Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Vuurwerk training
Moderator: moderatorteam
- Caro.
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Spaanse Draak
- Aantal honden: 1
- Contacteer:
Vuurwerk training
De ellende rondom de afgelopen jaarwisseling, hoop ik niet nogmaals mee te maken en ik ben op zoek naar een goede
individuele vuurwerk training voor Jessie.
Ik besef dat haar overgevoeligheid voor geluid (niet alleen vuurwerk, maar veel plotselinge wat hardere geluiden) er diep inzit en
wellicht nooit helemaal weggaat, maar misschien is het wel mogelijk om het tot enigszins redelijke proporties terug te dringen.
Dus ik heb rondgekeken, maar ik kom weinig tegen. Alleen iets van 'Dog Experience', maar geen flauw idee in welke plaats
dat zit, want dat kan ik niet vinden op hun site.
We hebben zelf de afgelopen maanden wel getraind op hardere geluiden, ook vuurwerk cd's (daar was ze totaal niet bang voor).
Alles had dus 0,0% resultaat toen het echte vuurwerk begon en het gaat mijn kennis te boven om hier zelf echt goed mee aan de slag te gaan.
Wie heeft er ervaring met goede training tegen vuurwerkangst? Is er na de leeftijd van 1 jaar nog iets tegen te doen?
Wie weet een goed adres (omgeving Weesp/Amsterdam/Hilversum, mag eventueel ook een stukje rijden zijn) waar ze individuele
training geven?
individuele vuurwerk training voor Jessie.
Ik besef dat haar overgevoeligheid voor geluid (niet alleen vuurwerk, maar veel plotselinge wat hardere geluiden) er diep inzit en
wellicht nooit helemaal weggaat, maar misschien is het wel mogelijk om het tot enigszins redelijke proporties terug te dringen.
Dus ik heb rondgekeken, maar ik kom weinig tegen. Alleen iets van 'Dog Experience', maar geen flauw idee in welke plaats
dat zit, want dat kan ik niet vinden op hun site.
We hebben zelf de afgelopen maanden wel getraind op hardere geluiden, ook vuurwerk cd's (daar was ze totaal niet bang voor).
Alles had dus 0,0% resultaat toen het echte vuurwerk begon en het gaat mijn kennis te boven om hier zelf echt goed mee aan de slag te gaan.
Wie heeft er ervaring met goede training tegen vuurwerkangst? Is er na de leeftijd van 1 jaar nog iets tegen te doen?
Wie weet een goed adres (omgeving Weesp/Amsterdam/Hilversum, mag eventueel ook een stukje rijden zijn) waar ze individuele
training geven?
- DeDiana
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Schotse herdershond langhaar en Spaanse schonen
- Aantal honden: 4
Re: Vuurwerk training
Ik zou een goede gedragstherapeut raadplegen hiervoor. Ik ken iemand die op die manier fantastische resultaten heeft geboekt met haar geluidsgevoelige collie. Als je wilt, kan ik je de naam van de betreffende gt doorsturen, maar geen idee of dat bij jou in de buurt is.
- DeDiana
- Zeer actief
En ja, er is zeker nog iets aan te doen na de leeftijd van 1 jaar. Mila werd pas bang voor vuurwerk toen ze bijna 2 was en bij haar is het door training ook héél erg verbeterd.
- Caro.
- Zeer actief
- Contacteer:
GraagDeDiana schreef:Ik zou een goede gedragstherapeut raadplegen hiervoor. Ik ken iemand die op die manier fantastische resultaten heeft geboekt met haar geluidsgevoelige collie. Als je wilt, kan ik je de naam van de betreffende gt doorsturen, maar geen idee of dat bij jou in de buurt is.

- Caro.
- Zeer actief
- Contacteer:
Ik ben het deels met je eens hoor, maar die geluidsovergevoeligheid zit echt in haar, vrees ik.Cleva schreef:Niet te moeilijk over doen. Gewoon dit jaar gebruiken om er wat volgwerk en zelfverzekerdheid in te krijgen en dan gewoon bewust buiten gaan wandelen als er vuurwerk klinkt.
Fobieën gaan vooral over een gebrek aan informatie. Vuurwerk is indrukwekkend maar niet daadwerkelijk bedreigend.
Zodra ze begint te begrijpen dat het niet meer of minder dan alleen maar een knal is zakt de spanning vanzelf weg.
Kun je gewoon zelf maar maak het niet te groot want dan ziet je juist aan de verkeerde kant van het probleem. Ontspanning zit hem juist in een aanpak die past binnen je alledaagse bezigheden. Niet in een nieuw project.
Het is niet alleen vuurwerk (al was dat wel heel erg), maar van heel veel geluiden schrikt ze. Nu zijn de dagelijkse geluiden al normaal geworden, maar
bv de afwas, een trapje, een pen die valt, waren allemaal zaken om heel erg bang van te worden.
Inmiddels is dat niet meer zo, maar door het vuurwerkgebeuren merk ik wel dat ze 's avonds weer schrikt van ieder geluidje.
Gisteravond ging er weer een vuurpijl af, ze blijft panisch, urenlang. 's Ochtends wil ze niet eten en als het weer licht wordt, komt ze weer bij
en zo gaat het nu al 8 dagen.
Ik denk dus dat het dieper zit dan 'wat angst' en bovendien ben ik een trut, want diep in mijn hart vind ik het vreselijk zielig, al doe ik heel
luchtig, en dat helpt ook niet natuurlijk.
- Caro.
- Zeer actief
- Contacteer:
Ja, in het centrum hier gaat ze mee naartoe. Vindt ze ook nog eng hoor, maar dat doen wel wel en gaat ook steeds beter.Heavy schreef:Ik denk dat je vooral buiten moet gaan oefenen. In huis met cd is toch anders dan buiten met onverwachte geluiden. Ik hoorde laatst van iemand met een Schapendoes die ook erg snel schrok van onverwachte geluiden en die is dat dus elke wandeling gaan doen. Een klap op de vuilnisemmer,een klepper aan de brievenbus , enz wat ze maar tegen kwam .
Wandel je wel eens in een stad ? Misschien helpt dat ook .Haar meenemen naar de markt enz
In het begin was ze vreselijk bang voor auto's, fietsers, brommers. Nu steek ik met haar de drukke provinciale weg over zonder probleem.
Binnen lawaai maken hebben we wel gedaan en ook veel mee gewerkt: trapjes waren doodeng, dus ik legde een koekje op het trapje en liep gewoon
weg. Uiteindelijk vond ze het minder eng en ging het koekje halen en nu komt ze er zelf al aan 'trapje'

Dingen laten vallen: toen ze niet meer doodsbang was en echt wegdook, maar 2 passen wegrennen en omdraaien, liet ik haar echt zien wat er
gevallen was. Dat heeft ook veel geholpen en nu kijkt ze vaak eerst 'wat is er aan de hand?'.
Maar dat vuurwerk was echt een dieptepunt

Zo vreselijk bang, dwars door 3 dagen alprazolam heen.
En nu is ze dus weer veel schrikachtiger. Ze hersteld wel, maar 's avonds duurt het herstel lang.
Dit gaat mijn pet te boven, natuurlijk weet ik wel hoe ik moet reageren en wat ik moet doen, maar ik zie dat het vuurwerk echt teveel voor
haar is en het zou beter zijn als ik in ieder geval zelfverzekerder daarbij zou zijn zodat ik écht weet wat de beste benadering is (de één zegt
negeren, de volgende zegt vrolijk doen, de ander weer dat... enz.). Laat me zien wat werkt, waar ik vertrouwen in heb en dan kan ik het
weer prima zelf oppakken

- ranetje
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Griffon Korthals
Dog Experience zit in Uden (Noord Brabant)
Is dat in de buurt?
Zorg in ieder geval dat je nooit en te nimmer mee gaat doen aan een groepstraining om minder bang te worden voor vuurwerk.
Is dat in de buurt?
Zorg in ieder geval dat je nooit en te nimmer mee gaat doen aan een groepstraining om minder bang te worden voor vuurwerk.
-
- Zeer actief
Ik raad een vuurwerktraining met klem AF. Teveel narigheid over gehoord.
Suzanne
Suzanne
- DeDiana
- Zeer actief
Wat voor de ene hond werkt, kan voor de andere wel eens heel averechts werken (sorry, open deur)Heavy schreef:Ik denk dat je vooral buiten moet gaan oefenen. In huis met cd is toch anders dan buiten met onverwachte geluiden. Ik hoorde laatst van iemand met een Schapendoes die ook erg snel schrok van onverwachte geluiden en die is dat dus elke wandeling gaan doen. Een klap op de vuilnisemmer,een klepper aan de brievenbus , enz wat ze maar tegen kwam .
Wandel je wel eens in een stad ? Misschien helpt dat ook .Haar meenemen naar de markt enz

Als ik dit bij Mila had gedaan toen ze nog veel gevoeliger op geluid reageerde, had dit denk ik echt niet gewerkt. Misschien heb ik het mis hoor, maar bij haar werkt gedoseerde gewenning ic.m. counterconditioneren heel goed en zich steeds van allerlei dingen te pletter schrikken werkt niet zo goed

Mila is overigens echt opgegroeid als stadshondje en met de normale stadse geluiden (verkeer, fietsbellen, sirenes, etc.) heeft ze nooit moeite gehad. Maar o wee als er dan ineens iemand met een klappertjespistool stond of ze een knallende uitlaat van een motor hoorde of deuren van een bus die met gesis dicht gingen. Ze reageerde op heel specifieke geluiden dus (en dat konden ook huiselijke geluiden zijn, zoals tikken in de radiator).
Vuurwerk-cd's hebben hier overigens ook geen enkel effect. Die kan ik op vol volume op de stereo draaien en er komt geen enkele reactie. Dat geldt ook voor andere geluiden die ik opneem.
- Caro.
- Zeer actief
- Contacteer:
Nee niet echtranetje schreef:Dog Experience zit in Uden (Noord Brabant)
Is dat in de buurt?

Ik woon in Weesp, vlakbij A'dam Zuidoost
- dre
- Zeer actief
- Aantal honden: 3
Het is een stukje rijden, maar Danielle Stoutjesdijk van dogs4joy heeft afgelopen jaar hele fijne vuurwerk trainingen gegeven, waar meerdere mensen met echt bange honden iets aan hadden.
Ze geeft ook privé les en is gedragstherapeute en ik vind haar altijd heel fijn en rekening houden met elk individu.
Ze geeft ook privé les en is gedragstherapeute en ik vind haar altijd heel fijn en rekening houden met elk individu.

- Caro.
- Zeer actief
- Contacteer:
Ik denk dat ik ook voor Jessie geldt, dat teveel tegelijk alleen maar averechts werkt.DeDiana schreef:Wat voor de ene hond werkt, kan voor de andere wel eens heel averechts werken (sorry, open deur)Heavy schreef:Ik denk dat je vooral buiten moet gaan oefenen. In huis met cd is toch anders dan buiten met onverwachte geluiden. Ik hoorde laatst van iemand met een Schapendoes die ook erg snel schrok van onverwachte geluiden en die is dat dus elke wandeling gaan doen. Een klap op de vuilnisemmer,een klepper aan de brievenbus , enz wat ze maar tegen kwam .
Als ik dit bij Mila had gedaan toen ze nog veel gevoeliger op geluid reageerde, had dit denk ik echt niet gewerkt. Misschien heb ik het mis hoor, maar bij haar werkt gedoseerde gewenning ic.m. counterconditioneren heel goed en zich steeds van allerlei dingen te pletter schrikken werkt niet zo goed![]()
Mila is overigens echt opgegroeid als stadshondje en met de normale stadse geluiden (verkeer, fietsbellen, sirenes, etc.) heeft ze nooit moeite gehad. Maar o wee als er dan ineens iemand met een klappertjespistool stond of ze een knallende uitlaat van een motor hoorde of deuren van een bus die met gesis dicht gingen. Ze reageerde op heel specifieke geluiden dus (en dat konden ook huiselijke geluiden zijn, zoals tikken in de radiator).
Vuurwerk-cd's hebben hier overigens ook geen enkel effect. Die kan ik op vol volume op de stereo draaien en er komt geen enkele reactie. Dat geldt ook voor andere geluiden die ik opneem.
Wat we hebben gedaan in die 7 maanden, hebben we gedoseerd gedaan (voor zo ver wij invloed hadden).
Eerst wekenlang laten wennen aan het vaste rondje, vaste gewoontes. Toen langzaam uitgebreid, steeds een stukje verder een stukje 'enger'.
Als ik hier bv met tig trapjes door het huis was gaan lopen, was ze denk ik net zo in shock geraakt als bij het vuurwerk. Gewoon stand 'uit'
en 7 uur als bevroren zitten met grote ogen.
Elektrisch zonnescherm was doodeng, hebben we op afstand gedaan en verkleind en inderdaad bijna alles met counter conditionering.
Niet om mutserig te zijn, maar omdat we dus merkten dat ze echt ontzettend bang was voor geluiden. Daar gingen we totaal niet vanuit, want
we wisten niet waar ze wel of niet bang voor was.
Niezen was eng, hoesten, tv, stofzuiger, zonnescherm, prullenbak, kliko's van de buren, noem maar op.
Nu na 7 maanden kan ze echt al heel veel hebben en ze was zo aan het groeien in d'r ontwikkeling, maar nu is het dus even een stap
terug door het vuurwerk: meer angst weer voor geluiden.
Ik denk dat het echt verstandiger is om hier goede hulp bij te halen zodat ze het vuurwerk in ieder geval trekt. De methodes die wij
voor de andere geluiden hebben gebruikt, werkten niet bij het vuurwerk: het was teveel, een soort 'flooding', waarbij ze echt in een
soort shock is geraakt.
- Caro.
- Zeer actief
- Contacteer:
Ik ook, daarom informeer ik dus ook uitgebreid naar een goede training. Geen groepstraining, absoluut niet.~Suzanne~ schreef:Ik raad een vuurwerktraining met klem AF. Teveel narigheid over gehoord.
Suzanne
Een goede individuele training van een deskundig iemand die echt weet waar ze/hij mee bezig is.
- Caro.
- Zeer actief
- Contacteer:
Ik ga kijken, dank je weldre schreef:Het is een stukje rijden, maar Danielle Stoutjesdijk van dogs4joy heeft afgelopen jaar hele fijne vuurwerk trainingen gegeven, waar meerdere mensen met echt bange honden iets aan hadden.

- DeDiana
- Zeer actief
Ja precies, het is feitelijk ook flooding wat je dan doet. Voor de ene hond is het pas flooding als hij tussen 1000 rotjes wordt gezet die tegelijk af gaan, voor de andere hond is één rotje vlak bij huis al flooding. Het gaat erom dat je fors over de drempel van de hond gaat en die drempel is voor elke hond verschillend.Caro. schreef:Ik denk dat ik ook voor Jessie geldt, dat teveel tegelijk alleen maar averechts werkt.DeDiana schreef:Wat voor de ene hond werkt, kan voor de andere wel eens heel averechts werken (sorry, open deur)Heavy schreef:Ik denk dat je vooral buiten moet gaan oefenen. In huis met cd is toch anders dan buiten met onverwachte geluiden. Ik hoorde laatst van iemand met een Schapendoes die ook erg snel schrok van onverwachte geluiden en die is dat dus elke wandeling gaan doen. Een klap op de vuilnisemmer,een klepper aan de brievenbus , enz wat ze maar tegen kwam .
Als ik dit bij Mila had gedaan toen ze nog veel gevoeliger op geluid reageerde, had dit denk ik echt niet gewerkt. Misschien heb ik het mis hoor, maar bij haar werkt gedoseerde gewenning ic.m. counterconditioneren heel goed en zich steeds van allerlei dingen te pletter schrikken werkt niet zo goed![]()
Wat we hebben gedaan in die 7 maanden, hebben we gedoseerd gedaan (voor zo ver wij invloed hadden).
Eerst wekenlang laten wennen aan het vaste rondje, vaste gewoontes. Toen langzaam uitgebreid, steeds een stukje verder een stukje 'enger'.
Als ik hier bv met tig trapjes door het huis was gaan lopen, was ze denk ik net zo in shock geraakt als bij het vuurwerk. Gewoon stand 'uit'
en 7 uur als bevroren zitten met grote ogen.
Elektrisch zonnescherm was doodeng, hebben we op afstand gedaan en verkleind en inderdaad bijna alles met counter conditionering.
Niet om mutserig te zijn, maar omdat we dus merkten dat ze echt ontzettend bang was voor geluiden. Daar gingen we totaal niet vanuit, want
we wisten niet waar ze wel of niet bang voor was.
Niezen was eng, hoesten, tv, stofzuiger, zonnescherm, prullenbak, kliko's van de buren, noem maar op.
Nu na 7 maanden kan ze echt al heel veel hebben en ze was zo aan het groeien in d'r ontwikkeling, maar nu is het dus even een stap
terug door het vuurwerk: meer angst weer voor geluiden.
Ik denk dat het echt verstandiger is om hier goede hulp bij te halen zodat ze het vuurwerk in ieder geval trekt. De methodes die wij
voor de andere geluiden hebben gebruikt, werkten niet bij het vuurwerk: het was teveel, een soort 'flooding', waarbij ze echt in een
soort shock is geraakt.
En dat geldt ook voor schrikken van plotselinge geluiden. Als je een hond hebt die daar normaal van herstelt is er doorgaans niets aan de hand. Maar honden die ervan in paniek raken, niet normaal herstellen en een heftige fight, flight of freeze reactie hebben, leren daar echt niet van dat er niets aan de hand is, 'want er gebeurde toch niets' - voor de hond gebeurt er immers wel iets waarvan hij klaarblijkelijk doodsbang is.
Ik hoop dat jullie goede stappen kunnen maken met de juiste begeleiding en sowieso super dat je er meteen wat mee gaat doen, want het zal vast wel wat tijd nodig hebben

- Caro.
- Zeer actief
- Contacteer:
Het gebeurde vrijdag: daarvoor waren er knallen ver weg en dat trok ze prima.DeDiana schreef: Ja precies, het is feitelijk ook flooding wat je dan doet. Voor de ene hond is het pas flooding als hij tussen 1000 rotjes wordt gezet die tegelijk af gaan, voor de andere hond is één rotje vlak bij huis al flooding. Het gaat erom dat je fors over de drempel van de hond gaat en die drempel is voor elke hond verschillend.
En dat geldt ook voor schrikken van plotselinge geluiden. Als je een hond hebt die daar normaal van herstelt is er doorgaans niets aan de hand. Maar honden die ervan in paniek raken, niet normaal herstellen en een heftige fight, flight of freeze reactie hebben, leren daar echt niet van dat er niets aan de hand is, 'want er gebeurde toch niets' - voor de hond gebeurt er immers wel iets waarvan hij klaarblijkelijk doodsbang is.
Ik hoop dat jullie goede stappen kunnen maken met de juiste begeleiding en sowieso super dat je er meteen wat mee gaat doen, want het zal vast wel wat tijd nodig hebben
Vrijdag namiddag zat ze in de tuin te plassen en ineens ging vlak achter ons huis in de tunnel een bom af en toen was het over en klaar. Niks hielp
meer, ze was gewoon 'vertrokken' en sindsdien is het minste knalletje een hel geweest voor haar, laat staan oudejaarsavond (en toen zat ze aan
de maximale dosis alprazolam, maar het was gewoon te laat).
Omdat het inderdaad echt niet even een kwestie is van een paar weken, willen we er op tijd mee beginnen.
Sowieso is ze hypergevoelig voor geluiden, dus hoe dan ook lijkt het me erg nuttig als we dit nu meteen (nou ja, als we een goede hebben gevonden) proberen goed aan te pakken

Lotje is ook zo'n schijthoos, maar is door de jaren heen (ze is nu 5,5) wel een stuk minder geworden, behalve met oud en nieuw dan. Ze kan buiten nog steeds schrikken, alleen weet ik niet wanneer, vandaar dat ze niet los mag. Het kan ook zijn dat ze ineens iets ruikt of zo.
Ze is er nu zo goed als doorheen. Vanmiddag alleen nog een klein stukje hier in de straat. Stomme is dan dat ze alleen er niet doorheen wilt (dus in de ankers richting huis wil) als we van huis gaan. We hebben dat stukje de laatste dagen al een paar keer meer gelopen, maar dan richting huis. Echt, daar snap ik dan niks van. En dan heb ik het over 10 - 20 meter of zo.
Ik hoop dat je iets vindt voor Jessie dat gaat werken.
Ze is er nu zo goed als doorheen. Vanmiddag alleen nog een klein stukje hier in de straat. Stomme is dan dat ze alleen er niet doorheen wilt (dus in de ankers richting huis wil) als we van huis gaan. We hebben dat stukje de laatste dagen al een paar keer meer gelopen, maar dan richting huis. Echt, daar snap ik dan niks van. En dan heb ik het over 10 - 20 meter of zo.
Ik hoop dat je iets vindt voor Jessie dat gaat werken.
Hier ook. Vanochtend tijdens de wandeling werd er ergens een container neergezet, dat geeft kabaal en dat is dan al teveel. Gelukkig niet te erg, maar iedere raar geluidje is nu een trigger. En inderdaad dat slijt weer.Heavy schreef:Ohja het zal vast voor elke hond anders werken en ik lees dat er ook al veel bereikt is met Jessie . Eerlijk gezegd vind ik het niet zo vreemd dat ze nu een terugval heeft na het vuurwerk. Met Jip en geluiden gaat het nu stukken beter maar soms heeft hij ook nog wel eens een terugval. Steeds minder en steeds korter maar dat kost tijd .DeDiana schreef:Wat voor de ene hond werkt, kan voor de andere wel eens heel averechts werken (sorry, open deur)Heavy schreef:Ik denk dat je vooral buiten moet gaan oefenen. In huis met cd is toch anders dan buiten met onverwachte geluiden. Ik hoorde laatst van iemand met een Schapendoes die ook erg snel schrok van onverwachte geluiden en die is dat dus elke wandeling gaan doen. Een klap op de vuilnisemmer,een klepper aan de brievenbus , enz wat ze maar tegen kwam .
Misschien even afwachten of ze vanzelf herstelt . Het is nog niet zo lang geleden en ze was erg bang .