Op dit filmpje kun je de vacht wat beter zien, althans, ik denk hier klitten te zien en vind de kraag echt bizar/enorm.
https://youtu.be/zzx6zxxcQgE
Moderator: moderatorteam
Ik voel me nu echt een enorme nitwit maar ik die hebben toch een compleet andere beharing bij de snuit? Daar zit niks wat in de verste verte op een baard lijkt. Is de 'baard' die ik bij deze hond denk te zien dan een nepbaard, veroorzaakt door de castratenvacht ofzo?bouvierpoedel schreef:Gewoon een halflanghaar zoals een Golden , Stabij en dergelijke . En geen plukvacht.
Ja toch?! Ik dacht echt dat ik gek werdMaeve schreef:Dat is wel bearded hoor. Maar niet elke plukvacht is van dezelfde kwaliteit. En bij sommigen is dat plukken ook gewoon echt amper te doen. Daar kan castratie wel invloed op hebben gehad trouwens.
Over het algemeen vond ik witte vacht altijd moeilijker te plukken dan bruin of zwart. Maar per hond kon het ook enorm verschillen. Sommige (rasechte) Westies hadden zo'n kwalitatief slechte vacht dat ze niet te plukken waren zonder dat het ze pijn zou doen.
Ik zet toch in op ruwhaar dus
Nee dat kan ik me dus ook niet voorstellen, maar net wat ik zeg, ik heb de ballen verstand van vachten en de meeste kennis daarover heb ik opgedaan door hier op het forum mee te lezen (dus hoe betrouwbaar is datpioenroos schreef:Ik zie ook een baard en heb nog nooit gezien dat een castraat een baard kreeg als gevolg van castratie?
Mijn castraten (zonder baard) hebben juist langere zachtere beharing aan poten en broek gekregen.
Diem heeft ook wel langere plukken in zijn (al aanwezig voor castratie) kraag maar daarnaast ook een veel langere broek en vlaggen aan z'n voorpoten.
Ah, misschien vertroebelt dat het beeld nog extra.Manuma schreef:Vroeg gecastreerde ruwhaar die misschien meerdere malen geschoren is? Daar wordt de vacht ook anders van.
Hij heeft geen volle baard en snor komt bij meer halflangharen voor en zoals je zegt een nepbaard door castratie .Zamunda schreef:Ik voel me nu echt een enorme nitwit maar ik die hebben toch een compleet andere beharing bij de snuit? Daar zit niks wat in de verste verte op een baard lijkt. Is de 'baard' die ik bij deze hond denk te zien dan een nepbaard, veroorzaakt door de castratenvacht ofzo?bouvierpoedel schreef:Gewoon een halflanghaar zoals een Golden , Stabij en dergelijke . En geen plukvacht.
Ik ook.Nanna schreef:Ik vind die vacht zo wel stoer staan. Zou er zelf af en toe een borstel doorrukken en het zo laten.
Hahaha. Ah Truus met haar klitten, ze ziet er nu heel mooi uit.billy schreef:Ik zie wel een klein beetje een baardjevoor jou dan maar dat maakt het nog geen plukvacht
![]()
Weet het ook niet nu, maar dat ik stage liep werden al heel veel plukrassen geknipt of geschoren.
Goed borstelen en wassen en je komt een heel eind, maar vind juist zijn vacht zo gaaf![]()
Als de vacht er echt heel erg uitziet, zou ik 'n keertje naar de trimmer gaan. Die kunnen het toch net wat beter en is het daarna makkelijk bijhouden.Zamunda schreef:Haha, ik voel me iets minder dom nu ik zie dat hier ook nog geen consensus is over de 'gave vacht met een wild uiterlijk'. Na alles gelezen te hebben ga ik voor een halflanghaar (met of zonder ontploffing door castratie) met snor en nepbaardje, waarbij het witte haar veel meer klit dan het zwarte. Als hij komt ga ik hem gewoon wassen en borstelen (tenzij dat helemaal niet meer nodig is) en dan gaan we het gewoon beleven
. Misschien ga ik hem ook wel blazen, moet ik even kijken hoe ik dat regel (zou bij een Ranzijn kunnen geloof ik maar dat zien we dan wel weer).
En nee ik ga hem niet kortzetten, tenzij dat na een tijdje voor hem echt fijner lijkt en dan uiteraard in overleg met de stichting.
Hahaha. Ah Truus met haar klitten, ze ziet er nu heel mooi uit.billy schreef:Ik zie wel een klein beetje een baardjevoor jou dan maar dat maakt het nog geen plukvacht
![]()
Weet het ook niet nu, maar dat ik stage liep werden al heel veel plukrassen geknipt of geschoren.
Goed borstelen en wassen en je komt een heel eind, maar vind juist zijn vacht zo gaaf![]()