Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

In de tuin leren plassen

Forum waar men kan praten over het gedrag en de opvoeding van puppies en volwassen honden (of de eigenaar).

Moderator: moderatorteam

tycha
Zeer actief
Mijn ras(sen): Smoothies
Aantal honden: 1
Contacteer:

In de tuin leren plassen

Ongelezen bericht door tycha »

Triss is nogal een muts als het op plassen aankomt. Ze plast alleen als ze helemaal op haar gemak is. In de zomer en dus als het lang licht is, geen probleem. Dan plast ze eigenlijk iedere wandeling wel. Nu het weer snel en lang donker is, het weer wat minder, regen en wind, en nu er weer dagelijks regelmatig knallen te horen zijn, wordt het wel weer problematisch. Ze plast gerust een hele dag niet. Gisterenochtend naar het strand geweest, en daar heeft ze een paar keer geplast, ‘s middags hadden we een verjaardag, en toen we haar om vier uur weer uitlieten, begon het al te schemeren, er was een knal te horen, en dan plast ze dus niet. Drie kwartier buiten gelopen en niets gedaan. Gisterenavond late nog geprobeerd maar er was direct een knal en dan wil ze naar binnen. Vanmorgen om 7 uur naar buiten, nog donker, regen en wind, en dan doet ze niets. Pas om een uur of half negen heeft ze toen weer geplast. Dus bijna 22 uur niet meer geplast. We proberen er zoveel mogelijk rekening mee te houden door de lange losloopwandeling aan het einde van de middag te plannen. Maar soms kan dat gewoon niet.
Het is niet dat ze enorm bang is van de knallen, maar ze voelt zich niet op het gemak en doet dan niets. Dus ik dacht dat het misschien wel handig zou zijn als ze weet dat ze in de tuin mag plassen. Dan kan ze even in de tuin, plassen en weer naar binnen. Maar ze weigert ook in de tuin te plassen. Heel netjes natuurlijk, maar eigenlijk zou het wel fijn zijn voor haar als ze dat wel zou doen.
We zijn al bijna een jaar bezig het commando plassen aan te leren, maar dat doet ze ook alleen als ze op het gemak is.
Is er een manier of heeft iemand tips? Het lijkt me voor haar veel fijner als ze gewoon kan plassen en daar niet de hele dag mee hoeft te lopen. Ze lijkt er zelf niet echt veel last of moeite mee te hebben.
Afbeelding
Groetjes Marja
tycha
Zeer actief
Contacteer:

Re: In de tuin leren plassen

De voortuin is het pad naar de straat, geen echte voortuin dus. Daar doet ze ook niets :(
Afbeelding
Groetjes Marja
pioenroos
Zeer actief
Mijn ras(sen): xteckel Mies, eurasier Diem en schapendoes in deeltijd Flora.
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door pioenroos »

Is er misschien een ondergrond die ze extra prettig vindt om te plassen?
Misschien kan je achterin in de tuin een ruime, aparte plek maken. Bv zand, houtsnippers of juist gras?

Overigen heb ik het heel, heel lang geprobeerd om mijn teckel reu te leren dat hij echtecht in de tuin mocht. Dat is niet gelukt tot hij hoogbejaard was :engel: Als volwassen vent plas je niet, niet! in de tuin :pffff:
Afbeelding
Pemba
Zeer actief
Mijn ras(sen): Tibetaanse teriër

Ongelezen bericht door Pemba »

Senghe wilde ook nooit in de tuin plassen tot de reu van mijn dochter het wel deed dus daar moest hij wel even een plasje overheen doen.
Dus misschien eens proberen of een andere hond wel in jullie tuin wil plassen en zij het ook doet.
Afbeelding
tycha
Zeer actief
Contacteer:

Pemba schreef:Senghe wilde ook nooit in de tuin plassen tot de reu van mijn dochter het wel deed dus daar moest hij wel even een plasje overheen doen.
Dus misschien eens proberen of een andere hond wel in jullie tuin wil plassen en zij het ook doet.
Dit is misschien wel het proberen waard.
pioenroos schreef:Is er misschien een ondergrond die ze extra prettig vindt om te plassen?
Misschien kan je achterin in de tuin een ruime, aparte plek maken. Bv zand, houtsnippers of juist gras?

Overigen heb ik het heel, heel lang geprobeerd om mijn teckel reu te leren dat hij echtecht in de tuin mocht. Dat is niet gelukt tot hij hoogbejaard was :engel: Als volwassen vent plas je niet, niet! in de tuin :pffff:
De ondergrond maakt niet uit, als ze moet en op het gemak is plast ze zelfs gewoon op straat.

Ik heb zelfs al zitten denken om als ze buiten op gras geplast heeft dat stuk zode uit te steken en in de tuin te leggen :LOL:
Afbeelding
Groetjes Marja
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals

Ongelezen bericht door ranetje »

Kan je het plassen op commando zetten?
Eerst iedere keer dat je ziet dat ze plast dat benoemen ("plas doen") eventueel met beloning en dan eens kijken of je dat kan zeggen net vóór ze gaat plassen en daarna ook eens op een rustig moment in de tuin dat commando geven in een door jou uitgezocht plekje?
Ik heb zelfs al zitten denken om als ze buiten op gras geplast heeft dat stuk zode uit te steken en in de tuin te leggen :LOL:
Daar leg je dan die zode neer :lol1:
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
runninggirl
Zeer actief
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door runninggirl »

Jura wil ook niet in onze achtertuin piesen. Wel in de achtertuin van ons buurmeisje, toen ze moest herstellen van een knieoperatie was dat een ideale oplossing.
Weet niet of je zulke lieve buren hebt haha, maar is het proberen waard wellicht.
blondie
Zeer actief

Ongelezen bericht door blondie »

Dat zou ik in ieder geval wel proberen ja, of een andere hond in jouw tuin laten markeren. Of dan maar een eigen stukje van buiten neerleggen waar ze op heeft geplast.
Las al dat je een tijdje bezig bent om plassen te benoemen en dat dat nog geen zoden aan de dijk zet.

Een andere optie, maar dat is niet handig omdat je dan afhankelijk bent van een ander, is toch om met een bekende stabiele hond op bepaalde momenten even op te lopen.
En wellicht is er wel iemand uit de buurt waar je wel vaker mee oploopt?

Hier was een buurhondje heel bang, en zij hield de plas ook op. Tot ik eens voorstelde om met Finn mee op te lopen destijds. Het hondje vond Finn altijd helemaal ok, en het werkte, toen de hond Finn zag kwam ze naar voren en wilde graag het rondje lopen en ging ook gewoon plassen.
Maar dat is dan niet voor continue een oplossing.
tycha
Zeer actief
Contacteer:

ranetje schreef:Kan je het plassen op commando zetten?
Eerst iedere keer dat je ziet dat ze plast dat benoemen ("plas doen") eventueel met beloning en dan eens kijken of je dat kan zeggen net vóór ze gaat plassen en daarna ook eens op een rustig moment in de tuin dat commando geven in een door jou uitgezocht plekje?
Daar leg je dan die zode neer :lol1:
Doen we al een jaar of zo, maar plast alleen op commando als ze zich prettig genoeg voelt en werkt niet als ze onrust heeft. De buurt hier heeft me al vaak zat door de buurt zien lopen, terwijl ik steeds zeg “plas doen” “ doe maar een plas” :mrgreen:
Afbeelding
Groetjes Marja
tycha
Zeer actief
Contacteer:

blondie schreef:Dat zou ik in ieder geval wel proberen ja, of een andere hond in jouw tuin laten markeren. Of dan maar een eigen stukje van buiten neerleggen waar ze op heeft geplast.
Las al dat je een tijdje bezig bent om plassen te benoemen en dat dat nog geen zoden aan de dijk zet.

Een andere optie, maar dat is niet handig omdat je dan afhankelijk bent van een ander, is toch om met een bekende stabiele hond op bepaalde momenten even op te lopen.

Hier was een buurhondje heel bang, en zij hield de plas ook op. Tot ik eens voorstelde om met Finn mee op te lopen destijds. Het hondje vond Finn altijd helemaal ok, en het werkte, toen de hond Finn zag kwam ze naar voren en wilde graag het rondje lopen en ging ook gewoon plassen.
Met een andere hond erbij plast ze soms wel soms niet. Ik heb gisteren bijna aangebeld bij de oppas van Triss of ik Jet even mocht lenen omdat Triss moest plassen :mrgreen:
Maar dat zou wel een keer kunnen maar wil ze daar ook niet iedere keer mee lastig vallen. Andere honden in de directe omgeving en Triss gaat niet goed samen.
Afbeelding
Groetjes Marja
tycha
Zeer actief
Contacteer:

runninggirl schreef:Jura wil ook niet in onze achtertuin piesen. Wel in de achtertuin van ons buurmeisje, toen ze moest herstellen van een knieoperatie was dat een ideale oplossing.
Weet niet of je zulke lieve buren hebt haha, maar is het proberen waard wellicht.
Ik denk niet dat de buren hier open voor staan.
Afbeelding
Groetjes Marja
blondie
Zeer actief

Ongelezen bericht door blondie »

tycha schreef:
blondie schreef:Dat zou ik in ieder geval wel proberen ja, of een andere hond in jouw tuin laten markeren. Of dan maar een eigen stukje van buiten neerleggen waar ze op heeft geplast.

Met een andere hond erbij plast ze soms wel soms niet. Ik heb gisteren bijna aangebeld bij de oppas van Triss of ik Jet even mocht lenen omdat Triss moest plassen :mrgreen:
Maar dat zou wel een keer kunnen maar wil ze daar ook niet iedere keer mee lastig vallen. Andere honden in de directe omgeving en Triss gaat niet goed samen.
Daarom zei ik al, dat is geen ideale oplossing :mrgreen:

Enige wat ik me echt nog kan bedenken is om echt een speciaal plekje in de tuin te maken.. een soort kattenbak maar dan voor Triss.. en met materiaal waar zij graag op pist.. en een afdakje voor als het regent :mann:

En verder kun je niet veel meer doen denk ik hoor. Jol is straks ook weer van pad als de knallen komen.. verbaasd me overigens hoe het nu gaat, maar heb het idee dat ze wat dover wordt. Jol kan het ook heel lang ophouden.

Maar misschien nog een optie, dat doen/deden we met Jol wel, meenemen naar achter (buiten de poort en dat is een minuut) kans geven om te plassen maar als ze echt niets deed weer terug.
Keer erna, weer meenemen, wel plassen en dan gaf ze aan klaar te zijn en terug te willen, en dan weer terug i.p.v. toch klein stukje verder lopen.

Ik merkte bij Jol dat op het moment dat wij toegaven aan haar wil om terug naar huis te gaan, zij eerder geneigd was om even snel een plas te doen. Dat zou je ook nog even in gedachten mee kunnen nemen voor nu, ipv juichen en belonen als ze plas doet, direct terug naar huis zodat ze dat wellicht als beloning gaat zien.
Lucia
Zeer actief

Ongelezen bericht door Lucia »

Of misschien een grote 'kattenbak', voor haar formaat kom je dan bijvoorbeeld op een onderbak van konijnenhok, binnen in een ruimte of in schuur?
tycha
Zeer actief
Contacteer:

Maar misschien nog een optie, dat doen/deden we met Jol wel, meenemen naar achter (buiten de poort en dat is een minuut) kans geven om te plassen maar als ze echt niets deed weer terug.
Keer erna, weer meenemen, wel plassen en dan gaf ze aan klaar te zijn en terug te willen, en dan weer terug i.p.v. toch klein stukje verder lopen.

Ik merkte bij Jol dat op het moment dat wij toegaven aan haar wil om terug naar huis te gaan, zij eerder geneigd was om even snel een plas te doen. Dat zou je ook nog even in gedachten mee kunnen nemen voor nu, ipv juichen en belonen als ze plas doet, direct terug naar huis zodat ze dat wellicht als beloning gaat zien.
Dat liep ik me gisteren te bedenken, als ze nu plast mag ze naar huis. Misschien dat ze dan leert dat als ze snel een plas doet ze naar binnen mag. Maar goed, drie kwartier later had ze nog steeds niet geplast. Ook wel eens achter het huis een tijd op het grasveld gestaan met haar, zo van als ze plast naar huis. Soms zie ik dat ze bijna gaat plassen, en dan waait er een blaadje uit de boom, slaat er een deur dicht, fiets er een fietser langs of iets anders wat haar afleidt en is het moment weer voorbij :ugh:
Lucia schreef:Of misschien een grote 'kattenbak', voor haar formaat kom je dan bijvoorbeeld op een onderbak van konijnenhok, binnen in een ruimte of in schuur?

Helaas hebben we daar geen ruimte voor. De schuur staat vol en ook in huis geen plek waar zo iets zou kunnen. Ook zelf al over nagedacht :wink:
Afbeelding
Groetjes Marja
sirene
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door sirene »

Zolang ze niet binnen plast en er zelf geen hinder van lijkt te ondervinden zou ik er niks aan doen.
Ik zou het meer zoeken in haar meer zelfvertrouwen proberen te geven. Ik weet dat je daar al mee bezig bent hoor.
Bekende routes en routines. Dingen vragen die ze kan en met nieuwe dingen zorgen dat succes kan behalen. Dat plassen zou ik lekker los laten.
Groetjes Sonja
Afbeelding
en de nakers
tycha
Zeer actief
Contacteer:

sirene schreef:Zolang ze niet binnen plast en er zelf geen hinder van lijkt te ondervinden zou ik er niks aan doen.
Ik zou het meer zoeken in haar meer zelfvertrouwen proberen te geven. Ik weet dat je daar al mee bezig bent hoor.
Bekende routes en routines. Dingen vragen die ze kan en met nieuwe dingen zorgen dat succes kan behalen. Dat plassen zou ik lekker los laten.
Ze lijkt er zelf geen last van te hebben. Het is ook niet zo, dat als ze 22 uur niet geplast heeft heel nodig en gelijk gaat plassen, kan gerust pas na een min of 10 zijn.
We zijn nog steeds hard bezig met haar zelfvertrouwen en gaat ook steeds beter. Omdat ze het zelf ook niet wil en niet leuk vindt, laten we haar ‘s avonds niet meer uit. Maar juist daarom dacht ik dat het fijn zou zijn als ze wel moet dat ze dat gewoon in de tuin kan doen. Deur open, plassen en weer naar binnen. :wink:
Afbeelding
Groetjes Marja
DeDiana
Zeer actief
Mijn ras(sen): Schotse herdershond langhaar en Spaanse schonen
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door DeDiana »

tycha schreef:
sirene schreef:Zolang ze niet binnen plast en er zelf geen hinder van lijkt te ondervinden zou ik er niks aan doen.
Ze lijkt er zelf geen last van te hebben. Het is ook niet zo, dat als ze 22 uur niet geplast heeft heel nodig en gelijk gaat plassen, kan gerust pas na een min of 10 zijn.
We zijn nog steeds hard bezig met haar zelfvertrouwen en gaat ook steeds beter. Omdat ze het zelf ook niet wil en niet leuk vindt, laten we haar ‘s avonds niet meer uit. Maar juist daarom dacht ik dat het fijn zou zijn als ze wel moet dat ze dat gewoon in de tuin kan doen. Deur open, plassen en weer naar binnen. :wink:
Dan zal de nood waarschijnlijk toch niet echt hoog zijn. Wat je zelf ook al schrijft: als je dan 's ochtends gaat wandelen, staat ze ook niet echt op knappen.
Ik zou haar wel gewoon de gelegenheid blijven geven om het in de tuin te doen. Misschien elke avond even samen gaan spelen in de tuin en wellicht doet ze dan na een aantal keer toch wel wat (beweging wil nog wel eens helpen). Of inderdaad een andere hond een keer in de tuin laten plassen. Verder zou ik er ook niet zo'n punt van maken, blijkbaar kan ze het gewoon makkelijk lang ophouden, anders zou ze echt wel plassen ;-)
Plaats reactie

Terug naar “Gedrag en opvoeding”