Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Open trap
Moderator: moderatorteam
-
- Zeer actief
- Aantal honden: 0
Open trap
Mijn zoon wil graag Koda mee naar boven kunnen nemen. Maar.. Koda durft de open houten trap niet op. De trap is van hout, alleen een rubberen strip erop en verder niet bekleed. Koda, groot en slungelig, heeft weinig grip en glijdt van de treden.
Wij slapen beneden, maar toen wij vroeger nog boven sliepen, gingen alle honden wel de trap op en af, zelfs Noa.
Eerlijk gezegd heb ik er weinig zin in om voor de grip van die lelijke trapmatten te gebruiken, de trap is midden in de woonkamer. Mijn zoon denkt dat hij met hondenschoenen die grip geven wel de trap op en af gaat.
Wat denken jullie? Misschien nog andere ideeën?
Wij slapen beneden, maar toen wij vroeger nog boven sliepen, gingen alle honden wel de trap op en af, zelfs Noa.
Eerlijk gezegd heb ik er weinig zin in om voor de grip van die lelijke trapmatten te gebruiken, de trap is midden in de woonkamer. Mijn zoon denkt dat hij met hondenschoenen die grip geven wel de trap op en af gaat.
Wat denken jullie? Misschien nog andere ideeën?
-
- Zeer actief
- Aantal honden: 1
Re: Open trap
Ik zou het niet toestaan vanwege het gevaar.
Zien is meer dan kijken, luisteren is meer dan horen en leven is meer dan overleven.
- crutz
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Mechelse Herders (FCI)
- Aantal honden: 7
- Contacteer:
Wat voor ras is Koda en hoe oud?
Zou eerst werken aan lichaamsbewustzijn en daarna de trap begeleid aanleren. Ook al is ze groot ze kan prima als het goed aangeleerd is beheerst trap op en af lopen.
Zou eerst werken aan lichaamsbewustzijn en daarna de trap begeleid aanleren. Ook al is ze groot ze kan prima als het goed aangeleerd is beheerst trap op en af lopen.
- sirene
- Zeer actief
- Contacteer:
Gewoon de enge trap rustig oefenen. Het helpt als je de hond leert dat hij niet de hele trap op moet. Gewoon 2 of 3 treden om je been heen linksom en rechtom op en af. Een paar keer (dagen) doen. Gaat dat goed ga je een stukje hoger. Je zal zien dat de hond zelf aangeeft dat hij een stukje hoger kan.
Opeens zal de hond gewoon omhoog lopen. Het gaat erom de hond vooral te leren dat hij niet gedwongen wordt meteen het hele ding te doen en dat hij vertrouwen krijgt dat hij dit gewoon kan.
Opeens zal de hond gewoon omhoog lopen. Het gaat erom de hond vooral te leren dat hij niet gedwongen wordt meteen het hele ding te doen en dat hij vertrouwen krijgt dat hij dit gewoon kan.
Zo'n trap is voor mensen als gevaarlijk, laat staan voor een hond. Je kunt hem wel leren dat hij rustig de trap op moet, maar dat zal hij echt niet altijd doen. Is tegen het zoontje (5) van mijn petekind ook gezegd toen hij logeerde bij opa en oma, maar ja, soms gaat dat anders en was het boem naar beneden met gelukkig alleen maar een flinke dikke bult en blauw oog. Maar had ook helemaal anders af kunnen lopen.
- mijke
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): krakershondje
Ja, dat had allemaal gekund. Oh, de risico's van het bestaan! Heel gevaarlijk hoor, levenNeeltje schreef:Zo'n trap is voor mensen als gevaarlijk, laat staan voor een hond. Je kunt hem wel leren dat hij rustig de trap op moet, maar dat zal hij echt niet altijd doen. Is tegen het zoontje (5) van mijn petekind ook gezegd toen hij logeerde bij opa en oma, maar ja, soms gaat dat anders en was het boem naar beneden met gelukkig alleen maar een flinke dikke bult en blauw oog. Maar had ook helemaal anders af kunnen lopen.

Kan hij wel op andere trappen lopen? Misschien vanaf daar rustig uitbouwen, eerst een dichte trap zoeken bijvoorbeeld.
-
- Zeer actief
naar boven zou misschien nog wel gaan, maar dan weer naar beneden, met een hond die het niet vertrouwt, ik weet niet hoor......... gewoon lekker niet doen zou ik zeggen
- Fotogravinnetje
- Technisch beheer
- Mijn ras(sen): Markiesjes: Elco (maart 2014) en zijn zoon Gait (oktober 2016). (Gait = Gerrit in dialect)
- Aantal honden: 2
- Contacteer:
Boomer kon prima traplopen, maar de houten open trap in het vakantieappartement vond hij doodeng. Huiskamer was op de eerste verdieping, dus we moesten hem wel boven zien te krijgen en ik wilde uiteraard niet meerdere keren per dag met zo'n dertig kilo hond zo'n draaiende trap op en af moeten. Dat kostte dus een kwartiertje om hem te leren dat hij prima kalm die trap op en af kon. Enkele maanden later bleek hij van z'n hoogtevrees af te zijn en kwam hij me achterna op de brandtoren op de Kalmthoutse heide, wat ik absoluut niet verwacht had
-
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Duitse Pinschers
Toen hier een keer de stroom uitgevallen was moest ik 18 trappen omhoog lopen met Tanja en Anne, wat een karwei was dat. Die meiden wilden die trap niet op. Moest ze echt dwingen. Kon moeilijk wachten tot de lift het weer deed, dat kan rustig een paar uur duren. Duurde anderhalf uur achteraf.
Maar in het bos heb je zo vogeluitkijk toren en daar liep Anne zo naar boven, terwijl dat een open trap was.
Hoop niet dat de stroom ooit weer uitvalt als ik met de honden buiten ben.
De trap op het vakantieadres vinden ze ook niks. Gelukkig is daar ook een lift. Maar soms neem ik toch de trap daar, ze moeten er maar aan wennen.
Maar in het bos heb je zo vogeluitkijk toren en daar liep Anne zo naar boven, terwijl dat een open trap was.
Hoop niet dat de stroom ooit weer uitvalt als ik met de honden buiten ben.
De trap op het vakantieadres vinden ze ook niks. Gelukkig is daar ook een lift. Maar soms neem ik toch de trap daar, ze moeten er maar aan wennen.
Tama, Nikkie, Jarah en Bijou.
Groetjes Gonnie.
Er is geen spreker die het van de zwijger wint.
-
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Bouviers en grote poedels.
Heb ook zo'n open draaitrap gehad en de meeste van mijn honden [ pl/m 10 bouviers en poedels + een kleine Shih ] liepen gewoon trap op en af. Heb het ze nooit geleerd .
Wat je zegt ben je zelfffff 

-
- Zeer actief
Koda is een Zwitserse witte herder, acht maanden oud en flink uit de kluiten gewassen. Ik zal eens kijken voor oefeningen. Misschien kan ik buiten wat materiaal neerzetten, dan kan zoon met hem oefenen. In het bos zijn ook wel wat plekken om te klimmen en klauteren.crutz schreef:Wat voor ras is Koda en hoe oud?
We zijn net de woonkamer aan het opknappen, het begint eindelijk ergens op te lijkenNanna schreef:Ik heb ook een dichte trap naar boven, geverfd, dus glad.
Heb er nu van die sisal halve maantjes op geplakt, speciaal voor de Hongaren. Mooi? Mwah. Maar ze hebben wel houvast en ondertussen zie ik zelf de voordelen ook wel als ik weer eens op mijn sokken de trap afhobbel.

Kells schreef:Ik zou kiezen voor een traphekje zodat de hond niet zomaar naar boven kan. Wij hebben een dichte trap en anti-slip strips op de treden. Dit was ter voorkoming dat onze oude dame zou uitglijden, want zij sliep wel boven. Het ziet er niet uit, maar hoe de trap er uit ziet maakt mij niet uit. Het is maar een ding om boven te komen.

Zo hebben we het inderdaad tot nu toe de honden leren traplopen. Maar zelfs de eerste treden zijn op dit moment nog te spannend voor Ko.sirene schreef:Gewoon de enge trap rustig oefenen. Het helpt als je de hond leert dat hij niet de hele trap op moet. Gewoon 2 of 3 treden om je been heen linksom en rechtom op en af. Een paar keer (dagen) doen. Gaat dat goed ga je een stukje hoger. Je zal zien dat de hond zelf aangeeft dat hij een stukje hoger kan.
Hij heeft alle tijd om die schoenen aan en uit te doen. En het is een hele 'eer' dat Koda boven welkom is. Tot nu toe is boven het territorium van hemen Foxy. Ik zit mijn hersenen te kraken waar ik ergens buiten een brede betonnen trap zou kunnen oefenen, maar ik kan niks verzinnen behalve bij het gerechtsgebouw in Utrecht. Heb zo'n idee dat ik daar weggestuurd wordt door de beveiliging.Tamara81 schreef:Wat een leuk idee van je zoon; wel een gedoe om voor elke keer traplopen eerst 2 paar schoenen aan te trekken.En Koda zal dan eerst aan de schoenen moeten wennen en succes ervaring moeten beleven met de schoenen op de trap.
Ik denk dat de oplossing meer ligt in de richting van de trap leuk maken en beheerst trap leren lopen. Je zou met Koda eerst bij trappen kunnen oefenen die hij wel durft te nemen.
Met Lanai heb ik elke trede leuk gemaakt door er piep speelgoed of snacks op te leggen. Ook hebben we met twee personen geoefend om haar naar beneden en weer omhoog te roepen. Ze vond de trap erg spannend maar nu helemaal niet meer.
Koda gaat het vast leuker en minder spannend vinden als hij ontdekt dat hij niet gaat glijden als hij rustig de trap op gaat.
Succes iig! Kan me voorstellen dat dit spannend is voor een grote pup/puber op een gladde trap.
Laatst gewijzigd door Johnny Jones op 28 nov 2018 08:35, 2 keer totaal gewijzigd.
-
- Zeer actief
Goed om te lezen dat het wel goed mogelijk is Catho.
's-Nachts slaapt Ko bij ons in de slaapkamer beneden. Niet op bed, alleen Digger heeft dat privilege. Maar wij werken overdag en mijn volwassen zoon heeft geen dagbesteding buitenshuis en is veel boven waar hij twee kamers en een dakterras heeft. Het is voor allebei leuk als Ko overdag bij hem kan zijn.
's-Nachts slaapt Ko bij ons in de slaapkamer beneden. Niet op bed, alleen Digger heeft dat privilege. Maar wij werken overdag en mijn volwassen zoon heeft geen dagbesteding buitenshuis en is veel boven waar hij twee kamers en een dakterras heeft. Het is voor allebei leuk als Ko overdag bij hem kan zijn.
- Marjoleine
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
- Contacteer:
Ik werk op verschillende locaties en neem vaak een hond mee. Laatst hebben we Diedel (14 maanden maar ook slungelig) ook traplopen geleerd. Het was dat of beneden wachten een hele dag
Wel een rechte trap maar ook open en 23 treden, dus best lang.
Ik moest aan het werk dus mijn collega heeft zich eraan gewijd.
Diedel is nogal onbesuisd maar met lekkers en geduld stond ze rond de koffie opeens boven
Ze kan het nu gewoon.
Er zitten wel van die halvemaantjes op, maar Diedel prefereert de zijkant, waar dus niks zit

Wel een rechte trap maar ook open en 23 treden, dus best lang.
Ik moest aan het werk dus mijn collega heeft zich eraan gewijd.
Diedel is nogal onbesuisd maar met lekkers en geduld stond ze rond de koffie opeens boven

Ze kan het nu gewoon.
Er zitten wel van die halvemaantjes op, maar Diedel prefereert de zijkant, waar dus niks zit

- Soooof
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Zwitserse herder
Hier was het ook een kwestie van oefenen. Heel lang durfde hij alle trappen te nemen, behalve onze eigen trap want die is inderdaad ook glad en ik wil ook geen anti-slip. Toen was er een fase dat ie wel omhoog durfde, maar niet omlaag, reuze praktisch.
Omlaag hebben we hem toen zijn tuig aangedaan, hem vastgehouden bij het handvat op de rug en zijn stapje voor stapje meegelopen. Met koekies en blije woorden enzo. Na een paar keer was het niet eng meer. Toen was er nog een laatste fase waarin hij het rustig en voorzichtig kon, maar tóch boven zielig ging zitten kijken dat we hem moesten helpen, maar áls je dan kwam om hem van de trap te dragen was dat ook weer niet de bedoeling. Dat ging dus maar om één ding; de koekies. Daar hebben we dus niet aan meegedaan, dat blijf je maar boven zitten, ook best. Dan kwam ie uiteraard steeds na een minuut of 5 toch maar omlaag, want jij boven en baasjes beneden, das ook niks.
Nu neemt ie alle trappen in het bos (van beton) in volle vaart, maar onze eigen trap heel rustig en bedachtzaam.

Nu neemt ie alle trappen in het bos (van beton) in volle vaart, maar onze eigen trap heel rustig en bedachtzaam.
-
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Mechelse herders
Ik neem ze als pup mee op de arm en zet ze dan de laatste paar treden van boven af op de trap. Naar beneden idem, het laatste stukje moeten ze zelf doen.
Het is ook een eiken, gladde, draaiende trap.
Ze vliegen er eenmaal volwassen op en af
's morgens rolt er bijgevolg geregeld 1 tegen de muur aan omdat die de bocht gemist heeft, het is immers altijd strijd om de eerste te zijn 
Het is ook een eiken, gladde, draaiende trap.
Ze vliegen er eenmaal volwassen op en af

-
- Zeer actief
Ik zou dat doodeng vinden op zo'n gladde trap.
Ben blij dat mijn hondjes geen trap lopen.
Nou,...een of twee treden en dan durven ze niet meer
Dus voorlopig blijven ze maar mooi beneden
Van mij mogen ze overigens best boven komen, zou ik niet erg vinden.
Maar zolang ze niet zelf trap lopen blijven ze mooi beneden.
Heb tapijt op de trap, dus gelukkig niet zo glad.
Voor zover ik weet vinden de meeste honden naar boven lopen nog niet eens zo eng.
Maar naar beneden wel.
Oh en als ik een gladde trap zou hebben, was ikzelf al 100x van de trap gevallen denk ik
Dan had ik er sowieso tapijt op gelegd.
Ben blij dat mijn hondjes geen trap lopen.
Nou,...een of twee treden en dan durven ze niet meer

Dus voorlopig blijven ze maar mooi beneden

Van mij mogen ze overigens best boven komen, zou ik niet erg vinden.
Maar zolang ze niet zelf trap lopen blijven ze mooi beneden.
Heb tapijt op de trap, dus gelukkig niet zo glad.
Voor zover ik weet vinden de meeste honden naar boven lopen nog niet eens zo eng.
Maar naar beneden wel.
Oh en als ik een gladde trap zou hebben, was ikzelf al 100x van de trap gevallen denk ik

Dan had ik er sowieso tapijt op gelegd.
-
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Poedel
Nee hoor, die trappen zijn ook voor mensen behoorlijk gevaarlijk. Naar boven hier een gestoffeerde trap, naar de zolder een open trap, maar heb daar meteen van die halve maantjes erop gedaan. Ik heb weinig zin om naar beneden te kukelen.Frootje schreef:Dat is dus inderdaad mijn angst met open trappen en die ukkies.Ik had nog nooit van een verhaal gehoord waar het ook echt gebeurd was, maar één blik op die openingen en op mijn hond en ik voelde me er al niet zo fijn bij. Ik dacht ‘better paranoid than sorry’, maar blijkbaar toch niet zo paranoide.
- Fotogravinnetje
- Technisch beheer
- Mijn ras(sen): Markiesjes: Elco (maart 2014) en zijn zoon Gait (oktober 2016). (Gait = Gerrit in dialect)
- Contacteer:
Onze trap naar zolder is ook open met van die halve maantjes. Wil de hondjes inderdaad daar niet op hebben, maar Elco doet het toch als ik naar zolder ga. Gait gelukkig (nog) niet. Elco is wel voorzichtig op de trap
Yentle is wel een paar keer naar de zolder gegaan (de kat achterna), maar durfde niet naar beneden.Fotogravinnetje schreef:Onze trap naar zolder is ook open met van die halve maantjes. Wil de hondjes inderdaad daar niet op hebben, maar Elco doet het toch als ik naar zolder ga. Gait gelukkig (nog) niet. Elco is wel voorzichtig op de trap
- Marjoleine
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
- Contacteer:
Polly sjeest ook die open trap omhoog hoor, en als ze daar vallen
Dat is 1,5 etage.
Maar wel met halve maantjes inderdaad.
Jet gaat halverwege door de leuning staan koekeloeren
Nouja, en Bessel laat zich soms halverwege op d'r buik vallen en glijdt de rest omlaag.
Maar da's ook een wetterpoedel, dat moet het poedelbloed zijn 

Maar wel met halve maantjes inderdaad.
Jet gaat halverwege door de leuning staan koekeloeren

Nouja, en Bessel laat zich soms halverwege op d'r buik vallen en glijdt de rest omlaag.

- malinois
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
- Aantal honden: 3
- Contacteer:
Geen haar op mn hoofd. Een gewone trap ja maar geen open.

In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
- Zamunda
- Zeer actief
Ik zou het geen probleem vinden om het aan te leren en de hond dan altijd onder begeleiding (met tuig aan) mee te nemen, maar als de trap in mijn woonkamer zat en er geen traphekje voor kan (of je dat niet wil) dan zou ik het niet doen. Ik zou toch bang zijn dat hij het dan ook zonder begeleiding gaat doen (en daar kun je donder op zeggen denk ik) en het dan dus niet zo voorzichtig doet met ongelukken tot gevolg.
Maar ik snap dat het in deze situatie erg leuk zou zijn, dus dan zou ik voor dat traphekje kiezen zodat hij dus niet zelfstandig die trap op en af kan.
Maar ik snap dat het in deze situatie erg leuk zou zijn, dus dan zou ik voor dat traphekje kiezen zodat hij dus niet zelfstandig die trap op en af kan.
- malinois
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
- Aantal honden: 3
- Contacteer:
Ik heb mn honden nooit leren traplopen tot we vorig jaar bij Winner ineens naar boven moesten met Xygan met de trap. En hij liep mee alsof ie t dagelijks deedKells schreef:Ik gruwel sowieso van open trappen met dat stelletje halve wilden van ons. Deze zomer verbleven wij voor een nacht op pension waar wij twee marmeren open trappen moesten beklimmen om onze accommodatie te bereiken. De mogelijkheden om de honden uit te laten waren daar ook heel beperkt. We vonden toch een parkje waar de honden konden poepen en piesen en vervolgens een gelegenheid waar wij konden eten. Honden waren er welkom. Die klim op het marmer wisten wij te beperken tot een eenmalig dingetje.malinois schreef:Geen haar op mn hoofd. Een gewone trap ja maar geen open.
Al kunnen honden trappen prima nemen, ik voorzie altijd problemen. Botbreuken vanwege het rauzen op open trappen en ja, die kleine hondjes die naar beneden kunnen vallen.

In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
-
- Zeer actief
Nou die mening deel ik.malinois schreef:Geen haar op mn hoofd. Een gewone trap ja maar geen open.
Trouwens ook onze huidige trap, die is smal en enorm stijl.
Bluf kon in eerste instantie geen trap lopen, in mijn eerste huis was het wel nodig omdat ik letterlijk een beneden en boven had, beneden waren de slaapkamers en de tuin.
Toen ze het aangeleerd had kende ze nog nauwelijks nog terughoudendheid, zo was ik dus eens op zolder in mijn ouders huis en was ze dus de open houten gladde draaitrap op gekomen.
Heb haar toen heel rustig weer naar de eerste verdieping begeleid, want het was ook nog eens een grote slungel die dus als ze eenmaal had bedacht dat ze iets niet eng vond het ook niet rustig aan deed

Steile trap in het nieuwe huis was dan ook geen probleem voor haar die nam ze met drie passen tegelijk, en naar beneden liet ze zich glijden

Maar om die reden hebben we het Aki in huis dus niet aangeleerd.
Gewone trappen kan hij nemen, maar deze in huis is dus no go. En hetzelfde zou ik hebben met een open trap.
Dan zou ik er nog eerder voor kiezen om de treden dicht te maken, en anti-slip stroken op te plaatsen als je de hond wel de kans wilt geven om de trap op en af te gaan.
Want aanleren om een trap op en af te gaan is wel mogelijk en ook om ze beheerst de trap te laten nemen (in de meeste gevallen