Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Wel of niet medicatie bij vuurwerkangst?

Een forum voor algemene onderwerpen over honden en vragen over honden.

Moderator: moderatorteam

Caro.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Spaanse Draak
Aantal honden: 1
Contacteer:

Re: Wel of niet medicatie bij vuurwerkangst?

Ongelezen bericht door Caro. »

Hier is het ook nog ellende: 's ochtends en 's middags gaat Jessie gewoon vrolijk mee naar buiten, maar ze heeft blijkbaar de angst aan het
donker gekoppeld (dan was het ook de meeste herrie natuurlijk en in het donker zijn de meeste honden ook veel alerter).
Dus 's avonds wilde ze absoluut niet meer mee naar buiten.
Woensdagavond hebben we haar gedwongen en dat ging gelukkig goed: na een paar honderd meter ontspande ze en geen vuurwerk.
Gisteravond wilde ze weer niet mee, weer gedwongen en godver-de-godver: een knal :jank:
Complete paniek, niet meer tot door te dringen, dus wat moet je? Naar huis gelopen dus, waar ik geen voorstander van ben, want je
bevestigd de angst, maar ja...

Dus wat te doen? In de tuin durft ze 's avonds gelukkig wel. Dat doen totdat de knallen echt voorbij zijn (kan nog wel een week duren)
en ze tot rust kan komen of wijken we dan zo ver af, dat ze helemaal nooit meer mee wil wandelen?
Dwingen vanavond? Gewoon stug doorlopen als er een knal is? Ze is echt in paniek en als je door wilt lopen, dan gaat ze zitten en krijgen
we d'r niet meer van d'r plek af, als we teruglopen dan is ze in volledig 'hark stand' om zsm thuis te komen. Nergens reageert ze op.
Afbeelding
A good dog never dies...

Ben je op zoek naar een gezellig en creatief PSP forum klik hier
Pemba
Zeer actief
Mijn ras(sen): Tibetaanse teriër
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Pemba »

Senghe vindt het ook erger als het donker is.
Hij slaapt al 11 jaar op bed maar wil nu niet meer naar boven, je hoort de geluiden natuurlijk ook harder als het stil is.
Gisteravond maar weer naar boven getild en toen bleef het gelukkig stil dus hij heeft weer ontspannen op bed geslapen.
Maar vanavond weer weekend en jongelui die terugkomen uit de stad en dan moet je natuurlijk vuurwerk afsteken, elk weekend is het weer raak.
Afbeelding
Zamunda
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door Zamunda »

Pff wat een drama nog voor sommigen zeg. Ik weet ook niet waar je goed aan doet Caro, maar ik denk niet dat het kwaad kan om Jessie voorlopig 's avonds alleen in de tuin uit te laten. Als je eenmaal vertrouwen hebt dat het 's avonds niet meer knalt dan neem je haar gewoon weer mee, dat komt dan echt wel weer goed hoor. En als zij zich dan ook wel beter voelt dan weer flink aan de slag met trainen/counter conditioning.
Neeltje

Ongelezen bericht door Neeltje »

Caro. schreef:Hier is het ook nog ellende: 's ochtends en 's middags gaat Jessie gewoon vrolijk mee naar buiten, maar ze heeft blijkbaar de angst aan het
donker gekoppeld (dan was het ook de meeste herrie natuurlijk en in het donker zijn de meeste honden ook veel alerter).
Dus 's avonds wilde ze absoluut niet meer mee naar buiten.
Woensdagavond hebben we haar gedwongen en dat ging gelukkig goed: na een paar honderd meter ontspande ze en geen vuurwerk.
Gisteravond wilde ze weer niet mee, weer gedwongen en godver-de-godver: een knal :jank:
Complete paniek, niet meer tot door te dringen, dus wat moet je? Naar huis gelopen dus, waar ik geen voorstander van ben, want je
bevestigd de angst, maar ja...

Dus wat te doen? In de tuin durft ze 's avonds gelukkig wel. Dat doen totdat de knallen echt voorbij zijn (kan nog wel een week duren)
en ze tot rust kan komen of wijken we dan zo ver af, dat ze helemaal nooit meer mee wil wandelen?
Dwingen vanavond? Gewoon stug doorlopen als er een knal is? Ze is echt in paniek en als je door wilt lopen, dan gaat ze zitten en krijgen
we d'r niet meer van d'r plek af, als we teruglopen dan is ze in volledig 'hark stand' om zsm thuis te komen. Nergens reageert ze op.
Ja, zo is Lotje dan ook, bijna plat op de grond trekken. Ik ga alleen door als ze zo wordt als er niets aan de hand is, maar als er onderweg een knal is, dan kun je niks meer. Een hond zo in paniek bereik je niet. Dan is het naar huis. Gisteren heb ik haar ook opgepakt, want ik kon haar echt niet meer houden.
sirene
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door sirene »

Zamunda schreef:Pff wat een drama nog voor sommigen zeg. Ik weet ook niet waar je goed aan doet Caro, maar ik denk niet dat het kwaad kan om Jessie voorlopig 's avonds alleen in de tuin uit te laten. Als je eenmaal vertrouwen hebt dat het 's avonds niet meer knalt dan neem je haar gewoon weer mee, dat komt dan echt wel weer goed hoor. En als zij zich dan ook wel beter voelt dan weer flink aan de slag met trainen/counter conditioning.
Ik zou haar ook in de tuin laten. Ik zou haar zeker niet tegen haar zin in meenemen. Alleen als ze zelf aangeeft dat ze naar buiten wil. Ik weet niet of het slechter gaat worden door haar in de tuin te laten (denk het niet want het vanzelf ook veel langer licht en dan dooft het wel uit) maar het wordt sowieso niet beter door haar te gaan dwingen. Zeker niet als er dan ook nog eens inderdaad enge dingen gebeuren.
Groetjes Sonja
Afbeelding
en de nakers
lapinkoira
Vaste gebruiker

Ongelezen bericht door lapinkoira »

Hier ook nog steeds ellende. Die arme hond is nog altijd van slag. Het is wel iets beter aan het worden want net tijdens de wandeling hoorde hij een knal en rende voor het eerst niet meteen volle kracht naar huis, maar beef een hele poos zitten en ik ben gewoon blijven staan alsof er niets gebeurde en uiteindelijk herstelde hij zich toen wel. Maar hij wil ook allerlei routes niet meer lopen. Volgens mij omdat ie daar of daar geschrokken is ofzo maar ondertussen komen we dus nergens meer. Ik weet ook niet of ik em nou wat moet dwingen toch die weg te nemen of niet.
gonnie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse Pinschers
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door gonnie »

Hier waren net weer aardig wat knallen te horen, had Anne gelukkig net ervoor uitgelaten. En zelfs toen wilde ze niet. Terwijl er toen nog geen knal te horen was. Maar ben toch blijven staan totdat ze geplast had.
Afbeelding

Tama, Nikkie, Jarah en Bijou.
Groetjes Gonnie.
Er is geen spreker die het van de zwijger wint.
tycha
Zeer actief
Mijn ras(sen): Smoothies
Contacteer:

Ongelezen bericht door tycha »

Ik hou gewoon nog steeds hetzelfde ritme aan als voor oud en nieuw. Nu deden we dat al, want Triss wil in het donker gewoon niet graag naar buiten. Dus ‘s morgens vroeg hier naar het eiland, en ‘s middags naar het duin/strand. En dat houden we er gewoon in. ‘S avonds is er nog wel eens vuurwerk te horen, maar binnen geeft ze er niet zo veel meer om. Knallen die ver weg zijn als ze buiten is, gaan ook goed genoeg. Ze schrikt wel, en is daarna een tijdje extra alert, maar als het dan weer even gewoon stil is ontspant ze ook wel weer. In Drenthe was het in ieder geval lekker stil na oud en nieuw, wel af en toe wat knallen verder weg overdag, maar die kon ze goed handelen. We zijn een dag eerder naar huis gegaan omdat we allebei (mijn man en ik) ziek zijn. En ik ‘s nachts niet kon slapen omdat Triss besloten had dat bij mij op bed de beste plek was. Dat met een bed van 70 cm gaf te weinig ruimte om nog goed te slapen, zeker omdat ze erg alert bleef en veel er af en er weer op sprong. Dus nu vannacht thuis weer eindelijk goed geslapen.
@Caro, ik zou haar ‘s avonds gewoon in de tuin laten en niet meer mee uit. Als ze zich daar beter bij voelt dan scheelt dat haar ook weer extra stress, zodat ze niet kan gaan stapelen.
Afbeelding
Groetjes Marja
Caro.
Zeer actief
Contacteer:

Ik had de antwoorden hier nog niet gelezen, maar we zijn dus wel naar buiten gegaan :oeps:

Normaal gaat Pieter of ik alleen 's avonds, maar nu was het plan om met z'n tweetjes te gaan en een 'feestje te bouwen'.
Eentje houdt haar aan de lijn, de ander met de bal en zachtjes gooien en er met z'n drieën achteraan rennen. Zo kort mogelijk (minste
kans op knallen). Ze hoefde niet te plassen en te poepen, gewoon even - hopelijk - een kort feestje in het donker zodat ze er overheen
komt dat donker eng is.
In de tuin kan ze ook de knallen horen en dan wil ze misschien ook de tuin niet meer in, bedacht ik me.
Ze heeft nog gepoept en geplast ook :ok:

Het is goed gegaan, maar je moet ook net een beetje mazzel hebben. Er waren 2 knallen, maar verder weg en meteen weer die bal
en dat ging goed. Ze vond het nog wel erg spannend, maar ze ging achter de bal aan en ze nam de kaas aan.
Afbeelding
A good dog never dies...

Caro.
Zeer actief
Contacteer:

lapinkoira schreef:Hier ook nog steeds ellende. Die arme hond is nog altijd van slag. Het is wel iets beter aan het worden want net tijdens de wandeling hoorde hij een knal en rende voor het eerst niet meteen volle kracht naar huis, maar beef een hele poos zitten en ik ben gewoon blijven staan alsof er niets gebeurde en uiteindelijk herstelde hij zich toen wel. Maar hij wil ook allerlei routes niet meer lopen. Volgens mij omdat ie daar of daar geschrokken is ofzo maar ondertussen komen we dus nergens meer. Ik weet ook niet of ik em nou wat moet dwingen toch die weg te nemen of niet.
Wij hebben vanavond wel een andere route genomen en niet die we normaal 's avonds nemen, omdat ze daar de laatste avonden dus in
paniek was. Dus even de boel helemaal omgegooid en afgeleid vanaf de eerste seconde buiten.
Afbeelding
A good dog never dies...

ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals

Ongelezen bericht door ranetje »

Caro. schreef:
lapinkoira schreef:Hier ook nog steeds ellende. Die arme hond is nog altijd van slag. Het is wel iets beter aan het worden want net tijdens de wandeling hoorde hij een knal en rende voor het eerst niet meteen volle kracht naar huis, maar beef een hele poos zitten en ik ben gewoon blijven staan alsof er niets gebeurde en uiteindelijk herstelde hij zich toen wel. Maar hij wil ook allerlei routes niet meer lopen. Volgens mij omdat ie daar of daar geschrokken is ofzo maar ondertussen komen we dus nergens meer. Ik weet ook niet of ik em nou wat moet dwingen toch die weg te nemen of niet.
Wij hebben vanavond wel een andere route genomen en niet die we normaal 's avonds nemen, omdat ze daar de laatste avonden dus in
paniek was. Dus even de boel helemaal omgegooid en afgeleid vanaf de eerste seconde buiten.
Super :ok:
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
Neeltje

Hé wat goed Caroline! Lotje gaat met de tuin in wat beter. Nu ja, de kaas zal wel helpen, maar ze gaat nu zelf naar buiten en doet wat ze moet doen.
Caro.
Zeer actief
Contacteer:

Neeltje schreef:Hé wat goed Caroline! Lotje gaat met de tuin in wat beter. Nu ja, de kaas zal wel helpen, maar ze gaat nu zelf naar buiten en doet wat ze moet doen.
Fijn dat ze in ieder geval de tuin ingaat :ok:

Het is ook moeilijk hoor, want zojuist gaan er ineens weer vuurpijlen vlak achter onze tuin de lucht in :jank:
Stel dat Jessie dan net in de tuin is... nou, dan zou ze daar dus weer voorlopig niet in durven gaan.

Je wordt er ook gek van en je moet net een beetje mazzel hebben dat er vlakbij geen bom of vuurpijl afgaat als je buiten bent.
Ik vind het niet normaal meer hoor 4 dagen na oudjaar.
Afbeelding
A good dog never dies...

Neeltje

Caro. schreef:
Neeltje schreef:Hé wat goed Caroline! Lotje gaat met de tuin in wat beter. Nu ja, de kaas zal wel helpen, maar ze gaat nu zelf naar buiten en doet wat ze moet doen.
Fijn dat ze in ieder geval de tuin ingaat :ok:

Het is ook moeilijk hoor, want zojuist gaan er ineens weer vuurpijlen vlak achter onze tuin de lucht in :jank:
Stel dat Jessie dan net in de tuin is... nou, dan zou ze daar dus weer voorlopig niet in durven gaan.

Je wordt er ook gek van en je moet net een beetje mazzel hebben dat er vlakbij geen bom of vuurpijl afgaat als je buiten bent.
Ik vind het niet normaal meer hoor 4 dagen na oudjaar.
Klopt en dat was woensdag dus hartstikke fout gegaan.

's Ochtends heeft ze gelukkig niet zoveel problemen en hebben we net vóór het ontbjit lekker 'n half uurtje gewandeld en ze is zelf de tuin in gegaan weer.
Neeltje

Joehoe! Jippie yeah!! We zijn er doorheen. Vandaag eindelijk weer heerlijk gewandeld!! Ze is vanochtend ook een paar keer de tuin in geweest en weer lekker rondgesnuffeld.

Kunnen we eindelijk weer gaan genieten. :cheer: :cheer: :cheer:
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen”