Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Puppy wil alleen naar buiten met de hele familie

Forum waar men kan praten over het gedrag en de opvoeding van puppies en volwassen honden (of de eigenaar).

Moderator: moderatorteam

Saartje31
Vaste gebruiker
Mijn ras(sen): Border collie/labrador kruising
Aantal honden: 1

Puppy wil alleen naar buiten met de hele familie

Ongelezen bericht door Saartje31 »

We hebben sinds een week onze pup. Ze is heel lief naar mensen, de kinderen en de katten. Ze is een speelse pup zoals puppy’s horen te zijn.
We lopen vast op het zindelijk maken. Ze is nu 8 weken. Ze wil absoluut niet mee naar buiten, behalve als we de kinderen meenemen. Ze moet helaas het meest met mij of mijn man uit, want de kinderen moeten naar school. ‘S ochtends om half 7 en ‘s avonds na 20 uur gaan ze ook niet mee. En dus krijg ik haar niet mee.
Als ze in huis plast, pak ik haar op en zet haar in de tuin. Die vindt ze geweldig en dan gaat ze spelen, vergeet dat ze moest plassen. Komt na een tijdje weer binnen en plast dan binnen weer verder.

Eerst dacht ik dat ze bang was buiten maar dat is niet zo. Het is echt omdat ze niet mee wil als ik alleen met haar ben. Koekjes meenemen werkt ook niet, en heel blij en vrolijk tegen haar doen ook niet. Haar optillen en op het gras zetten vindt ze ook niet fijn (1 x viel ze zelfs tegen me uit) nu weet ik dus niet meer hoe ik dit moet doen. We blijven proberen natuurlijk, maar het lijkt nog niet veel te helpen.
dagmar88
Zeer actief

Re: Puppy wil alleen naar buiten met de hele familie

Ongelezen bericht door dagmar88 »

:mrgreen: Helemaal normaal. Pup even oppakken en zodra het huis uit zicht is neerzetten.
Gaat vanzelf over.
sirene
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door sirene »

Je loopt vast op het zindelijk maken? Hoe lang ben je daar "al" mee bezig dan? Ze is 8 weken!

Alle honden worden zindelijk. Ook als je niet oplet. het is heel normaal dat een pup liever niet van huis weg wil. Gewoon dragen en ergens verderop neerzetten. Plast ze buiten niet omdat ze het buiten te leuk/spannend/interessant vindt dan plast ze binnen :19: volgende keer beter. Echt, laat het los, over een paar weken is er niks meer aan de hand.
Het helpt om de pup op een prikkelarme plek te laten plassen. Vaak plassen ze makkelijker op een plek waar ze vorige keer ook al hebben geplast.

Wees er gewoon meer ontspannen in. Het is een baby. Ik zet mijn (haarloze) puppen als ze heel klein zijn niet eens buiten met regen/wind. Ik weet dan al zeker dat ze niet gaan plassen omdat ze het onaangenaam vinden buiten in de kou. Ze piesen dan binnen, ik ruim het op. En toch worden ze hier allemaal zindelijk.
Groetjes Sonja
Afbeelding
en de nakers
dagmar88
Zeer actief

sirene schreef: Alle honden worden zindelijk. Ook als je niet oplet.
:mann: Kom je dat m'n dwerg even vertellen?
Saartje31
Vaste gebruiker

Ze is er een week, dus we zijn er een week mee bezig.
Dat zindelijk worden dat komt wel goed, dat weet ik.
Maar ik vind het raar dat ze niet mee wil lopen als de kinderen er niet bij zijn. Optillen en op het gras zetten doe ik, maar dat vindt ze dus niet leuk. I wil haar ook niet tegen haar zin steeds oppakken. Gras is een eindje van huis vandaan helaas
sirene
Zeer actief
Contacteer:

dagmar88 schreef:
Er zijn uitzonderingen in de gezelschapshondjes/dwerghondjesgroep :mrgreen: maar die heeft TS niet.
Hoe oud is jouw keesje? Kleine hondjes zijn vaak ook veeeeel later zindelijk.
Groetjes Sonja
Afbeelding
en de nakers
sirene
Zeer actief
Contacteer:

Vindt ze het optillen niet leuk of het gras? Of beide?
Groetjes Sonja
Afbeelding
en de nakers
Domor
Zeer actief
Mijn ras(sen): Peruvian Doodle

Ongelezen bericht door Domor »

dagmar88 schreef:
Ninthe heeft er ook dik een jaar over gedaan, maar was toen toch echt waterdicht.
Saartje31
Vaste gebruiker

Het optillen vindt ze niet leuk. De regen deert haar ook niet want in de tuin speelt ze dan gewoon lekker. Ze is dol op de plassen in de tuin.
Saartje31
Vaste gebruiker

Dat zindelijk maken een tijd duurt dat weet ik heel goed. Ik ben opgegroeid met 5 honden (niet allemaal tegelijk) dus dat heb ik ook allemaal gezien. Maar er was geen 1 hond bij die niet mee naar buiten wilde met de baas alleen. Ook haar zus die bij iemand van onze familie woont loopt prima mee.
sirene
Zeer actief
Contacteer:

Ga eerst het optillen dan eens leuk maken zonder dat ze naar buiten hoeft. Of zorg dat ze het meekomen (zonder optillen) naar de deur al leuk vindt door daar iets leuks aan te koppelen.
Groetjes Sonja
Afbeelding
en de nakers
Saartje31
Vaste gebruiker

Heavy schreef:Ze gaat het vanzelf leuk vinden en dan trekt ze je over straat :wink:
Optillen en op een vaste plek wegzetten en blijven staan wachten net zo lang totdat ze plast ( moet je wel op momenten doen dat ze ook moet zoals na slapen en of eten / drinken) en als ze dan plast meteen belonen met een heerlijk brokje en heel blij een dansje doen ( helpt echt ) en naar huis terug rennen

Terwijl je staat te wachten kun je haar telkens zeggen : plasje doen en dat snappen ze echt heel snel
Als ik haar op het gras heb, is dat precies wat ik doe. Ze blijft gewoon zitten of trekt me gauw naar huis. Ik moet op tijd op school staan 2x en dan is er wel een tijdslimiet aan hoe lang ik er kan staan. Ik trek er een half uur voor uit. De andere keren zolang als nodig
dagmar88
Zeer actief

sirene schreef:
dagmar88 schreef:
Er zijn uitzonderingen in de gezelschapshondjes/dwerghondjesgroep :mrgreen: maar die heeft TS niet.
Hoe oud is jouw keesje? Kleine hondjes zijn vaak ook veeeeel later zindelijk.
10 maanden. Komt wel goed hoor. Het interesseert hem helaas gewoon geen zak.
En tegenwoordig markeert hij binnen. Dat is mijn straf, met m'n grote mond. De grote reuen hadden dat meteen de eerste keer afgeleerd.
Hij komt na een brul brutaal naar me toe. Wat nou! :LOL:
Straks een kattenluik en dan jaag ik hem naar buiten :lol1:

Alle broers en zussen zijn al lang en breed zindelijk.
Lanavandevledders
Zeer actief
Mijn ras(sen): Rottweiler

Ongelezen bericht door Lanavandevledders »

Lana wilde als kleine pup ook niet mee naar buiten lopen, oke, gewoon optillen, of ze het nu leuk vinden of niet,
na elk slaapje, eten, speelmoment, hup op de arm en naar buiten, op het gras neerzetten, lekker laten snuffelen, en hup plasje,
heel enthousiast belonen, ff spelen, dan zelf naar huis laten lopen, dat vond ze wel fijn.
en het duurde niet zo lang dat ze zelf gewoon mee liep, even vertrouwen krijgen, t is ook nog maar een baby.
zo rende ik wel duizend keer op een dag naar buiten,[heb wel mijn grasveld naast de deur] soms voor niets en heel vaak bingo.
het kwartje viel binnen no time, en natuurlijk gebeurde er heus wel eens een ongelukje in huis,
maar ze was heel gauw zindelijk.
sirene
Zeer actief
Contacteer:

Saartje31 schreef:Dat zindelijk maken een tijd duurt dat weet ik heel goed. Ik ben opgegroeid met 5 honden (niet allemaal tegelijk) dus dat heb ik ook allemaal gezien. Maar er was geen 1 hond bij die niet mee naar buiten wilde met de baas alleen. Ook haar zus die bij iemand van onze familie woont loopt prima mee.
Ik denk dat je dan altijd heel veel geluk hebt gehad want het is heel normaal dat pups niet van huis af willen (lopen) de eerste dagen/weken. Komt vanzelf goed.
Groetjes Sonja
Afbeelding
en de nakers
Saartje31
Vaste gebruiker

Wat jullie schrijven doe ik dus inderdaad allemaal. Misschien ben ik te ongeduldig.
dagmar88
Zeer actief

Saartje31 schreef:Wat jullie schrijven doe ik dus inderdaad allemaal. Misschien ben ik te ongeduldig.
Misschien? Dat hondje is er een week. Probeer je daar eens een beetje in te verplaatsen.
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

Nanna schreef:Dan merk ik weer hoe heerlijk het is om al volwassen honden te hebben met een pup erbij. Ze kijkt alles van hen af.
Lopen we naar het bos? Dan hobbelt ze er blij achteraan, die grote zussen zullen het immers wel weten. Die pissen ook niet in huis dus dat zal ook wel niet horen, dus vanaf dag 1 zindelijk.
Hebben we gewandeld dan gaan de tantes slapen, dus zij ook.
Ik heb er voor geen zak extra werk aan, alleen dat zij soms tussendoor naar buiten moet voor een plas met het oog op het babyblaasje.
Dat is inderdaad zo. Hier wilden ze ook niet naar buiten, geen enkele pup als ik t me herinner. Maar ik heb bij alle pups altijd volwassen honden gehad en daarmee ging t als een speer. De laatste wilde ook niet alleen. Nu je hebt niks te willen we gaan gewoon. Gelukkig wilde hij weer zsm terug dus had al snel door dat dit gebeurde als hij alles deed. Overigens als we de bocht om waren liep hij wel gewoon mee. T was puur rondom de voordeur. Met de groten erbij wordt er niks getwijfeld dan rent t gewoon mee. En ik kan nooit zoveel beweging geven als zij hem geven tijdens een wandeling
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
Saartje31
Vaste gebruiker

Heavy schreef:Daar hoef je geen volwassen honden voor te hebben daar kan je kinderen ook voor gebruiken :wink: mijn dochtertje rende altijd voor Jip uit en dan wilde hij wel mee van huis weg .
Dat is hier dus ook. Reuze gezellig natuurlijk, behalve als de kinderen op school zijn :LOL:
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals

Ongelezen bericht door ranetje »

Heb je niet een hoekje in de tuin waar ze kan plassen?
Als je haar dan daar aangelijnd naar toe brengt en wacht tot ze heeft geplast dan kan ze daarna los in de tuin nog wat spelen.
Los buiten zetten in de tuin en verwachten dat wapperende blaadjes minder leuk zijn dan een plas is een illusie :D
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
Saartje31
Vaste gebruiker

We genieten zeker van haar! Het is een enorm lief beest :)
Saartje31
Vaste gebruiker

We zijn inmiddels 10 dagen verder en het wordt alleen maar erger. Ze is vreselijk bang buiten. Vandaag deed iemand zijn auto portier dicht 100 m verderop (gewoon normaal, niet hard) en ze vloog jankend met haar staart tussen de benen een voortuin in. Zindelijk maken zit ook nog geen vordering in. Van de ene kant vind ik het vreselijk zielig maar ik begin me er ook aan te ergeren.
~Suzanne~
Zeer actief

Ongelezen bericht door ~Suzanne~ »

WAar komt ze vandaan? Bij wat voor soort fokker? Wat is ze daar al gewend geweest? Hoe ziet jullie ritme eruit? Is er voldoende tijd voor pup vrij te maken? Heb je je al gemeld bij een hondenschool voor puppylessen?
Ik heb een beetje het idee dat je je op het fenomeen pup verkeken hebt, maar in ieder geval op deze pup. WAt doe je, hoevaak ben je buiten?
Is er een optie om gewoon met clicker en al een uur buiten te gaan zitten. Of de pup van mijn part een blokje om te dragen? Want hier moet je natuurlijk wel wat mee anders krijg je straks met een beetje pech een angstbijter. Zo angstig..? Dat hoort niet.

Hoewel mijn Milan ook best angstig kan zijn op dingen is het zo erg nooit geweest.
Machie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Puli, kruising golden retriever X wetterhoun, kruising Pumi, Hrvatski ovčar, Border Collie
Aantal honden: 5

Ongelezen bericht door Machie »

Ik heb sinds zaterdag een puppy en hij wil ook liever dat de andere honden mee gaan dan alleen naar buiten. Tsja, hij moet er wat vaker uit dan de rest dus hij gaat mooi alleen mee. Stukkie op de arm en prima. Niet elke pup gaat graag alleen mee.
sirene
Zeer actief
Contacteer:

Saartje31 schreef:We zijn inmiddels 10 dagen verder en het wordt alleen maar erger. Ze is vreselijk bang buiten. Vandaag deed iemand zijn auto portier dicht 100 m verderop (gewoon normaal, niet hard) en ze vloog jankend met haar staart tussen de benen een voortuin in. Zindelijk maken zit ook nog geen vordering in. Van de ene kant vind ik het vreselijk zielig maar ik begin me er ook aan te ergeren.
Hoe is ze buiten je eigen omgeving? Op vreemde plekken? Is ze binnen ook angstig?

Om eerlijk te zijn erger IK me aan het feit dat je weer over die zindelijkheid begint. Het hondje is nog geen 10 weken! Laat het los en geniet van je hondje.
Ze wordt echt wel zindelijk. Op dit moment is het 't belangrijkste dat ze jou kan vertrouwen. Jij bent de veilige omgeving. Dingen met jou doen zijn leuk en zonder dwang. Als je daarvoor kan zorgen komende tijd komt het echt wel goed. Geef haar de tijd dingen in haar eigen tempo te ontdekken en geef steun waar nodig.
Groetjes Sonja
Afbeelding
en de nakers
Saartje31
Vaste gebruiker

Ik a elke 1,5 a 2 uur naar buiten. Ik heb tussen 8.45 en 11.30 en 13.15 en 15 uur alle tijd voor haar. Daarna vanaf 16 uur ook weer. De tijden dat ik geen tijd heb ben ik aan het fietsen naar en van school. Ze kan niet mee, dat is te ver. De kinderen lunchen thuis, en ze hebben 3 kwartier. Dat is enkele reis lopen met hond...
Binnen is ze niet angstig. Ik ben De hele dag met haar bezig als ze wakker is. We spelen en knuffelen.
Is het echt zo vreemd dat ik wat vordering wil zien in zindelijkheid? Haar zusje is al praktisch zindelijk en de 10 weken oude labrador even verderop ook. Ze hoeft niet volledig zindelijk te zijn, dat verwacht ik helemaal niet. Maar de angst buiten is zo erg dat ze nergens aan toe komt. We proberen met dragen, een speeltje mee. Ik beloon een plasje met een koekje (en dat wist ze wel al na 1x)

Ze komt niet van een fokker maar van iemand die per ongeluk een nestje had. Wel iemand die veel ervaring heeft met dieren. Ze is in de woonkamer opgegroeid. Moeder was een superlieve labrador. We zijn een paar keer gaan kijken bij het nest en heb ook filmpjes gekregen.

Ik woon in midden nederland
Laatst gewijzigd door Saartje31 op 11 dec 2018 16:38, 1 keer totaal gewijzigd.
Saartje31
Vaste gebruiker

Nanna schreef:Je moet er ook een beetje gevoel voor hebben. De hond van mijn zwager was pas met 8 maanden zindelijk omdat zij dachten dat het een goede methode was om een wekker te zetten. Ieder uur even naar buiten.
Op zich niks mis mee maar als een pup moet dan moet ie. En dat merk je aan rondlopen, onrustig zijn. En dan dus niet als baas nog tien minuten gaan wachten tot die wekker rinkelt want dan ben je mooi te laat. Als je je daar even een week in vastbijt is je pup zindelijk. :ok:
En ga je er al mee naar een hondenschool? Wat zeggen je daar van je pup?
Ik ga ook niet op de wekker maar let inderdaad op hoe ze gaat rondlopen. Pak haar dan op en we gaan naar buiten.

Hondenschool zat vol. Pas vanaf januari weer plek
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

Machie schreef:Ik heb sinds zaterdag een puppy en hij wil ook liever dat de andere honden mee gaan dan alleen naar buiten. Tsja, hij moet er wat vaker uit dan de rest dus hij gaat mooi alleen mee. Stukkie op de arm en prima. Niet elke pup gaat graag alleen mee.
Nou dit dus... vooral als t regent. Helaas we gaan toch leuk of niet leuk
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
Saartje31
Vaste gebruiker

Ik ga ook elke keer weer. Ook met regen (vind ik helemaal niet erg. We hebben geen auto dus doe alles lopend en fietsend door elk weer)
annnie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Welsh Corgi Cardigan en een Vuilnisbakje
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door annnie »

Zit ts probleem niet meer in de angst dan in de zindelijkheid? Dat een 10 weken oude pup zo schrikt van een deur 100m verder op is toch wel bijzonder. Hoe kan je een onzekere pup zekerheid geven?
Plaats reactie

Terug naar “Gedrag en opvoeding”