Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Eerlijk duurt het langst

Dit forum is voor al uw vragen, ervaringen en weetjes over het fokken van honden.

Moderator: moderatorteam

crutz
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herders (FCI)
Aantal honden: 7
Contacteer:

Eerlijk duurt het langst

Ongelezen bericht door crutz »

En resulteert bij de Raad van Beheer inderdaad in de langste straf

https://www.facebook.com/254429314660833/posts/1471420179628401/
Fabiola17
Zeer actief
Mijn ras(sen): .
Lente: Chihuahua
Famke: Chihuahua mix
Aantal honden: 2

Re: Eerlijk duurt het langst

Ongelezen bericht door Fabiola17 »

Belachelijk, maar ja, ik heb sowieso al niets op met dat soort clubjes.
Groetjes Fabiola, Lente & Famke
in liefdevolle herinnering: Sinne 2007(?)-2017-30.10.2019
en Joy 2003(?)-2011-20.06.2017
Het wordt wel tijd voor een nieuw onderschrift!
Crescent
Zeer actief

Ongelezen bericht door Crescent »

:pale:
What do you hear, Starbuck?
-Nothing but the rain…
Lizzie.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Poedel

Ongelezen bericht door Lizzie. »

Niks zo kortzichtig als RvB :ugh:
Afbeelding
crutz
Zeer actief
Contacteer:

Nanna schreef:Het zou inderdaad eens opengebroken moeten worden. Maar voor nu zitten ze met handen en voeten gebonden en kunnen ze niet anders dan jou die 'straf' opleggen.
Maar je kunt onder de AKC verder fokken en als die niet zo moeilijk doen en kijken zou ik daar mooi bij blijven :ok:

Nou ze hadden nog wel wat andere opties dan deze straf hoor ;) een eerste overtreding wordt normaal minder gestraft
Fotogravinnetje
Technisch beheer
Mijn ras(sen): Markiesjes: Elco (maart 2014) en zijn zoon Gait (oktober 2016). (Gait = Gerrit in dialect)
Contacteer:

Ongelezen bericht door Fotogravinnetje »

Die algemene leeftijdgrens is ook belachelijk. Sommige rassen mogen dus hoogbejaard nog gedekt worden en andere mogen in de bloei van hun leven niet meer... Een Markiesje van 8 jaar is echt nog geen senior qua lichaam en gedrag, een Berner is dan gewoon lichamelijk al duidelijk aan het aftakelen.
crutz
Zeer actief
Contacteer:

Cleva schreef:Buiten het feit dat ik zelf ook niet zo het nut van een nest bij een teef van 9 jaar oud zie vind ik het raar dat de raad van beheer uberhaupt aan geldboetes doet.
Wat is dat toch met die kraam dat ze altijd net even de schijn van commercie meepakken en nooit ook maar de schijn van dierenwelzijn.

Verder vind ik de tijd van dit soort fossiele instanties die iets moeten beheren gewoon voorbij. Meer dan de juiste software en een gedegen DNA-proces is er niet nodig dus waarom moet daar zo'n club dikdoeners bovenop zitten?

Dan niet specifiek bij de mechelse herder maar wel voor de andere Belgen gaan fokkers blij zijn met de mogelijkheid van een nest op oudere leeftijd aangezien maagkanker zich vaak tussen de 7-8 openbaart. Zou je na de 8 nog mogen fokken heeft dat dus voordelen.

Verder hebben we het niet over een uitgefokte teef die nest na nest gehad heeft. Het was haar 3de nest bij mij (4de totaal) geen nestherhalingen en liep zo. Ze zou net voor haar 8ste gedekt worden maar de uitgekozen reu dekte niet. Die loopsheid toen gelaten en loopsheid daarna m’n eigen reu gebruikt.
dagmar88
Zeer actief

Ongelezen bericht door dagmar88 »

Cleva schreef:
Fotogravinnetje schreef:Die algemene leeftijdgrens is ook belachelijk.

En wie moet dan beslissen wanneer een teef te oud is? Ook de RVB? En welk effect denk je dat dat sorteert?

Ik vind het zelf ook wonderlijk dat een teef van 9 met al 3 nesten kennelijk nog meer aan de populatie toe te voegen heeft.
Ik zou het zelf nooit doen.
Maar dat betekent niet dat er regeltjes moeten komen en helemaal niet als die regeltjes gehanteerd worden om lekker even wat hoge boetes in het net te koppen.

Ik begrijp niet dat mensen met die club samenwerken.

Op zich wel, als het voor de fokker genoeg oplevert/bij het doel past. En dan bedoel ik niet alleen in financiële zin, maar dat zal er voor heel veel fokkers wel bij komen. Of de hoofdreden zijn.
Maar zo interessant of nuttig is het voor mechelse herders toch niet een stamboom van de rvb te hebben? En als het zo belangrijk is dat er een vierde nest komt van die teef had je dat eerder kunnen plannen.
Het is niet alsof er maar incidenteel gefokt wordt.

Ze hebben welzijnsregels opgesteld waar je mee instemt op het moment dat je die stamboom aanvraagt. Het mag ook gewoon wel eens klaar zijn met een oudere teef en ze moeten ergens een grens trekken.
Het aan het eigen inzicht overlaten is denk ik te veel gevraagd. Dan zijn er weer die de boel nog verder gaan lopen uitmelken.
crutz
Zeer actief
Contacteer:

Eerlijk duurt het langst

dagmar88 schreef:
Cleva schreef:
Fotogravinnetje schreef:Die algemene leeftijdgrens is ook belachelijk.

En wie moet dan beslissen wanneer een teef te oud is? Ook de RVB? En welk effect denk je dat dat sorteert?

Ik vind het zelf ook wonderlijk dat een teef van 9 met al 3 nesten kennelijk nog meer aan de populatie toe te voegen heeft.
Ik zou het zelf nooit doen.
Maar dat betekent niet dat er regeltjes moeten komen en helemaal niet als die regeltjes gehanteerd worden om lekker even wat hoge boetes in het net te koppen.

Ik begrijp niet dat mensen met die club samenwerken.

Op zich wel, als het voor de fokker genoeg oplevert/bij het doel past. En dan bedoel ik niet alleen in financiële zin, maar dat zal er voor heel veel fokkers wel bij komen. Of de hoofdreden zijn.
Maar zo interessant of nuttig is het voor mechelse herders toch niet een stamboom van de rvb te hebben? En als het zo belangrijk is dat er een vierde nest komt van die teef had je dat eerder kunnen plannen.
Het is niet alsof er maar incidenteel gefokt wordt.

Ze hebben welzijnsregels opgesteld waar je mee instemt op het moment dat je die stamboom aanvraagt. Het mag ook gewoon wel eens klaar zijn met een oudere teef en ze moeten ergens een grens trekken.
Het aan het eigen inzicht overlaten is denk ik te veel gevraagd. Dan zijn er weer die de boel nog verder gaan lopen uitmelken.

Om financieel oogpunt had ik niks onderzocht, gedekt, gezegd “oops” en gecasht. En ja ik fok FCI / stamboom. Daar is buiten Nederland idd een markt voor en ook in Nederland want niet alles is KNPV er is ook IPO en de mondioring groeit langzaam.

Deze teef had tot op dat moment maar 4 teven als nakomeling uit mijn 3 nesten (eerste nest is niks van terug te vinden helaas) verdeeld over USA Kenia Chili en Nederland. Ik wilde graag nog wat behouden om in de buurt te houden. Dat is nu gelukt.

En niet incidenteel. Nee in het verleden meer gefokt dan nu. Voortschrijdend inzicht ;) 2 jaar tussen de nesten, eerste nest met 3+
Dit nest was maart 2018 volgende nest is gepland Augustus 2019

De boete was ingecalculeerd het willekeurige element van kijk ons eens God zijn niet.

Zoals ik hierboven schrijf was er voor ze 8 werd een “poging” die reu dekte niet en was mij te kort op haar vorige nest (12 mnd, maar zou dan dit gezeik ontlopen) dus poging gewaagd. Bij niet dekken besloten het een loopsheid over te tillen incl alle extra onderzoeken om samen met de dierenarts te bepalen of zij fysiek nog daartoe in staat was.
wolvster
Zeer actief
Mijn ras(sen): Friese StabijXFox Terrier, Airedale Terrier
Aantal honden: 1
Contacteer:

Ongelezen bericht door wolvster »

Tja, ik zal misschien wel dwars zijn, maar als je lid bent van een club/vereniging/instantie dan heb je je ook aan hun regels te houden.

Daarmee zeg ik overigens niet dat ik het eens ben met die regels (of de consequenties als je ze overtreedt).

Dat het een niet transparante instantie is met kromme regels staat wat mij betreft buiten kijf, maar dat weet je als je met ze in zee gaat.
crutz
Zeer actief
Contacteer:

wolvster schreef:Tja, ik zal misschien wel dwars zijn, maar als je lid bent van een club/vereniging/instantie dan heb je je ook aan hun regels te houden.

Daarmee zeg ik overigens niet dat ik het eens ben met die regels (of de consequenties als je ze overtreedt).

Dat het een niet transparante instantie is met kromme regels staat wat mij betreft buiten kijf, maar dat weet je als je met ze in zee gaat.

Hun regels zeggen ook dat de boete bij een eerste overtreding 275€ en 3 maanden diskwalificatie is ;)
Wel staat er ook nog ergens in de kleine lettertjes dat ze naar eigen inzicht aan mogen passen.

Overigens tijdens wachten voor de zitting aan de praat geraakt met fokker die binnen 12 maanden weer een nest had met dezelfde teef, een overtreding van de RvB regels EN van de wet. Die kreeg 275€ & 3 maanden diskwalificatie omdat het de eerste keer was.

En je weet het als je met ze in zee gaat, ja, maar ze zijn de enige instantie die in Nederland FCI stambomen uitgeven dus weinig keuze. En ja ik heb nu een oplossing door een fijne en goede vriendschap maar dat had zonder die vriendschap ook niet gelukt.
dagmar88
Zeer actief

crutz schreef:
Om financieel oogpunt had ik niks onderzocht, gedekt, gezegd “oops” en gecasht. En ja ik fok FCI / stamboom. Daar is buiten Nederland idd een markt voor en ook in Nederland want niet alles is KNPV er is ook IPO en de mondioring groeit langzaam.

Er is dus een financieel voordeel om met stamboom te fokken. Meer winst, betere afzetmarkt.
Daarom werken mensen met die club samen. Daar ging het over. Niet speciaal over jou, maar jij kiest ook voor dat voordeel en de bijbehorende nadelen.

crutz schreef:Deze teef had tot op dat moment maar 4 teven als nakomeling uit mijn 3 nesten (eerste nest is niks van terug te vinden helaas) verdeeld over USA Kenia Chili en Nederland. Ik wilde graag nog wat behouden om in de buurt te houden. Dat is nu gelukt.

En niet incidenteel. Nee in het verleden meer gefokt dan nu. Voortschrijdend inzicht ;) 2 jaar tussen de nesten, eerste nest met 3+
Dit nest was maart 2018 volgende nest is gepland Augustus 2019

De boete was ingecalculeerd het willekeurige element van kijk ons eens God zijn niet.

Zoals ik hierboven schrijf was er voor ze 8 werd een “poging” die reu dekte niet en was mij te kort op haar vorige nest (12 mnd, maar zou dan dit gezeik ontlopen) dus poging gewaagd. Bij niet dekken besloten het een loopsheid over te tillen incl alle extra onderzoeken om samen met de dierenarts te bepalen of zij fysiek nog daartoe in staat was.

Het hoe en wat is helemaal niet interessant. Je hebt zes jaar gehad om vier nesten over uit te smeren.
dagmar88
Zeer actief

Cleva schreef:Verder vind ik de tijd van dit soort fossiele instanties die iets moeten beheren gewoon voorbij. Meer dan de juiste software en een gedegen DNA-proces is er niet nodig dus waarom moet daar zo'n club dikdoeners bovenop zitten?

Precies.

Las laatst toevallig dat er wordt gecontroleerd of je je reu wel van je teef kunt scheiden.
En wat dan nog, met die DNA testen van tegenwoordig. Eigen verantwoordelijkheid toch :U:
crutz
Zeer actief
Contacteer:

dagmar88 schreef:
Cleva schreef:Verder vind ik de tijd van dit soort fossiele instanties die iets moeten beheren gewoon voorbij. Meer dan de juiste software en een gedegen DNA-proces is er niet nodig dus waarom moet daar zo'n club dikdoeners bovenop zitten?

Precies.

Las laatst toevallig dat er wordt gecontroleerd of je je reu wel van je teef kunt scheiden.
En wat dan nog, met die DNA testen van tegenwoordig. Eigen verantwoordelijkheid toch :U:

Die controle is al van voor de DNA testen
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

Hoe gaat het dan met de chip en AKC? Krijg je Amerikaanse chipnummers of mag de da nu chippen?
Wat een vaag gedoe allemaal zeg!
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
crutz
Zeer actief
Contacteer:

malinois schreef:Hoe gaat het dan met de chip en AKC? Krijg je Amerikaanse chipnummers of mag de da nu chippen?

Dierenarts chipt. Nederland is een vd weinige landen waar de kennelclub chips verstrekt. Voor de AKC is chippen zelfs nog niet verplicht :schrik:
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

crutz schreef:
malinois schreef:Hoe gaat het dan met de chip en AKC? Krijg je Amerikaanse chipnummers of mag de da nu chippen?

Dierenarts chipt. Nederland is een vd weinige landen waar de kennelclub chips verstrekt. Voor de AKC is chippen zelfs nog niet verplicht :schrik:
Ah kijk da's makkelijk dan!
En die wordt dan door de RvB overgeschreven of krijgen ze dan nog een chip van de rvb?
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
crutz
Zeer actief
Contacteer:

malinois schreef:
crutz schreef:

Ah kijk da's makkelijk dan!
En die wordt dan door de RvB overgeschreven of krijgen ze dan nog een chip van de rvb?

Nee imports neemt de RvB gewoon het chipnumer over.
Vroeger toen ze voor import nog niet verplicht gechipt moesten zijn kon je af met tattoo of laten chippen door de RvB. Dat laatste destijds met Umi gedaan
Pauline
Zeer actief
Mijn ras(sen): Hollandse herder
Aantal honden: 0
Contacteer:

Ongelezen bericht door Pauline »

Tijd voor eeen evaluatie wat die leeftijdsregel nou eigenlijk aan leed voorkomt. Er staat me bij dat Marjoleine elders op dit forum heeft verteld dat die regel min of meer met een natte vinger tot stand is gekomen, en dat geen van de voorstanders hard kon maken waarom de genoemde leeftijden zo essentieel waren.
Van de gevallen waarvan ik gehoord / gelezen heb, krijg ik de indruk dat het bij de boetes vaak gaat om een afwijking van een paar weken of maanden, waarvan het me sterk lijkt dat dat ineens het verschil tussen verantwoord fokken of dierenkwellerij zou uitmaken.
De twee nesten die mijn ruwhaarreu indertijd heeft verwekt (ruim 20 jaar geleden) zouden vandaag de dag ook boetes voor de betreffende fokkers hebben opgeleverd. Ik heb nochtans niet het idee dat ik aan ernstig dierenleed heb meegewerkt, en voor de raspopulatie waren beide nesten een welkome toevoeging.
Plaats reactie

Terug naar “Fokken van honden”