Nee, die ph komt uit het Grieks, niet uit het Latijnjvanringen schreef:Waarom zou het niet met een f kunnen? De f en de ph worden precies eender uitgesproken, de ph is een zinloos en onbegrepen overblijfsel uit het latijn. Als je Dafne fout vindt, vind je filosofie zeker ook fout. Mensen die ‘Dafne’ fout vinden zijn hypercorrecte zeurpieten, en die weten doorgaans weinig van taal.crutz schreef:Heel wat anders.
Heet ze echt DaFne en geen Daphne?
Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Hond Dafne Schippers dood gereden door een trein
Moderator: moderatorteam
- Fotogravinnetje
- Technisch beheer
- Mijn ras(sen): Markiesjes: Elco (maart 2014) en zijn zoon Gait (oktober 2016). (Gait = Gerrit in dialect)
- Aantal honden: 2
- Contacteer:
Re: Hond Dafne Schippers dood gereden door een trein
-
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Labrador
Een trein zuigt enorm, dus al zou hij aan de kant hebben kunnen springen is de kans groot dat hij er alsnog onder komt heel grootOdy schreef: Een hond springt toch wel aan de kant??
-
- Zeer actief
Ik heb een keer per ongeluk te dicht bij een langsrijdende trein gestaan bij een gewoon perron.jome schreef:Een trein zuigt enorm, dus al zou hij aan de kant hebben kunnen springen is de kans groot dat hij er alsnog onder komt heel grootOdy schreef: Een hond springt toch wel aan de kant??
Ik ging voorbij de witte tegels ( de lijn waar je achter moet blijven staan.)
En inderdaad, je voelt de kracht van de trein , het voelt inderdaad net of je meegezogen wordt.
Gelukkig bleef ik overeind staan en viel ik niet op het spoor.
Maar de schrik zat er goed in.
Ik heb toen mijn lesje geleerd dus.
- dagmar88
- Zeer actief
Chastitty kwamen toen nogal wat reacties opCleva schreef:Oh, die ken ik.Barkley schreef: sinds ik een keer een destini tegen ben gekomen.
Die zit bij Shartay en Infinnatee in de klas.

- _Leonie
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Golden Retriever
- Aantal honden: 1
Mijn moeder heet ook zo en is juf. Laatst stond er op een briefje: Sjakuliene 

- Barkley
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Spinone Italiano
dit stond er gister op een pakket voor mij. Zo moeilijk is het allemaal niet, zou je denken.
Dubbel N alsjeblieft - ik vergeef je de e op het einde wel.

Dubbel N alsjeblieft - ik vergeef je de e op het einde wel.

- Barkley
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Spinone Italiano
- Fotogravinnetje
- Technisch beheer
- Mijn ras(sen): Markiesjes: Elco (maart 2014) en zijn zoon Gait (oktober 2016). (Gait = Gerrit in dialect)
- Contacteer:
Mijn voornaam is volgens mij nog nooit verkeerd gespeld. Achternaam moet ik in sommige delen van het land wel spellen (in Zuid-Limburg bleek de naam zeer onbekend toen we er bijna 17 jaar geleden kwamen wonen), in andere delen is het: ben je dan familie van...?
-
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Duitse Pinschers
Mijn roepnaam is Gonnie, maar er zijn er best veel die Gonny schrijven.
Mijn naam op mijn geboorteaangifte is Hillegonda, sommige schrijven dan Hillagonda.
Mijn naam op mijn geboorteaangifte is Hillegonda, sommige schrijven dan Hillagonda.
Tama, Nikkie, Jarah en Bijou.
Groetjes Gonnie.
Er is geen spreker die het van de zwijger wint.
-
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Bouviers en grote poedels.
Met zo'n naam is het ook geen wonder dat je hond kapot gereden word. 

Wat je zegt ben je zelfffff 

- wolvster
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Friese StabijXFox Terrier, Airedale Terrier
- Contacteer:

Oh BP, wat ben jij toch heerlijk vilein

- malinois
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
- Aantal honden: 3
- Contacteer:
De keren dat mijn voornaam goed geschreven wordt kun je bijna op 1 hand tellen. Vreemden schrijven het zo goed als altijd fout

In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
-
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Poedel
Mijn naam kunnen de meeste mensen die eens goed uitspreken en dan heb ik het nog niet eens over het opschrijven 

Inderdaad, maar hij is aan ons overgeleverd via het eerste kerklatijn, waar vertalers op meerdere plaatsen waar een f werd uitgesproken, in het Nederlands een ph schreven, simpelweg omdat dat er in het Latijn ook stond. Daardoor is het Nederlands lang behept geweest met malle spellingen als philosphie, Philips, biographie, metaphoor, en dus ook Daphne, terwijl al in de oudheid de p en de h samenvielen tot de f en iedereen altijd al gewoon was in het Grieks de φ als onze f uit te spreken. Taalkundigen pleitten er daarom in het begin van de 19e eeuw al voor om die overbodige ph uit ons alfabet te bannen en te vervangen door de f.Fotogravinnetje schreef:Nee, die ph komt uit het Grieks, niet uit het Latijnjvanringen schreef:Waarom zou het niet met een f kunnen? De f en de ph worden precies eender uitgesproken, de ph is een zinloos en onbegrepen overblijfsel uit het latijn. Als je Dafne fout vindt, vind je filosofie zeker ook fout. Mensen die ‘Dafne’ fout vinden zijn hypercorrecte zeurpieten, en die weten doorgaans weinig van taal.crutz schreef:Heel wat anders.
Heet ze echt DaFne en geen Daphne?
Laatst gewijzigd door 63673J op 21 dec 2018 12:03, 3 keer totaal gewijzigd.
En dat vind je grappig??wolvster schreef:
- wolvster
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Friese StabijXFox Terrier, Airedale Terrier
- Contacteer:
In dit geval moest ik wel even gniffelen ja.jvanringen schreef:En dat vind je grappig??wolvster schreef:
Niet om de hond of zijn baasje, maar om BP
- fenneke
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): zwitserse witte herder en nu hûn
Fotogravinnetje schreef:Mijn voornaam is volgens mij nog nooit verkeerd gespeld. Achternaam moet ik in sommige delen van het land wel spellen (in Zuid-Limburg bleek de naam zeer onbekend toen we er bijna 17 jaar geleden kwamen wonen), in andere delen is het: ben je dan familie van...?
Nou wil graag weten hoe je heet

Fenneke en Baloe

- dagmar88
- Zeer actief
Da's fijn.jvanringen schreef:Inderdaad, maar hij is aan ons overgeleverd via het eerste kerklatijn, waar vertalers op meerdere plaatsen waar een f werd uitgesproken, een ph schreven, simpelweg omdat dat er in het Latijn ook stond. Daardoor is het Nederlands lang behept geweest met malle spellingen als philosphie, Philips, biographie, en dus ook Daphne, terwijl wij iedereen altijd al gewoon was in het Grieks de φ als onze f uit te spreken. Taalkundigen pleitten er daarom in het begin van de 19e eeuw al voor om die overbodige ph uit ons alfabet te bannen en te vervangen door de f.
Als je je kind een griekse naam geeft, spel je die maar fatsoenlijk.
Djaison doe je je kind ook niet aan. Daar vinden mensen (terecht) wat van.
Zo dus neem ik aan: Δάφνη.dagmar88 schreef:Da's fijn.jvanringen schreef:Inderdaad, maar hij is aan ons overgeleverd via het eerste kerklatijn, waar vertalers op meerdere plaatsen waar een f werd uitgesproken, een ph schreven, simpelweg omdat dat er in het Latijn ook stond. Daardoor is het Nederlands lang behept geweest met malle spellingen als philosphie, Philips, biographie, en dus ook Daphne, terwijl wij iedereen altijd al gewoon was in het Grieks de φ als onze f uit te spreken. Taalkundigen pleitten er daarom in het begin van de 19e eeuw al voor om die overbodige ph uit ons alfabet te bannen en te vervangen door de f.
Als je je kind een griekse naam geeft, spel je die maar fatsoenlijk.
Djaison doe je je kind ook niet aan. Daar vinden mensen (terecht) wat van.
Maar wij gebruiken nu eenmaal het Latijnse schrift, niet het Oud-Griekse. Er zijn goede redenen om er vanuit te gaan dat de Griekse letter φ niet beter door de ph wordt weergegeven dan door de f - óók in het Latijn. Maar aangezien het Latijn veel eerder tot ons kwam dan het Grieks, is die rare ph als een alternatieve f in het Nederlands en andere door het Latijn beïnvloede talen blijven hangen.
Dafne is een volkomen correcte weergave van het Griekse Δάφνη. Dat jij gewend bent aan die ph en daarom denkt dat Dafne fout is, doet daar niks aan af.
Laatst gewijzigd door 63673J op 21 dec 2018 12:42, 1 keer totaal gewijzigd.
-
- Zeer actief
Ja als je allemaal gaat lopen zeiken over de naam van het baasje van het hondje die dood gereden is dan interesseert het je toch geen kut.jvanringen schreef:En dat vind je grappig??wolvster schreef:

Nou ja, of je dat zo kan stellen weet ik niet. Wat me wel weer opvalt is dat meteen de schuld bij de eigenaar wordt gelegd.bouvierpoedel schreef:Ja als je allemaal gaat lopen zeiken over de naam van het baasje van het hondje die dood gereden is dan interesseert het je toch geen kut.jvanringen schreef:En dat vind je grappig??wolvster schreef:
-
- Zeer actief
Ja die ligt bij de conducteur.jvanringen schreef:Nou ja, of je dat zo kan stellen weet ik niet. Wat me wel weer opvalt is dat meteen de schuld bij de eigenaar wordt gelegd.bouvierpoedel schreef:Ja als je allemaal gaat lopen zeiken over de naam van het baasje van het hondje die dood gereden is dan interesseert het je toch geen kut.jvanringen schreef:En dat vind je grappig??wolvster schreef:

Ja, je weet toch, dat is de nationale FB-hobby.gonnie schreef:En heel veel mensen op Facebook hebben hun oordeel al weer klaar.
Ze weten geeneens de precieze omstandigheden.
- Fotogravinnetje
- Technisch beheer
- Contacteer:
Tegenwoordig kennen ze daar in het zuiden de naam Vreugdenhil wel, maar 17 jaar geleden was de naam blijkbaar nog erg onbekend. En dan denk je getrouwd te zijn met iemand met een vrij makkelijk te spellen achternaam, maken ze daar weer de raarste dingen van... Hoe moeilijk is de naam Tempelman nou? Zeker vergeleken met Vreugdenhilfenneke schreef:Fotogravinnetje schreef:Mijn voornaam is volgens mij nog nooit verkeerd gespeld. Achternaam moet ik in sommige delen van het land wel spellen (in Zuid-Limburg bleek de naam zeer onbekend toen we er bijna 17 jaar geleden kwamen wonen), in andere delen is het: ben je dan familie van...?
- dagmar88
- Zeer actief
Daar zijn ze lomp in hoofd.Fotogravinnetje schreef:Tegenwoordig kennen ze daar in het zuiden de naam Vreugdenhil wel, maar 17 jaar geleden was de naam blijkbaar nog erg onbekend. En dan denk je getrouwd te zijn met iemand met een vrij makkelijk te spellen achternaam, maken ze daar weer de raarste dingen van... Hoe moeilijk is de naam Tempelman nou? Zeker vergeleken met Vreugdenhilfenneke schreef:Fotogravinnetje schreef:Mijn voornaam is volgens mij nog nooit verkeerd gespeld. Achternaam moet ik in sommige delen van het land wel spellen (in Zuid-Limburg bleek de naam zeer onbekend toen we er bijna 17 jaar geleden kwamen wonen), in andere delen is het: ben je dan familie van...?
1000 x hetzelfde. Sinke. S I N K E. De S van simon. De I van izaak. De N van nico. De k van karel. De e van eduard.
Ja, heel goed, sinke. Nee dat hoor je niet vaak.
Kom je daar, nee, geen afspraak onder die naam. Zinken

Gelukkig zijn we hier goed vertegenwoordigd.
- Feather__
- Zeer actief
Mijn achternaam heeft 4 letters maar omdat het niet Nederlands is gaat het altijd fout. Eindigt op ch maar ik moet het altijd spellen want of ze maken er heel iets anders of het eindigt opeens op een g..