Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Hovawart

Forum voor alle opmerkingen over hondenrassen, vragen of weetjes.

Moderator: moderatorteam

Brindlecardi
Zeer actief
Mijn ras(sen): Welsh Corgi Cardigan

Hovawart

Ongelezen bericht door Brindlecardi »

Wie o wie kan mij wat meer vertellen over het karakter, sociale aanleg etc van de hovawart?
billy
Erelid
Mijn ras(sen): Fox en Duitse Jacht terrier
Aantal honden: 1

Re: Hovawart

Ongelezen bericht door billy »

Inge :cheer: :cheer:
Afbeelding
Persistence
Zeer actief

Ongelezen bericht door Persistence »

Ben wel lid van de FB-groep maar zelf geen ervaringen, dus ik volg even!
Johnny Jones
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door Johnny Jones »

Ik vind prachtig. Ben benieuwd naar de reacties.
Brindlecardi
Zeer actief

Cleva schreef:Ik heb er een paar gekend en dat waren eenkennige maar vriendelijke honden.
Goed te trainen maar in uitvoering meer een koudbloed.
Een hovawart met een goede baas is een prima fenomeen. Daar kun je best mee uit de voeten.

Zo'n soort hond verdient het wel opgevoed te worden. Niet met dwang maar wel zonder spontaniteit.
Je moet zo'n hond beheren. Er verantwoordelijkheid voor nemen dat de belangen beantwoord worden.
Het is niet het soort hond met een enorme grijze marge als het om frustratie of verveling gaat.
Dat klinkt niet verkeerd.

Wat ik als leek alleen niet kan inschatten of je daar nou ook een beetje ontspannen mee kan lopen buiten en of ze ook nog wel oké zijn met bezoek etc? :denken:
Of zit er een dermate verdedigingsdrang in icm zelfstandigheid dat je daar niet op moet rekenen.
Kaiou
Zeer actief
Mijn ras(sen): Barbet

Ongelezen bericht door Kaiou »

Op de site van Inge O staat wel een goede beschrijving van de Hovawart denk ik.
http://www.vandehuppelhoeve.be/de_hovawart.html
Afbeelding
Frederique
Zeer actief
Mijn ras(sen): Bouvier des Flandres
Contacteer:

Ongelezen bericht door Frederique »

Ik ken echt tientallen Hovawarts en heb ze van heel dichtbij in allerlei situaties meegemaakt.
Ontspannen lopen kun je met veel Hovawarts redelijk al moet ik zeggen dat ze wat feller op andere honden zijn als ik ze vergelijk met mijn Bouviers.
Maar dat is prima te sturen bij de meesten.
Ze zijn wel heel erg waaks, iets waar je wel rekening mee moet houden.
Ze verdedigen hun huis, auto en mensen met grote overgave en veel exemplaren hebben een mate van voedselnijd.
En in training zijn ze ook een klasse apart.
Ze werken graag voor je maar willen niet 10 x hetzelfde kunstje achter elkaar doen.
Ik ken iemand die al jaren agility doet met haar Hovawarts en niet onverdienstelijk. Ok, het zijn geen Kelpies of Border Collier maar toch.
Het zijn wel heel mooie honden vind ik en bij het juiste baasje heerlijke honden.
Ze hebben bij mij heel lang op mijn 'ooit nog lijstje' gestaan :ok:
Groetjes, Fréderique en mijn Floddertje Babbe
In liefdevolle herinnering: Dayka, Devlin en Vinou, mijn Bouviermeiden. Mis jullie en hou van jullie :I:
Brindlecardi
Zeer actief

Opzich is consequent opvoeden niet zo'n punt.
Daar twijfel ik niet aan.

Maar er is toch wel regelmatig aanloop her en der van mensen en kinderen. Soms ook mensen die even langs komen als de bazen er niet zijn bijvoorbeeld. Het is ook wel belangrijk dat de hond niet al te moeilijk doet over een logeerpartijtje zo nu en dan.
Als je dat hoe dan ook op je buik kunt schrijven bij de hovawart dan is het wellicht niet zo'n match.
Brindlecardi
Zeer actief

Overigens zijn de mensen die over de vloer komen of wel eens oppassen of in huis komen geen wildvreemden, maar goed als de hovawart dermate gericht is op zijn eigen baasjes dat ook bekenden voor de hond dat niet kunnen dan is de hovawart wellicht geen handig ras.
Peter27
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labrador
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Peter27 »

Ik zou het met kinderen niet aandurven.. maar dat geldt voor meer rassen uit de categorie waak/verdediging. Alles wat zich een serieuze waakhond waant is onhandig in een gezinssituatie. Het KAN natuurlijk wel maar mij is het teveel gedoe. Mensen komen hier in de regel achterom en de koters slepen zo'n beetje dagelijks vriendjes en vriendinnetjes mee naar binnen.

Zie daar de voornaamste reden voor mijn keuze voor labradors. .
blablabla :)
S@ndr@
Zeer actief

Ongelezen bericht door S@ndr@ »

yep de lab is dan een gouden hondje, ... :wink: of een golden..... of een ander leuk makkelijk ongecompliceerd ras :wink:
Peter27
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labrador

Ongelezen bericht door Peter27 »

Nanna schreef:Al die waakhondenhandel lijkt allemaal zo'n goed idee. En als je daadwerkelijk een terrein om te waken hebt is het dat ook.
Maar voor een gewoon gezin dat een leuke hond zoekt is het vaak niet de beste keus. En nee, die scherpe waakhondkantjes kun je niet 'wegopvoeden'. Je zult je op dat gebied aan de hond moeten aanpassen en je verantwoordelijkheden nemen. Of je neemt een ongecompliceerde sociale hond die er nul mee zit dat er vriendjes over de vloer komen of dat de loodgieter even terugloopt omdat ie zijn waterpomptang is vergeten :-)
Naja.. ik snap het ook wel.. een lab is qua uiterlijk en karakter niet mijn eerste keuze. Een wat meer serieuze hond zou me persoonlijk best passen denk ik.

Heb met mijn eerste lab ook andere rassen overwogen, van staffies tot herders tot rottweiler en alles wat daar tussen zit.
En een beetje waaks is ook niet perse een slechte eigenschap wat mij betreft..

Maar het is allemaal zo verrotte onhandig waardoor de voordelen voor mij simpelweg niet opwegen tegen de nadelen van zo'n soort hond.
blablabla :)
GrethavW
Zeer actief
Mijn ras(sen): Amerikaanse Staffordshire Terrier
Kruising

Ongelezen bericht door GrethavW »

Daarom hadden wij Newfoundlanders toen we nog in Emmeloord zelf woonden en de kinderen klein waren.
Terwijl ik graag een hond met een beetje steviger karakter heb.
Als dat de voordeur uit loopt is er niets aan de hand.
En iedereen kon binnen komen zonder problemen. Zelfs blaffen deden ze nooit.
Eentje heeft ooit 1x geblaft, we stonden allemaal stomverbaasd te kijken :O: :LOL:
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Hondenrassen en kruisingen”