, dus ik vroeg me af of dit klopte of niet.
- Balance_P
- Actief
Zinodo schreef:Dan zou ik vooral zorgen dat de katten vrij kunnen bewegen zonder langs de hond te moeten, hoog dus. Plankjes, krabpalen, kasten, wat dan ook als het maar hoog is en ze kunnen komen waar ze naartoe willen.

Thanks Frootje, ik vermoed dat dat hier ook nog wel eens zou kunnen gaan zijn

(en dus in huis met plankjes of iets aanbrengen) dat het nog wel iets in de aarde gaat hebben om het in goede banen te leiden

Trouwens als men nog tips heeft voor stichtingen of bepaalde asiels, los van dus fokkers, voor herplaatsers, houden we ons ook aanbevolen.
Ik wil ons iig breed blijven oriënteren tot het zover is.
- Balance_P
- Actief
Re: We zijn eruit! -> Bij welk(e) ras(sen) passen wij goed?
Aanvulling januari 2019:
Wat hebben we veel aan dit topic gehad, dank jullie wel allemaal voor de reacties hier en per PB
Na veel overleg en diverse ontmoetingen hebben we inmiddels besloten om voor een Fudge beebie te gaan!
En hebben we een mooi plan voor in huis aan verhogingen waar de katten straks hun eigen weg in de hoogte kunnen kiezen.
Met veel mazzel mogen we in de eerste helft van dit jaar een klein Fudgje in huis verwelkomen!
Duimen jullie mee?
@Samantha & diverse verwijzers naar Samantha
Wat hebben we veel aan dit topic gehad, dank jullie wel allemaal voor de reacties hier en per PB

Met veel mazzel mogen we in de eerste helft van dit jaar een klein Fudgje in huis verwelkomen!

- Zamunda
- Zeer actief
Leuk zeg! Gaan jullie voor het nest uit Duitsland (de werklijn-moeder)?Balance_P schreef:Aanvulling januari 2019:
Wat hebben we veel aan dit topic gehad, dank jullie wel allemaal voor de reacties hier en per PBNa veel overleg en diverse ontmoetingen hebben we inmiddels besloten om voor een Fudge beebie te gaan!
![]()
En hebben we een mooi plan voor in huis aan verhogingen waar de katten straks hun eigen weg in de hoogte kunnen kiezen.
Met veel mazzel mogen we in de eerste helft van dit jaar een klein Fudgje in huis verwelkomen!Duimen jullie mee?
- Chihuahua-paws
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Chihuahua langhaar
Wat leuk, veel plezier.
Nog even reageren op je vraag.
Dex was 8 weken en woog 1,3 kg.
Heb ze hun gang laten gaan zonder ingrijpen maar tot Dex 12 weken was ging hij als ik of wij weg gingen in de ren. Voor zijn bescherming. Niet alleen tegen de kat
.
Saartje kwam met 13 weken die is alleen eerste nacht in de ren geweest met het deurtje dicht, daarbij vond ik het niet meer nodig om echt ter bescherming erin te doen. Ging ook meteen goed. Al trekt de kat zich wel vaker terug nu. Maar hij heeft veel tijd nodig te wennen aan nieuwe situaties.
Bij mijn ouders altijd opgegroeid met zowel katten als honden. Met pups ging het altijd goed bij volwassen katten. En met kittens het zelfde bij volwassen honden.
Volwassen kat of hond bij volwassen dat ging niet altijd goed. Ook niet altijd fout. Bij mijn ouders konden katten naar buiten en dat geeft wel meer ruimte. Binky kan dat niet. En als het niet gaat dan gaat het niet goed komen.
Toots kwam toen als opvanger. Toen hadden we Boris volwassen kat die alles prima vond. En Binky kitten. Maar bij volwassen Binky zou ik geen volwassen herplaatser in huis durven halen.
Heel lang verhaal zo
Verstuurd vanaf mijn WAS-LX1A met Tapatalk
Nog even reageren op je vraag.
Dex was 8 weken en woog 1,3 kg.
Heb ze hun gang laten gaan zonder ingrijpen maar tot Dex 12 weken was ging hij als ik of wij weg gingen in de ren. Voor zijn bescherming. Niet alleen tegen de kat

Saartje kwam met 13 weken die is alleen eerste nacht in de ren geweest met het deurtje dicht, daarbij vond ik het niet meer nodig om echt ter bescherming erin te doen. Ging ook meteen goed. Al trekt de kat zich wel vaker terug nu. Maar hij heeft veel tijd nodig te wennen aan nieuwe situaties.
Bij mijn ouders altijd opgegroeid met zowel katten als honden. Met pups ging het altijd goed bij volwassen katten. En met kittens het zelfde bij volwassen honden.
Volwassen kat of hond bij volwassen dat ging niet altijd goed. Ook niet altijd fout. Bij mijn ouders konden katten naar buiten en dat geeft wel meer ruimte. Binky kan dat niet. En als het niet gaat dan gaat het niet goed komen.
Toots kwam toen als opvanger. Toen hadden we Boris volwassen kat die alles prima vond. En Binky kitten. Maar bij volwassen Binky zou ik geen volwassen herplaatser in huis durven halen.
Heel lang verhaal zo

Verstuurd vanaf mijn WAS-LX1A met Tapatalk
It's the animal, it's the animal, it's the animal instinct in me..
- fenneke
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): zwitserse witte herder en nu hûn
JaloersBalance_P schreef:Aanvulling januari 2019:
Wat hebben we veel aan dit topic gehad, dank jullie wel allemaal voor de reacties hier en per PBNa veel overleg en diverse ontmoetingen hebben we inmiddels besloten om voor een Fudge beebie te gaan!
![]()
Met veel mazzel mogen we in de eerste helft van dit jaar een klein Fudgje in huis verwelkomen!Duimen jullie mee?

Wat leuk

Fenneke en Baloe

- HillieS
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Kruising Border Terriër en Schapendoes
- klaproos
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Spaanse boxermix
Leuk, gefeliciteerd! 

-
- Zeer actief
Gaaf! Gefeliciteerd.
-
- Zeer actief
-
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Golden retriever
Gefeliciteerd met jullie Fudge beebie
-
- Zeer actief
wel leuk dat we nu ook dat af en toe zien langskomen als het opgroeid 

- samantha!
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Labrador retriever
- Aantal honden: 6
Hopelijk een fijne pup voor jullie straks!
De pup voor Balance is als het goed is in de maak, de zwemmers zouden zo ongeveer aangekomen moeten zijn nu
Hopelijk is het gelukt, hij heeft in ieder geval zijn best gedaan!
De pup voor Balance is als het goed is in de maak, de zwemmers zouden zo ongeveer aangekomen moeten zijn nu

Hopelijk is het gelukt, hij heeft in ieder geval zijn best gedaan!
- lucie
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Duitse herders (x), Beauceron, Hongaarse windhond, Bodeguero
- Aantal honden: 5
- Balance_P
- Actief
Noooh thanks allemaal!! Wat een fijne reacties terwijl ik (we) ook zo blij zijn
@Zamunda, nee! Zoals Samantha zei is het een zeer recentelijke dekking! Dus duimen draaien volop de komende weken haha
Ik moet ook komende week het gesprek nog even aan op werk dat ik mijn uren wil gaan veranderen. Maar feitelijk verandert dat onderaan de streep niks, dit jaar Fudgebeebietijd voor ons
@Chihuahua-pwas thanks! Fijn om zo een beetje jouw inzicht en ervaring mee te krijgen! Ik ga me nog even goed inlezen voor de pup arriveert (jahoor, hij gaat er gewoon komen
) en zorgen dus dat de katten iig omhoog in het huis kunnen!
@Fenneke & S@ndr@ Klopt! Ik ga als een vet irritante hysterische newbie hondenmoeder natuurlijk hier een (foto)dagboekje bijhouden
@Samantha Jaaaa Aan Fudge en beebie mama ligt het niet, die zijn zo knap en hebben zo hard gewerkt
Ik heb beurse duimen over een paar weken (en de weken daarna) denk ik
Ooh ben zo blij met onze keuze en kan echt niet wachten om het proces te volgen etc.
Ik ga de hele dag van
naar
naar
naar
naar
naar
naar
naar
naar
naar
en weer naar
en
en
etc

@Zamunda, nee! Zoals Samantha zei is het een zeer recentelijke dekking! Dus duimen draaien volop de komende weken haha

Ik moet ook komende week het gesprek nog even aan op werk dat ik mijn uren wil gaan veranderen. Maar feitelijk verandert dat onderaan de streep niks, dit jaar Fudgebeebietijd voor ons

@Chihuahua-pwas thanks! Fijn om zo een beetje jouw inzicht en ervaring mee te krijgen! Ik ga me nog even goed inlezen voor de pup arriveert (jahoor, hij gaat er gewoon komen

@Fenneke & S@ndr@ Klopt! Ik ga als een vet irritante hysterische newbie hondenmoeder natuurlijk hier een (foto)dagboekje bijhouden

@Samantha Jaaaa Aan Fudge en beebie mama ligt het niet, die zijn zo knap en hebben zo hard gewerkt

Ik heb beurse duimen over een paar weken (en de weken daarna) denk ik

Ooh ben zo blij met onze keuze en kan echt niet wachten om het proces te volgen etc.
Ik ga de hele dag van

- marrieeeb
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Welsh Corgi Cardigan
Zo herkenbaar en terecht! Veel plezier met de voorpret!Balance_P schreef:
Ik ga de hele dag vannaar
naar
naar
naar
naar
naar
naar
naar
naar
en weer naar
en
en
etc
![]()

-
- Zeer actief
marrieeeb schreef:Zo herkenbaar en terecht! Veel plezier met de voorpret!Balance_P schreef:
Ik ga de hele dag vannaar
naar
naar
naar
naar
naar
naar
naar
naar
en weer naar
en
en
etc
![]()

Geniet van de voorpret! Een kleine Fudge gaat natuurlijk heel leuk worden

-
- Zeer actief
Hartstikke leuk!
Heel erg veel plezier met de voorpret!
Heel erg veel plezier met de voorpret!
-
- Zeer actief
Wat leuk, gefeliciteerd!
Leuk hoor, een Fudgebaby!
- Zamunda
- Zeer actief
Jee wat leuk dat Fudge nog een dekking gedaan heeftBalance_P schreef:@Zamunda, nee! Zoals Samantha zei is het een zeer recentelijke dekking! Dus duimen draaien volop de komende weken haha![]()

Pffff, dat vinden wij uitermate irritant jaBalance_P schreef:@Fenneke & S@ndr@ Klopt! Ik ga als een vet irritante hysterische newbie hondenmoeder natuurlijk hier een (foto)dagboekje bijhouden![]()
![]()

Hahaha, herkenbaar! Ontzettend veel plezier met alle voorpret!Balance_P schreef:Ik ga de hele dag vannaar
naar
naar
naar
naar
naar
naar
naar
naar
en weer naar
en
en
etc