Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Dierenwinkels mogen alleen asieldieren verkopen

Een forum voor algemene onderwerpen over honden en vragen over honden.

Moderator: moderatorteam

Cairo_
Zeer actief

Dierenwinkels mogen alleen asieldieren verkopen

Ongelezen bericht door Cairo_ »

In Californië hebben ze een wet aangepast waar veel mensen in Nederland waarschijnlijk ook wel oor naar hebben: dierenwinkels kunnen alleen nog maar asieldieren verkopen.
Het wordt daarmee de eerste staat in Amerika die ‘niet-asieldieren’ verbant uit de winkels, meldt BBC.
De nieuwe wet treedt in werking op 1 januari 2019. Alle bedrijven die de wet schenden krijgen een boete van 500 dollar.
De verandering houdt in dat katten, honden en konijnen die door detailhandelaren worden verkocht, niet afkomstig mogen zijn van fokkers, maar alleen vanuit dierenasielen.

Blij

Dierenrechtenorganisaties zijn blij met de maatregel en noemen de nieuwe wet een stap vooruit tegen de zogenaamde ‘kittenfabrieken’ en ‘puppymolens’.
Ze zeggen dat de huidige massa-industrie waarin huisdieren worden gefokt voor winst kunnen leiden tot onmenselijke behandeling en emotionele en lichamelijke gezondheidsproblemen op lange termijn bij sommige dieren.

De nieuwe plaatselijke wet werd eind 2017 goedgekeurd en eist nu dat winkels genoeg gegevens bijhouden over waar ze elk dier hebben gekocht, zodat de autoriteiten periode controles kunnen uitvoeren.
De regels gelden overigens niet voor particuliere fokkers of verkopers van eigenaar naar eigenaar.

Bezorgdheid

Sommige dierenwinkels hebben hun bezorgdheid geuit, omdat ze bang zijn dat de nieuwe regelgeving ervoor zorgt dat ze niet meer kunnen meedraaien in de economie.
Ook de American Kennel Club heeft bezwaar tegen de regel; ze vinden dat de regelgeving huisdiereigenaren beperkt.
Volgens de American Society for the Prevention of Cruelty to Animals (ASPCA) worden er jaarlijks 6,5 miljoen dieren in Amerika naar het asiel gebracht.
https://www.metronieuws.nl/in-het-nieuw ... n-verkopen
crutz
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herders (FCI)
Aantal honden: 7
Contacteer:

Re: Dierenwinkels mogen alleen asieldieren verkopen

Ongelezen bericht door crutz »

Oud nieuws
https://www.hondenforum.nl/plaza/viewto ... 8#p7942918

En vorige topic was ook al van jouw hand in oktober 2017
Lizzie.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Poedel

Ongelezen bericht door Lizzie. »

crutz schreef:Oud nieuws

:LOL: :LOL: :LOL: :LOL: :LOL:
Afbeelding
Cairo_
Zeer actief

Ongelezen bericht door Cairo_ »

crutz schreef:Oud nieuws

Klopt, maar wet gaat morgen in. Ben erg benieuwd of het overwaait naar Nederland..
Maeve
Zeer actief
Mijn ras(sen): Nova Scotia Duck Tolling Retriever
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door Maeve »

Dat betekent dat puppymills hun productie gaan aanprijzen als zijnde rescues. Als ze nou gewoon eens zouden stoppen met het verkopen van dieren in dierenwinkels? Daarin zijn we in Nederland al een stuk verder. Alleen de kleindieren moeten er nog weg. Dus nee, doe maar niet overwaaien.
dagmar88
Zeer actief

Ongelezen bericht door dagmar88 »

Maeve schreef:Dat betekent dat puppymills hun productie gaan aanprijzen als zijnde rescues. Als ze nou gewoon eens zouden stoppen met het verkopen van dieren in dierenwinkels? Daarin zijn we in Nederland al een stuk verder. Alleen de kleindieren moeten er nog weg. Dus nee, doe maar niet overwaaien.
:scratch: Hier mogen toch gewoon hondjes verkocht worden in de dierenwinkel?
DeDiana
Zeer actief
Mijn ras(sen): Schotse herdershond langhaar en Spaanse schonen
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door DeDiana »

Maeve schreef:Dat betekent dat puppymills hun productie gaan aanprijzen als zijnde rescues. Als ze nou gewoon eens zouden stoppen met het verkopen van dieren in dierenwinkels? Daarin zijn we in Nederland al een stuk verder. Alleen de kleindieren moeten er nog weg. Dus nee, doe maar niet overwaaien.
Inderdaad :ok:
Maeve
Zeer actief
Contacteer:

dagmar88 schreef:
Ik weet niet beter dan dat dat verboden is..
Neeltje

Ongelezen bericht door Neeltje »

dagmar88 schreef:
Het is niet verboden, maar gelukkig kom in hier in de buurt nergens dierenwinkels tegen met puppies of kittens. Het andere knuffelgoed verdwijnt ook steeds vaker.
dagmar88
Zeer actief

Maeve schreef:
dagmar88 schreef:
Nee hoor. Dacht dat ik wat gemist had, maar dat is niet verboden. Ze in de etalage hebben wel.
Maeve
Zeer actief
Contacteer:

dagmar88 schreef:
Maeve schreef:
dagmar88 schreef:
Nee hoor. Dacht dat ik wat gemist had, maar dat is niet verboden. Ze in de etalage hebben wel.
Oh..dus dan hebben ze ze ergens in een magazijn? Nah, ik wil het ook niet weten eigenlijk :80: Ik heb het inderdaad ook nog nooit gezien hier. Nou, dan is er hier nog meer winst te behalen dan ik al dacht.
crutz
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herders (FCI)
Aantal honden: 7
Contacteer:

Ongelezen bericht door crutz »

Inderdaad. Ook wat ik vorig jaar schreef, worden nu puppy Mills die hun pups als rescues aanprijzen.
dagmar88
Zeer actief

Maeve schreef: Oh..dus dan hebben ze ze ergens in een magazijn? Nah, ik wil het ook niet weten eigenlijk :80: Ik heb het inderdaad ook nog nooit gezien hier. Nou, dan is er hier nog meer winst te behalen dan ik al dacht.
:tongue: Nee, niet direct achter het raam, dus gewoon in de winkel. In rijswijk zit een dierenwinkel die pups verkoopt en laatst kwam er hier nog een hondje van osdorp voorbij.

https://www.marktplaats.nl/verkopers/19439719.html
twinkeltje
moderator
Mijn ras(sen): De liefste rassen die bestaan
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door twinkeltje »

dagmar88 schreef:
Maeve schreef: Oh..dus dan hebben ze ze ergens in een magazijn? Nah, ik wil het ook niet weten eigenlijk :80: Ik heb het inderdaad ook nog nooit gezien hier. Nou, dan is er hier nog meer winst te behalen dan ik al dacht.
:tongue: Nee, niet direct achter het raam, dus gewoon in de winkel. In rijswijk zit een dierenwinkel die pups verkoopt en laatst kwam er hier nog een hondje van osdorp voorbij.

https://www.marktplaats.nl/verkopers/19439719.html
Als het goed is is de winkel in rijkwijk nu al een jaar of 8 dicht, of ergens anders heen gegaan?
Afbeelding
dagmar88
Zeer actief

twinkeltje schreef:]Als het goed is is de winkel in rijkwijk nu al een jaar of 8 dicht, of ergens anders heen gegaan?
Oh ja, ik zie het. Dan heb ik iets door elkaar gehusseld, maar wat? :mrgreen:
twinkeltje
moderator

Geen idee er zijn vast nog winkels die ze verkopen
Afbeelding
Tineke
Zeer actief

Ongelezen bericht door Tineke »

In Osdorp werden zo'n twee jaar geleden nog hondjes en kittens in een dierenwinkel verkocht.
Afbeelding
De honden van voorbij, ze blijven in mijn leven
De honden van voorbij ,ik blijf met ze verweven.

https://www.facebook.com/Hondenherplaatsingennl
Johnny Jones
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door Johnny Jones »

dagmar88 schreef:
twinkeltje schreef:]Als het goed is is de winkel in rijkwijk nu al een jaar of 8 dicht, of ergens anders heen gegaan?
Is dat die dierenwinkel in de Bogaard? Uit m'n jeugd kan ik me nog herinneren dat daar altijd pups in de etalage zaten.
Dennenappel
Zeer actief

Ongelezen bericht door Dennenappel »

Ik vind dat dieren niet in een winkel horen. Ze krijgen daar nooit wat ze nodig hebben, ja, het broodnodige misschien.
Maar ja, dat krijgen ze op wel meer plekken niet. :(:
De wet vind ik dan wel weer een verbetering op wat het was.... een ideale wereld word het toch nooit.
Maeve
Zeer actief
Contacteer:

Cleva schreef:Ik vind het een prima wet. Mensen die een pup uit een dierenwinkel kopen zijn toch impulsieve types die alleen maar een gezellig hondje willen kopen. Het zal ze jeuken dat het een asielhond is.
Nu zit er toch ook geen stamboom bij?

Overigens vind ik niets mis met de verkoop van dieren in een winkel. Het gaat om de verzorging, niet om de rechtspersoon.
Dat een goede verzorging in winkels meestal uitblijft is een andere kwestie.
Het zal in de praktijk weinig verschil maken. Behalve dat mensen dénken dat ze een rescue hebben. Maar het is gewoon hetzelfde broodgefokte mormel als voor deze verandering. Ik vind het onnodig vaag.
Marc147
Actief
Mijn ras(sen): Asielhonden

Ongelezen bericht door Marc147 »

Op zich vind het geen gek idee, maar in de praktijk zie ik het niet werken.

Ten eerste is de gemiddelde asielhond de schattige puppy fase al (ver) voorbij. Ten tweede zie ik bij sommige asielhonden een rugzak(je) zitten, die ik niet graag als impulsaankoop in handen zie vallen bij mensen zonder kennis van zaken. Denk aan klapkaken met (angst)agressie of andere problemen. Dat soort honden in onervaren handen is gewoon vragen om problemen. Nee, dan zie ik zo'n hond liever een tijdje langer in een asiel zitten om uiteindelijk een baasje te krijgen die weet dat fikkie een kort lontje heeft en ook weet hoe hij die problemen moet benaderen.

Verder zie ik ook het probleem met puppymills. Die geven zichzelf een naam alsof ze een asiel zijn.
twinkeltje
moderator

Johnny Jones schreef:
dagmar88 schreef:
Is dat die dierenwinkel in de Bogaard? Uit m'n jeugd kan ik me nog herinneren dat daar altijd pups in de etalage zaten.
Ja die , die is dus weg
Afbeelding
bouvierpoedel
Zeer actief
Mijn ras(sen): Bouviers en grote poedels.

Ongelezen bericht door bouvierpoedel »

Betrekken die dierenwinkels hun dieren dan van asielen of kunnen eigenaren hun hond daar verkopen of dumpen.? Hier in NL gaat dat niet werken en gaan dierenwinkels hun vergunningen niet krijgen .
Wat je zegt ben je zelfffff :lekkerpuh:
Neeltje

bouvierpoedel schreef:Betrekken die dierenwinkels hun dieren dan van asielen of kunnen eigenaren hun hond daar verkopen of dumpen.? Hier in NL gaat dat niet werken en gaan dierenwinkels hun vergunningen niet krijgen .
Daar hebben ze de ruimtes ook niet voor en er zal vast geen geld zijn voor uitbreiding. Ik zie juist steeds meer de dieren ook konijnen e.d. uit de winkels verdwijnen. Alleen maar goed.
Emma
Zeer actief
Mijn ras(sen): 2 raslozen, namelijk:1 grote husky maal Am. Bulldog, en 1 kleine jack hussel. Nu geen honden meer.

Ongelezen bericht door Emma »

Het gaat niet eens over dieren in dierenwinkels en hun verzorging, het gaat erom dat mensen geen impulsaankoop kunnen doen.

Zo'n lief schattig pupje is zo gekocht. En daarna belandt het in het asiel, want toch wel veel werk, en het gaat huilen als we weggaan.

En net zo met andere dieren.

Mensen moet je niet verleiden met schattige diertjes in een winkel. Een mens denkt er beter over na, als het voor een konijn naar een konijnenopvang moet, bijvoorbeeld.
Zelfs als ze op mp gaan struinen zit er meer tijd tussen het idee en de aankoop.
dagmar88
Zeer actief

Marc147 schreef:Op zich vind het geen gek idee, maar in de praktijk zie ik het niet werken.

Ten eerste is de gemiddelde asielhond de schattige puppy fase al (ver) voorbij. Ten tweede zie ik bij sommige asielhonden een rugzak(je) zitten, die ik niet graag als impulsaankoop in handen zie vallen bij mensen zonder kennis van zaken. Denk aan klapkaken met (angst)agressie of andere problemen. Dat soort honden in onervaren handen is gewoon vragen om problemen. Nee, dan zie ik zo'n hond liever een tijdje langer in een asiel zitten om uiteindelijk een baasje te krijgen die weet dat fikkie een kort lontje heeft en ook weet hoe hij die problemen moet benaderen.

Verder zie ik ook het probleem met puppymills. Die geven zichzelf een naam alsof ze een asiel zijn.
Het is geen nederland he, bovenstaande is daar allemaal niet van toepassing.
Buiten de no kill shelters worden honden met "rugzakjes"/agressie of gewoon puur op ras(type) afgemaakt.
Daar binnen wordt het advies van dierenarts en gedragstrainer gevolgd.
Als die agressieve hond iemand toetakelt hebben ze meteen een rechtszaak aan hun broek.
En pups zat.

Zouden ze hier ook moeten doen, een actiever inslaapbeleid.
Neeltje

Emma schreef:Het gaat niet eens over dieren in dierenwinkels en hun verzorging, het gaat erom dat mensen geen impulsaankoop kunnen doen.

Zo'n lief schattig pupje is zo gekocht. En daarna belandt het in het asiel, want toch wel veel werk, en het gaat huilen als we weggaan.

En net zo met andere dieren.

Mensen moet je niet verleiden met schattige diertjes in een winkel. Een mens denkt er beter over na, als het voor een konijn naar een konijnenopvang moet, bijvoorbeeld.
Zelfs als ze op mp gaan struinen zit er meer tijd tussen het idee en de aankoop.
Hoeft niet hoor. Ik heb een keer een salontafel op mp gezet en met 20 minuten was die verkocht en opgehaald.

Maar het gaat hier wel om de dieren in de winkel. In Amerika, waar dit bericht over gaat, zijn het de broodfokpups die in de winkels zitten, of deze weg gaat helpen, geen flauw idee, zal wel niet. Broodfokkers zijn er altijd geweest.
dagmar88
Zeer actief

Neeltje schreef: Hoeft niet hoor. Ik heb een keer een salontafel op mp gezet en met 20 minuten was die verkocht en opgehaald.
Ah jezus, dit is zo dom dat het pijn doet :oohja:

Pups worden via verkoopsites natuurlijk niet binnen 20 minuten verkocht.
Het is geen salontafel van 7.50 en er zitten geen verkopers op elke hoek.
Wat emma bedoelde is dat ze naar binnen gaan voor een zak hooi en vijf minuten later buiten staan met een chihuahua.
Omdat het hondje zo zielig is.
De pup is er dan al voor het in ze opkomt dat ze een hond zouden willen.
Neeltje

dagmar88 schreef:
Neeltje schreef: Hoeft niet hoor. Ik heb een keer een salontafel op mp gezet en met 20 minuten was die verkocht en opgehaald.
Ah jezus, dit is zo dom dat het pijn doet :oohja:

Pups worden via verkoopsites natuurlijk niet binnen 20 minuten verkocht.
Het is geen salontafel van 7.50 en er zitten geen verkopers op elke hoek.
Wat emma bedoelde is dat ze naar binnen gaan voor een zak hooi en vijf minuten later buiten staan met een chihuahua.
Omdat het hondje zo zielig is.
De pup is er dan al voor het in ze opkomt dat ze een hond zouden willen.
Denk dat je daar gigantisch in vergist.
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen”