Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Effect en bijwerkingen alprazolam

Medische vragen en opmerkingen over de hond, zowel regulier als alternatief.
(Raadpleeg bij twijfelgevallen altijd uw dierenarts!)

Moderator: moderatorteam

Caro.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Spaanse Draak
Aantal honden: 1
Contacteer:

Re: Effect en bijwerkingen alprazolam

Ongelezen bericht door Caro. »

Ik heb voor het eerst medicatie voor een hond gekregen (nooit eerder een bange hond gehad) en heb alprazolam gekregen.
Sileo wisten ze zelfs niets van (assistente).

Jessie weeg 22 kilo en voorgeschreven is 2 á 2.5 tablet van 0.5 mg.
Advies was op op 31 december 's ochtends te geven en dan even te bepalen of de dosering goed is of hoger of lager moet.

Nu las ik dit topic en dat bij veel honden zo'n dosering te hoog is.
Zal ik maar starten 's ochtends met 1 tablet van 0.5 mg (ipv 2 tabletten) en even bekijken wat dit doet?
Afbeelding
A good dog never dies...

Ben je op zoek naar een gezellig en creatief PSP forum klik hier
kipo
Zeer actief

Ongelezen bericht door kipo »

Aura krijgt nu sinds 4 dagen pexion en ze lijkt minder gespannen. Nu rij ik met liefde naar knalvrije plekken, maar eerste kerstdag liep ze zelfs daar gespannen te zijn.
Gisteren klonk er een knalletje achter ons, daar schrok ze wel van, maar ze liep toch nog mee, ipv terug naar huis en vanochtend op de 'knalgevoelige' plek ging het ook goed. Oké, er waren geen knallen, maar wel vrachtwagens die over de snelweg bonkten en dat was vorige week ook aanleiding om er vandoor te willen en vandaag dus niet.
Ik ben voorzichtig blij en optimistisch.
Caro.
Zeer actief
Contacteer:

Dat is fijn :ok: :ok:

Wij waren vanmiddag nog bij de gaasperplas en daar is vuurwerk in de verte en daar reageerde Jessie niet op. Dat waren 'doffe knallen'.
Aan het einde aangelijnd en toen was er ineens een serie van felle knallen en toen keek ze wel verschrikt rond, maar geen paniek.
De afstand lijkt dus wel veel uit te maken bij haar en de scherpte van de knallen ook.
Had ik thuis ook al gemerkt: als het op afstand is, dan kan ze het goed hebben, maar dichterbij huis is enger (logisch natuurlijk, maar
ze is dus niet zo bang dat ze op iedere geluidje reageert).

Het weekend weet ik nog niet of ik het waag om haar nog los te laten lopen. Ze moet wel echt haar energie kwijt, want ze is 1 jaar
en ontzettend energiek. We gaan er wel naartoe denk ik en ter plekke beoordelen of het nog kan of niet.
Maandag waag ik niks meer en zal ze echt aan de lijn moeten.
Afbeelding
A good dog never dies...

Fabiola17
Zeer actief
Mijn ras(sen): .
Lente: Chihuahua
Famke: Chihuahua mix
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Fabiola17 »

Ik was bij de dierenarts vandaag, maar heb uiteindelijk niks gekocht.
Alprazolam mochten ze niet meer verkopen, voor Sileo moest de hond het laatste half jaar bij de da geweest zijn (nee dus), ook i.v.m. lever en nieren. Dan zou ik nog een afspraak moeten maken, zo geen zin in.
Vorig jaar zijn we ook doorgekomen, toen wisten we niet hoe bang ze was, maar goed.
Ben wel heel benieuwd hoe het met Lente zal gaan.
Het valt nu wel erg mee, vorig jaar was het ook pas erg op oudejaarsavond.
Groetjes Fabiola, Lente & Famke
in liefdevolle herinnering: Sinne 2007(?)-2017-30.10.2019
en Joy 2003(?)-2011-20.06.2017
Het wordt wel tijd voor een nieuw onderschrift!
Simone-H
Zeer actief

Ongelezen bericht door Simone-H »

Ik ga morgenochtend weer naar de dierenarts.

Ik heb Pepper gister in de namiidag de eerste keer Pexion gegeven.
Later rond 8 uur lag zenaast me op de bank te slapen en werd wakker. Ze wilde gaan zitten en viel zo om. Ze keek me aan met eenheel wazige blik van: en wie ben jij dan wel. En wat doe ik hier.
Ik schrok natuurlijk heel erg. Ik liep met haar naar buiten (tuin) toen kon ze wel lopen, maar wel heel wiebelig. Eenmaal buiten had ze geen idee wat ze daar moest. (Ze plast savonds altijd achter in de tuin)
De bovenste oogleden waren heel dik, en de blik inhaar oogjes! Die mooie grote bruine kijkers stonden zo leeg, zo droevig. Ik stond erbij te huilen, wat heb ik dat hondje aangedaan.
Ik heb haar aangelijnd en ben evennaar buiten gegaan. Daar heeft ze wel geplast. Maar ze was erg timide.
Gisteravond heel lang bijhaar gezeten, ze viel redelijk snel in slaap. Tegen drieen had ik het idee dat de dikke oogleden wat afnamen.

Voor Pepper dus geen Pexion. Vreselijk. Morgen horen wat de dierenarts zegt, maar zoals ik er nu over denk gaan we het morenavond gewoon zonder wat dan ook proberen.
Verander wat je niet kunt accepteren
Accepteer wat je niet kunt veranderen
kipo
Zeer actief

Ongelezen bericht door kipo »

Simone-H schreef:Ik ga morgenochtend weer naar de dierenarts.

Ik heb Pepper gister in de namiidag de eerste keer Pexion gegeven.
Later rond 8 uur lag zenaast me op de bank te slapen en werd wakker. Ze wilde gaan zitten en viel zo om. Ze keek me aan met eenheel wazige blik van: en wie ben jij dan wel. En wat doe ik hier.
Ik schrok natuurlijk heel erg. Ik liep met haar naar buiten (tuin) toen kon ze wel lopen, maar wel heel wiebelig. Eenmaal buiten had ze geen idee wat ze daar moest. (Ze plast savonds altijd achter in de tuin)
De bovenste oogleden waren heel dik, en de blik inhaar oogjes! Die mooie grote bruine kijkers stonden zo leeg, zo droevig. Ik stond erbij te huilen, wat heb ik dat hondje aangedaan.
Ik heb haar aangelijnd en ben evennaar buiten gegaan. Daar heeft ze wel geplast. Maar ze was erg timide.
Gisteravond heel lang bijhaar gezeten, ze viel redelijk snel in slaap. Tegen drieen had ik het idee dat de dikke oogleden wat afnamen.

Voor Pepper dus geen Pexion. Vreselijk. Morgen horen wat de dierenarts zegt, maar zoals ik er nu over denk gaan we het morenavond gewoon zonder wat dan ook proberen.
Ach wat sneu. Aura heeft helemaal nergens last van, qua bijwerkingen. Ik moet zeggen, voor de hardere knallen helpt het niet echt, dan wil ze terug nat huis, maar ze wil nu wel elke wandeling weer mee en een doffe knal in de verte doet haar beduidend minder.
Thuis heeft ze geen last, dat is veilig, godzijdank.
Simone-H
Zeer actief

Vorig jaar had ik ook Alprazolam en had Pepper nergens last van. Lekker rustig de jaarwisseling doorgekomen. Maar ik kreeg het nu gewoon niet.
Misschien nu wel weer, omdat ze niet tegen de Pexion kan.
Fotogravinnetje
Technisch beheer
Mijn ras(sen): Markiesjes: Elco (maart 2014) en zijn zoon Gait (oktober 2016). (Gait = Gerrit in dialect)
Contacteer:

Ongelezen bericht door Fotogravinnetje »

Ik hoorde van een dierenartsassistente dat Pexion momenteel slecht te verkrijgen is en dat haar dierenarts hun voorraad reserveert voor de honden met epilepsie. Die schrijft nu dus Sileo voor
Shiloh86
Zeer actief
Mijn ras(sen): Hollandse Herder

Ongelezen bericht door Shiloh86 »

Simone-H schreef:Vorig jaar had ik ook Alprazolam en had Pepper nergens last van. Lekker rustig de jaarwisseling doorgekomen. Maar ik kreeg het nu gewoon niet.
Misschien nu wel weer, omdat ze niet tegen de Pexion kan.
Wat een ellende zeg! Heb je de dierenarts nog gesproken vandaag? Met een dergelijke ervaring zou die toch moeten mee willen werken.
Afbeelding
Simone-H
Zeer actief

Ik ben vanmorgen weer naar de dierenarts geweest.
Er zat een andere assistente dan donderdag dus uitleggen waarom ik de dierenarts wilde spreken.
Ze zeiden donderdag dat ik bij problemen maandag nog voor de jaarwisseling terug zou kunnen komen. Nu kreeg ik een heel verhaal dat het op afspraak moest e.d. Ik zou ruim een uur moeten wachten.
Ik geloof dat ik toen niet zo heel vriendelijk was. Even later kwam de dierenarts.
Hij schrok wel van het hele verhaal.
Er wordt een aantekening bij Pepper gemaakt dat ze een hele sterke allergische reaktie had bij Pexion, dat ze dat dus niet weer mag hebben.
Dat ben ik er in ieder geval mee opgeschoten: Volgend jaar gewoon Alprazolam.
Voor vandaag ook nog wat meegekregen. Maar ik heb haar minder gegeven dan de aangegeven dosering. Gelukkig geen rare reakties. En ze ligt nu naast me te slapen.
Nog een paar uur en het ergste is weer voor een groot deel voorbij.
Zamunda
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door Zamunda »

Hier gelukkig geen ellende, het klinkt als onweer in de verte. Honden kunnen ook gewoon nog los mee de tuin in, niks aan het handje. Ben er echt heel blij om anders had ik vast met meerdere honden een hoop gedoe gehad om het tot rust te krijgen hier denk ik.

Fijn dat de meeste honden baat hebben bij de medicatie, ik duim dat het bij de meesten morgen alweer vrijwel stil zal zijn.
Simone-H
Zeer actief

Wat ik zelf mooi vind aan de Alprazolam. Natuurlijk dat ze er nu baat bij heeft.
Maar ook dat ze daardoor in zijn geheel minder angstig is voor harde geluiden.
In de zomer van twee jaar geleden was ze, mede door de nare vuurwerkknallen, bang voor een heleboel harde geluiden. Een deur die een beetje dichtwaaide, kinderen die stampend ergens liepen.
Vorigjaar dus de eerste keer de Alprazolam. Daardoor kwamen al die knallen niet zohard binnen, die vielen dus wel mee. Dat effect ging later ook door in andere harde geluiden. Ze was deze zomer minder angstig. Ik hoop dat dit nog even doorzet, dan kan ze na verloop vantijd misschien helemaal zonder pilletjes.
Caro.
Zeer actief
Contacteer:

Dankzij de maximale dosis alprazolam (vandaag 4 x 2.5 tablet van 0,5 mg) ligt Jessie op de bank en blijft ze liggen.
Heel af en toe kluift ze even aan haar gevulde bot. Plassen/poepen doet ze niet meer sinds vanmiddag 14.30 uur, maar het
gaat beter dan het weekend toen ze de halve dosis kreeg.
Nu nog de ergste drukte door, al was er vanavond al een oorlog uitgebroken hier :schrik:

Op naar de rust..... pffffffffffffffff :wink:
Afbeelding
A good dog never dies...

billy
Erelid
Mijn ras(sen): Fox en Duitse Jacht terrier

Ongelezen bericht door billy »

Hier alleen vandaan ze 2 pilletjes gegeven, Truus ging vorig jaar al beter en nu helemaal :I: en Dirk was zich een rotje :mrgreen: geschrokken van vuurwerk achter het huis, en ze zijn ze hele avond niet bang geweest.
Wel veel spelen en druk, Truus molesteert Dirk zo ongeveer :LOL: maar het gaat goed, nu nog even de grote knallen en dan hebben we het weer gehad, ik ben wel stikmoe :wink:
Afbeelding
-Saskia-
Zeer actief

Ongelezen bericht door -Saskia- »

Rotte nacht hier en dan niet vanwege de knallen want de ironie wil dat het dit jaar reuze meeviel :oeps:
Frank reageerde echt niet prettig op de alprazolam. Daar waar hij de voorbije jaren wat suf werd en door de lichte knallen heen sliep was hij gisteren godsgruwelijk hyper. Niet kunnen rusten, continu heen en weer lopen, van het bed, op het bed, blijven knikkebollen omdat ie z'n hoofd niet wilde neerleggen, elke beweging ging op standje honderd. Ik ben tig keer wakker geworden van z'n gehyper.

Nu nog steeds trouwens, het is inmiddels 10,5 uur na z'n dosis en stilstaan is voor losers.
Hij zat me daarnet een halfuur door de deur aan te staren of we alsjeblieft onze eerste ronde kunnen lopen.
Dat ging niet alleen in recordtempo maar ik heb onderweg ook nog kunnen voorkomen dat hij de bumper van een Audi er af sleurde met de flex en drie keer mogen roepen dat ie godverdomme moest loslaten wat hij nu weer aan het vreten was want naast hyper is hij dit jaar ook extreem voergericht en hoewel hij normaal prima weet dat hij niet van straat mag vreten komt momenteel niets door.

Neen echt, liever even een angstige hond dan die ellenlange nervositeit, volgend jaar krijgt ie niets meer.
gonnie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse Pinschers

Ongelezen bericht door gonnie »

-Saskia- schreef:Rotte nacht hier en dan niet vanwege de knallen want de ironie wil dat het dit jaar reuze meeviel :oeps:
Frank reageerde echt niet prettig op de alprazolam. Daar waar hij de voorbije jaren wat suf werd en door de lichte knallen heen sliep was hij gisteren godsgruwelijk hyper. Niet kunnen rusten, continu heen en weer lopen, van het bed, op het bed, blijven knikkebollen omdat ie z'n hoofd niet wilde neerleggen, elke beweging ging op standje honderd. Ik ben tig keer wakker geworden van z'n gehyper.

Nu nog steeds trouwens, het is inmiddels 10,5 uur na z'n dosis en stilstaan is voor losers.
Hij zat me daarnet een halfuur door de deur aan te staren of we alsjeblieft onze eerste ronde kunnen lopen.
Dat ging niet alleen in recordtempo maar ik heb onderweg ook nog kunnen voorkomen dat hij de bumper van een Audi er af sleurde met de flex en drie keer mogen roepen dat ie godverdomme moest loslaten wat hij nu weer aan het vreten was want naast hyper is hij dit jaar ook extreem voergericht en hoewel hij normaal prima weet dat hij niet van straat mag vreten komt momenteel niets door.

Neen echt, liever even een angstige hond dan die ellenlange nervositeit, volgend jaar krijgt ie niets meer.
Zo, dat was niet zo fijn dus.

Gerard wil Anne volgend jaar ook medicatie geven, maar dat doe ik dus maar niet. Die was in het begin erg rusteloos, maar ze moest nodig plassen, maar buiten niks doen uit angst, ben wel vier keer met haar naar buiten geweest, maar niks doen hoor. Uiteindelijk heeft ze in Gerard zijn bed gepiest, daarna is ze vrij rustig geweest, totdat het om twaalf uur helemaal losbarstte, toen heeft ze de hele tijd zitten hijgen.

Tanja viel wel mee, die wilde buiten ook niks doen, maar om half elf heeft ze alles gedaan, wel een beetje met dwang van mij, ik wilde dat ze in ieder geval ging plassen, dus toen ze naar huis wilde na het poepen bleef ik rondjes lopen door het stront veld van de hondenuitlaatplaats totdat ze zou gaan plassen en uiteindelijk deed ze dat.
Tanja was dit jaar minder bang dan vorig jaar, ze wilde nog lekker brokjes eten, Anne eerst ook maar om twaalf uur niet meer toen werd ze echt heel erg bang.
En zij was vorig jaar helemaal niet bang.
Afbeelding

Tama, Nikkie, Jarah en Bijou.
Groetjes Gonnie.
Er is geen spreker die het van de zwijger wint.
-Saskia-
Zeer actief

Jion schreef:Begrijp ik het goed dat je hem om 19 uur pas zijn eerste dosis hebt gegeven, toen er al volop vuurwerk was?
Neen, sowieso is er hier nooit 'volop' vuurwerk maar om 19u is het hier bijna standaard nog muisstil. Geen Nederlandse toestanden hier gelukkig :wink:
Hij krijgt medicatie omdat het erg lang duurt eer hij herstelt van knallen maar dat hypere duurde véééél langer :80:
-Saskia-
Zeer actief

Jion schreef:Wel maf dat dat hyperen dan zo lang (10 uur) aanhoudt na 1 pil. Weet je zeker dat het aan de alprazolam ligt?
Heel zeker, hij had met kerst namelijk al een lage dosis gehad omdat ze heel af en toe knallen dan en hij toonde toen al een hint van hyperactiviteit.
Gisteren was helemaal erg :schrik:
Het verschil met de vorige jaren is dat hij vanwege een polsblessure al vier weken lang niet mag loslopen en sowieso z'n ei niet kwijt kan, misschien lag het daar aan, ik weet het niet maar een herhaling vermijd ik liever.
Ik ben best wat gewend met border collies maar holy shit het kan veel erger haha.
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals

Ongelezen bericht door ranetje »

Simone-H schreef:Ik ben vanmorgen weer naar de dierenarts geweest.
Er zat een andere assistente dan donderdag dus uitleggen waarom ik de dierenarts wilde spreken.
Ze zeiden donderdag dat ik bij problemen maandag nog voor de jaarwisseling terug zou kunnen komen. Nu kreeg ik een heel verhaal dat het op afspraak moest e.d. Ik zou ruim een uur moeten wachten.
Ik geloof dat ik toen niet zo heel vriendelijk was. Even later kwam de dierenarts.
Hij schrok wel van het hele verhaal.
Er wordt een aantekening bij Pepper gemaakt dat ze een hele sterke allergische reaktie had bij Pexion, dat ze dat dus niet weer mag hebben.
Dat ben ik er in ieder geval mee opgeschoten: Volgend jaar gewoon Alprazolam.
Voor vandaag ook nog wat meegekregen. Maar ik heb haar minder gegeven dan de aangegeven dosering. Gelukkig geen rare reakties. En ze ligt nu naast me te slapen.
Nog een paar uur en het ergste is weer voor een groot deel voorbij.
Hoe zwaar is je hond en hoe hoog was de dosering Pexion?
Het klinkt voor mij alsof ze in ieder geval een te hoge dosering heeft gehad.

In ieder geval heb je gelijk hoor dat je dat nooit meer geeft. :ok:
En ook heel goed dat je je niet op je kop hebt laten zitten en goed weerwoord hebt gegeven bij je bezoek bij de DA.
Vanaf nu zal het wel vlot weer rustig worden en ben je voorlopig weer van de knalnarigheden af.
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
Simone-H
Zeer actief

Ik heb het etiket op het potje wel 100 keer gelezen of ik de juiste hoeveelheid pillen had gegeven.

Daarna ben ik verder gaan zoeken en vond een paar bijsluiters (internet) waarin de hoeveel staat die een hond mag hebben. Voor gebruik bij angst voor harde geluiden zou een hond met het gewicht van Pepper zelfs nog wat meer mogen hebben.
Zoals ik het zie was de hoeveelheid wat voor Pepper was voorgeschreven, volgens die bijsluiter.
Plaats reactie

Terug naar “Medisch”