Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Hoe leren opzitten?

Forum waar men kan praten over het gedrag en de opvoeding van puppies en volwassen honden (of de eigenaar).

Moderator: moderatorteam

Zyntia
Zeer actief

Hoe leren opzitten?

Ongelezen bericht door Zyntia »

Ik ben mijn hond al een tijdje aan het leren om mooi op te zitten.
Hij kan gewoon normaal zitten.

Ik probeer het volgens onderstaand filmpje.

Maar hij maait met zijn poten de hoogte in en verliest zijn balans.
Of hij springt omhoog.
Of hij leunt met zijn poten tegen mijn hand aan.
Ik gebruik brokjes of zo'n tube met kaas.
Maar dat maakt voor nu nog geen verschil.

Ik loop een beetje vast met dit truucje.
Hebben jullie tips?
Hoe hebben jullie dit je hond aangeleerd?
-Lilo-
Zeer actief
Mijn ras(sen): Klein Spaans monstertje
Aantal honden: 1

Re: Hoe leren opzitten?

Ongelezen bericht door -Lilo- »

Mijn hond kon het al toen ze bij ons kwam, maar als hij nu tegen je handen leunt zou ik vanuit daar verder trainen. Eerst 1 pootje los en dan twee. En dat duurt eerst een tel, dan twee en uiteindelijk lukt het en kun je er een commando aan koppelen.
Fotogravinnetje
Technisch beheer
Mijn ras(sen): Markiesjes: Elco (maart 2014) en zijn zoon Gait (oktober 2016). (Gait = Gerrit in dialect)
Aantal honden: 2
Contacteer:

Ongelezen bericht door Fotogravinnetje »

Hoe oud is je hond? Jonge honden kunnen dit nog niet en dan krijg je inderdaad dat ze de balans verliezen en met de poten gaan malen
~Suzanne~
Zeer actief

Ongelezen bericht door ~Suzanne~ »

Ik zou het op een bank proberen, dat hij idd die steun heeft. Maar.. vergis je niet.. het is een lichamelijk fors belastende oefening.
Werk je met de clicker? Dan kun je belonen en uitbreiden per cm dat hij zich uitrekt zeg maar. Laat 'm nog gerust in de aanleerfase ergens tegenaanleunen ;-) of dat nou je hand is of wat anders.

Afhankelijk van je hond (de bouw ervan bedoel ik) en de sterkte in zijn rug is dit wel of geen goede oefening.

Suzanne
Miezemuis
Zeer actief
Mijn ras(sen): Grote poedels

Ongelezen bericht door Miezemuis »

Mijn honden kunnen het uit zichzelf. Ik hoef alleen maar een koekje in mijn handen te houden en ze te laten zitten. Geen tips dus sorry....
Afbeelding
Miezemuis
Zeer actief

Mijn honden kunnen het uit zichzelf. Ik hoef alleen maar een koekje in mijn handen te houden en ze te laten zitten. Geen tips dus sorry....
Afbeelding
Fotogravinnetje
Technisch beheer
Mijn ras(sen): Markiesjes: Elco (maart 2014) en zijn zoon Gait (oktober 2016). (Gait = Gerrit in dialect)
Contacteer:

Ongelezen bericht door Fotogravinnetje »

Fotogravinnetje schreef:Hoe oud is je hond? Jonge honden kunnen dit nog niet en dan krijg je inderdaad dat ze de balans verliezen en met de poten gaan malen
Ah, ik zie dat hij zo'n anderhalf jaar is. Toen kon Gait het ook nog niet omdat z'n spieren daarvoor niet sterk genoeg waren. Gewoon af en toe een korte sessie doen met steun en dan als dat goed gaat over een poosje steeds verder los
Zyntia
Zeer actief

-Lilo- schreef:Mijn hond kon het al toen ze bij ons kwam, maar als hij nu tegen je handen leunt zou ik vanuit daar verder trainen. Eerst 1 pootje los en dan twee. En dat duurt eerst een tel, dan twee en uiteindelijk lukt het en kun je er een commando aan koppelen.
Maar hoe zorg ik ervoor dat hij eerst één poot los laat? :mrgreen:
Zyntia
Zeer actief

Fotogravinnetje schreef:Hoe oud is je hond? Jonge honden kunnen dit nog niet en dan krijg je inderdaad dat ze de balans verliezen en met de poten gaan malen
Hij is volwassen.
Geen pup meer.
Zyntia
Zeer actief

~Suzanne~ schreef:Ik zou het op een bank proberen, dat hij idd die steun heeft. Maar.. vergis je niet.. het is een lichamelijk fors belastende oefening.
Werk je met de clicker? Dan kun je belonen en uitbreiden per cm dat hij zich uitrekt zeg maar. Laat 'm nog gerust in de aanleerfase ergens tegenaanleunen ;-) of dat nou je hand is of wat anders.

Afhankelijk van je hond (de bouw ervan bedoel ik) en de sterkte in zijn rug is dit wel of geen goede oefening.

Suzanne
Ik gebruik geen clicker.
Heb altijd getraind met vrolijke stem en beloning.

Hij leert super graag namelijk.
Maar is ook mega gericht op voer, soms iets te erg :mrgreen:
Zyntia
Zeer actief

Miezemuis schreef:Mijn honden kunnen het uit zichzelf. Ik hoef alleen maar een koekje in mijn handen te houden en ze te laten zitten. Geen tips dus sorry....
Was het maar zo makkelijk :mrgreen:
We blijven proberen :D
~Suzanne~
Zeer actief

Ongelezen bericht door ~Suzanne~ »

Dan ga je toch te snel. Vergis je niet; de hond uit het filmpje weet precies wat de bedoeling is en kent de truc al. Neem minder lekker voer van mijn part ;-) en leer heel rustig aan. In kleine stapjes. Ik gebruik overal de clicker bij ;-)

Suzanne
Zyntia
Zeer actief

Fotogravinnetje schreef:
Ah, ik zie dat hij zo'n anderhalf jaar is. Toen kon Gait het ook nog niet omdat z'n spieren daarvoor niet sterk genoeg waren. Gewoon af en toe een korte sessie doen met steun en dan als dat goed gaat over een poosje steeds verder los
Ik ken twee pups die het al kunnen :mrgreen:
Die deden het zo, hadden het zo door.
Maar verschilt vast per hond ook :D
Zyntia
Zeer actief

~Suzanne~ schreef:Dan ga je toch te snel. Vergis je niet; de hond uit het filmpje weet precies wat de bedoeling is en kent de truc al. Neem minder lekker voer van mijn part ;-) en leer heel rustig aan. In kleine stapjes. Ik gebruik overal de clicker bij ;-)

Suzanne
Zo'n gevoel had ik al, haha :mrgreen:
We blijven eerst oefenen inderdaad dat hij tegen mijn hand aan steunt.

Met zijn ene poot klemt hij om mijn arm.
Daar ga ik later mee opbouwen dat hij zijn poot om een bezemsteel o.i.d kan slaan, of met zijn poot een andere hond aantikken/poot om hem heen leggen.

Er zijn zoveel leuke truucjes :cheer: :D
Miezemuis
Zeer actief

Zyntia schreef:
Miezemuis schreef:Mijn honden kunnen het uit zichzelf. Ik hoef alleen maar een koekje in mijn handen te houden en ze te laten zitten. Geen tips dus sorry....
Nou zijn poedels ik wel echte circushonden hoor. En keetje is echt sterk. Zij heeft het geleerd door eens op haar achterpoten te gaan staan toen ik wat lekkers in mijn handen had. Ze staat dan niet tegen me aan maar los. Toen ik zei dat ze moest zitten ging ze zitten maar hield haar voorpoten in de lucht. Toen zat ze dus op.
Gek beest.
Afbeelding
Zyntia
Zeer actief

Cleva schreef:Elke baas moet kunnen klikkeren. Er gaat een wereld voor je open.
De klik zelf is niet heilig maar het gaat om de timing en het oog op de motivatie van de hond.

Lees je maar gewoon in. Dat is echt de moeite waard. Krijg je absoluut geen spijt van.
Maar gaat de hond dan niet in de war raken?
Dan krijgt hij zijn brokje pas na de klik.
Hoe legt hij de juiste link dan?

Truucje is koekje of truucje is click en dan koekje.
Ik ben bang dat hij dan in de war raakt omdat hij het brokje later dan gewoonlijk krijgt.

Is er een goede link waarin clickeren goed wordt uitgelegd?
nomo
Zeer actief

Ongelezen bericht door nomo »

Ik heb het wel soort van aangeleerd zoals op het filmpje, maar met minder voer en de hand wat hoger. Dus een lege hand en niet tegen de neus aan, maar net boven de neus en dan steeds een beetje verder naar achteren. Ik werk niet altijd met clicker, maar vaak met een clickerwoord en dan dus elke keer belonen/clicken als hond ook maar een beetje omhoog komt. De eerste keren komen er nog geeneens poten van de grond. Zo steeds verder tot er een 'mooi zit' ontstaat.
Voor de ene hond is dit ook veel makkelijker dan voor de andere. Dus het kan even tijd kosten om aan te leren :mrgreen:
Zyntia
Zeer actief

En hoe zou ik dit truucje met de clicker aan moeten leren dan?
Zyntia
Zeer actief

Cleva schreef:
Zyntia schreef:
Cleva schreef:Elke baas moet kunnen klikkeren. Er gaat een wereld voor je open.
De klik zelf is niet heilig maar het gaat om de timing en het oog op de motivatie van de hond.

Lees je maar gewoon in. Dat is echt de moeite waard. Krijg je absoluut geen spijt van.
Maar gaat de hond dan niet in de war raken?
Dan krijgt hij zijn brokje pas na de klik.
Hoe legt hij de juiste link dan?

Truucje is koekje of truucje is click en dan koekje.
Ik ben bang dat hij dan in de war raakt omdat hij het brokje later dan gewoonlijk krijgt.

Is er een goede link waarin clickeren goed wordt uitgelegd?

Ik ga je niet bij de hand nemen. Het internet staat er vol mee. Het is veel zinniger om het zelf uit te zoeken.
Ik kan je de goede kant op wijzen maar ik ga niet voor je lopen. :wink:
Dat snap ik.
Maar wil het wel goed aanleren.
Internet staat vol met dingen, niet allemaal even goed.
Maar ik zal dit weekend wel even kijken/zoeken :D
Zyntia
Zeer actief

nomo schreef:Ik heb het wel soort van aangeleerd zoals op het filmpje, maar met minder voer en de hand wat hoger. Dus een lege hand en niet tegen de neus aan, maar net boven de neus en dan steeds een beetje verder naar achteren. Ik werk niet altijd met clicker, maar vaak met een clickerwoord en dan dus elke keer belonen/clicken als hond ook maar een beetje omhoog komt. De eerste keren komen er nog geeneens poten van de grond. Zo steeds verder tot er een 'mooi zit' ontstaat.
Voor de ene hond is dit ook veel makkelijker dan voor de andere. Dus het kan even tijd kosten om aan te leren :mrgreen:
Hij komt gelijk als een maaier omhoog met zijn poten :mrgreen:
Maar als ik het doe dat hij met zijn poten tegen mijn hand steunt, lukt het wel.
Maar uitzich zelf rechtop zitten is nog (te) moeilijk voor hem.
Zyntia
Zeer actief

Cleva schreef:Goed zo. Echt doen, hoor.
Klikkeren is zo leuk.

Als je het zelf uitzoekt leer je honderd keer meer dan wanneer het je in twee alineaatjes uitgelegd wordt.
Klopt zeker weten.
Zelf uitzoeken is ook leuker hoor, weet je ook gelijk wat je kan verbeteren en je hebt er ook meer plezier mee/in.
Gewoon zelf vanaf het begin alles samen doen :D
dagmar88
Zeer actief

Ongelezen bericht door dagmar88 »

Zyntia schreef:
Haha nou, die kleine van mij denkt dat dat zit is. Op z'n kont zitten of liggen snapt ie nog niet, alleen maar opzitten en op z'n achterpootjes rennen :mrgreen:
De pomeranian beg heb ik hem beslist niet geleerd :schrik:
Het is maar net wat voor een hond makkelijk en natuurlijk is.
annnie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Welsh Corgi Cardigan en een Vuilnisbakje

Ongelezen bericht door annnie »

Mijn Corgi kan het uit zichzelf. Aan een witte herder heb ik het een keertje aangeleerd en bij mijn andere hond krijg ik het absoluut niet voor elkaar. Ze kan wel heel goed pirouettes op dr achterpootjes draaien
dagmar88
Zeer actief

Ongelezen bericht door dagmar88 »

Cleva schreef:Als dit gelukt is dan volgt de handstand. Hoe je dat een hond die geen mops is aanleert is me pas echt een raadsel.
:LOL: Schoenen aantrekken. Naap keek een keer bescheten achterom en besloot op z'n voorpoten verder te lopen.
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals

Ongelezen bericht door ranetje »

Zyntia schreef: Hij komt gelijk als een maaier omhoog met zijn poten :mrgreen:
Maar als ik het doe dat hij met zijn poten tegen mijn hand steunt, lukt het wel.
Maar uitzich zelf rechtop zitten is nog (te) moeilijk voor hem.
Dan kan je van daar uit toch verder werken?
Met veel geduld uiteraard.

Clicker is inderdaad erg leuk als je goed kan timen :wink:
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
Lothian
Zeer actief
Mijn ras(sen): Roemeen Dalí, Bulgaar Lucca, lurcher Taro
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door Lothian »

Ik heb het mijn honden juist aangeleerd vanuit het steunen op de handen. Dat een tijdje oefenen zodat ze kracht en balans opbouwen en dan je hand steeds hoger gaan houden. De eerste keer dat hij dan met twee voorpootjes ongesteund omhoog komt klik je onmiddelijk, het langer vasthouden volgt pas later en bouw je ook per kwartseconde op.

Dat de beloning pas na de click volgt is juist de essentie van clickertraining. Dat moet je de hond wel even aanleren maar dat is zo gebeurd.
Afbeelding
Shiloh86
Zeer actief
Mijn ras(sen): Hollandse Herder

Ongelezen bericht door Shiloh86 »

Ik heb het bij Duke uiteindelijk voor elkaar gekregen met zon target stick.

Zon stok met een balletje op het einde, waar je dan eerst leert dat de hond de neus er tegenaan moet doen. En dan dus met die stick het gedrag uitlokken i.p.v. met mijn hand.

Duke greep namelijk ook met zijn poten naar mijn arm, en ik kwam gewoon niet verder. Als ik met mijn hand meer afstand nam, kwam hij omhoog. Loslaten kreeg ik niet voor elkaar. Die stok heeft het opgelost, want daar had hij geen steun aan. En dan eerst heel kort en langzaam langer.

En verder clickeren inderdaad.

Maar vergis je niet, het kan lang duren voor je hond het langer aan een stuk vol houdt. Sommige honden zijn er ook beter voor gebouwd dan anderen. Duke heeft best wel een lange rug en bij hem duurde het lang voordat hij het echt goed vol kon houden. Biet teveel achter elkaar doen en gewoon rustig opbouwen in hoe lang je het hem laat doen, dan worden de spieren vanzelf sterker.
Afbeelding
Shiloh86
Zeer actief
Mijn ras(sen): Hollandse Herder

Ongelezen bericht door Shiloh86 »

Cleva schreef:Als dit gelukt is dan volgt de handstand. Hoe je dat een hond die geen mops is aanleert is me pas echt een raadsel.
Door achteruit ergens tegen op te laten lopen. Stapeltje boeken of zo. Dat langzaam steeds hoger maken, tot je op het punt komt dat ze achteruit tegen een muur op lopen. Vervolgens steeds verder van de muur af beginnen, tot ze door hebben en zonder muur met de poten omhoog komen.
Afbeelding
Lizzie.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Poedel

Ongelezen bericht door Lizzie. »

Als je echt wil leren clickeren zou ik als ik jou was door iemand mee laten kijken die weet wat clickeren inhoudt. Clickeren is van groot belang dat je exact op de cruciale moment doet. Doet je het een seconde te laat of te vroeg dan leer je mogelijk ongewenst gedrag. En je kan pas clickeren pas toevoegen als de hond snapt wat clickeren inhoudt. Dus ga niet gelijk met kunstjes de clikcer gebruiken maar leert het eerst de clicker aan. Vooral als je een onzekere hond hebt is dit toch een belangrijk puntje.
Afbeelding
Lizzie.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Poedel

Ongelezen bericht door Lizzie. »

Shiloh86 schreef:
Door achteruit ergens tegen op te laten lopen. Stapeltje boeken of zo. Dat langzaam steeds hoger maken, tot je op het punt komt dat ze achteruit tegen een muur op lopen. Vervolgens steeds verder van de muur af beginnen, tot ze door hebben en zonder muur met de poten omhoog komen.
Die van mij heeft het aangeleerd met een schuine plank die je steeds rechter gaat zetten ;)
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Gedrag en opvoeding”