Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Hond gezocht, Hond gevonden ;) p5

Een forum voor algemene onderwerpen over honden en vragen over honden.

Moderator: moderatorteam

Hanneke1991
Vaste gebruiker
Mijn ras(sen): Peruaanse Kelpie
Aantal honden: 1

Hond gezocht, Hond gevonden ;) p5

Ongelezen bericht door Hanneke1991 »

Ik ben al heel mijn leven groot hondenfanaat, maar een eigen hond is er nooit gekomen. Nu de kinderen wat groter zijn (4 en 6jaar) en allebei naar school zijn begint het bij mij ontzettend te kriebelen.

Ik ben graag buiten op pad (skeeleren, fietsen, wandelen in polders, bos en strand) en zou graag een hondenmaatje hebben wat me daarbij kan vergezellen en waar ik thuis tegen kan ouwehoeren. Het liefst wil ik de hond, waar mogelijk, overal mee naar toe nemen.
Ik werk 1 dag in de week een paar uurtjes, meestal ben ik dus thuis bij de hond en kinderen.

Ik zal er sowieso puppycursus en een basiscursus mee volgen.

Wat zoeken we in een hond:
- baasgericht
- vriendelijk met kinderen en andere huisdieren( katten en kippen in dit geval)
- sportieve hond (geen bordercollie niveau)
- kan goed loslopen
- zelfverzekerd
- niet te groot (schoft max 40-50cm)

Wat hebben we serieus overwogen:
- sheltie (lijken mij wat nerveus/angstig? Verder goed karakter!)
- duitse pincher (Ben ik als een blok voor gevallen, maar ik twijfel.
Is niet altijd even goed met kinderen heb ik gelezen en of dit een echte beginnershond is?)
- nova scotia duck tolling retriever (iets teveel bordercollie energie/werkniveau?)
- grote keeshond ( staat nu op nummer 1. Enige puntjes zijn blaffen, en het stuiterballenergieniveau in huis)

De spaniels (geen cocker of cavelier) spreken me aan vanwege fijn karakter. Maar door dat jachtinsict ben ik bang dat ze niet goed zullen kunnen loslopen? Aan de andere kant lees ik dat ze daarin erg goed te trainen zijn. En hoe sterk is de werklust?

Liever geen labrador of golden retriever. Iedereen hier opt dorp loopt al met zoiets rond. Ik zoek uhm iets anders

En zijn er nog meer rassen die in mijn lijstje passen? Ik sta eigenlijk voor bijna alles wel open. Oke, de groep mollossers spreekt me gewoon niet echt aan.
Het mag trouwens ook wel een kruising zijn, maar dan wil ik wel een beetje weten wat erin zit en hoe kom je aan een ‘verantwoorde‘ kruising?
Laatst gewijzigd door Hanneke1991 op 18 dec 2018 15:07, 2 keer totaal gewijzigd.
Anne&Taar
Zeer actief
Mijn ras(sen): Golden, Schapedoes

Re: Hond gezocht

Ongelezen bericht door Anne&Taar »

Persoonlijk vind ik t afwijzen van n ras omdat de buurman ermee loopt altijd wat vreemd. Je neemt toch n ras wat bij je past en je aanspreekt, wat doet t ertoe wat de rest heeft? Mar goed, ik heb dan ook tot volle tevredenheid twee ordinaire, zeer sociale en actieve retrievers, die inderdaad heel erg makkelijk overal me naartoe kunnen en graag gezien worden in de buurt.
Jits90
Zeer actief
Mijn ras(sen): Keeshond
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door Jits90 »

Ik geloof dat de nova scotia vrij heftig zijn met werklust, echt wel richting border collie, maar daar kunnen anderen je vast meer over zeggen.

Qua keeshond: hoe kleiner, hoe meer lawaai en onrust :engel: Zeker de grote keeshond is wat gemoedelijker en rustiger, minder blafferig. Het blaffen is redelijk te sturen als je vanaf het begin streng bent, maar een kees zal altijd wel blaffen als er bezoek voor de deur staat :tongue:
Lizzie.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Poedel

Ongelezen bericht door Lizzie. »

Jack Russell lijkt mij ook wel geschikt, maar dan wel met een stamboom ;)
Afbeelding
veertje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Groenendaeler, Markiesje en Roemeentje

Ongelezen bericht door veertje »

Ik zou de minpuntjes van de kees eerder bij de sheltie zetten :tongue: Alhoewel dat stuiterballen wel beter te sturen is bij een sheltie dan een kees denk ik. De kees heeft toch wat meer een eigen mening. Een sheltie is over het algemeen iets gehoorzamer, maar blaffen (keffen) kunnen ze als de beste.

Ik denk dat er bij de waterhonden ook wel wat types zijn die wellicht kunnen passen. Moet je wel van krulletjes houden :wink:

Border collies hebben wel veel energie, maar met een beetje actief huishouden en een sport erbij doen ze het prima als huishond. Je hoeft er niet dagelijks 10 km mee te wandelen, een rondje te fietsen en 5 schapen in je tuin te hebben bij wijze van :wink:

Ik vind een markiesje ook wel passen, maar die zijn vaak niet zo zelfverzekerd en hebben ook wel de neiging veel te blaffen.
gonnie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse Pinschers
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door gonnie »

Ik heb twee Duitse Pinschers. Ze zijn super met mijn kleindochters, van de vorige vier had ik er eentje die goed met kinderen was.

Tegenwoordig wordt er wel meer naar karakter gekeken.
Ze zijn inderdaad eigenwijs.
Zo lief als de twee Pinschers zijn die ik nu heb, zo eigenwijs zijn ze ook.
Maar om mee te sporten zijn ze goed geschikt.
Mijn vorige Pinschers waren gehoorzamer dan de twee die ik nu heb. Maar zodra de vorige een haas zagen waren ze weg. Ze kwamen wel weer terug.
Tanja de Black and Tan pinscher die ik nu heb gaat ook wel achter een haas aan, maar die is heel erg snel weer terug.

En nu ze wat ouder zijn gaat het luisteren ook iets beter. Maar het is een zelfstandig ras, dus totale gehoorzaamheid kan je niet verwachten.

Ze moeten wel consequent opgevoed worden, maar niet met harde hand.
Niet dat wij zulke consequente bazen zijn. Hahaha.
Afbeelding

Tama, Nikkie, Jarah en Bijou.
Groetjes Gonnie.
Er is geen spreker die het van de zwijger wint.
gonnie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse Pinschers

Ongelezen bericht door gonnie »

https://youtu.be/JrbAuvwXnMM

Hier een filmpje van de twee donderstenen.
Afbeelding

Tama, Nikkie, Jarah en Bijou.
Groetjes Gonnie.
Er is geen spreker die het van de zwijger wint.
Miezemuis
Zeer actief
Mijn ras(sen): Grote poedels

Ongelezen bericht door Miezemuis »

Ik vind poedels ook wel geschikt. Al zijn ze niet altijd zelfverzekerd, maar de vraag is wat je daarmee bedoelt. Mijn honden zullen beide niet snel een punt maken maar dat vind ik een voordeel.
Ik kreeg mijn oudste poedel toen mijn kinderen 3 en 5 waren en dat ging echt geweldig.
Afbeelding
Miezemuis
Zeer actief
Mijn ras(sen): Grote poedels

Ongelezen bericht door Miezemuis »

Heavy schreef:Een Schapendoes ? Is altijd vrolijk en gaat graag overal met je mee naar toe ,heeft geen tot weinig jachtinstinct en blijft tijdens het wandelen bij je in de buurt. Is gek op kinderen en katten en heeft genoeg energie voor een actief leven

Het enige minpuntje vind ik dat ze slecht alleen kunnen blijven . Het is wel te leren :wink:
En je moet kammen leuk vinden
Schapendoes zie ik idd ook wel passen
Afbeelding
LongFields
Zeer actief
Mijn ras(sen): Laekense Herder Tapas
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos

Ongelezen bericht door LongFields »

Mag het ook een kruising zijn? Dan weet ik denk ik een heel geschikt nest voor je wat onderweg is. Met een beetje geluk kun je er heel binnenkort iets over lezen in de fokkershoek.
Beide ouders zijn getest op heupen, ellebogen, ogen en hart dus dit is niet een zomaar nest maar een zorgvuldig gepland en goed uitgezochte combinatie van ouderdieren.
Laatst gewijzigd door LongFields op 30 nov 2018 18:18, 1 keer totaal gewijzigd.
Machie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Puli, kruising golden retriever X wetterhoun, kruising Pumi, Hrvatski ovčar, Border Collie
Aantal honden: 5

Ongelezen bericht door Machie »

Een sheltie is over het algemeen geen 40-50 cm ;)
Kijk eens naar de Puli. Daar loopt niemand mee. Enige nadeel is dat ze wel vocaal zijn maar het zijn wel herdershondjes dus daar is op te trainen. Je zal ze alleen wel uit het buitenland moeten halen want in nederland worden ze amper gefokt.
Fotogravinnetje
Technisch beheer
Mijn ras(sen): Markiesjes: Elco (maart 2014) en zijn zoon Gait (oktober 2016). (Gait = Gerrit in dialect)
Contacteer:

Ongelezen bericht door Fotogravinnetje »

Machie schreef:Een sheltie is over het algemeen geen 40-50 cm ;)
Kijk eens naar de Puli. Daar loopt niemand mee. Enige nadeel is dat ze wel vocaal zijn maar het zijn wel herdershondjes dus daar is op te trainen. Je zal ze alleen wel uit het buitenland moeten halen want in nederland worden ze amper gefokt.
Even in het topic van Stille liefdes kijken, daar staat een puli ;)
*klik*
lucie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse herders (x), Beauceron, Hongaarse windhond, Bodeguero

Ongelezen bericht door lucie »

Nanna schreef:Spaniel kan best. Zelf ben ik altijd erg gecharmeerd van de Engelse Springer spaniel uit werklijnen.
laatst ontmoette ik iemand die er 2 heeft (en altijd heeft gehad); inderdaad vreselijk leuke honden. Super vrolijk en actief. Volgens de eigenaar valt het jagen erg mee en de hondjes gaan bij haar altijd mee paardrijden.
Afbeelding
veertje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Groenendaeler, Markiesje en Roemeentje

Ongelezen bericht door veertje »

Kruimel53 schreef:Shelties vind ik hele leuke hondjes. Met de nadruk op -jes want ik vind ze tegenwoordig steeds kleiner en kleiner worden. En daardoor ook breekbaarder en kwetsbaarder. Kan lastig zijn in een gezin met kinderen. Af en toe angstig herken ik wel ja, blafferig zeer zeker. Maar er zitten echt wereldhonden tussen.
Mij valt juist op dat ze zo groot worden. Maar misschien is dat omdat we nu op de club twee shelties hebben lopen die met een jaar oud al de large maat hebben bereikt voor agility. Eentje scheelt maar een kilo in gewicht vergeleken met Tess en is net geen 50 cm hoog :80:
Machie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Puli, kruising golden retriever X wetterhoun, kruising Pumi, Hrvatski ovčar, Border Collie

Ongelezen bericht door Machie »

veertje schreef:
Kruimel53 schreef:Shelties vind ik hele leuke hondjes. Met de nadruk op -jes want ik vind ze tegenwoordig steeds kleiner en kleiner worden. En daardoor ook breekbaarder en kwetsbaarder. Kan lastig zijn in een gezin met kinderen. Af en toe angstig herken ik wel ja, blafferig zeer zeker. Maar er zitten echt wereldhonden tussen.
Mij valt juist op dat ze zo groot worden. Maar misschien is dat omdat we nu op de club twee shelties hebben lopen die met een jaar oud al de large maat hebben bereikt voor agility. Eentje scheelt maar een kilo in gewicht vergeleken met Tess en is net geen 50 cm hoog :80:
Ja, binnen de agility ken ik er nu ook een aantal die echt enorm geworden zijn. Tussen e 46 en 48 cm.
Maar dat zijn wel uitzonderingen. Ik ken er ook zat die net 32 cm zijn.
pioenroos
Zeer actief
Mijn ras(sen): xteckel Mies, eurasier Diem en schapendoes in deeltijd Flora.

Ongelezen bericht door pioenroos »

Kelpie (werklijn?)
Als ik zo lees wat je met de hond wil gaan doen denk ik dat de wat actievere rassen prima zouden passen.

Schapendoes zou denk ik ook passen. Ze zijn baasgericht en blijven graag altijd bij hun mensen. Maar, je moet geen kadaver discipline van ze verwachten. Daarvoor zijn ze echt niet serieus genoeg :Q: Samen actief op pad vinden ze heerlijk.
Afbeelding
Alfilillo
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kruising en podenco(kruising)

Ongelezen bericht door Alfilillo »

Je zoekt de perfecte hond! Maar ik begrijp je wel hoor...

Ik ben bevooroordeeld wat betreft shelties, want mijn zus heeft echt een geweldig exemplaar. Hij blaft wel als je binnenkomt of als er een hond voorbij loopt, maar dat is maar heel even. Hij is iets groter dan 40 cm schat ik.

Markiesje dacht ik ook aan, maar daar kan Fotogravinnetje je meer over vertellen.
Afbeeldingalfillilo (1) by [url=https://www.flickr.com/photos/157306925@N05/]

Alfil & Lily
blondie
Zeer actief

Ongelezen bericht door blondie »

Schotse herder Korthaar al eens bekeken?
Johnny Jones
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door Johnny Jones »

Voor de zoveelste keer kom ik gewoon weer met de Bodeguero, zulke leuke sportieve gezinshonden in een handzaam formaat!
dagmar88
Zeer actief

Ongelezen bericht door dagmar88 »

Kruimel53 schreef: De kezen die ik ken zijn stuk voor stuk stuurse nurksen, los van de maat, maar ik ken vast de verkeerde :mann:
Die van mij is te blij :LOL: Gaat bij iedereen in het bos buurten/dansjes doen/knuffelen en doet net of hij me niet hoort.
Hanneke1991
Vaste gebruiker

Bedankt voor zoveel reacties al!
@alfililo Ik zoek idd de perfecte hond denk ik haha, maar daarom dit topic om me even van die wolk af te gooien. En uiteindelijk roeien we met de riemen die we hebben (krijgen)
@blondie: Schotse herder korthaar hebben we zeker bekeken! Mijn man was daar erg van gecharmeerd. Maar ik vind ze eigenlijk net wat te groot (heel praktisch gezien, de hond moet wel achterin de auto passen)

Schapendoes ben ik niet zo van gecharmeerd eigenlijk. Qua uiterlijk dan vooral. Zelfde geldt voor de Puli. Sorry :wink:

Ik verwacht geen ijzeren discipline, maar wandelen in polders betekent ook weleens auto`s die langsrijden. Dan moet er gewoon geluisterd worden. Dat is mijn grootste punt.

@longfields: Kruising is zeker welkom! Waar kan ik dat topic binnenkort vinden? Al weet ik niet of ik het al aankan een hond binnen een paar maanden haha :80:

@miezemuis: zelfverzekerd in de zin van dat ze niet de hele dag extreem afhankelijk zijn van mijn goedkeuring over van alles. Een beetje zelfstandigheid is fijn.

@gonnie: Lief filmpje. Ik vind ze echt mooi :)

De kelpie, kan iemand me daar iets meer over vertellen? Ze spreken me wel aan!
LongFields
Zeer actief
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos

Hanneke1991 schreef:
@longfields: Kruising is zeker welkom! Waar kan ik dat topic binnenkort vinden? Al weet ik niet of ik het al aankan een hond binnen een paar maanden haha :80:
Het topic komt als het goed is in het subforum Fokken te staan.
Pups worden net na Oud en Nieuw verwacht, dus zijn een week of 8 rond begin maart. Das nog 4 maanden om te wennen. :lol1:
Zit trouwens ook Kelpie in deze kruising.
blondie
Zeer actief

Ongelezen bericht door blondie »

Even hé.. korthaar collie te groot? Ik vind het redelijke middelmaten.. en ik had een Duitse herder in de achterbak van een Suzuki Swift :pffff:

Maar zonder dollen, mijn vriendin had een korthaar collie, en zij heeft een wel overwogen keuze gemaakt destijds. Maar groot kon ik de hond niet noemen.
Niet qua hoogte, niet in bouw en niet in omvang, ik zie ze zelf als redelijke middelmaat en lichtvoetig.

Maar goed, ik vind onze kruising eigenlijk ook niet klein... anderen vinden dat wel..
Hanneke1991
Vaste gebruiker

blondie schreef:Even hé.. korthaar collie te groot? Ik vind het redelijke middelmaten.. en ik had een Duitse herder in de achterbak van een Suzuki Swift :pffff:

Maar zonder dollen, mijn vriendin had een korthaar collie, en zij heeft een wel overwogen keuze gemaakt destijds. Maar groot kon ik de hond niet noemen.
Niet qua hoogte, niet in bouw en niet in omvang, ik zie ze zelf als redelijke middelmaat en lichtvoetig.

Maar goed, ik vind onze kruising eigenlijk ook niet klein... anderen vinden dat wel..
Hihi oke, wij hebben een Suzuki Ignis. Ongeveer dezelfde grootte kofferbak denk ik.
Het geeft weer wat andere perspectieven hé zo'n forum :D

Maar eigenlijk is de kees niet wat ik dacht dat ie was? :denken:
LongFields
Zeer actief
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos

LongFields schreef:
Hanneke1991 schreef:
Het topic komt als het goed is in het subforum Fokken te staan.
Pups worden net na Oud en Nieuw verwacht, dus zijn een week of 8 rond begin maart. Das nog 4 maanden om te wennen. :lol1:
Zit trouwens ook Kelpie in deze kruising.
Kijk, hier kun je het topic vinden:
https://www.hondenforum.nl/plaza/viewto ... 6&t=327728
Hanneke1991
Vaste gebruiker

veertje schreef:Ik zou de minpuntjes van de kees eerder bij de sheltie zetten :tongue: Alhoewel dat stuiterballen wel beter te sturen is bij een sheltie dan een kees denk ik. De kees heeft toch wat meer een eigen mening. Een sheltie is over het algemeen iets gehoorzamer, maar blaffen (keffen) kunnen ze als de beste.

Ik denk dat er bij de waterhonden ook wel wat types zijn die wellicht kunnen passen. Moet je wel van krulletjes houden :wink:

Border collies hebben wel veel energie, maar met een beetje actief huishouden en een sport erbij doen ze het prima als huishond. Je hoeft er niet dagelijks 10 km mee te wandelen, een rondje te fietsen en 5 schapen in je tuin te hebben bij wijze van :wink:

Ik vind een markiesje ook wel passen, maar die zijn vaak niet zo zelfverzekerd en hebben ook wel de neiging veel te blaffen.
Dat idee heb ik dus wel bij border collies. Ik vind ze echt leuk, maar ik durfde er eigenlijk niet aan te denken. De verhalen over bordercollie-drijft-de-kinderen enzo. En aan wat voor sport moet ik dan denken?
S@ndr@
Zeer actief

Ongelezen bericht door S@ndr@ »

Anne&Taar schreef:Persoonlijk vind ik t afwijzen van n ras omdat de buurman ermee loopt altijd wat vreemd. Je neemt toch n ras wat bij je past en je aanspreekt, wat doet t ertoe wat de rest heeft? Mar goed, ik heb dan ook tot volle tevredenheid twee ordinaire, zeer sociale en actieve retrievers, die inderdaad heel erg makkelijk overal me naartoe kunnen en graag gezien worden in de buurt.
ja, waarom is dat raar als je dat niet wilt, t is niet zo dat je een keuze hebt uit 4 rassen of zo, er is zoveel leuks in honden land ook qua uiterlijk, kan met best voorstellen dat je niet de zelfde hond wilt als de buren omdat het uiterlijk nu niet is wat je graag wilt... je moet er ook maar naar kijken he een jaar of 14.. met een beetje mazzel
dagmar88
Zeer actief

Ongelezen bericht door dagmar88 »

lor1_1984 schreef:
dagmar88 schreef:
Kruimel53 schreef: De kezen die ik ken zijn stuk voor stuk stuurse nurksen, los van de maat, maar ik ken vast de verkeerde :mann:
Die van mij is te blij :LOL: Gaat bij iedereen in het bos buurten/dansjes doen/knuffelen en doet net of hij me niet hoort.
Hij klinkt als mijn logeerkees, alleen is die van jou alles behalve nerveus voor zover ik heb gelezen terwijl logeerkees een stresskippetje is. :wink:
Nou, het is een stoer pittig ding, maar grotere honden en franse bullen vindt hij echt niet meer leuk. Veel te lomp en daar wordt hij wel onzeker van.
Thuis is het een ander verhaal :mrgreen:
Je kunt zelf een hondje van drie kilo natuurlijk wel als volwaardig zien, maar dat is het niet.

Ik ken niet veel kezen. De grote twee die ik ken zijn inderdaad een stuk serieuzer, op het chagrijnige af.
Mijn kleintje zou je moeten klonen, zo geweldig :mann:
Brindlecardi
Zeer actief
Mijn ras(sen): Welsh Corgi Cardigan

Ongelezen bericht door Brindlecardi »

Entlebucher sennenhond? Of een vizsla?
Hanneke1991
Vaste gebruiker

Over de border collie. Ik lees toch erg veel dat dit niet echt een gezinshond is. Wil overal bij zijn, snel overprikkeld. Met jonge kids (en soms hun vriendjes) in huis lijkt me dat niet fijn voor de hond. Al vind ik ze wel heel erg leuk!
De schotse herder korthaar blijft toch steeds weer terugkomen. Wat me daar een beetje aan tegenstaat is misschien het nerveuze? En wat vocaal? Kan iemand me daar iets meer over vertellen??
Hier in de buurt zit toevallig een kennel (kennel Galant), misschien dat ik daar eens een keer een kijkje kan nemen.
Heavy schreef:Ik vind loslopen in de buurt van auto's eigenlijk onverantwoord voor elke hond ook al kan hij nog zo goed luisteren. Je kan een hond wel leren om bij je te komen als je hem roept maar niet om zelf voor een auto uit de weg te gaan.

Ik denk dat je dat bedoeld? Baasgerichtheid vind je in de rasgroep herders
Ik woon ook in een dorp en wandel in de polders en mijn honden kan ik terugroepen bij een tractor of auto

De herder omdat ze gek is op de bal en een herder is altijd met de baas bezig dus die houd me de hele tijd in de gaten ,heel handig :wink: de Schapendoes kan ik terug roepen omdat hij nooit ver uit mijn buurt gaat

Maar je moet er niet te gemakkelijk in worden . Het blijven beesten. Hier lopen al jaren 2 bordercollies los mee naast de fiets en die luisteren perfect maar er is er toch eentje onder een auto gekomen
Ja inderdaad dat bedoel ik. Als het echt nodig is (in geval van auto ofzo) dan moet er geluisterd worden. Jou tip om te zoeken in de herdergroep vind ik een goede! Bedankt daarvoor :D
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen”