Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Filmpje: wat vuurwerk met honden doet.

Een forum voor algemene onderwerpen over honden en vragen over honden.

Moderator: moderatorteam

tycha
Zeer actief
Mijn ras(sen): Smoothies
Aantal honden: 1
Contacteer:

Re: Filmpje: wat vuurwerk met honden doet.

Ongelezen bericht door tycha »

Neeltje schreef:
Kruimel53 schreef:Op de meeste parken met vakantiehuisjes wordt met oud-en-nieuw ook lekker vuurwerk afgestoken. Dan zit je alsnog met bange honden. En de vuurwerkvrije parken zijn écht heel duur weet ik uit ervaring. Hoogseizoensprijzen en in januari van dit jaar alweer vol voor eind dit jaar. Wij hebben het een paar jaar gedaan vanwege opa Kátur, en we moesten echt bij binnenkomst alvast boeken voor het daar erop.
Ik heb er ook wel eens naar gekeken, maar dat gaat never nooit in mijn budget passen. Daar kan ik maanden mijn hypotheek van betalen.
Wij hebben dit jaar in November een huisje geboekt op een vuurwerkvrij park voor nog geen 400 euro voor een midweek. Persoonlijk vind ik dit niet heel duur.
Afbeelding
Groetjes Marja
Pemba
Zeer actief
Mijn ras(sen): Tibetaanse teriër
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Pemba »

tycha schreef:
Neeltje schreef:
Kruimel53 schreef:Op de meeste parken met vakantiehuisjes wordt met oud-en-nieuw ook lekker vuurwerk afgestoken. Dan zit je alsnog met bange honden. En de vuurwerkvrije parken zijn écht heel duur weet ik uit ervaring. Hoogseizoensprijzen en in januari van dit jaar alweer vol voor eind dit jaar. Wij hebben het een paar jaar gedaan vanwege opa Kátur, en we moesten echt bij binnenkomst alvast boeken voor het daar erop.
Ik heb er ook wel eens naar gekeken, maar dat gaat never nooit in mijn budget passen. Daar kan ik maanden mijn hypotheek van betalen.
Wij hebben dit jaar in November een huisje geboekt op een vuurwerkvrij park voor nog geen 400 euro voor een midweek. Persoonlijk vind ik dit niet heel duur.
Dat was wel gelijk het laatste huisje daar, een dag later was alles vol.
Ik ben benieuwd hoe het je gaat bevallen daar wat betreft vuurwerk.
Afbeelding
tycha
Zeer actief
Contacteer:

Dat was wel gelijk het laatste huisje daar, een dag later was alles vol.
Ik ben benieuwd hoe het je gaat bevallen daar wat betreft vuurwerk.
Op de site stond ook dat er geen huisjes voor honden meer waren, maar toen we belden bleken er toch nog huisjes vrij te zijn. We waren via een andere site (bungalow.nl) bij hun terecht gekomen.
Afbeelding
Groetjes Marja
Zyntia
Zeer actief

Ongelezen bericht door Zyntia »

Mooie foto in je onderschrift, Tycha :D
Nicoline
Zeer actief
Mijn ras(sen): APBT

Ongelezen bericht door Nicoline »

Dat zijn van die dingen die mensen pas doorhebben zodra ze er zelf mee te maken hebben, mijn vorige hond was ook panisch voor vuurwerk, moest driedubbel gezekerd naar buiten en probeerde in huis ook uit te breken. Alprazolam was wel echt een uitkomst, dat werkte zelfs zo goed dat ze over haar angst heen kwam en de laatste 2 jaar geen medicatie meer hoefde, ik denk dat ze dat vuurwerk toch aan een soort fijn gevoel is gaan koppelen, ik zou het voor anderen ook zeker aanraden want zij is echt van extreem angstig gegaan naar alleen even wat angst om 12 uur. Colin is gelukkig niet bang, wil alleen wel vuurwerkgooiers opvreten want hij wordt kwaad.
runninggirl
Zeer actief
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door runninggirl »

Tara schreef:Ik vind het eigenlijk nog helemaal niet zo'n gek idee om een influencer te vragen om mee te werken aan een actie om dit beter onder de aandacht te brengen. Want dit gaat natuurlijk niet alleen over honden, maar ook over andere dieren. De paardjes van mijn tante breken de stallen af rond de jaarwisseling en ik kan me zo voorstellen dat het feline gilde ook niet heel ontspannen is.
Maar ja, wie gaat het initiëren? En wie zou je er voor moeten hebben? Ik weet alvast niet wie er hip en happening is onder tieners.
Niet alleen dieren. Maar bijvoorbeeld ook militairen met PTSS. :ugh:
Hilly45
Zeer actief
Mijn ras(sen): Schapendoes

Ongelezen bericht door Hilly45 »

Het filmpje raakt me behoorlijk. Niet vanuit herkenning, want Sam heeft dat niet zo. Maar dat honden zo intens veel angst dan ervaren in hun lijfje en dat het herstel soms zolang duurt. Dat is onvoorstelbaar.

Ik wens de honden met hun baasjes veel sterkte toe deze komende periode en hoop, dat er iets aan gedaan kan worden qua regelgeving.

Zelf ben ik extreem bang voor vuurwerk en was heel bang, dat Sam dit op zou pikken. Maar in de poppentijd heeft Sam de jaarwisseling meegemaakt bij mijn zus (en ik erbij) en daar hadden de kinderen super veel plezier met het vuurwerk afsteken. Ik denk dat daar bij Sam een soort basis is gelegd, dat het niet per definitie eng is. Maar ja, dat is giswerk.
Afbeelding
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

Tara schreef:Ik vind het eigenlijk nog helemaal niet zo'n gek idee om een influencer te vragen om mee te werken aan een actie om dit beter onder de aandacht te brengen. Want dit gaat natuurlijk niet alleen over honden, maar ook over andere dieren. De paardjes van mijn tante breken de stallen af rond de jaarwisseling en ik kan me zo voorstellen dat het feline gilde ook niet heel ontspannen is.
Maar ja, wie gaat het initiëren? En wie zou je er voor moeten hebben? Ik weet alvast niet wie er hip en happening is onder tieners.
Je moet t dan via een bnn'er doen die al iets met honden heeft. Die moet dan zoiets verder insteken: bijv Rossana Kluivert of Jan de Hoop. Die kunnen de bnn-ers die populair zijn bij jongeren makkelijker strikken. Als ik zie wat Rossana Kluivert voor elkaar krijgt voor haar zwerfhonden in Curacao...
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
Sandra&co

Ongelezen bericht door Sandra&co »

malinois schreef:Je moet t dan via een bnn'er doen die al iets met honden heeft. Die moet dan zoiets verder insteken: bijv Rossana Kluivert of Jan de Hoop. Die kunnen de bnn-ers die populair zijn bij jongeren makkelijker strikken. Als ik zie wat Rossana Kluivert voor elkaar krijgt voor haar zwerfhonden in Curacao...
Goed idee! Kijk eens aan, stapje voor stapje komt er schot in het plan. Iemand zin om Rossana een berichtje te doen? Anders probeer ik het wel. Kan me ook geen cynisme aangepraat worden, want ik wil ook best meewerken aan een oplossing.
Hebben die zoons van die gele zwembroek trouwens niks met honden? Da's nou nét het type dat die doelgroep aanspreekt.

https://www.facebook.com/Rossanakluivert/
dagmar88
Zeer actief

Ongelezen bericht door dagmar88 »

Sandra&co

Berichtje is verstuurd. Ik verwacht eigenlijk helemaal geen reactie maar als ik iets hoor, laat ik het weten.
Sandra&co

Oh! Boef! Ja, dat zou nog eigenlijk wel een goeie kandidaat zijn.
dagmar88
Zeer actief

Ongelezen bericht door dagmar88 »

Sandra&co schreef:
Oh! Boef! Ja, dat zou nog eigenlijk wel een goeie kandidaat zijn.
:LOL: Dat intens lelijke hondje van "papa" boef ook.
Maeve
Zeer actief
Mijn ras(sen): Nova Scotia Duck Tolling Retriever
Contacteer:

Ongelezen bericht door Maeve »

Marjoleine schreef:
Antonetta schreef: Ik denk dat honden de angst op elkaar kunnen overbrengen, Balou is ook bang voor vuurwerk en ik vermoed dat Mowgli haar angst en gedrag hier mee te maken heeft gehad.
Van mijn zeven honden is er een bang en dat is de oudste.
De anderen vinden maar dat ze raar doet. :19:
Dus ja, deels, maar echt maar een klein deel.
Eens.
Bizzy's broer kwam bij een stel die al een oudere hond hadden die werkelijk panisch waren voor vuurwerk.
Ze waren zelf ook best bang dat hij het zou overnemen. Maar op nieuwjaarsdag lieten ze me weten dat hij wel doof leek voor al het geluid :LOL:
Sandra&co

Nee? Ik zag ze eens spelen met cavia's, dat leek best goed te gaan. Geen idee. Maar er zijn vast andere kandidaten.
Tineke
Zeer actief

Ongelezen bericht door Tineke »

Ik zou Enzo Knol proberen, die heeft geloof ik een miljoen abbonees en dat zijn veel jongeren.
Afbeelding
De honden van voorbij, ze blijven in mijn leven
De honden van voorbij ,ik blijf met ze verweven.

https://www.facebook.com/Hondenherplaatsingennl
Lothian
Zeer actief
Mijn ras(sen): Roemeen Dalí, Bulgaar Lucca, lurcher Taro

Ongelezen bericht door Lothian »

Marjoleine schreef:
Antonetta schreef: Ik denk dat honden de angst op elkaar kunnen overbrengen, Balou is ook bang voor vuurwerk en ik vermoed dat Mowgli haar angst en gedrag hier mee te maken heeft gehad.
Van mijn zeven honden is er een bang en dat is de oudste.
De anderen vinden maar dat ze raar doet. :19:
Dus ja, deels, maar echt maar een klein deel.
Mensen overschatten dit echt. Angst is geen aangeleerd gedrag maar een emotie. Een hond die in de basis niet bang is wordt dat ook niet spontaan.

Ik hoor ook standaard "ja, mensen brengen hun angst ook over op hun hond". Ik ben fobisch voor knallen en vuurwerrk. Zorro was jarenlang niet bang en is pas bang geworden voor knallen toen ik niet meer in huis woonde. Dat heb ik met counter conditioning overigens weer met 80% kunnen laten afnemen toen hij weer bij mij woonde.

Dalí was bang vanaf de dag dat ik hem had.

Lucca hoort de knallen niet eens en die heb ik nog wel van jongs af aan (5 maanden).
Afbeelding
sirene
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door sirene »

Het zou ook al heel veel bange honden schelen als iedereen wist en begrijpt dat je angst niet kunt belonen of erin aaien.
Een hond die alert, schrikkerig reageert kun je meteen mee aan de slag voordat het een probleem wordt.
Natuurlijk kan elke hond een trauma oplopen van vuurwerk. Maar bij heel veel honden heeft het zich opgebouwd in de loop der jaren en dat is echt niet nodig.
Groetjes Sonja
Afbeelding
en de nakers
tycha
Zeer actief
Contacteer:

sirene schreef:Het zou ook al heel veel bange honden schelen als iedereen wist en begrijpt dat je angst niet kunt belonen of erin aaien.
Een hond die alert, schrikkerig reageert kun je dan mee aan de slag voordat het een probleem wordt.
Natuurlijk kan elke hond een trauma oplopen van vuurwerk. Maar bij heel veel honden heeft het zich opgebouwd in de loop der jaren en dat is echt niet nodig.
Sommige honden reageren van nature zeer angstig op geluiden. Triss is er zo een. Toen ze acht weken was en voor het eerst een staafmixer hoorde gilde en pieste ze van angst. Treinen, vliegtuigen, auto’s alles wat geluid maakte was eng. Vuurwerk ging wel, totdat, op de leeftijd van een maand of zeven, er vlakbij in het donker vuurwerk vlakbij werd afgestoken. Ik ben met je eens dat je eigen houding er veel aan kan verbeteren of verslechteren. Triss is enorm geluidsgevoelig. Vandaag in het bos hoort ze ieder krakend takje door de storm en is ze gewoon meer gespannen dan normaal. Nu ze ouder wordt en we haar goed begeleiden gaat het steeds beter. Ze krijgt meer vertrouwen en weet dat ze bij ons steun krijgt. Ook het benoemen werkt erg goed. Leuk is het allemaal nog steeds niet, maar geen paniek meer, en snel herstel.
Maar ook wij moesten er zelf heel erg aan wennen en mee om leren gaan. En ook al weet je dat je zelf ontspannen moet blijven, het aanzicht van een zeer angstige hond is gewoon niet fijn. Vorig jaar nog werden we boos als er vuurwerk afgestoken werd. Nu maken we ons er niet meer druk om. En ik probeer mijn man dit ook aan te leren. Vuurwerk is er nu eenmaal. Hoe meer ontspannen we zelf blijven hoe eerder ze zelf ook weer ontspant. En we houden rekening met haar. We laten haar nu nog maar twee keer per dag uit. ‘S morgens, en in de middag een lange losloopwandeling waar ze geen knallen kan horen. Hierdoor kan ze ook niet stapelen in de stress, en reageert ze minder.
Overigens is het hele nest zo. De een wat erger dan de ander maar allemaal erg gevoelig. We hebben samen een whatsapp groep en helpen elkaar zo met tips en ideeen.
Afbeelding
Groetjes Marja
sirene
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door sirene »

Ja, dat weet ik. En ik bedoel ook dat je juist bij die honden, wat jij dus ook doet meteen aan de slag moet met geluid. En dan liever voordat ze harde geluiden al flink aan het generaliseren is.
En fokkers moeten hiermee ook aan de slag want ik weet dat geluidgevoeligheid bij iig bc een goede, logische reden heeft, maar als iets nuttigs de hond zo in de weg zit moet er iets aan gedaan worden.
Groetjes Sonja
Afbeelding
en de nakers
tycha
Zeer actief
Contacteer:

sirene schreef:Ja, dat weet ik. En ik bedoel ook dat je juist bij die honden, wat jij dus ook doet meteen aan de slag moet met geluid. En dan liever voordat ze harde geluiden al flink aan het generaliseren is.
En fokkers moeten hiermee ook aan de slag want ik weet dat geluidgevoeligheid bij iig bc een goede, logische reden heeft, maar als iets nuttigs de hond zo in de weg zit moet er iets aan gedaan worden.
Probleem zit hem in de stabiliteit. Geluidsgevoeligheid is niet erg, als een hond wel stabiel is. Maar bij een onstabiele hond is het een ramp. Dat is wat ik graag zou zien bij de kortharen, dat er meer naar de karakters werd gekeken ipv het uiterlijk, of wat er nu aan zit te komen, het kleurtje (Er mag nu ook gefokt worden met sablexmerle, mits de sable via DNA bewezen geen merle in de lijn heeft)
Afbeelding
Groetjes Marja
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen”