Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Nieuwe pup erbij
Moderator: moderatorteam
-
- Actief
- Aantal honden: 2
Nieuwe pup erbij
Hallo,
Ik weet niet of het hier goed staat, maar ik had een vraagje. Wij hebben nu een hondje van 9, bijna 10 jaar. Al langere tijd zitten we erover te denken om er nog een hondje bij te nemen. Degene die we nu hebben is op dit moment nog helemaal fit. Wil spelen, kan nog veel wandelen. Ik ben ook bij een nestje pups wezen kijken, maar nu het meer definitief wordt slaat de twijfel toe. Ik denk nu van zou onze huidige hond het leuk vinden? Krijgt ze nog genoeg aandacht en wordt ze niet vergeten? Ze is nu 9 jaar enige hond geweest bij ons. Ze ligt ook altijd bij me op de bank enz en wil niet dat dit veranderd. Weet niet of meer mensen dit hebben gehad? En wat zouden jullie doen?
alvast bedankt!
Ik weet niet of het hier goed staat, maar ik had een vraagje. Wij hebben nu een hondje van 9, bijna 10 jaar. Al langere tijd zitten we erover te denken om er nog een hondje bij te nemen. Degene die we nu hebben is op dit moment nog helemaal fit. Wil spelen, kan nog veel wandelen. Ik ben ook bij een nestje pups wezen kijken, maar nu het meer definitief wordt slaat de twijfel toe. Ik denk nu van zou onze huidige hond het leuk vinden? Krijgt ze nog genoeg aandacht en wordt ze niet vergeten? Ze is nu 9 jaar enige hond geweest bij ons. Ze ligt ook altijd bij me op de bank enz en wil niet dat dit veranderd. Weet niet of meer mensen dit hebben gehad? En wat zouden jullie doen?
alvast bedankt!
- Fotogravinnetje
- Technisch beheer
- Mijn ras(sen): Markiesjes: Elco (maart 2014) en zijn zoon Gait (oktober 2016). (Gait = Gerrit in dialect)
- Contacteer:
Re: Nieuwe pup erbij
Een pup erbij doe je voor jezelf, niet voor de oudere hond in huis. Het is goed dat je je realiseert dat er een risico is op minder aandacht voor de oudere hond. Heb je zin, tijd en ruimte om te zorgen dat je oudere hond voldoende aandacht blijft krijgen? Dan kun je het rustig doen. Maar doe het niet vanuit de verwachting dat ze vriendjes worden, want dat is niet vanzelfsprekend.
Hier was de oudste hond weliswaar nog maar 2,5 toen er een pup bij kwam, maar ook voor hem was het toch wel wennen en had het van hem niet zo gehoeven. Je ziet wel dat ze een band met elkaar krijgen, maar hier is geen sprake van tegen elkaar aan slapen en dat soort lieve tafereeltjes. Het blijft opletten dat Elco niet ondergesneeuwd raakt door Gait, aangezien hij de neiging heeft zichzelf weg te cijferen, maar echt leuk vindt hij dat ook niet.
Als je rekening houdt met het slechtste scenario en denkt dat je dat kunt en wilt managen: doen. Als je het wil doen omdat het zo leuk en gezellig zal zijn voor oudere hond: doe maar niet, want je hebt geen garanties
Hier was de oudste hond weliswaar nog maar 2,5 toen er een pup bij kwam, maar ook voor hem was het toch wel wennen en had het van hem niet zo gehoeven. Je ziet wel dat ze een band met elkaar krijgen, maar hier is geen sprake van tegen elkaar aan slapen en dat soort lieve tafereeltjes. Het blijft opletten dat Elco niet ondergesneeuwd raakt door Gait, aangezien hij de neiging heeft zichzelf weg te cijferen, maar echt leuk vindt hij dat ook niet.
Als je rekening houdt met het slechtste scenario en denkt dat je dat kunt en wilt managen: doen. Als je het wil doen omdat het zo leuk en gezellig zal zijn voor oudere hond: doe maar niet, want je hebt geen garanties
-
- Actief
Nee doe het ook voor mezelf natuurlijk. Maarja zij moet er ook mee leven, daarom mijn twijfels. We zijn wel met 3 thuis dus aandacht verdelen lukt denk ik ook wel, maar toch is er dan wat twijfel. Wil gewoon niet dat ze verandert kwa gedrag enzo. Buiten is ze wel wat bang voor andere honden. Met de ene gaat het beter dan met de ander. Maar hondjes die ze vaker ziet en dus kent wil ze wel mee spelen en vind ze ook wel prima. Maar denk je dat een pup wel zou kunnen bij een hond van 9? En snap inderdaad dat niet alle honden gezellig samen gaan liggen. En dat hoeft natuurlijk ook niet. Maar wil niet dat ons huidige hondje zichzelf wegcijfert. Van het zomer hadden we een oppas pup voor een week, wel van een groot ras, maar ze leek het wel leuk te vinden.. maar doordat het al een grote pup was, groter dan haar zelf vond ze het spelen soms niet zo leuk. En een week hoeft niet zoveel te zeggen, want is natuurlijk niet heel lang.
- DeDiana
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Schotse herdershond langhaar en Spaanse schonen
- Aantal honden: 4
Er komt nu ook weer een klein hondje bij?
Je bent er natuurlijk zelf bij om ervoor te zorgen dat het voor je oudere hondje ook leuk blijft, dat zij nog steeds de aandacht en de één-op-één momentjes heeft, ook als de pup er straks is. Dat zal de eerste tijd best even lastig kunnen worden, een pup kost nu eenmaal veel tijd en je oudere hondje moet ook wennen aan de nieuwe situatie. Natuurlijk gaat er wat veranderen met een nieuwe hond erbij, maar je kunt er wel heel bewust mee bezig gaan dat je nog steeds die fijne momentjes hebt met je oudere hondje, de pup moet immers ook slapen en rusten.
Je bent er natuurlijk zelf bij om ervoor te zorgen dat het voor je oudere hondje ook leuk blijft, dat zij nog steeds de aandacht en de één-op-één momentjes heeft, ook als de pup er straks is. Dat zal de eerste tijd best even lastig kunnen worden, een pup kost nu eenmaal veel tijd en je oudere hondje moet ook wennen aan de nieuwe situatie. Natuurlijk gaat er wat veranderen met een nieuwe hond erbij, maar je kunt er wel heel bewust mee bezig gaan dat je nog steeds die fijne momentjes hebt met je oudere hondje, de pup moet immers ook slapen en rusten.
- blacky
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Coton de Tuléar en Havanezer.
- Aantal honden: 3
hier is een jonge hond bij twee hondjes van 9 jaar gekomen. Is prima gegaan. 1 van de honden moest niets van haar weten maar dat wisten we van te voren hij haat pups. De andere vond het heerlijk eindelijk weer een speel maatje. Nu we bijna 2 jaar verder zijn merk ik dat het haar ook wat te veel wordt en beschermen we haar tegen Lucky. Soms spelen ze heerlijk maar als Laicka het zat is dan breken wij het spel af. Ze hebben overigens een ongelooflijke manier gevonden om te spelen. Lucky stuitert om Laicka heen waarbij Laicka op haar rug ligt.
Als ze het zat is dan komt er een grom en als Lucky dan door gaat sturen wij haar weg.
Heel soms wil Spickey ook wel met haar spelen maar dat is meer uitzondering dan regel. Spikey speelt helemaal niet meer ook niet met ons.
Als ze het zat is dan komt er een grom en als Lucky dan door gaat sturen wij haar weg.
Heel soms wil Spickey ook wel met haar spelen maar dat is meer uitzondering dan regel. Spikey speelt helemaal niet meer ook niet met ons.
- dagmar88
- Zeer actief
Ik heb bij mijn oude hond juist een pup genomen zodat hij nog kon helpen met opvoeden, ondanks dat hij al niet meer fit was.
Een pup alleen of zonder goed voorbeeld vind ik echt zwaar ruk.
We hebben nog een erg leuke tijd tijd gehad samen, maar helaas heeft het niet lang geduurd. Was wel even lastig om de aandacht te verdelen toen.
Een pup alleen of zonder goed voorbeeld vind ik echt zwaar ruk.
We hebben nog een erg leuke tijd tijd gehad samen, maar helaas heeft het niet lang geduurd. Was wel even lastig om de aandacht te verdelen toen.
-
- Actief
Bedankt voor de reacties. Klinkt allemaal wel positief. Vreemde honden vind ze vaak niet zo leuk dus, maar pups vaak wel en het scheelt dus ook dat het nu wel een klein ras is. Hebben jullie misschien dan nog wat tips hoe ik haar dan ook nog genoeg die aandacht en één op één momentjes geef? Want een pup vraagt natuurlijk aan het begin ook veel aandacht. Ook is ze wat beschermend naar haar speelgoed, ik denk dat dit wel goed moet komen, maar hebben jullie misschien tips hoe ik dit het beste wat kan aanpakken?
- Chihuahua-paws
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Chihuahua langhaar
Nou toen Dex kwam hadden wij geen ander hondje en dat vond ik eigenlijk heel makkelijk gaan.
We hebben er nu een pup bij. En dat gaat ook makkelijk.
Als je een oudere hond hebt hangt het van meer dingen af.
Wat belangrijk is dat je ook 1 op 1 tijd blijft nemen voor je andere hond en verder ken jij je hond het beste.
Ik zie iig niet in waarom het niet zou kunnen.
We hebben er nu een pup bij. En dat gaat ook makkelijk.
Als je een oudere hond hebt hangt het van meer dingen af.
Wat belangrijk is dat je ook 1 op 1 tijd blijft nemen voor je andere hond en verder ken jij je hond het beste.
Ik zie iig niet in waarom het niet zou kunnen.
It's the animal, it's the animal, it's the animal instinct in me..
Toots we zullen je nooit vergeten. Rust zacht.
- dagmar88
- Zeer actief
Pups slapen, moeten leren even alleen te blijven zonder andere hond en hoeven niet constant de onverdeelde aandacht te hebbenPoedel123 schreef:Bedankt voor de reacties. Klinkt allemaal wel positief. Vreemde honden vind ze vaak niet zo leuk dus, maar pups vaak wel en het scheelt dus ook dat het nu wel een klein ras is. Hebben jullie misschien dan nog wat tips hoe ik haar dan ook nog genoeg die aandacht en één op één momentjes geef? Want een pup vraagt natuurlijk aan het begin ook veel aandacht. Ook is ze wat beschermend naar haar speelgoed, ik denk dat dit wel goed moet komen, maar hebben jullie misschien tips hoe ik dit het beste wat kan aanpakken?

Met het speelgoed heb ik het ze hier zelf uit laten zoeken. Kluifjes in het begin wat meer in gestuurd.
Wat dat betreft zou ik niet op de zaken vooruit gaan lopen, gewoon kijken hoe het gaat.
-
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Poedel
Lees dat je heel veel twijfels hebt, dan zou ik het niet doen, je hebt toch een kruising poedel en dat kunnen jaloerse trutten zijn
Dat maakt het mogelijk misschien extra lastig. Ik hoef bij mijn honden geen pup meer erbij te nemen, weet op voorhand dat ze dit niet gaan waarderen.

-
- Actief
Ja inderdaad dan de momenten dat ze slaapt heb ik weer meer tijd voor de andere. Ook doe ik met de oudere hond nog behendigheidlessen, dus denk dan dat het inderdaad daarmee wel goed komt. En het speelgoed ze inderdaad zelf maar laten dan komt her vast ook wel goed. Ik heb alleen nog een vraag over her in de bench en alleen laten. Hoe kan ik dit het beste opbouwen en vanaf wanneer? Is alweer even geleden en ons hondje nu heeft verlatingsangst. Dus zal ze dan niet samen alleen laten, maar hoe kan ik dat het beste doen met de pup? Op internet staan namelijk ook weer veel verschillende tips.
- Gollum
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Roemeense schone
- Aantal honden: 1
Ik nam een tweede hond toen de eerste 6 jaar was. Van haar had ik dat niet hoeven doen. En als ik er nu een pup bij zou nemen (ze is nu 12) zou ze een ander kosthuis willen.
- Caro
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Tervuerense herder
Het zal per hond vast verschillen maar mijn hond is 12 en ja die zou ook een ander kosthuis willen als ik een pup in huis ging halen.Gollum schreef:Ik nam een tweede hond toen de eerste 6 jaar was. Van haar had ik dat niet hoeven doen. En als ik er nu een pup bij zou nemen (ze is nu 12) zou ze een ander kosthuis willen.

- Lanavandevledders
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Rottweiler
wij hebben tot twee maal toe een pup bij een oudere hond genomen,
en dat verliep prima, natuurlijk is het ff wennen, en heb je verschil per hond, en uitzonderingen heb je altijd,
maar als je de boel goed begeleid hoeft het volgens mij geen probleem te zijn.
heerlijk om te zien dat een oudere hond de pup mee opvoed,
en dat verliep prima, natuurlijk is het ff wennen, en heb je verschil per hond, en uitzonderingen heb je altijd,
maar als je de boel goed begeleid hoeft het volgens mij geen probleem te zijn.
heerlijk om te zien dat een oudere hond de pup mee opvoed,
- malinois
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
- Contacteer:
En toch bij Xena heb ik er geen seconde spijt vqn gehad. Ze vond t prima. Spelen deed ze nooit ook niet als jonge hond maar je zag haar wel jonger worden in gedrag. Ineens stond er weer een jonge hond die de opvoeding op dr nam. Xygan kwam erbij toen ze 14 was en je zag dr gewoon jonger worden. Ze had weer wat te doen en ze vond t gewoon leuk pups.Nanna schreef:Het gaat nooit vanaf dag 1 al geweldig. Meestal neemt dat een behoorlijke poos en moeten ze aan elkaar wennen.
Rozi bekeek Csikasz destijds of het een verrotte larve was maar na twee weken rolde ze er spelend mee over de grond.
Ik zou alleen niet snel een pup nemen bij een wérkelijk oude hond.

In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
-
- Zeer actief
ik heb er dan een kleien pup ook bijgedaan en hij heeft zeker nog zijn stempel er op gedrukt , op een positieve manier...geen honden meer hebben en dan een pup lijkt me helemaal niets... en als het aan mij ligt komt de volgende er weer bij als Boots wat volwassener is en zeker voor zuurtje het loodje legt
- dagmar88
- Zeer actief
Ligt maar net aan de hond. Niko trok zich er binnen niks van aan, van geen enkele hond.Nanna schreef: Ik zou alleen niet snel een pup nemen bij een wérkelijk oude hond.
Buiten had het zeker toegevoegde waarde voor die kruimel.
Nu had ik de rare situatie dat er opeens een jongvolwassen hond bij kwam. Heb hem wel even geknepen, maar ook dat ging allemaal vanzelf. Het past gelukkig heel goed.
Dit was de eerste dag.

- DeDiana
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Schotse herdershond langhaar en Spaanse schonen
- Aantal honden: 4
Ja, precies. En dan gaat dat ook prima met een veel oudere hond. Taartje blijft buiten schot omdat de pup zich vermaakt met de andere honden. Hoewel ze het gisteren ook even in haar bol kreeg en als een jonge blom in het rond stond te springen met de pupNanna schreef:Ik vind een pup nemen als je al honden hebt ook honderd keer makkelijker dan een pup nemen als je hondloos bent. Het houdt elkaar bezig en voedt elkaar op. Ideaal.

- malinois
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
- Contacteer:
Ja ik ook. Dat regelt zich vanzelf... Xygan vindt jonge pups geweldig Xavi juist de wat oudere. Dus dat volgt hier elkaar ook nog eens op.Nanna schreef:Ik vind een pup nemen als je al honden hebt ook honderd keer makkelijker dan een pup nemen als je hondloos bent. Het houdt elkaar bezig en voedt elkaar op. Ideaal.

In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
Kan prima hoor, hier was het vanaf dag 1 'aan'. En dat terwijl het allebei best pittige tantes kunnen zijn naar andere hondenNanna schreef:Het gaat nooit vanaf dag 1 al geweldig. Meestal neemt dat een behoorlijke poos en moeten ze aan elkaar wennen.
Rozi bekeek Csikasz destijds of het een verrotte larve was maar na twee weken rolde ze er spelend mee over de grond.

Oftewel: je weet het pas met zekerheid als je de pup hebt. Je kunt er van tevoren geen zinnig woord over zeggen. Ik had bij Izzy ook ervoor kunnen kiezen om er geen andere hond bij te zetten, voor de zekerheid, maar het leek me wel zo gezond voor haar om ook de leuke kanten van andere honden (want daar was ze best wel schijt voor) in te zien. Ik denk dat Sofi echt een goede invloed op haar heeft gehad.
En ja, het kan fout gaan. Maar als je hond die oppaspup al best goed trok, dan zou ik me daar eerlijk gezegd weinig zorgen over maken.
- Chihuahua-paws
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Chihuahua langhaar
Hier vanaf minuut één al. Mach made in heaven.Nanna schreef:Het gaat nooit vanaf dag 1 al geweldig. Meestal neemt dat een behoorlijke poos en moeten ze aan elkaar wennen.
Nadeel is dat ze soms beiden tegen de kat of gewoon dwars zijn. Ze zijn nu samen.
Met Toots had dit nooit zo gegaan. Maar voor Dex is dit het mooiste wat we hem konden geven.
It's the animal, it's the animal, it's the animal instinct in me..
- ranetje
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Griffon Korthals
Rana was 8 toen Ita er bij kwam, ze zijn een kleine 6 jaar samen geweest.
Ita was bijna 10 toen Claire kwam.
Zowel Rana als Ita vonden als "oudste hond" mijn beslissing om een pup er bij te nemen GEEN goed besluit
Dat trekt wel bij na een paar dagen of weken.
Het is hier nu ook absoluut geen probleem meer
Ita was bijna 10 toen Claire kwam.
Zowel Rana als Ita vonden als "oudste hond" mijn beslissing om een pup er bij te nemen GEEN goed besluit

Dat trekt wel bij na een paar dagen of weken.
Het is hier nu ook absoluut geen probleem meer