Ik heb vorig jaar 4 weken door Noorwegen en Zweden gereist, eind augustus gestart.
Ik had twee honden bij mij en ik had een kleine camper bij me.
Wanneer je in het naseizoen bent (dus nadat jij niet meer met de groep bent) dan kun je prima afgaan op de campings met een trekkershutje, er zijn overal dan wel hutten vrij en eigenlijk overal ben je welkom met honden.
Ik heb een ASCI kaart gekocht, daarmee heb je in het naseizoen korting op campings, op basis daarvan van camping naar camping getrokken.. maar ook gewoon per dag gegoogled, waar ik heen wou en dan een camping in de buurt zoeken waar honden welkom zijn.
Noorwegen is een heel hondvriendelijk land, net als Zweden

Ik had bewust geen vooropgezet plan, maar heb heerlijk vrij rond gereisd, zo kon ik ook een beetje sturen op het weer.
Noorwegen is namelijk een redelijk nat land, ik zou zelf dan ook niet zo snel kiezen om met een tent te reizen tenzij je in de zomer periode bent (en daar ben je dan eigenlijk net iets te laat voor).
Wat je noemde over langer licht enzo.. dan moet je wel echt een heel stuk noordelijker als je dat wilt meemaken, want dat is in Zuid Noorwegen zeker niet het geval.
Mocht je naar Zweden gaat dan is Tividen National Park een absolute aanrader, en Tividen camping is een heel prettige camping
Noorwegen is wel erg pittig om te rijden en ik ben Oostenrijk gewend, dus ik kende al best rijden in de bergen. Het is er erg steil, sommige wegen erg smal en slecht onderhouden. Ik was na 2,5 week wel wat klaar met het rijden, toen was Zweden een verademing.
In Noorwegen wandelen is ook minder prettig wanneer je alleen bent, de wandelingen zijn er vaak erg pittig. In Zweden kun je alleen veel beter uit de voeten, de wandelingen zijn daar iets vlakker en goed aangegeven.
De wat meer toeristische wandelingen in Noorwegen zijn wel prima alleen te doen, omdat je daar niet alleen loopt (zoals de Preikestolen, pittig maar erg mooi en toeristisch)
Ik ben Zweden via de kust naar beneden gereden, daar wordt het landschap een stuk minder spectaculair, maar kon ik even genieten van de zee en rust
In Denemarken is Broager Strand camping een aanrader, erg vriendelijke eigenaren, dicht aan het strand en je kan mooi wandelen vanaf de camping.
Als je meer ervaring en of tips wilt, je mag altijd pb'en en/of mijn facebook kijken waar mijn reis is vastgelegd