Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Stukje tandvlees hangt los
Moderator: moderatorteam
- Caro
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Tervuerense herder
- Aantal honden: 1
Stukje tandvlees hangt los
Ik was daarnet het gebit van mijn hond van 12 jaar aan het nakijken. Zie ik dat er bij de bovenste hoektand een klein stukje tandvlees los hangt. Er hangt dus een klein los flubbertje aan, wat ik kan bewegen. Snappen jullie wat ik bedoel? Ik poets weleens het gebit en gebruik regelmatig dentisept. Nu vraag ik me af of ik hiermee naar de dierenarts moet gaan. Ze is 12, dus haar gebit is echt niet uitmuntend meer. Maar een gebitsbehandeling vind ik eng omdat ze dan onder narcose zou moeten en ze heeft af en toe lichte partiële epilepsie en met een echo zijn afgelopen zomer vlekken op haar lever gezien. Daardoor ben ik bang dat een narcose een risico is. Maar zo'n loshangend stukje tandvlees heb ik nog nooit mee gemaakt. Is het slijtage, ontsteking? Of zou het ook beschadigd kunnen zijn door iets scherps te eten? Ze heeft vanmorgen wel een gedroogd sushi rolletje gegeten en die zijn best hard.

- hewi
- Zeer actief
- Aantal honden: 2
- Zamunda
- Zeer actief
- Aantal honden: 0
Re: Stukje tandvlees hangt los
Dan zou het een epulide zijn.hewi schreef:Is het geen epilude?
Maak eens een foto Caro?
- Caro
- Zeer actief
Heb even gegoogled op epilude maar dat is toch meer een bultje of verdikking. Bij Shep hangt er een klein stukje tandvlees los, ik kan het bewegen en zou het volgens mij zo af kunnen knippen maar dat ga ik niet doen hoor. Zeg ik om aan te geven hoe het eruit ziet. Ik kan namelijk hier geen foto's plaatsen. Het hangt er echt los aan, ziet er meer uit alsof het is los gescheurd van de rest van het tandvlees. Het lijkt een beetje op als wanneer wij mensen een verstandskies door krijgen, er ook weleens een los stukje tandvlees blijft hangen.
Wanneer het er na het weekend nog hangt en het zit me niet lekker, dan denk dat ik toch maar even langs de dierenarts ga.
Wanneer het er na het weekend nog hangt en het zit me niet lekker, dan denk dat ik toch maar even langs de dierenarts ga.

- crutz
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Mechelse Herders (FCI)
- Aantal honden: 7
- Contacteer:
Waarom zou een dierenarts direct een gebitsbehandeling willen doen.Caro schreef:Ik was daarnet het gebit van mijn hond van 12 jaar aan het nakijken. Zie ik dat er bij de bovenste hoektand een klein stukje tandvlees los hangt. Er hangt dus een klein los flubbertje aan, wat ik kan bewegen. Snappen jullie wat ik bedoel? Ik poets weleens het gebit en gebruik regelmatig dentisept. Nu vraag ik me af of ik hiermee naar de dierenarts moet gaan. Ze is 12, dus haar gebit is echt niet uitmuntend meer. Maar een gebitsbehandeling vind ik eng omdat ze dan onder narcose zou moeten en ze heeft af en toe lichte partiële epilepsie en met een echo zijn afgelopen zomer vlekken op haar lever gezien. Daardoor ben ik bang dat een narcose een risico is. Maar zo'n loshangend stukje tandvlees heb ik nog nooit mee gemaakt. Is het slijtage, ontsteking? Of zou het ook beschadigd kunnen zijn door iets scherps te eten? Ze heeft vanmorgen wel een gedroogd sushi rolletje gegeten en die zijn best hard.
Toen onze Bazooka op bijna 11 tandvlees issues kreeg is er juist direct door de dierenarts gezegd dit lossen we anders op want op zijn leeftijd gaan we hem niet voor zoiets onder narcose brengen.
- Caro
- Zeer actief
Crutz, dat weet ik natuurlijk ook niet of er een gebitsbehandeling nodig. Ik denk eigenlijk nu dat er een stukje los is gescheurd door dat scherpe snackje. Dus wacht nog even af. Maar mochten er toch tandvleesproblemen zijn, wat was dan de oplossing van jouw dierenarts?
Nanna, ik zal binnenkort eens uitproberen via dat linkje van jou. Vroeger gebruikte ik een andere fotosite maar die werkt niet meer, kan nu even niet op de naam komen. Ben moe, mijn hersenen werken maar voor de helft op dit moment.
Nanna, ik zal binnenkort eens uitproberen via dat linkje van jou. Vroeger gebruikte ik een andere fotosite maar die werkt niet meer, kan nu even niet op de naam komen. Ben moe, mijn hersenen werken maar voor de helft op dit moment.

- crutz
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Mechelse Herders (FCI)
- Aantal honden: 7
- Contacteer:
Dentisept en heeft hem heel goed geholpen nog ruim 1,5 jaarCaro schreef:Crutz, dat weet ik natuurlijk ook niet of er een gebitsbehandeling nodig. Ik denk eigenlijk nu dat er een stukje los is gescheurd door dat scherpe snackje. Dus wacht nog even af. Maar mochten er toch tandvleesproblemen zijn, wat was dan de oplossing van jouw dierenarts?
https://www.medpets.nl/dentisept/?gclid ... okQAvD_BwE
- hewi
- Zeer actief
- Aantal honden: 2
En nog verkeerd geschreven ook 't blijft rot woord voor mij. Grrrr maar dat ja een epulide.Zamunda schreef:Dan zou het een epulide zijn.hewi schreef:Is het geen epilude?
Maak eens een foto Caro?
En donna had 2x, de eerste was verdikking de 2e, was los zitten stuk vel. Mijn honden zijn op hun 13e, en op hun 15e, nog voor gebitsreiniging geweest. Dus ik zou er toch ff naar laten kijken, tandpijn is echt naar. Maar ik hoop dat gewoon lekker over is met paar dagen.
- Caro
- Zeer actief
Crutz, dentisept gebruik ik al jaren voor Shep, dus daar ben ik bekend mee.
Hewi, ja ik hoop ook dat het wel goed komt, het is maar 1 klein los stukje, misschien komt het vanzelf nog wel helemaal los maar ik houd het in de gaten en als het me niet aanstaat of het wordt erger ofzo, dan laat ik sowieso de da even kijken. En ik denk dat ik die sushi rol dingen niet meer geef want vind ze wel erg scherp en wie weet kan dat dan ook wel het tandvlees beschadigen.
Ze lijkt verder geen tandpijn te hebben, eet normaal, trekt niet terug als ik aan die hoektand ga trekken waar het stukje tandvlees los zit, wil nog trekspelletjes doen (maar die doe ik nu maar even niet met haar) en ze stinkt ook niet uit haar bek.
Hewi, ja ik hoop ook dat het wel goed komt, het is maar 1 klein los stukje, misschien komt het vanzelf nog wel helemaal los maar ik houd het in de gaten en als het me niet aanstaat of het wordt erger ofzo, dan laat ik sowieso de da even kijken. En ik denk dat ik die sushi rol dingen niet meer geef want vind ze wel erg scherp en wie weet kan dat dan ook wel het tandvlees beschadigen.
Ze lijkt verder geen tandpijn te hebben, eet normaal, trekt niet terug als ik aan die hoektand ga trekken waar het stukje tandvlees los zit, wil nog trekspelletjes doen (maar die doe ik nu maar even niet met haar) en ze stinkt ook niet uit haar bek.

- Caro
- Zeer actief
Nanna, nog bedankt voor die link. Ik kan nu eindelijk weer foto's plaatsen, jeee.
En het stukje tandvlees is er inmiddels af, toch los gescheurd door die harde snack. Die krijgt ze dus niet meer.
En het stukje tandvlees is er inmiddels af, toch los gescheurd door die harde snack. Die krijgt ze dus niet meer.