Heel veel berner eigenaren zijn van het type: vooral niets moeten met de hond, een klein blokje om en daar moet de hond het dan maar mee doen. Vol trots tegen elkaar opbieden hoe lui de hunne wel niet is. En eens een berner, altijd een berner natuurlijk! Niks zo geweldig als een bernerbeer. Vooral kop in het zand steken wat betreft gezondheid, het zal je toch gebeuren dat je straks wel een uur moet wandelen. Elke hond kan wat krijgen, dat is gewoon pech hebben! Dat ligt heus niet aan het ras.
Oftewel, de mensen zijn makkelijk en de hond moet ook makkelijk zijn. De bernermensen komen meerdere malen per week bij de intratuin (zonder hond uiteraard) om daar en masse de kussentjes, dekentjes, mokken en pantoffels met daarop een afbeelding van een berner te scoren. Kunnen ze lekker warm op de bank liggen met de hond aan hun voeten onderwijl thee nippend uit hun bernermok.
Laat ik het zo zeggen, Morris heeft de rasbeschrijving van de berner nooit gelezen en ik die van de typische eigenaar niet
Ayla is natuurlijk geen ras, maar wordt vaak voor 'zielige buitenlander' aangezien. En dat trekt wel bepaalde soorten mensen aan

Aan de ene kant de mensen met een sielug gered hondje die vast mishandeld is

en die gezellig samen wil praten over hoe zielig onze hondjes zijn.
Wat heeft de jouwe allemaal meegemaakt?! Die van mij weten we niks van, maar ik vermoed dat hij geslagen is door mannen, want toen de buurman voor ons huis vuurwerk stond af te steken moest hij niks van hem hebben! Je weet het nooit hè, wat er in die arme koppies omgaat... ze hebben heel wat meegemaakt, zo zielig!
Als ze dan horen dat Ayla geen zielige buitenlander is word ik meteen met de nek aangekeken. Een Nederlandse pup! Hoe durf ik een pup te nemen terwijl er zoveel zielige hondjes geen huisje hebben! Adopt! Don't shop!
En aan de andere kant de mensen die commentaar hebben dat ik 'zo'n buitenlander' heb genomen. Of de asiels hier soms niet vol genoeg zitten! Dit zijn meestal mensen met herders of klapkaken. Belachelijk om honden uit het buitenland te halen, eigen honden eerst! Als ze dan horen dat Ayla gewoon uit Nederland komt stijg ik weer in hun achting, dus dan vertel ik maar dat ze wel half Spaans is om snel van ze af te komen