Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Tumor in de Milt.

Medische vragen en opmerkingen over de hond, zowel regulier als alternatief.
(Raadpleeg bij twijfelgevallen altijd uw dierenarts!)

Moderator: moderatorteam

sirene
Zeer actief
Contacteer:

Re: Tumor in de Milt.

Ongelezen bericht door sirene »

Machie schreef:Bij de hond van mijn ouders is het ook zo gegaan. Toch ergens uitzaaiingen. Ondanks dat de hond 2 weken voor zijn dood en 6 weken na de operatie op een röntgenfoto schoon was. Ik laat iig nooit meer opereren aan zo'n tumor. De kans dat het daarna snel fout gaat is gewoon heel groot.
Het rotte is dat je van tevoren natuurlijk niet weet of het kwaadaardig is of niet. Op het moment dat de tumor ontdekt wordt is het (bijna?) altijd spoed. Dan moet je een beslissing nemen. Er zijn ook verhalen dat het goed gaat en dat het om een goedaardig iets gaat. Laat je dan je hond inslapen? Mijn eigen da (daar waren we toen niet want het was spoed) zegt dat hij altijd afraadt te opereren omdat het eigenlijk altijd foute boel is.
Achteraf ben ik heel blij dat we die info toen niet hadden. Icha heeft die 2 mnd genoten van het leven zonder zichtbare ongemakken. Ze was supersnel hersteld en heeft haar hart op kunnen halen aan de puppies die we toen hadden. Dat had ik helemaal niet willen missen :I:
Groetjes Sonja
Afbeelding
en de nakers
Machie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Puli, kruising golden retriever X wetterhoun, kruising Pumi, Hrvatski ovčar, Border Collie
Aantal honden: 5

Ongelezen bericht door Machie »

sirene schreef:
Machie schreef:Bij de hond van mijn ouders is het ook zo gegaan. Toch ergens uitzaaiingen. Ondanks dat de hond 2 weken voor zijn dood en 6 weken na de operatie op een röntgenfoto schoon was. Ik laat iig nooit meer opereren aan zo'n tumor. De kans dat het daarna snel fout gaat is gewoon heel groot.
Het rotte is dat je van tevoren natuurlijk niet weet of het kwaadaardig is of niet. Op het moment dat de tumor ontdekt wordt is het (bijna?) altijd spoed. Dan moet je een beslissing nemen. Er zijn ook verhalen dat het goed gaat en dat het om een goedaardig iets gaat. Laat je dan je hond inslapen? Mijn eigen da (daar waren we toen niet want het was spoed) zegt dat hij altijd afraadt te opereren omdat het eigenlijk altijd foute boel is.
Achteraf ben ik heel blij dat we die info toen niet hadden. Icha heeft die 2 mnd genoten van het leven zonder zichtbare ongemakken. Ze was supersnel hersteld en heeft haar hart op kunnen halen aan de puppies die we toen hadden. Dat had ik helemaal niet willen missen :I:
Ja dat is waar. Maar bij Jingo was het niet puur genieten. We hadden steeds het gevoel dat het ergens fout zat nog. Al was hij op de foto's helemaal schoon. Ik hoop gewoon nooit voor de keuze te komen staan.
sirene
Zeer actief
Contacteer:

Machie schreef:
sirene schreef:Het rotte is dat je van tevoren natuurlijk niet weet of het kwaadaardig is of niet. Op het moment dat de tumor ontdekt wordt is het (bijna?) altijd spoed. Dan moet je een beslissing nemen. Er zijn ook verhalen dat het goed gaat en dat het om een goedaardig iets gaat. Laat je dan je hond inslapen? Mijn eigen da (daar waren we toen niet want het was spoed) zegt dat hij altijd afraadt te opereren omdat het eigenlijk altijd foute boel is.
Ja dat is waar. Maar bij Jingo was het niet puur genieten. We hadden steeds het gevoel dat het ergens fout zat nog. Al was hij op de foto's helemaal schoon. Ik hoop gewoon nooit voor de keuze te komen staan.
Ik hoop het ook niet want met wat ik nu weet zou het heel egoïstisch zijn om wel te laten opereren. Zeker als een operatie en herstel niet zo voorspoedig verloopt.

Voor TS superfijn om ervaringen/reacties zoals die van Esther te lezen. Je kan ook geluk hebben :ok:
Groetjes Sonja
Afbeelding
en de nakers
Jackira
Zeer actief
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door Jackira »

Dino is ook ingeslapen vanwege een bloeding van de milt door een tumor. We zijn met spoed naar de d.a. gegaan toen Dino bij me kwam zitten en heel koud aanvoelde. Hij was erg zwak en z'n tandvlees was wit. Het ging heel snel. Bij de dierenarts bleek dus inderdaad een tumor in de milt en de dierenarts stelde ons ook voor de keuze om te opereren maar hij gaf hem nog weinig kans. Hij was al15 jaar oud en door de bloeding erg verzwakt. En aan bepaalde vreemde plekken op de huid kon hij zien dat het w.s. al met uitzaaiingen in de lever was.

Dus we hebben er voor gekozen om Dino in te laten slapen omdat hij heel erg weinig kans had. Z'n leeftijd speelde ook mee. Hoeveel ouder dan 15 jaar moet je als hond dan nog worden met zoiets. Ik wilde niet nog zoveel getob en pijn voor hem op het laatst van z'n leven. Het nare is dat je dan ineens in een spoedsituatie een beslissing moet nemen.
Margreth
Vaste gebruiker
Mijn ras(sen): Labrador Retriever.

Ongelezen bericht door Margreth »

Kyo inmiddels in zijn 8ste week na de operatie, gisteren een consult bij de DA voor een checkup. Hij is van top tot teen betast en be(ge)kneed: lymfen niet gezwollen, goed op gewicht en handvaten gekregen waar ik op moet letten zoals gewichtsverlies, hoesten, aanhoudende diaree en ademhaling. Een echo biedt geen uitkomst, me moet richten op de symptomen/handvaten.

Heb een goed gesprek gehad met de DA. Ze begrijpt mijn angst en bijna verstikkende bezorgdheid. Daarmee mijn gedrag ten opzichte van Kyo veranderd en hij dit haarfijn aanvoelt en zich daarmee geen raad weet. Zie en merk dat ook aan Kyo, ze me het advies heeft gegeven los te laten. Hou me vast aan haar advies, Kyo vrij en blij laten m.a.w. geheel zichzelf kunnen zijn en het werkt :), met in mijn achterhoofd haar handvaten!
Hakkene
Zeer actief
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Hakkene »

Fijn! Ik hoop dat jullie nog heel veel mooie jaren voor jullie hebben:)
Joera
Zeer actief
Mijn ras(sen): Oudduitse herder & Rhodesian Ridgeback
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Joera »

Cleva schreef:Ik heb geen flauw idee of het klopt maar ik heb een keer horen roepen dat long en milttumoren bijna altijd al uitzaaiingen zijn.
Klopt dat of niet?
Ja dat zeiden ze wel. Het is bijna altijd kwaadaardig en doordat het zo'n goed doorbloed orgaan is verspreid het makkelijk.
Afbeelding
EstherK
Zeer actief
Mijn ras(sen): Airedale Terrier, Zwarte Russische Terrier en Foxterrier
Contacteer:

Ongelezen bericht door EstherK »

Cleva schreef:Ik heb geen flauw idee of het klopt maar ik heb een keer horen roepen dat long en milttumoren bijna altijd al uitzaaiingen zijn.
Klopt dat of niet?
In 50% van de gevallen is een milttumor goedaardig.
Margreth
Vaste gebruiker

EstherK schreef:Bij zowel Benthor als Iarik is de milt verwijderd. In beide gevallen ging het om ouderdomshyperplasie, goedaardig dus.
Benthor heeft daarna nog ruim 3 jaar geleefd en is overleden door een andere aandoening. Voor Iarik is het ruim 2 jaar geleden en hij is er nog. :)
Geweldig! Blij met de goede afloop, Benthor ruim 3 jaar van het leven heeft kunnen genieten en Iarik nog onder ons :D.

Één van de redenen waarom ik er niet voor gekozen heb de tumor van Kyo te laten onderzoeken. Mocht de milttumor goedaardig blijken, dit hem i.d.d. niet vrijwaart van andere aandoeningen. Afgelopen maandag is Kyo grondig onderzocht door de DA en er zijn geen bijzonderheden gevonden, zijn gewicht een dikke duim van haar. Ze me handvaten heeft gegeven waar op te letten en mij het advies gegeven vooral los te laten zodat Kyo vrij en blij kan zijn. Haar advies neem ik zeer ter harte, met in mijn achterhoofd haar handvaten :).
EstherK
Zeer actief
Contacteer:

Hoe gaat het met Kyo?
Margreth
Vaste gebruiker

EstherK schreef:Hoe gaat het met Kyo?

Inmiddels is Kyo belandt in de 12de week na zijn operatie en het gaat heel goed met hem! Afgelopen do.dag (25-10) is hij zijn 9de levensjaar binnen gestapt :). Na het grondig onderzoek van de DA en de handvaten die zijn meegeven, Kyo ogenschijnlijk blaakt van gezondheid en dat is te merken! Hoewel zijn energie en daarmee zijn conditie, voor en na de operatie, op een laag pitje stond hebben we dat langerzamerhand (mede door bloedtransfusie) na de operatie weer weten op te bouwen. Hij zit qua conditie weer redelijk op zijn oude niveau. Vanmiddag samen met Kyo, een vriendin en haar hond wederom heerlijk eindeloos gebanjerd in het bos, hij moeiteloos de ruim 5km. mee wandelt, so far so good! Kyo iedere dag een cadeau, al vanaf het moment wij hem als pup in onze armen hebben mogen sluiten :D.
jacq1970
Zeer actief
Aantal honden: 1
Contacteer:

Ongelezen bericht door jacq1970 »

Margreth schreef:
EstherK schreef:Hoe gaat het met Kyo?

Inmiddels is Kyo belandt in de 12de week na zijn operatie en het gaat heel goed met hem! Afgelopen do.dag (25-10) is hij zijn 9de levensjaar binnen gestapt :). Na het grondig onderzoek van de DA en de handvaten die zijn meegeven, Kyo ogenschijnlijk blaakt van gezondheid en dat is te merken! Hoewel zijn energie en daarmee zijn conditie, voor en na de operatie, op een laag pitje stond hebben we dat langerzamerhand (mede door bloedtransfusie) na de operatie weer weten op te bouwen. Hij zit qua conditie weer redelijk op zijn oude niveau. Vanmiddag samen met Kyo, een vriendin en haar hond wederom heerlijk eindeloos gebanjerd in het bos, hij moeiteloos de ruim 5km. mee wandelt, so far so good! Kyo iedere dag een cadeau, al vanaf het moment wij hem als pup in onze armen hebben mogen sluiten :D.
Helemaal super, lekker genieten!
Afbeelding
sirene
Zeer actief
Contacteer:

Fijn om te horen :ok:
Groetjes Sonja
Afbeelding
en de nakers
EstherK
Zeer actief
Contacteer:

Wat fijn om dit te lezen!
Margreth
Vaste gebruiker

We hebben vandaag de koelbox voor Kyo's transfusie (eind augustus toegediend door zijn DA) teruggebracht naar de EVBN te Nijverdal. Zara heeft gedoneerd, tijdens de bloeddonatie van Zara is er bloed afgenomen van Kyo om waarden te bepalen. Alle waarden zijn goed tot zeer goed bevonden, zijn rode bloed- en witte bloedlichamen zijn zelfs uitstekend. Eind februari staat er weer een donatie voor Zara gepland. Kyo gaat mee voor morele ondersteuning :wink: , ondertussen worden dan ook weer zijn waarden bepaald.

Opgelucht en blij, uitslagen tonen optimisme .. Zo ook Kyo! :D
Brigitte30
Zeer actief
Mijn ras(sen): Cane Corso

Ongelezen bericht door Brigitte30 »

Margreth schreef:We hebben vandaag de koelbox voor Kyo's transfusie (eind augustus toegediend door zijn DA) teruggebracht naar de EVBN te Nijverdal. Zara heeft gedoneerd, tijdens de bloeddonatie van Zara is er bloed afgenomen van Kyo om waarden te bepalen. Alle waarden zijn goed tot zeer goed bevonden, zijn rode bloed- en witte bloedlichamen zijn zelfs uitstekend. Eind februari staat er weer een donatie voor Zara gepland. Kyo gaat mee voor morele ondersteuning :wink: , ondertussen worden dan ook weer zijn waarden bepaald.

Fijn zeg!
Brigitte30
Zeer actief
Mijn ras(sen): Cane Corso

Ongelezen bericht door Brigitte30 »

Margreth schreef:We hebben vandaag de koelbox voor Kyo's transfusie (eind augustus toegediend door zijn DA) teruggebracht naar de EVBN te Nijverdal. Zara heeft gedoneerd, tijdens de bloeddonatie van Zara is er bloed afgenomen van Kyo om waarden te bepalen. Alle waarden zijn goed tot zeer goed bevonden, zijn rode bloed- en witte bloedlichamen zijn zelfs uitstekend. Eind februari staat er weer een donatie voor Zara gepland. Kyo gaat mee voor morele ondersteuning :wink: , ondertussen worden dan ook weer zijn waarden bepaald.

Fijn zeg!
EstherK
Zeer actief
Contacteer:

Margreth schreef: Opgelucht en blij, uitslagen tonen optimisme .. Zo ook Kyo! :D
:cheer: :cheer:
Plaats reactie

Terug naar “Medisch”