Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

veranderd gedrag *uppdate * Cushing? *

Medische vragen en opmerkingen over de hond, zowel regulier als alternatief.
(Raadpleeg bij twijfelgevallen altijd uw dierenarts!)

Moderator: moderatorteam

liljebo
Zeer actief

veranderd gedrag *uppdate * Cushing? *

Ongelezen bericht door liljebo »

Sorry... daar ben ik weer met een probleem. Neem mij altijd voor om het forum eens trouw te gaan volgen, maar daar komt nooit iets van terecht. Toch kom ik hier altijd terug met vragen, omdat er zoveel kennis en ervaring zit.
Na het in moeten slapen van mama Daisy in mei, maak ik mij nu zorgen over haar zoon, Sem
Sem werd met oud op nieuw 10 jaar . Zijn vader was een hovawart (paar jaar geleden overleden) en zijn moeder een kruising border/dalmatier.
Sem heeft lang haar en nooit problemen gehad met kou. Hij leeft wel gewoon in huis en dat is nooit een probleem geweest.
Sinds enkele maanden opent hij de deur naar het washok/bijkeuken als we weg gaan en om verdere beschadiging van de deur te voorkomen, laten we hem tegenwoordig wel open. Nadeel is het feit dat het daar kouder is en dus niet handig voor de stook, maar goed...
Hij is ergens in die tijd ook begonnen met papier (vooral keukenpapier) uit de prullebak van de werkkamer te halen en te verscheuren en zelfs op te eten. Dat doet hij niet alleen als hij alleen is, maar ook in momenten van onoplettendheid van ons.
Vroeger had hij veel last van de maag maar door vaak te voeren is dat lange tijd goed gegaan. De laatste maanden komt het echter weer vaker voor (hij raakt dan een beetje in paniek en vreet bijvoorbeeld aan planten) Er lijkt echter geen samenhang papier eten/maagzuur probleem, want dat papier eten doet hij ook zonder symptomen van maagklachten, wanneer hij de kans daartoe ziet. (vaak als we bijvoorbeeld in de kamer zitten of in de keuken eten)
Met de kerst waren we op vakantie en van de 8 nachten in het hotel, moest ik er 5 snachts uit om hem uit te laten. Soms moest hij echt dringend plassen, soms leek dat wel mee te vallen. (hij gaat altijd mee op vakantie,en normaal gesproken ging dat prima) Sinds de 30e thuis en nu breekt hij ook snachts de deur naar de bijkeuken open. Hij lijkt de koelte op te zoeken, maar blijft er niet liggen. Hij wisselt vaak van plek snachts en slaapt dan ook in de kamer, keuken of op de bank, (ook een nieuwe gewoonte van hem, maar dat is niet zo erg) Ik moet nu ook vaak opstaan. De ene keer omdat hij weer last heeft van maagzuur (eet dan planten op... we hebben overigens geen giftige planten) de andere keer omdat hij opeens wat aan de dunne is (poepte afgelopen nacht ook in huis) Die ontlastig is sowieso de laatste week wisselend. Soms gewoon vast, dan weer opeens breiachtig. Als ik hem dan snachts buiten laat, blijkt ooit dat hij daar gewoon wil liggen. Ik kan (en wil) hem niet de hele nacht buiten laten liggen. Bovendien zal hij, net als overdag, na een uurtje dan weer naar binnen willen. Zijn hele gedrag baart mij wat zorgen. De dierenartsen zijn hier dun gezaaid, zeker op dit moment (ik woon in zweden) maar ik heb wel vanmorgen al een gesprek gehad met hemvet (telefonisch konsult) voor advies en zij adviseerde bloedproef op schildklierafwijking en noemde de mogelijkheid van beginnende dementie. Nu heeft de hond in augustus al een gezondheidscheck gehad omdat hij vaak ook leek te willen braken, terwijl er niets kwam. Dat bleek toen aan een verslapping van de huig in de keel te liggen en volgens de gezondheidscheck was hij verder gezond. Ik meen dat er toen een bloedproef is genomen, maar ben daar niet meer zeker van, noch of het hormoonlevel is gecontroleert. Ik kan die d.a. momenteel niet bereiken, heb wel een mail gestuurd en als het goed is bellen ze mij vandaag daarover op. Maar het googlen daarop wees uit dat de traag werkende schildklier zeer onwaarschijnlijk is, want hij heeft gewoon die verschijnselen niet (eerder tegenovergesteld) Te snel zou kunnen, maar hij drinkt en plast volgens mij niet meer dan normaal. Of zijn hartslag sneller is, weet ik niet. Zou ik kunnen controleren. Dementeren.... daar twijfel ik over. Zie verder niet echt verwarring of zo. IK weet niet op hij ergens pijn heeft en daarom koelte opzoekt en onrustig is... Het is een hond die niet gemakkelijk iets aangeeft. Het type waarbij je op staart of poot kunt staan en die niet of nauwelijks reageert. Ik weet het dus eigenlijk niet meer. Uiteraard discussier ik het ook met de dierenarts als deze belt, maar misschien kunnen jullie nog wat denkrichtingen geven? Of zaken die ik kan controleren?
Laatst gewijzigd door liljebo op 07 feb 2019 11:46, 1 keer totaal gewijzigd.
liljebo
Zeer actief

Re: veranderd gedrag

Nou..daar dacht ik tijdens de vakantie dus ook aan, hoewel het bepaald niet de eerste keer is dat hij meegaat naar nederland en we zijn routine zo goed mogelijk in de gaten houden. Vuurwerk wel gehoord, maar niet meer dan een enkele knal (we verbleven in een dorp) Maar we zijn al sinds de 30e terug en ik zie eerder een verergering gedrag. Hier helemaal geen vuurwerk en geen verandering. Ik werk thuis, dus zijn routine is als altijd. Met dat openbreken van de deur naar de bijkeuken en het papier verscheuren begon hij overigens al lang voor de vakantie. Ik kan verder ook niet echt zeggen dat hij onrustig is. Overdag in ieder geval niet. Snachts blijkbaar wel. Verder lijkt hij ook wat eerder moe na zijn lange ochtendwandeling, maar dat kan gewoon de leeftijd zijn. Hoewel ook dat vrij 'plots' voelt. Hij is wel heel enthousiast als we gaan wandelen, Hij is overigens ook al weken nogal winderig (en stinken dat hij doet..... :balon: )
Charlie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse herder
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Charlie »

Ik zal mijn bevindingen opschrijven, misschien heb je er wat aan ?

Ik heb in het verleden ook 2 honden gehad, die ongeveer hetzelfde gedrag hadden als jouw hond nu heeft.

Bij ene hond bleek het I.B.D. (irritatable bowel disease) te zijn. Door speciaal dieetvoer en voedingssupplementen is het nog een aantal jaar goed gegaan.

De andere hond bleek een vergrootte milt te hebben door een tumor. Ook zij had die onrust 's nachts en het eten van "rare dingen" papier, gras, planten en zelfs stukken uit de gordijnen gebeten, waarschijnlijk van de pijn en misselijkheid.

Ook zou ik problemen aan de pancreas niet uitsluiten. Kan soms ook dit soort gedrag geven.
Groetjes Charlie

Afbeelding
liljebo
Zeer actief

Charlie schreef:Ik zal mijn bevindingen opschrijven, misschien heb je er wat aan ?

Ik heb in het verleden ook 2 honden gehad, die ongeveer hetzelfde gedrag hadden als jouw hond nu heeft.

Bij ene hond bleek het I.B.D. (irritatable bowel disease) te zijn. Door speciaal dieetvoer en voedingssupplementen is het nog een aantal jaar goed gegaan.

De andere hond bleek een vergrootte milt te hebben door een tumor. Ook zij had die onrust 's nachts en het eten van "rare dingen" papier, gras, planten en zelfs stukken uit de gordijnen gebeten, waarschijnlijk van de pijn en misselijkheid.

Ook zou ik problemen aan de pancreas niet uitsluiten. Kan soms ook dit soort gedrag geven.
Ik heb zeker veel aan dit soort ervaringsverhalen, omdat het helpt in een bepaalde richting te kijken. Ik zal info hierover opzoeken. Inmiddels heeft de dierenarts gebeld en blijkt destijds geen bloedproef te zijn genomen. Slechts een gewone gezondheidscontrole. In overleg heb ik een afspraak voor dinsdag. Nog geen idee hoe ik daar moet komen (is 34 km en openbaar vervoer is hier best lastig/heb geen auto ter beschikking overdag) maar ik vind wel een manier. 's Avonds zit het spreekuur vol tot over twee weken en het leek haar en mij geen goed idee om zolang te wachten.
Maar hoe meer ik weet, des te meer kan ik straks samen met de d.a. dingen controleren, dan wel uitsluiten. Dus dank je
Fotogravinnetje
Technisch beheer
Mijn ras(sen): Markiesjes: Elco (maart 2014) en zijn zoon Gait (oktober 2016). (Gait = Gerrit in dialect)
Aantal honden: 2
Contacteer:

Ongelezen bericht door Fotogravinnetje »

Verzamel ook een paar dagen ontlasting. Wisselende ontlasting kan duiden op giardia, dus daar zou ik zeker op laten testen
liljebo
Zeer actief

Fotogravinnetje... wisselende ontlasting kan idd på giardia duiden, maar de andere symptomen kan ik daar niet echt in thuisbrengen?

Charlie... ik heb gezocht onder problemen pancreas en milt. Pancreasproblemen kan ik niet helemaal thuisbrengen bij zijn symptomen. Miltproblemen... daar ben ik onzeker. Op zich lees je dat je dat meestal niet opmerkt, tenzij het al te laat is. Maar in jouw geval was dat anders?
IBD is nogal diffuus in symptomen, dus dat weet ik niet

Overigens is zijn eetlust verder (soms overdreven) goed en valt hij niet af.
pioenroos
Zeer actief
Mijn ras(sen): xteckel Mies, eurasier Diem en schapendoes in deeltijd Flora.

Ongelezen bericht door pioenroos »

Hier ook een hond die last van maag en darmen had. Met name ochtenden wilde hij paniekerig gras en groen eten, maakte me ook wakker zodat hij dat buiten kon doen. De last van maag gaf hem ook ook dunne, wat gelige, ontlasting.
Oplossing hier was een maagzuurremmer vlak voor het slapen samen met de laatste maaltijd. Hij krijgt 3x per dag eten.
Behalve de paar keer dat ik de tablet vergat, heeft hij nooit meer last van z'n maag gehad. Van jaren meerdere keren per week naar al jaren geen last.
Hij krijgt cimitidine, merknaam voor honden is Zitac.
Afbeelding
liljebo
Zeer actief

pioenroos schreef:Hier ook een hond die last van maag en darmen had. Met name ochtenden wilde hij paniekerig gras en groen eten, maakte me ook wakker zodat hij dat buiten kon doen. De last van maag gaf hem ook ook dunne, wat gelige, ontlasting.
Oplossing hier was een maagzuurremmer vlak voor het slapen samen met de laatste maaltijd. Hij krijgt 3x per dag eten.
Behalve de paar keer dat ik de tablet vergat, heeft hij nooit meer last van z'n maag gehad. Van jaren meerdere keren per week naar al jaren geen last.
Hij krijgt cimitidine, merknaam voor honden is Zitac.
Ja, die van ons krijgt ook drie keer per dag eten en nog een kleinigheidje voor het slapen gaan. Dat was eigenlijk altijd voldoende. Maar ik heb het gevoel dat er meer aan de hand is dan alleen maagklachten. Uiteindelijk zijn die wisselend en is hij ook onrustig als hij op dat moment geen last van de maag lijkt te hebben. Maar ik hou het evengoed in mijn hoofd.

Heb nu de afspraak met da. naar maandag 11.00 kunnen zetten, omdat ik dan een auto kan regelen.
Miezemuis
Zeer actief
Mijn ras(sen): Grote poedels

Ongelezen bericht door Miezemuis »

Mijn Dushi kreeg dat gedrag toen ze dement raakte ( behalve eten van papier, maar ze heeft wel ooit een bak playmais opgegeten)
Afbeelding
liljebo
Zeer actief

Miezemuis schreef:Mijn Dushi kreeg dat gedrag toen ze dement raakte ( behalve eten van papier, maar ze heeft wel ooit een bak playmais opgegeten)
Ja, dat is niet onmogelijk, hoewel hij 'pas' 10 is. Aan de andere kant sluit ik pijn ook niet uit.
liljebo
Zeer actief

hm.. het wordt er niet beter op. Afgelopen nacht had hij breiachtige poep, in huis en later in de tuin. vanmorgen gewone ontlasting, vanmiddag half gewone ontlasting en beetje dun. Gaf hem voor de zekerheid vandaag alleen wat gekookte rijst met kip, maar vanavond spoot het eruit... zie het er nog van komen dat ik in het weekend naar de kliniek mag (is ruim twee uur rijden, enkele reis) . Maar ik hoop dus van niet.
wolvster
Zeer actief
Mijn ras(sen): Friese StabijXFox Terrier, Airedale Terrier
Contacteer:

Ongelezen bericht door wolvster »

Ik heb afgelopen dagen heel wat gegoogeld op de symptomen van vreemde voorwerpen in het maagdarmkanaal van de hond :engel:

En de onrust, het (proberen te) eten van planten, vreemde ontlasting, braken of proberen te braken, ben ik heel veel tegengekomen daarbij.

Als je naar de dierenarts gaat zou ik de mogelijkheid van een vreemd voorwerp in het verteringsstelsel benoemen.

Misschien kan een echografie iets aan het licht brengen.

In ieder geval beterschap gewenst!
Charlie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse herder

Ongelezen bericht door Charlie »

liljebo schreef:Charlie... ik heb gezocht onder problemen pancreas en milt. Pancreasproblemen kan ik niet helemaal thuisbrengen bij zijn symptomen. Miltproblemen... daar ben ik onzeker. Op zich lees je dat je dat meestal niet opmerkt, tenzij het al te laat is. Maar in jouw geval was dat anders?
IBD is nogal diffuus in symptomen, dus dat weet ik niet

Overigens is zijn eetlust verder (soms overdreven) goed en valt hij niet af.
Dat van de milt heb ik trouwens verder niets van gemerkt, buiten dat ze onrustig was en die rare dingen at. Wel oogde ze niet helemaal zichzelf. Het was ook meer een gevoel, dat ik een senioren check liet doen. Toen viel het de dierenarts op en na een echo was er duidelijkheid.
Bij de hond die IBD had was er ook niets mis met zijn eetlust, hij at heel graag, ook viel hij niet af, maar toch IBD
Groetjes Charlie

Afbeelding
liljebo
Zeer actief

Charlie, oke. Bedankt voor de info.
Wolvster, dat zal ik zeker meenemen in het gesprek. Dat kan natuurlijk altijd

Vannacht heeft hij in de bijkeuken geslapen (we hebben de deur open gelaten) en heb ik hem verder niet gehoord. Tot nu nog niet gepoept, maar ik hou het in de gaten. Hij is wel nogal erg mat/moe. Niets voor hem.
liljebo
Zeer actief

Heavy... wel rustiger nu, maar te mat. Ik ga zo meteen een rondje met hem lopen(niet te ver... lijkt mij geen strak plan). Kijken hoe hij zich gedraagt. Hij heeft inmiddels gepoept. Niet meer waterdun, maar wel nog te dun. Voorlopig dus alleen rijst en kip.
liljebo
Zeer actief

's nachts is hij rustig, nu hij in het washok kan slapen, maar hij is nog altijd aan de dunne, terwijl hij vanaf zaterdag alleen maar wat rijst met gekookte kip krijgt. Vanmorgen heeft hij nog niet willen eten en ik ontdekte gisteren, met kijken of hij koorts had (maar die had hij dus niet), een bultje onder zijn anus. Ik heb gelukkig een tijd bij de d.a. staan om elf uur. Vanmorgen mijn man naar zijn werk gebracht, zodat ik vandaag de auto heb.
Caro
Zeer actief
Mijn ras(sen): Tervuerense herder

Ongelezen bericht door Caro »

Succes straks bij de da. Nog steeds diarree en een bultje klinkt niet best. Hopelijk valt het mee.
Afbeelding
liljebo
Zeer actief

Caro schreef:Succes straks bij de da. Nog steeds diarree en een bultje klinkt niet best. Hopelijk valt het mee.
´Nee. Daarom ga ik ook. Het betekende dat ik vanuit het werk van mijn man een uur door het donker terug moest, terwijl ik zeer slecht zie in het donker. Dat doe ik dus alleen als het echt niet anders kan. In dit geval vond ik precies dat... het kon niet anders. Ik hoop dat het gewoon irritatie is en misschien anaalklierprobleem, maar heel erg gerust ben ik er niet op.
Caro
Zeer actief

En? Wat zei de dierenarts?
Afbeelding
liljebo
Zeer actief

Nou... net terug. Hij heeft sowieso borrelia. De bedoeling is om daarvoor behandeling in te zetten, maar niet nu. De buik voelde nl ook niet goed. Leverwaarden waren verhoogd. Kan door de diarree komen, maar er kan ook iets met de lever mis zijn. Ze hebben diverse röntgenfoto's gemaakt, maar daarop was de lever niet duidelijk genoeg te zien. HIj lijkt vergroot, maar de dierenarts durft geen definitieve uitspraak te doen en heeft een verwijzing geschreven voor de kliniek voor een acute echo. Als het goed is wordt ik morgen gebeld voor een afspraak. Is de vraag wanneer ik terecht kan.... altijd even klote met het tekort aan dierenartsen hier.
Heftig prijskaartje ook, maar ik laat hem niet ziek rondhobbelen. We pakken de problemen maar een voor een aan. Vooralsnog hopen we dat het niet ernstig is, maar gerust zijn we er duidelijk niet op.
Caro
Zeer actief

Hopelijk kun je snel terecht voor een echo. Op röntgen kunnen ze dat niet echt goed zien nee. Mijn hond heeft afgelopen zomer ook een echo van haar lever gehad, gelukkig kon ik toen 3 dagen later al terecht. Wachten is altijd zo moeilijk en ik weet niet hoe jij bent maar ik ga dan ook altijd nog googlen en kom dan de meest enge ziekten tegen.
Afbeelding
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals

Ongelezen bericht door ranetje »

liljebo schreef:Nou... net terug. Hij heeft sowieso borrelia. De bedoeling is om daarvoor behandeling in te zetten, maar niet nu. De buik voelde nl ook niet goed. Leverwaarden waren verhoogd. Kan door de diarree komen, maar er kan ook iets met de lever mis zijn. Ze hebben diverse röntgenfoto's gemaakt, maar daarop was de lever niet duidelijk genoeg te zien. HIj lijkt vergroot, maar de dierenarts durft geen definitieve uitspraak te doen en heeft een verwijzing geschreven voor de kliniek voor een acute echo. Als het goed is wordt ik morgen gebeld voor een afspraak. Is de vraag wanneer ik terecht kan.... altijd even klote met het tekort aan dierenartsen hier.
Heftig prijskaartje ook, maar ik laat hem niet ziek rondhobbelen. We pakken de problemen maar een voor een aan. Vooralsnog hopen we dat het niet ernstig is, maar gerust zijn we er duidelijk niet op.
Waarom niet nu?
Hoe langer je wacht met behandelen, hoe meer kans op chronisch ziek.
En kans op verslechtering van de nieren.
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
liljebo
Zeer actief

Caro schreef:Hopelijk kun je snel terecht voor een echo. Op röntgen kunnen ze dat niet echt goed zien nee. Mijn hond heeft afgelopen zomer ook een echo van haar lever gehad, gelukkig kon ik toen 3 dagen later al terecht. Wachten is altijd zo moeilijk en ik weet niet hoe jij bent maar ik ga dan ook altijd nog googlen en kom dan de meest enge ziekten tegen.
Ik ben exact hetzelfde :(: Wat was bij jouw hond de uitslag?
Laatst gewijzigd door liljebo op 08 jan 2019 09:24, 1 keer totaal gewijzigd.
liljebo
Zeer actief

ranetje schreef: Waarom niet nu?
Hoe langer je wacht met behandelen, hoe meer kans op chronisch ziek.
En kans op verslechtering van de nieren.
Omdat een kuur nogal inwerkt op de maag en lever en averechts kan werken op dit moment. Dus de problemen maag/lever belangrijk kan verergeren. Eerst moet het beter gaan met de maag en duidelijk zijn hoe het met zijn ingewanden is.
Is trouwens zeer de vraag of het hier om een acute borrelia gaat. Het is zeer lang geleden dat hij een teek had. Minstens een half jaar geleden. Er zijn nu al maanden geen teken meer. Bovendien is het bloed opgestuurd voor een secure scan van antistoffen, omdat dat met een sneltest niet gaat en positief op borrelia niet altijd wil zeggen dat het dier daar ziek van is. Die uitslag krijg ik wrs vrijdag
Kreeg net ook een telefoontje dat hij vrijdag de echo krijgt.
Caro
Zeer actief

liljebo schreef:
Caro schreef:Hopelijk kun je snel terecht voor een echo. Op röntgen kunnen ze dat niet echt goed zien nee. Mijn hond heeft afgelopen zomer ook een echo van haar lever gehad, gelukkig kon ik toen 3 dagen later al terecht. Wachten is altijd zo moeilijk en ik weet niet hoe jij bent maar ik ga dan ook altijd nog googlen en kom dan de meest enge ziekten tegen.
Ik ben exact hetzelfde :(: Wat was bij jouw hond de uitslag?
Het is niet echt te vergelijken want mijn hond had niet de klachten die jouw hond heeft. Ik had bloed laten prikken omdat ze vaker een partiële epileptische aanval had. Uit dat bloedonderzoek bleek dat de alt-waarde was verhoogd. Rare was dat de andere leverwaardes wel binnen normaal lagen. Vaak dalen die waardes vanzelf, dus afgesproken om 3 maanden later weer bloed te laten prikken. Toen was de alt-waarde nog veel hoger. Dus echo van de lever. Op de lever werden witte vlekken gezien. De da had het over cirrose maar dat kan verschillende oorzaken hebben. Om daar weer achter te komen is er een chirurgisch biopt nodig maar dat is nogal een ingrijpende operatie voor een hond van 12 die af en toe aanvallen heeft. Omdat mijn hond verder helemaal niet ziek is en hartstikke levendig voor haar leeftijd besloten dat niet te laten doen. Haar goed in de gaten houden, als ze opeens sterk vermagert of niet meer wil eten en sloom wordt moet ik direct terug komen. De echo was in juni. Aan mijn hond is nog steeds niets te merken gelukkig. Haar lever was trouwens aan de kleine kant maar dat kan ook altijd al zo zijn geweest, dat weten ze natuurlijk niet. Heb ook nog geprobeerd leverbesparend dieet te geven op advies van da omdat dan vaak de lever weer herstelt maar mijn hond wil die brokken niet eten.

Fijn dat je vrijdag al terecht kan. Hopelijk heb je dan ook direct de uitslag van het bloed en valt het mee en is er een oplossing. Ik snap wel dat de da de borrelia nog niet wil behandelen zolang ze niet weet wat er met die lever en maag aan de hand is. Het kan dan misschien ook averechts werken. Fijne van de echo is dat ze direct alles kunnen bekijken. Ik ging toen voor de lever maar ze hebben ook meteen maag, milt en nieren bekeken.
Afbeelding
liljebo
Zeer actief

Caro schreef:
Het is niet echt te vergelijken want mijn hond had niet de klachten die jouw hond heeft. Ik had bloed laten prikken omdat ze vaker een partiële epileptische aanval had. Uit dat bloedonderzoek bleek dat de alt-waarde was verhoogd. Rare was dat de andere leverwaardes wel binnen normaal lagen. Vaak dalen die waardes vanzelf, dus afgesproken om 3 maanden later weer bloed te laten prikken. Toen was de alt-waarde nog veel hoger. Dus echo van de lever. Op de lever werden witte vlekken gezien. De da had het over cirrose maar dat kan verschillende oorzaken hebben. Om daar weer achter te komen is er een chirurgisch biopt nodig maar dat is nogal een ingrijpende operatie voor een hond van 12 die af en toe aanvallen heeft. Omdat mijn hond verder helemaal niet ziek is en hartstikke levendig voor haar leeftijd besloten dat niet te laten doen. Haar goed in de gaten houden, als ze opeens sterk vermagert of niet meer wil eten en sloom wordt moet ik direct terug komen. De echo was in juni. Aan mijn hond is nog steeds niets te merken gelukkig. Haar lever was trouwens aan de kleine kant maar dat kan ook altijd al zo zijn geweest, dat weten ze natuurlijk niet. Heb ook nog geprobeerd leverbesparend dieet te geven op advies van da omdat dan vaak de lever weer herstelt maar mijn hond wil die brokken niet eten.

Fijn dat je vrijdag al terecht kan. Hopelijk heb je dan ook direct de uitslag van het bloed en valt het mee en is er een oplossing. Ik snap wel dat de da de borrelia nog niet wil behandelen zolang ze niet weet wat er met die lever en maag aan de hand is. Het kan dan misschien ook averechts werken. Fijne van de echo is dat ze direct alles kunnen bekijken. Ik ging toen voor de lever maar ze hebben ook meteen maag, milt en nieren bekeken.
Ah oke... is heel anders ja. Maar volgens mij kijken ze ook bij hem naar alle organen. Op dit ogenblik gaat het dan weer redelijk met hem. Hij krijgt in overleg met d.a. heel vaak per dag een kleine hoeveelheid rijst/kip en poeder voor de darmen. Maar het is eerder beetje op en neer gegaan, dus we wachten even af. Ik mocht bellen als hij slechter werd.
Ik wil ook gewoon weten wat er aan de hand is. Als alles goed is, dan is het gewoon een kwestie van maag en darmen weer op de rit krijgen. Als iets niet goed is en hij kan, eventueel met medicatie, nog pijnvrij vooruit, dan doen we dat. Maar dan is het goed te weten wat er dan niet goed is en op welke signalen je moet letten. Want hele grote pijnlijke ingrepen... daar beginnen we niet aan.
De hond is 10. Nog niet heel oud, maar ook niet jong. Zijn vader werd 11 jaar en vier maanden en zijn moeder werd 12,5. Ik hoop dat hij nog veel jaren voor zich heeft, maar wil niet ten koste van alles gaan rekken.

Maar voor nu dus even wachten en nagelbijten
En ja... ik vind het advies van de dierenarts mbt borrelia eigenlijk ook erg logisch.
Caro
Zeer actief

Gaat het op die rijst en kip wel goed? Want stel dat het een allergie is dan kan kip vaak de boosdoener zijn. Mijn hond reageert niet goed op dingen met kip of rund.
In ieder geval veel succes vrijdag. En ik hoop dat je da heeft gezegd dat hij voor de echo niet mag eten. Bij mij waren ze dat vergeten te zeggen maar ik was gelukkig zelf zo slim dat te bedenken. Als de maag te vol zit, kunnen ze de andere organen niet altijd goed zien.
Wat zeiden ze eigenlijk over het bultje bij de anus?
Afbeelding
liljebo
Zeer actief

Caro schreef:Gaat het op die rijst en kip wel goed? Want stel dat het een allergie is dan kan kip vaak de boosdoener zijn. Mijn hond reageert niet goed op dingen met kip of rund.
In ieder geval veel succes vrijdag. En ik hoop dat je da heeft gezegd dat hij voor de echo niet mag eten. Bij mij waren ze dat vergeten te zeggen maar ik was gelukkig zelf zo slim dat te bedenken. Als de maag te vol zit, kunnen ze de andere organen niet altijd goed zien.
Wat zeiden ze eigenlijk over het bultje bij de anus?
Rijst en kip heeft hij in de loop van zijn leven altijd gekregen met diarree en ook wel kip in zijn eten. (hij heeft een gevoelige maag) en dat is nooit een probleem geweest. Normaal gesproken ging daar de diarree ook altijd heel snel mee weg. Alleen nu blijft het aanmieren. Hoewel het er vanmorgen wat beter uitzag. Wellicht dat de poedertjes van de d.a. helpen.
Hij moet om een uur bij de d.a. zijn, maar mocht smorgens vroeg wel wat rijst met kip hebben. Daarna niets meer
Het bultje is naar alle waarschijnlijkheid een tumor, maar hoeft niet gevaarlijk te zijn. Vooralsnog is het klein. Verder nog niet op doorgegaan.
Caro
Zeer actief

Al aan het stressen voor morgen?
Afbeelding
liljebo
Zeer actief

Caro schreef:Al aan het stressen voor morgen?
Nou..... hij is van zijn diarree af en eigenlijk is hij erg opgeknapt. Typisch...Mogelijk kwam die verhoging dan toch door een maag/darminfectie. Alleen afgelopen nacht toch weer moeten opstaan omdat hij moet plassen, maar ik weet niet of hij echt meer plast... misschien wel... Dierenarts belt straks voor verder overleg en ivm uitslag borrelia.
Plaats reactie

Terug naar “Medisch”