Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Vachtenkenners? Wie vertelt mij wat voor vacht dit is?

Een forum voor algemene onderwerpen over honden en vragen over honden.

Moderator: moderatorteam

Zamunda
Zeer actief
Aantal honden: 0

Vachtenkenners? Wie vertelt mij wat voor vacht dit is?

Ongelezen bericht door Zamunda »

Okee, elders op het forum heb ik het er al even over gehad maar we komen er niet echt uit geloof ik dus ik dacht ik gooi het in de 'grote groep'. Ik vind de vacht 'niet kloppen' (flinke beharing op de torso, maar veel minder op de poten) maar dat deel kan ik inmiddels plaatsen omdat dat waarschijnlijk door castratie komt (castratenvacht). Maar ik was er eigenlijk van overtuigd dat deze hond een baard heeft, dus ruwharig en wellicht plukbaar. De meesten denken dat hij sowieso geen plukvacht heeft maar iemand zei ook dat hij geen baard heeft en gewoon gladharig is. Dat zou dan eigenlijk ook beter passen bij het idee van een castratenvacht want dat speelt bij ruwharen toch niet zo? Ik vind het trouwens een 'Heinvacht' :tongue: .

Afbeelding

Op dit filmpje kun je de vacht wat beter zien, althans, ik denk hier klitten te zien en vind de kraag echt bizar/enorm.
https://youtu.be/zzx6zxxcQgE
Neeltje

Re: Vachtenkenners? Wie vertelt mij wat voor vacht dit is?

Ongelezen bericht door Neeltje »

Lijkt me ook een 'gewone' vacht en geen plukvacht. ik zou er even mee naar een trimmer gaan voor een goede onderhoudsbeurt en dan is het daarna gewoon bijhouden.
S@ndr@
Zeer actief

Ongelezen bericht door S@ndr@ »

ik denk ook dat ik er mee naar een trimmer zou gaan, ...
Zamunda
Zeer actief

Okee, simpelweg niet verzorgde castratenvacht en geen baard dus? Stom, ik was echt overtuigd dat hij een baard heeft :scratch:

Deze foto vind ik duidelijker wat betreft de baard trouwens, althans: ík denk hier baard te zien...

Afbeelding
bouvierpoedel
Zeer actief
Mijn ras(sen): Bouviers en grote poedels.

Ongelezen bericht door bouvierpoedel »

Gewoon een halflanghaar zoals een Golden , Stabij en dergelijke . En geen plukvacht.
Wat je zegt ben je zelfffff :lekkerpuh:
*Esther
Zeer actief
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door *Esther »

Ik denk ook iets van een ruwharig baardje te zien hoor en van die plukjes op zijn neusrug.
Denk dat je niet weet waar je blijft met een was en blaasbeurt.....witte wonderwereld :wink:
Zamunda
Zeer actief

bouvierpoedel schreef:Gewoon een halflanghaar zoals een Golden , Stabij en dergelijke . En geen plukvacht.
Ik voel me nu echt een enorme nitwit maar ik die hebben toch een compleet andere beharing bij de snuit? Daar zit niks wat in de verste verte op een baard lijkt. Is de 'baard' die ik bij deze hond denk te zien dan een nepbaard, veroorzaakt door de castratenvacht ofzo?
Fotogravinnetje
Technisch beheer
Mijn ras(sen): Markiesjes: Elco (maart 2014) en zijn zoon Gait (oktober 2016). (Gait = Gerrit in dialect)
Aantal honden: 2
Contacteer:

Ongelezen bericht door Fotogravinnetje »

Afbeelding
Bij dit hondje zijn ook de poten ontploft ;) Je ziet dat ook op de snuit hier wat uitstaande haren zitten. Toch heeft deze absoluut geen baardje (gecastreerd Markiesje)
Maeve
Zeer actief
Mijn ras(sen): Nova Scotia Duck Tolling Retriever
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door Maeve »

Dat is wel bearded hoor. Maar niet elke plukvacht is van dezelfde kwaliteit. En bij sommigen is dat plukken ook gewoon echt amper te doen. Daar kan castratie wel invloed op hebben gehad trouwens.
Over het algemeen vond ik witte vacht altijd moeilijker te plukken dan bruin of zwart. Maar per hond kon het ook enorm verschillen. Sommige (rasechte) Westies hadden zo'n kwalitatief slechte vacht dat ze niet te plukken waren zonder dat het ze pijn zou doen.
Ik zet toch in op ruwhaar dus :ok:
pioenroos
Zeer actief
Mijn ras(sen): xteckel Mies, eurasier Diem en schapendoes in deeltijd Flora.

Ongelezen bericht door pioenroos »

Ik zie ook een baard en heb nog nooit gezien dat een castraat een baard kreeg als gevolg van castratie?
Mijn castraten (zonder baard) hebben juist langere zachtere beharing aan poten en broek gekregen.
Diem heeft ook wel langere plukken in zijn (al aanwezig voor castratie) kraag maar daarnaast ook een veel langere broek en vlaggen aan z'n voorpoten.
Afbeelding
Manuma
Zeer actief

Ongelezen bericht door Manuma »

Vroeg gecastreerde ruwhaar die misschien meerdere malen geschoren is? Daar wordt de vacht ook anders van.
Zamunda
Zeer actief

Maeve schreef:Dat is wel bearded hoor. Maar niet elke plukvacht is van dezelfde kwaliteit. En bij sommigen is dat plukken ook gewoon echt amper te doen. Daar kan castratie wel invloed op hebben gehad trouwens.
Over het algemeen vond ik witte vacht altijd moeilijker te plukken dan bruin of zwart. Maar per hond kon het ook enorm verschillen. Sommige (rasechte) Westies hadden zo'n kwalitatief slechte vacht dat ze niet te plukken waren zonder dat het ze pijn zou doen.
Ik zet toch in op ruwhaar dus :ok:
Ja toch?! Ik dacht echt dat ik gek werd :oohja: . En in principe is een bearded ruwharig toch (tenzij echt langharig) en dan in theorie ook een plukvacht? Ware het niet dat de kwaliteit inderdaad verschilt zoals jij noemt waardoor het in de praktijk soms gewoon niet/nauwelijks plukbaar is? Dat zou dan ook wel passen bij dat ik hem een 'Heinvacht' vind hebben, want Hein heeft ook een baard en is ruwharig maar niet tot slecht te plukken (Cleva heeft me toen ook uitgelegd van die verschillende kwaliteiten plukvacht).

Maar wat ik dan niet snap is dat het eruit ziet als een ontplofte castratenvacht en ik dacht begrepen te hebben dat dat eigenlijk niet gebeurt bij ruwharen? Of hangt dat nou net weer samen met die eerder genoemde kwaliteit? Dat een vacht die goed plukbaar is nauwelijks verandert met castratie en juist die niet tot slecht plukbare vachten toch kunnen ontploffen?

Interessant dat de kleur van de vacht invloed kan hebben op de plukbaarheid :ok: .

pioenroos schreef:Ik zie ook een baard en heb nog nooit gezien dat een castraat een baard kreeg als gevolg van castratie?
Mijn castraten (zonder baard) hebben juist langere zachtere beharing aan poten en broek gekregen.
Diem heeft ook wel langere plukken in zijn (al aanwezig voor castratie) kraag maar daarnaast ook een veel langere broek en vlaggen aan z'n voorpoten.
Nee dat kan ik me dus ook niet voorstellen, maar net wat ik zeg, ik heb de ballen verstand van vachten en de meeste kennis daarover heb ik opgedaan door hier op het forum mee te lezen (dus hoe betrouwbaar is dat :mrgreen: ?).
Bij deze hond (Fonzy) zie je wel net als bij Diem dat het bij de broek ook langer is, alleen die voorpoten blijven een beetje raar 'achter' in de beharing vind ik.

Manuma schreef:Vroeg gecastreerde ruwhaar die misschien meerdere malen geschoren is? Daar wordt de vacht ook anders van.
Ah, misschien vertroebelt dat het beeld nog extra.
Neeltje

Hier kun je bij Lotje ook goed het verschil zien tussen de zwarte en witte vacht. En het witte gedeelte wordt toch echt op dezelfde manier onderhouden als het zwarte gedeelte....

Afbeelding

Gewoon even mee naar een trimmer gaan.
bouvierpoedel
Zeer actief

Zamunda schreef:
bouvierpoedel schreef:Gewoon een halflanghaar zoals een Golden , Stabij en dergelijke . En geen plukvacht.
Ik voel me nu echt een enorme nitwit maar ik die hebben toch een compleet andere beharing bij de snuit? Daar zit niks wat in de verste verte op een baard lijkt. Is de 'baard' die ik bij deze hond denk te zien dan een nepbaard, veroorzaakt door de castratenvacht ofzo?
Hij heeft geen volle baard en snor komt bij meer halflangharen voor en zoals je zegt een nepbaard door castratie .
billy
Erelid
Mijn ras(sen): Fox en Duitse Jacht terrier
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door billy »

Ik zie wel een klein beetje een baardje :mrgreen: voor jou dan maar dat maakt het nog geen plukvacht :wink:
Weet het ook niet nu, maar dat ik stage liep werden al heel veel plukrassen geknipt of geschoren.

Goed borstelen en wassen en je komt een heel eind, maar vind juist zijn vacht zo gaaf :I:

Dit is een slecht onderhouden, maar wel te plukken trimvacht

Afbeelding
Afbeelding
bouvierpoedel
Zeer actief

Nee ook geen plukvacht die teveel geschoren is.
wolvster
Zeer actief
Mijn ras(sen): Friese StabijXFox Terrier, Airedale Terrier
Aantal honden: 1
Contacteer:

Ongelezen bericht door wolvster »

Nanna schreef:Ik vind die vacht zo wel stoer staan. Zou er zelf af en toe een borstel doorrukken en het zo laten.
Ik ook.
Het geeft hem/haar wel een lekker wild uiterlijk!
Maar als de hond er zelf last van heeft is het een ander verhaal natuurlijk
bouvierpoedel
Zeer actief

Ze hebben de klitten eruit geknipt en gewassen en verkeer geblowd .Als die vacht zich weer hersteld zie je een heel ander vacht.
veertje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Groenendaeler, Markiesje en Roemeentje

Ongelezen bericht door veertje »

Ik zie ook een gewone half lange vacht met (flinke) ondervacht (en een baardje). Even goed wassen en blazen en dan is wordt hij prachtig volgens mij, met zijn kraag. Castratenvacht zie ik er zo ook niet echt in, gewoon een vies en niet onderhouden asielvachtje. Als hij komt ga je hem niet kort zetten toch? :hmmm:
Zamunda
Zeer actief

Haha, ik voel me iets minder dom nu ik zie dat hier ook nog geen consensus is over de 'gave vacht met een wild uiterlijk' :F: . Na alles gelezen te hebben ga ik voor een halflanghaar (met of zonder ontploffing door castratie) met snor en nepbaardje, waarbij het witte haar veel meer klit dan het zwarte. Als hij komt ga ik hem gewoon wassen en borstelen (tenzij dat helemaal niet meer nodig is) en dan gaan we het gewoon beleven :ok: . Misschien ga ik hem ook wel blazen, moet ik even kijken hoe ik dat regel (zou bij een Ranzijn kunnen geloof ik maar dat zien we dan wel weer).
En nee ik ga hem niet kortzetten :F: , tenzij dat na een tijdje voor hem echt fijner lijkt en dan uiteraard in overleg met de stichting.

billy schreef:Ik zie wel een klein beetje een baardje :mrgreen: voor jou dan maar dat maakt het nog geen plukvacht :wink:
Weet het ook niet nu, maar dat ik stage liep werden al heel veel plukrassen geknipt of geschoren.

Goed borstelen en wassen en je komt een heel eind, maar vind juist zijn vacht zo gaaf :I:
Hahaha. Ah Truus met haar klitten, ze ziet er nu heel mooi uit.
Neeltje

Zamunda schreef:Haha, ik voel me iets minder dom nu ik zie dat hier ook nog geen consensus is over de 'gave vacht met een wild uiterlijk' :F: . Na alles gelezen te hebben ga ik voor een halflanghaar (met of zonder ontploffing door castratie) met snor en nepbaardje, waarbij het witte haar veel meer klit dan het zwarte. Als hij komt ga ik hem gewoon wassen en borstelen (tenzij dat helemaal niet meer nodig is) en dan gaan we het gewoon beleven :ok: . Misschien ga ik hem ook wel blazen, moet ik even kijken hoe ik dat regel (zou bij een Ranzijn kunnen geloof ik maar dat zien we dan wel weer).
En nee ik ga hem niet kortzetten :F: , tenzij dat na een tijdje voor hem echt fijner lijkt en dan uiteraard in overleg met de stichting.

billy schreef:Ik zie wel een klein beetje een baardje :mrgreen: voor jou dan maar dat maakt het nog geen plukvacht :wink:

Hahaha. Ah Truus met haar klitten, ze ziet er nu heel mooi uit.
Als de vacht er echt heel erg uitziet, zou ik 'n keertje naar de trimmer gaan. Die kunnen het toch net wat beter en is het daarna makkelijk bijhouden.
Javierrrr
Zeer actief
Mijn ras(sen): Javier: Montero Valdueza
Merlijn: Mastin

Ongelezen bericht door Javierrrr »

Gewoon afwachten , tot je hem IRL ontmoet. Merk je, dat hij last heeft van zijn "bekleding", dan de blazer erop. Als hij er gewoonweg gelukkig mee is, zou ik zeer terughoudend zijn en hem een lekkere borstelbeurt geven.Persoonlijke voorkeur hoor, ik vind het gewoon mooi, die ietwat verwilderde look
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen”