Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Geperforeerd oor

Medische vragen en opmerkingen over de hond, zowel regulier als alternatief.
(Raadpleeg bij twijfelgevallen altijd uw dierenarts!)

Moderator: moderatorteam

Gollum
Zeer actief
Mijn ras(sen): Roemeense schone
Aantal honden: 1

Geperforeerd oor

Ongelezen bericht door Gollum »

Een tijdje terug hebben Mika en Rani even ruzie gehad. Ik denk dat Rani daarbij een oortje van Mika heeft geperforeerd :schrik:
Mika staat nu in wintermodel (lees fluffy haarbal) dus er was niets te zien, maar toen ik haar oortje kroelde voelde ik een flinke korst tussen het haar. Aan de binnenkant van het oor voelde ik een puntje met een klein beetje korst. Ze vind het vervelend als ik eraan kom.

En nu zit ik te twijfelen of ik (of de dierenarts) haar oor kaal moet scheren om het goed te kunnen zien of dat ik het gewoon laat zitten.
dagmar88
Zeer actief

Re: Geperforeerd oor

Ongelezen bericht door dagmar88 »

Gollum schreef:Een tijdje terug hebben Mika en Rani even ruzie gehad. Ik denk dat Rani daarbij een oortje van Mika heeft geperforeerd :schrik:
Mika staat nu in wintermodel (lees fluffy haarbal) dus er was niets te zien, maar toen ik haar oortje kroelde voelde ik een flinke korst tussen het haar. Aan de binnenkant van het oor voelde ik een puntje met een klein beetje korst. Ze vind het vervelend als ik eraan kom.

En nu zit ik te twijfelen of ik (of de dierenarts) haar oor kaal moet scheren om het goed te kunnen zien of dat ik het gewoon laat zitten.
Ik zou even zeer plaatselijk alleen het haar wegknippen. Kijken of de korst verdikt is of rood er omheen, of je er een stukje aan kunt pulken en er onder geen pus zit.
Daar doet ze maar even braaf aan mee :tongue:
Als het er een beetje aardig uitziet alleen schoonmaken (doe ik met 2% waterstofperoxide) en een dot betadinezalf na.

Dat soort gaatjes zijn meestal niet erg interessant.
Gollum
Zeer actief

dagmar88 schreef:
Gollum schreef:Een tijdje terug hebben Mika en Rani even ruzie gehad. Ik denk dat Rani daarbij een oortje van Mika heeft geperforeerd :schrik:

Ik zou even zeer plaatselijk alleen het haar wegknippen. Kijken of de korst verdikt is of rood er omheen, of je er een stukje aan kunt pulken en er onder geen pus zit.
Daar doet ze maar even braaf aan mee :tongue:
Als het er een beetje aardig uitziet alleen schoonmaken (doe ik met 2% waterstofperoxide) en een dot betadinezalf na.

Dat soort gaatjes zijn meestal niet erg interessant.
Mika en braaf mee doen :lol1:
Dat gaan we maar even met z'n tweeën doen dan. Ik had al wat zitten pulken en had de eerste korst er al af maar door al dat haar zag ik nog niks. Er zit inmiddels een nieuwe korst.
Ik ben benieuwd of Mika straks met twee kale oortjes loopt ivm met de symmetrie :LOL:
-Saskia-
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door -Saskia- »

Aiko heeft ook ooit het oor van Frank geperforeerd, dat waren meerdere gaatjes en met behulp van groene leem is dat erg goed geheeld. Ik heb toen niets geschoren als ik het me goed herinner.
Je blijft het bij Frank overigens wel voelen aan de binnenkant van het oor, dat littekenweefsel.
bram en thijs
Zeer actief
Mijn ras(sen): Grote Zwitserse Sennenhond

Ongelezen bericht door bram en thijs »

Als het niet ontstoken is dan moet je het rustig laten, die klont valt er inclusief vacht vanzelf een keer af.
AfbeeldingAfbeelding
bouvierpoedel
Zeer actief
Mijn ras(sen): Bouviers en grote poedels.

Ongelezen bericht door bouvierpoedel »

bram en thijs schreef:Als het niet ontstoken is dan moet je het rustig laten, die klont valt er inclusief vacht vanzelf een keer af.
:ok:
Wat je zegt ben je zelfffff :lekkerpuh:
Gollum
Zeer actief

bouvierpoedel schreef:
bram en thijs schreef:Als het niet ontstoken is dan moet je het rustig laten, die klont valt er inclusief vacht vanzelf een keer af.
:ok:
Hoe weet je of het niet ontstoken is als je het niet kunt zien?
Het oor voelt verder niet warm of dik aan.
Fotogravinnetje
Technisch beheer
Mijn ras(sen): Markiesjes: Elco (maart 2014) en zijn zoon Gait (oktober 2016). (Gait = Gerrit in dialect)
Aantal honden: 2
Contacteer:

Ongelezen bericht door Fotogravinnetje »

Bij een ontsteking is het warm en dik. Dus als je niet een van die dingen voelt, zal het niet ontstoken zijn
Gollum
Zeer actief

Fotogravinnetje schreef:Bij een ontsteking is het warm en dik. Dus als je niet een van die dingen voelt, zal het niet ontstoken zijn
Ah super. Dan houd ik mijn gepulk maar even in.
Lizzie.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Poedel

Ongelezen bericht door Lizzie. »

inderdaad groene leem,dat stilt de pijn en jeuk.
Afbeelding
bram en thijs
Zeer actief
Mijn ras(sen): Grote Zwitserse Sennenhond

Ongelezen bericht door bram en thijs »

Gollum schreef:
Fotogravinnetje schreef:Bij een ontsteking is het warm en dik. Dus als je niet een van die dingen voelt, zal het niet ontstoken zijn
Ga maar op je handen zitten
AfbeeldingAfbeelding
dagmar88
Zeer actief

Gollum schreef:
Dan moet het al een stevige zijn voor je een verdikking voelt. Zelf heb je toch ook wel eens een oppervlakkig ontstoken kras of korstje?
Gollum
Zeer actief

Cleva schreef:Gaan jouw honden nooit onder de douche?
Dat helpt wel bij de afvoer van aangekoekt bloed in de vacht.
Ja zo af en toe. We gaan vanmiddag naar het bos, ik kan Mika daarna wel even onder de douche doen :ok:
dagmar88 schreef:
Gollum schreef:
Dan moet het al een stevige zijn voor je een verdikking voelt. Zelf heb je toch ook wel eens een oppervlakkig ontstoken kras of korstje?
Niet echt nee, ik ben meer van de blauwe plekken en dingen uit de kom.
dagmar88
Zeer actief

Gollum schreef:

Haha, hier allebei :mrgreen:

Pulken en niet ontsmetten vind ik niet zo'n goed idee. Breng je bacteriën vanaf je vingers over en wordt dat ingesloten.
Gollum
Zeer actief

dagmar88 schreef:
Gollum schreef:

Haha, hier allebei :mrgreen:

Pulken en niet ontsmetten vind ik niet zo'n goed idee. Breng je bacteriën vanaf je vingers over en wordt dat ingesloten.
Oke dan gaat Mika dus onder de douche en krijgt ze kale oren. Hop.
Wat zal het kind weer blij met me zijn :LOL:
Gollum
Zeer actief

Cleva schreef:Meestal is het vooral gestold bloed.
De verdikking in de huid is dan kneuzing en een normale ontstekingsreactie waar je niets mee hoeft.
Ik zou niet meteen die oren kaal gaan maken. Als de wond schoon is en geen pus, wondvocht of bloed geeft dan voegt het schone haar weghalen niet zoveel toe.
Met kale oren kan ik het wel beter in de gaten houden, ze rolt ook nog wel eens in de viezigheid. Ik kijk wel even hoe ze onder de douche vandaan komt.
Caro
Zeer actief
Mijn ras(sen): Tervuerense herder

Ongelezen bericht door Caro »

Mijn hond is een keer in haar oor gebeten door een mechelaar. En had toen dus ook een gaatje in haar oor. Ik heb het direct nadat het gebeurd was ontsmet met jodium. Daarna niets meer aan gedaan. Is korstje opgekomen en vanzelf genezen. Ik voel nu jaren later nog wel een klein bobbeltje, littekenweefsel neem ik aan.
Afbeelding
Gollum
Zeer actief

Cleva schreef:Als, je het niet erg vindt dat ze dan kale oren heeft kan het natuurlijk geen kwaad.
Nee hoor, dat groeit zo weer aan. Ik zeg gewoon dat het mode is.
dagmar88
Zeer actief

Gollum schreef: Oke dan gaat Mika dus onder de douche en krijgt ze kale oren. Hop.
Vind ik sowieso wel fijner met wondjes en lang haar. Kun je het tenminste in de gaten houden.
Gollum
Zeer actief

Caro schreef:Mijn hond is een keer in haar oor gebeten door een mechelaar. En had toen dus ook een gaatje in haar oor. Ik heb het direct nadat het gebeurd was ontsmet met jodium. Daarna niets meer aan gedaan. Is korstje opgekomen en vanzelf genezen. Ik voel nu jaren later nog wel een klein bobbeltje, littekenweefsel neem ik aan.
Er zat dik een week tussen voordat ik het ontdekte, ik kan me in ieder geval geen andere reden bedenken hoe ze eraan is gekomen. Ik wil het dus eigenlijk wel even zien. Toen ik de korst eraf had gehaald zag ik nog niks zoveel haar heeft ze. Bij Gol zie je gelijk een kale plek.
dagmar88 schreef:
Gollum schreef: Oke dan gaat Mika dus onder de douche en krijgt ze kale oren. Hop.
Vind ik sowieso wel fijner met wondjes en lang haar. Kun je het tenminste in de gaten houden.
Ja inderdaad, ze is er ook niet vies van om eens lekker in de drek te gaan rollen. Vandaar dat ik het maar na het bos ga doen. Ze mag zich dan afdrogen aan m'n bed, dat moet ik toch nog verschonen. Een groter plezier kan ik haar niet doen.
dagmar88
Zeer actief

Gollum schreef:Ze mag zich dan afdrogen aan m'n bed, dat moet ik toch nog verschonen. Een groter plezier kan ik haar niet doen.
Haha, wat heeft sjaak het toch slecht getroffen, met zijn baas met föhn :mann:
Gollum
Zeer actief

dagmar88 schreef:
Gollum schreef:Ze mag zich dan afdrogen aan m'n bed, dat moet ik toch nog verschonen. Een groter plezier kan ik haar niet doen.
Haha, wat heeft sjaak het toch slecht getroffen, met zijn baas met föhn :mann:
Het levert wel hilarische foto's op ja :LOL:
Als ik ooit eens geld teveel heb koop ik ook een waterblazer, mijn föhn doet niks met de vacht van Mika.
Caro
Zeer actief
Mijn ras(sen): Tervuerense herder

Ongelezen bericht door Caro »

Ja ik snap dat je het even wil zien maar als het niet dik is en niet warm aanvoelt, zou ik er niet teveel aan gaan pulken. Heeft ze er zelf ook geen last van? Dat ze aan dat oor probeert te krabben?
Afbeelding
Gollum
Zeer actief

Caro schreef:Ja ik snap dat je het even wil zien maar als het niet dik is en niet warm aanvoelt, zou ik er niet teveel aan gaan pulken. Heeft ze er zelf ook geen last van? Dat ze aan dat oor probeert te krabben?
Nee niks. Ze wil alleen dat ik er vanaf blijf.
Cleva schreef:
Gollum schreef:
Cleva schreef:Als, je het niet erg vindt dat ze dan kale oren heeft kan het natuurlijk geen kwaad.
Nee hoor, dat groeit zo weer aan. Ik zeg gewoon dat het mode is.
Wat doet die komma daar nu weer?
Geen idee, ik dacht dat het misschien iets Duits was :mrgreen:
Neeltje

Ongelezen bericht door Neeltje »

Ik zou er echt niks aan doen. Ik heb bij Lotje ook een keer een behoorlijke korst op haar borst gevonden onder al die vacht. Maar voelde goed aan, dus niets gedaan en is gewoon genezen. Gewoon af en toe voelen of het niet warm wordt. De korst zit er ter bescherming en het beste is gewoon laten genezen.
Plaats reactie

Terug naar “Medisch”