Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Pup bijt tijdens het spelen, maar het gaat nog iets verder..

Forum waar men kan praten over het gedrag en de opvoeding van puppies en volwassen honden (of de eigenaar).

Moderator: moderatorteam

sebastianroga

Pup bijt tijdens het spelen, maar het gaat nog iets verder..

Ongelezen bericht door sebastianroga »

Beste forumleden,

Wij hebben een super leuke en lieve Vizslapup van 9 weken. Het is enerzijds een zachtaardig beestje dat het liefst in onze armen/op schoot in slaap valt, maar anderzijds is het een aardig baasje...
Vooral met spelen staan weer soms verbaasd hoe de pup zich gedraagt. Zo heeft hij soms momentjes dat hij zijn speeltje(s) niet meer interessant vindt en aan meubilair gaat knagen, of aan onze armen. Nu weten we dat de pup met zijn bekkie de hele wereld verkent en nog moet leren wat wel en wat niet kan. Echter, lijkt hij op sommige momenten door de dolle te gaan. Hij 'valt' dan aan en probeert niet alleen te bijten, maar op te beklimmen. Mijn vriendin wordt dan ook regelmatig bereden door onze peuter reutje. Hard AUW schreeuwen en weglopen heeft dan ook geen zin, aangezien hij dan achter mij of mijn vriendin aan rent en in de voeten/enkels bijt. Soms schud hij zijn kop als hij in mijn arm hangt...
We hebben het vermoeden dat hij misschien moe is, niet genoeg slaap heeft gehad, of te lang aan het spelen is.
Maar het is toch wel bijzonder gedrag voor zo een kleine pup, waar normaliter, gezien de karaktereigenschappen van het ras, geen kwaad in zit.
Maken jullie, of hebben jullie dit met je eigen pups ook meegemaakt?

Moeten wij ons hier zorgen over maken, of is gaat dit snel over? En hebben jullie nog tips voor ons?
bouvierpoedel
Zeer actief
Mijn ras(sen): Bouviers en grote poedels.

Re: Pup bijt tijdens het spelen, maar het gaat nog iets verd

Ongelezen bericht door bouvierpoedel »

Knijp hem maar een keer.
Wat je zegt ben je zelfffff :lekkerpuh:
Belle
Zeer actief
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door Belle »

Her klinkt inderdaad als een pup die hartstikke moe is. Lekker met een kong of een kluifje op een rustig plekje leggen, dan valt hij vast in slaap. Beter nog is proberen te voorkomen dat je pup zo moe is, dus wat minder prikkels op een dag en wat eerder rust.
Marjolein, Isa, Dora, Suus en Anne
Those who are dead, are not dead, they're just living in my head..... (Coldplay, 42)
Catootje 12-05-05 - 17-09-09
Chiva ? - ? -91 - 08-01-10
Belle 06-03-2003 - 05-11-2012
sirene
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door sirene »

Dat is gewoon normaal puppengedrag. Natuurlijk is de ene pup wat bijteriger en fanatieker dan de ander, maar dit is niets abnormaals.
Auw, zeggen, rust aanbieden, is allemaal een goed idee. Bij rijden of veel te fanatiek doen (bijten oa) geef ik aan dat dit niet fijn is (met genoeg, nee of klaar ofzo) en houd de pup even vast met 1 hand voor/tussen de borst en de ander om zijn ribbenkas. Als hij dan ontspant laat ik hem weer gaan. Dan doet hij het waarschijnlijk nog een keer en dan herhaal ik dat weer net zolang totdat hij begrijpt dat zo "spelen" geen zin heeft. Rijden heeft niks anders te beteken dan opwinding/spanning in dit geval.
Groetjes Sonja
Afbeelding
en de nakers
superei
geregistreerd lid
Mijn ras(sen): AA mix
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door superei »

Denk dat dit eerder normaal gedrag is dan bijzonder.

had ook zo bijtgrage pup, alles wat bewoog hing die in, zat je lekker tv te kijken, bewoog je maar 1 teen en hij zat er geheid bovenop.
Spullen heeft die eigenlijk altijd met rust gelaten. inmiddels half jaar veder, en hij "bijt" alleen nog tijdens stoeien of kluift je hand af als die naast je op de bank ligt.

Wat hier heeft geholpen is geduld en consequent zijn, 1x nee roepen daarna de gang op.
Zamunda
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door Zamunda »

Ik lees niks bijzonders, jullie hebben volgens mij een 'normale' pup, gefeliciteerd :F: . Ik denk dat vermoeidheid inderdaad een grote rol speelt, leg hem even apart met een lekkere kluif op zulke momenten.
Budkes
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herders, Jack Russell Terriërs en een Welsh Corgi Pembroke
Aantal honden: 6

Ongelezen bericht door Budkes »

Wat mijn drukke , bijtende, rijdende pup erg hielp was een kussen, knuffel of een lap stof.
Als hij overprikkeld raakt en in mij of andere spullen ging bijten kreeg hij zijn lap/kussen/knuffel. Hij ging daar dan naar hartelust op kauwen, reed ook vaak op kussen of knuffel om zijn stress kwijt te raken, en viel dan vaak al sabbelend op zijn lap/knuffel/kussen in slaap.
Desnoods in de bench, maar meestal was het niet nodig en viel hij ter plekke in slaap.
Inmiddels is hij 16 maand en vindt zijn rust nog steeds in een lap stof. Hij haalt daar zijn rust nog steeds uit en valt sabbelen in slaap.
De betreffende pup is/was een Mechels herder uit werklijnen dus met een enorm hoog energieniveau.
Moeite van het proberen waard.

Wegsluiten in de gang of een andere ruimte vind ik trouwens een dikke no go voor een pup.
Gr. Aniek

Afbeelding
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

Niets raars heel normaal. Welkom in de wereld die pup heet... hier een pup van 12 weken nu, mechelaar x hollander uit werklijnen. Ik heb een stapel knuffels voor hem (en mn andere honden) liggen. Inderdaad meestal reageert hij zich daar op af om dan in slaap te vallen. Daarnaast nee en iets anders voor je handen aanbieden. Idem voor je meubels.
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
Alfilillo
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kruising en podenco(kruising)
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Alfilillo »

In die zin ben ik blij dat we een (half)volwassen hond hadden toen pupje Lily kwam. Natuurlijk was hij het leukste om mee te ravotten, maar hij kon tegelijkertijd als de beste aangeven wanneer het genoeg was. Dan was het 'grauw!' en dan droop ze wel af. Hij heeft eigenlijk nooit geaccepteerd dat ze doordraaide.
Afbeeldingalfillilo (1) by [url=https://www.flickr.com/photos/157306925@N05/]

Alfil & Lily
malinois
Zeer actief
Contacteer:

Alfilillo schreef:In die zin ben ik blij dat we een (half)volwassen hond hadden toen pupje Lily kwam. Natuurlijk was hij het leukste om mee te ravotten, maar hij kon tegelijkertijd als de beste aangeven wanneer het genoeg was. Dan was het 'grauw!' en dan droop ze wel af. Hij heeft eigenlijk nooit geaccepteerd dat ze doordraaide.
Dat voordeel heb ik ook gelukkig met Xygan, de halfbroer van mijn pup. Die 2 zijn zo leuk samen en hij leert die pup alles in een paar seconden waar ik weken over gedaan zou hebben.
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
Zyntia
Zeer actief

Ongelezen bericht door Zyntia »

Klinkt als vermoeidheid/overprikkeld.
Sandra&co

Ongelezen bericht door Sandra&co »

Klinkt als mijn jongste hond :LOL: Die ging overal vól in, vól in andere honden, vól in de mouw van je jas als je buiten liep, en dat voor een ding van een halve turf hoog. Dus ik ha deen krat naast me op de bank staan (zodat ze me kon zien en ik in kon grijpen) en daar ging ze in als ik zag dat ze knetterleip werd. En ja, daar springt ze uit. En werd er acuut weer in gezet. Dat riedeltje gebeurde slechts een keer of 100, daarna had ze door dat ze maar beter in de krat kon blijven en ging ze maar slapen uit pure verveling, en daar werd het een veel gezelliger hondje van. Later kon ik die krat verplaatsen en uiteindelijk was het natuurlijk niet meer nodig.
Dus, verplichte rustplek creëren. Kunnen ze stom vinden, maar uiteindelijk haal je daar beiden voordeel uit.
sebastianroga

Super bedankt voor jullie reacties.
Als Milo het op ons heeft voorzien, dan heeft het niet eens mee4 nut om wat anders aan te bieden. Zelfs zijn lievelings speeltjes verliezen dan hun interesse... Maar zoals jullie unaniem aangeven, denk ik dat we onze pup toch eenbeetje overprikkelen. Dus weer terug naar de eigide structuur...
Nogmaals bedankt. Het neemt bij ons wel wat zorgen weg.

Verstuurd vanaf mijn LG-H850 met Tapatalk
Javierrrr
Zeer actief
Mijn ras(sen): Javier: Montero Valdueza
Merlijn: Mastin

Ongelezen bericht door Javierrrr »

Puppies zijn monsters, als je ze hun eigen gang laat gaan, zoals jullie nu (aan den lijve) ondervinden. Voorkom dat hij oververmoeid raakt , biedt hem structuur en routine op een rustige manier. En ja, dat is in de eerste weken behoorlijk intensief, maar het is wel een diepte-investering voor de toekomst. Neem het van hem over, leef het hem voor wat de bedoeling is, zodat je voorkomt dat je moet"foeien" , "knijpen" of wegsluizen.
Voorbeeld, ons meest recente pup klom graag op tafels. Daar heb ik geen moeite mee. Als hij dan de neiging kreeg om te gaan knagen aan de tafelhoek bood ik hem een touwtje aan, en vertelde ik hem dat hij kampioen kantklosser was. Hij trots, ik blij. Kwestie van samen doen, niet denken in ge-of verboden
https://youtu.be/io6bQ1sfeFE
malinois
Zeer actief
Contacteer:

Ik verbied zeker wel hoor... net als hij ook flink op zn flikker krijgt van mn andere honden als hij in hun voerbak duikt. Duidelijkheid heet dat. Nee is nee, ja is ja en misschien bestaat niet.
Dus nee hij mag niet in de tafelpoot bijten en ja dat mag wel in je bijtrol of knuffel.
Afbeelding
Javierrrr
Zeer actief

Wat een verschil hè? Dat zou hier echt niet werken,die benadering. Merlijn (in de video) is niet mijn enige hond, hij is opgegroeid met Javier die toen 4 jaar oud was. Allebei afkomstig uit Spanje, oorspronkelijk van aard en allebei houden ze van de nuance en subtiliteit. Op haarfijne wijze weten ze elkaar precies uit leggen wat de bedoeling is, het is een hele andere hondentaal dan wat we hier gewend zijn.
S@ndr@
Zeer actief

Ongelezen bericht door S@ndr@ »

nog nooit eerder een pup gehad zeker.. en ja alles pups bijten en als ze overprikkeld zijn wordt het nog een tandje erger, en ze leren het allemaal af, :wink: en er zit geen kwaad in je pup, t is gewoon puppy gedrag... rust, regelmaat en reinheid .... komt goed....
Gollum
Zeer actief
Mijn ras(sen): Roemeense schone

Ongelezen bericht door Gollum »

hehe mijn Labrador wist ook niet gelijk wat zacht in de bek betekende :schrik: :LOL:
Lizzie.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Poedel

Ongelezen bericht door Lizzie. »

bouvierpoedel schreef:Knijp hem maar een keer.
wat ben jij toch een sadist :S:
Afbeelding
bouvierpoedel
Zeer actief

Lizzie. schreef:
Als ik zie hoe mijn allerliefste poedelkes met elkaar om gaan en met hun pups dan ben ik moeder Theresa . :vaag:
Lizzie.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Poedel

Ongelezen bericht door Lizzie. »

bouvierpoedel schreef:
Lizzie. schreef:
Als ik zie hoe mijn allerliefste poedelkes met elkaar om gaan en met hun pups dan ben ik moeder Theresa . :vaag:
Poedels van jou zijn gewoon vals :O:
Afbeelding
maart
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse herders

Ongelezen bericht door maart »

Rijden doen ze maar overal op, maar niet op mij. Ze zijn maar overprikkeld op wat anders.
Net als de kippen pakken, of er ook maar enige mate van interesse in tonen.
2 zaken die meteen duidelijk afgekapt worden. Ik wil het niet. Nooit.

Bijten geef ik gerust een alternatief voor. Rijden niet, daar zoeken ze zelf maar een alternatief voor als ze het willen doen.
dagmar88
Zeer actief

Ongelezen bericht door dagmar88 »

bouvierpoedel schreef:
Lizzie. schreef:
Ik ben geen hond. Ik heb handen en een mond en ook nog eens voldoende inzicht om te anticiperen, pups die nog niks kennen tikken en knijpen is niet mijn smaak.
Die brutale uk hier heeft zeker een paar keer goed op z'n flikker gehad door naap. Was hem meteen duidelijk wat niet mocht.
Daar hoef ik niet aan te beginnen, komt toch nooit hetzelfde aan.
bouvierpoedel
Zeer actief

dagmar88 schreef:
bouvierpoedel schreef:
Lizzie. schreef:
Ik ben geen hond. Ik heb handen en een mond en ook nog eens voldoende inzicht om te anticiperen, pups die nog niks kennen tikken en knijpen is niet mijn smaak.
Die brutale uk hier heeft zeker een paar keer goed op z'n flikker gehad door naap. Was hem meteen duidelijk wat niet mocht.
Daar hoef ik niet aan te beginnen, komt toch nooit hetzelfde aan.
Mooi toch.
Javierrrr
Zeer actief

Precies Frootje, de weg ernaartoe vinden we wel. Dat maakt het voor mij zo aantrekkelijk, het uitvogelen bij welke aanpak de hond het meest gebaat is. Ik heb vroeger DSD's gehad, die zo graag onder appèl stonden en commando's wilden opvolgen, niets liever dan werken voor de baas.Toen kwamen er Briards, kadaverdiscipline kon ik wel vergeten, leidde alleen tot beledigde blikken. Op een gepaste manier dingen van hen vragen, en hen het idee geven dat ze het zelf bedacht hadden, dat werkte het best, om hun medewerking te krijgen ;)
En nu met de Spanjooltjes is het vooral kijken naar wat ze vertellen en daarmee omgaan. Het werkt heel subtiel, veel lichaamstaal gebruiken, en weinig commando's. Zo staan bv mastins bekend om hun overmatig waak- en blafgedrag. Toen Merlijntje opgroeide dacht ik dit te kunnen voorkomen door hem het commando "luid" aan te leren. Vergeet het maar, oefenen tot je een ons weegt, het beklijft domweg niet. Wat dus wel goed werkte, op het moment dat hij aansloeg hem uitvoerig bedanken met een dikke knuffel (want voedselgericht is hij totaal niet). Als hij nu onraad, al dan niet terecht, opmerkt, komt hij naar me toe om me te waarschuwen en een knuffelpartij te ontvangen.
Wat dat betreft is het een kwestie van meedenken en meebewegen met elke hond individueel.
Javierrrr
Zeer actief

Tuurlijk, dat is ook zo Cleva, en dat is ook de bedoeling van het meedenken en meebewegen. Als je de hond nog niet kent, kijk naar hem, waar ligt zijn motivatie, what makes it tick? Dat meebewegen, dus vooral in de beginfase, met als doel een samenwerking/samenspel op gang te brengen, waardoor de hond ook snapt wat jouw intenties zijn
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals

Ongelezen bericht door ranetje »

sebastianroga schreef:Super bedankt voor jullie reacties.
Als Milo het op ons heeft voorzien, dan heeft het niet eens mee4 nut om wat anders aan te bieden. Zelfs zijn lievelings speeltjes verliezen dan hun interesse... Maar zoals jullie unaniem aangeven, denk ik dat we onze pup toch eenbeetje overprikkelen. Dus weer terug naar de eigide structuur...
Nogmaals bedankt. Het neemt bij ons wel wat zorgen weg.
Rust en regelmaat.
Heel nuttig voor zulke pups.
Heb zelf ook zo'n exemplaar gehad (ook voorstaande hond, geen Vizsla).
Door een vaste dagindeling en zorgen voor veel rust ging het aanzienlijk beter.
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
sebastianroga

We zien duidelijke dat rustmomentjes van goede invloed zijn op onze pup :D

Het bijten wordt beduidend minder sinds gister. Nu is hij gefocust op onze paneelgordijnen en decoratiespulletjes, die eerst geen aandacht hadden. Harde geluiden helpen niet (pup is ook schotvast). Wanneer we een ander (bijv. lievelings) speeltje aanbieden, of een kluifje, dan heeft de kleine doerak hier geen interesse in. We willen liever niet straffen, maar belonen, alleen laat hij zich op momenten niet afleiden van zijn snode plannen. Ik denk dat we moeten blijven corrigeren en gewoonweg engelengeduld hebben... :engel:
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals

Ongelezen bericht door ranetje »

sebastianroga schreef:We zien duidelijke dat rustmomentjes van goede invloed zijn op onze pup :D

Het bijten wordt beduidend minder sinds gister. Nu is hij gefocust op onze paneelgordijnen en decoratiespulletjes, die eerst geen aandacht hadden. Harde geluiden helpen niet (pup is ook schotvast). Wanneer we een ander (bijv. lievelings) speeltje aanbieden, of een kluifje, dan heeft de kleine doerak hier geen interesse in. We willen liever niet straffen, maar belonen, alleen laat hij zich op momenten niet afleiden van zijn snode plannen. Ik denk dat we moeten blijven corrigeren en gewoonweg engelengeduld hebben... :engel:
:mrgreen:
Corrigeren EN een alternatief aanbieden.
Dus niet die gordijnen maar wel je speeltje (of een kauwstaaf o.i.d. of een jute bijtrol :tongue: ).
En je haalt hem dus wel weg bij die gordijnen en desnoods houd je hem even aan de lijn bij je met dat speeltje.
En dan opletten dat hij niet het lijntje doorbijt (ervaring :engel: )

Rustmomenten zijn zeker goed :ok:
Bij één pup had ik een zeer secuur vast ritme.
uitlaten> spelen > eten > plassen > rusten (bij mij in de bench)
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
Javierrrr
Zeer actief

Of voorkomen dat hij snode plannen krijgt, door het afwisselen van verschillende soorten speeltjes en kluifmateriaal. Niet dat de hele vloer bezaaid ligt met, maar dat je hem selectief dingen aanbiedt, zodat hij erin geïnteresseerd blijft. Wat hier goed werkte waren dichtgetapete kartonnen dozen, met een stukje worst erin. Kan lekker gedemonteerd worden, zonder dat het tot schade leidt. Bijkomend voordeel, de pakketbezorger wordt tot in lengte der dagen enthousiast begroet ;)
Plaats reactie

Terug naar “Gedrag en opvoeding”