Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Dan toch een voedselallergie?
Moderator: moderatorteam
- Caro
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Tervuerense herder
- Aantal honden: 1
Dan toch een voedselallergie?
Ik heb op dit forum al eerder over Shep geschreven, dat ze een tijdje terug hotspots had ten gevolge van een vlooienallergie. Dat is inmiddels allemaal opgelost maar ze bleef maar aan dezelfde heup en poot likken en bijten. Aantal weken geleden ben ik tegelijk gestart met een nieuwe brok (vanwege mogelijkheid voedselallergie) en homeopatische druppels ter ondersteuning van het immuunsysteem en voor stress (vanwege mogelijkheid dat ze nu ze oud wordt het alleen thuis blijven eng begint te vinden, ze doet namelijk niets als ik thuis ben). Afgelopen weken is het goed gegaan, zelfs na een hele dag alleen thuis zijn had ze er niet aan gezeten. Ik dacht dat de druppels hun werk deden, ook omdat ze opeens weer heerlijk op de bank gaat liggen wanneer ik weg ben en dat deed ze tegenwoordig alleen nog maar als ik ook op die bank zat, lijkt dus meer ontspannen. Sinds afgelopen zaterdag ben ik het oude voer terug in de brokken aan het mengen. En ja hoor, ik kom vandaag uit mijn werk en de vacht op die plek was weer nat. Kan toch eigenlijk geen toeval zijn? Begin dan toch te denken dat oude brok de boosdoener is. De reden dat ik terug wilde naar de oude brok is dat het een senior brok is en dat Shep het er verder goed op doet. Shep is al 12 jaar en heeft nog nooit last van allergieën gehad en buiten het likken aan die ene plek, likt of krabt ze nergens, vandaar de twijfel aan voedselallergie. Andere reden dat ik terug naar oude brok ben gegaan is, dat ze van de nieuwe brok drie tot vier keer per dag moet poepen. En best grote hopen. Dat ben ik niet gewend. Ik zit nu te twijfelen toch de nieuwe brok weer te bestellen want jeuk is erger dan veel poepen en dan te kijken of ze weer stopt met likken. Waarom ik twijfel is dat het zoveel poepen me stoort want houd ze dan wel voldoende voedingsstoffen binnen?

- kipo
- Zeer actief
Re: Dan toch een voedselallergie?
Welk merken zijn het? De oude en de nieuwe brokken?
- Caro
- Zeer actief
Oud is acana senior. Nieuw is welby zalm. Mijn vermoeden is dat als het een allergie is, kip de boosdoener is. Afgelopen weken ook alleen maar snackjes zonder kip gegeven, dat ging ook gewoon goed.kipo schreef:Welk merken zijn het? De oude en de nieuwe brokken?

- kipo
- Zeer actief
Wat ik zo gauw kan vinden, is dat acana maar 28% koolhydraten bevat en welby ongeveer 50%. Het vezelgehalte van welby zal dan ook veel hoger liggen en dat veroorzaakt dat meer poepen, die darmen worden veel meer gestimuleerd. Dat hoeft niet te betekenen dat ze het voer slecht verteerd én heel vaak stabiliseert dat wel weer als de darmen 'gewend' zijn aan de voeding.
- Caro
- Zeer actief
Bedankt voor de info. Ze heeft nu bijna 3 weken welby gehad, zou het dat niet al gestabiliseerd moeten zijn? En van zoveel koolhydraten zal ze misschien ook zwaarder worden? Ik moet juist op haar gewicht letten omdat ze nogal gemakkelijk aankomt sinds ze vier jaar geleden is gesteriliseerd. Maar ja aan de andere kant is dat denk toch wel te verkiezen boven jeuk hebben. Denk dat ik dan toch de welby maar weer bestel. Mocht het likken dan toch blijven bij de welby, weet ik in ieder geval zeker dat het toch niet het voer is. Gaat het likken weer over dan zal het toch voedselallergie zijn. Jammer want ik geef haar nu al een jaar de acana en daar heeft ze het altijd goed op gedaan, ze vindt het lekker, mooie ontlasting, nooit overgeven, etc. De ontlasting bij de welby is trouwens ook gewoon mooi stevig, alleen dus zoveel en dat is wennen als je hond normaal gesproken 1 of 2 keer per dag een klein hoopje had.kipo schreef:Wat ik zo gauw kan vinden, is dat acana maar 28% koolhydraten bevat en welby ongeveer 50%. Het vezelgehalte van welby zal dan ook veel hoger liggen en dat veroorzaakt dat meer poepen, die darmen worden veel meer gestimuleerd. Dat hoeft niet te betekenen dat ze het voer slecht verteerd én heel vaak stabiliseert dat wel weer als de darmen 'gewend' zijn aan de voeding.

-
Alfilillo
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Kruising en podenco(kruising)
- Aantal honden: 2
Ik zou nog een tijdje doorgaan met de Welby. Fijn dat ze nu jeukvrij is!
- Caro
- Zeer actief
Ja de welby is nu zowat op. Had zes kg acana besteld vanwege bovenstaande redenen. Ik dacht namelijk dat het goed ging vanwege de homeopathische druppels. Maar kan toch bijna geen toeval zijn dat het vandaag mis ging, een paar dagen nadat ik de acana door de welby ben gaan mengen. Weer een zak voer erbij. Er staat ook nog bijna een volle 12 kg zak hills leverbesparend dieetbrok, die moest ze eigenlijk op advies dierenarts vanwege vlekken op haar lever maar na 2 weken wilde ze die absoluut niet meer eten. Ze is daarin best lastig maar de acana en de welby is ze beide wel verzot op. Morgen denk de welby maar weer bestellen.Alfilillo schreef:Ik zou nog een tijdje doorgaan met de Welby. Fijn dat ze nu jeukvrij is!

- kipo
- Zeer actief
Nee, 3 weken is niet lang genoeg, 6-8 weken is niet abnormaal, maar bij veel honden begint het in de 2e maand wat af te nemen.
- Caro
- Zeer actief
Ik had welby gemaild met bovenstaande. Goede service want ze mailen of bellen altijd direct terug. Nu blijkt dat ze ook een zalmbrok voor senior hebben. Denk dat ik die dan maar bestel. Goede uitleg gehad.