Boutje schreef:
Eerst en vooral benadrukken ze hoe moeilijk het is een goed vlinderhondje te vinden.
Nou, daar maak ik me ook wel schuldig aan. Maar dat zeg ik van wel meer rashonden, hoor. Als iemand me vraagt waar hij een goede border collie vandaan kan halen kom ik ook niet direct met tien namen op de proppen, terwijl ik een heelveelvoud van dat aantal aan fokkers ken
En hoe eigenwijs, gevoelig en slim ze wel niet zijn. Ik ken er maar 2 die blijven zitten aan de start, de anderen worden op de arm naar de start gedragen, half in de lucht gehouden schuin voor de eerste hindernis en dan neer gelaten terwijl de eigenaar heel hard rennend vertrekt om het klein gespuis bij te houden.
En dan gaat het ofwel verrassend goed, ofwel helemaal fout met weglopende, snuffelende, keffende of wild rondracende kleine vlindertjes. Maar dat komt door het ras, want ze zijn naast eigenwijs ook heel gevoelig dus je mag er niet streng op zijn.
Hahaha, ik heb beeld

Cody doet (nog) niet aan behendigheid dus wij passen uiteraard niet in dat plaatje

Cody krijgt van mij best wel eens een verbale uitbrander als ik vind dat dat nodig is. Als ik nooit streng tegen hem zou zijn, maakte hij de kachel met me aan. Er zit een bovenste beste kop op het beessie, maar daar hou ik van

Eigenwijs zou ik het dan weer niet per se noemen, het is meer een kwestie van de juiste knopjes zien te vinden. Gevoelig en slim? Ja, dat moet ik toch wel beamen. In dat opzicht vind ik het niet zo gek dat er vlinderhondeigenaren zijn die ze vergelijken met border collies zoals Maeve schrijft. Er zijn echt best veel overeenkomsten tussen die twee rassen, maar zeker ook duidelijke verschillen.
De eigenaars zelf zijn bijna allemaal erder klein van gestalte, op 2 na allemaal vrouwen. Een van de mannen die ik ken heeft het hondje van zijn dochter overgenomen, de andere van zijn vrouw toen die er niet meer mee wilden lopen.
Vrouw? Check. Klein van gestalte? Mwah, ik ben geen iel poppetje. Het gros van de eigenaren die ik ken zijn inderdaad vrouw. Vooral in het showwereldje kom je echter ook meer (vaak homofiele) mannen tegen bij de vlinders.