Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Vraagje over vaccineren (update p.3)

Medische vragen en opmerkingen over de hond, zowel regulier als alternatief.
(Raadpleeg bij twijfelgevallen altijd uw dierenarts!)

Moderator: moderatorteam

qyan

Ongelezen bericht door qyan »

~Tine~ schreef:
qyan schreef:
Roos schreef:
qyan schreef:bedankt voor de link!

vraagje:
zijn jullie honden ooit geent tegen HCC (leverziekte)?
qyan helemaal niet
HCC is hepatits.
En dat zit als het goed is in de cocktail dus ja.
HCC staat bij qyan niet omcirkeld in zijn paspoort :?
misschien is de da dat vergeten te doen ofzo dan ;)
Is dat allemaal zo goed ingevuld dan? In de boekjes van mijn honden is af en toe een keer iets omsirkeld, maar het is echt niet nauwkeurig ingevuld.
voor de rest staat precies alles omcirkeld wat hij ingespoten heeft gekregen, dus tot aan de HCC enting is het best nauwkeurig gedaan :mrgreen:
Roos
Zeer actief

Ongelezen bericht door Roos »

qyan schreef:
Roos schreef:

vraagje:
qyan helemaal niet
HCC is hepatits.
kan best dat ze dat vergeten zijn te omcircelen, niet zo netjes alleen ;)
Heeft Qyan wel gewoon z'n puppie entingen gehad?
Dan is de kans wel groot dat hij gewoon geënt is tegen HCC/hepatitis
Afbeelding
qyan

~Tine~ schreef:
Roos schreef:

vraagje:
qyan helemaal niet
HCC is hepatits.
Hepatitis staat gewoon als H in mijn boekje, daarom dat ik dacht dat Qyan het over een andere leverziekte had.
ik heb alleen maar cijfertjes staan die omcirkeld zijn en bij het cijfer moet ik ergens achterin het boekje de naam van het vaccin zoeken :mrgreen:
makkelijk hoor dat nieuwe paspoort :roll:
qyan

Roos schreef:
qyan schreef:
Roos schreef:

vraagje:
qyan helemaal niet
HCC is hepatits.
kan best dat ze dat vergeten zijn te omcircelen, niet zo netjes alleen ;)
Heeft Qyan wel gewoon z'n puppie entingen gehad?
Dan is de kans wel groot dat hij gewoon geënt is tegen HCC/hepatitis
alle pupentingen met 6 weken, 9 weken en 12 weken + 2x kennelhoest op 10 weken en 12 weken.
dus als het in de cocktail zit zal hij hem wel gehad hebben neem ik aan. zet ik zelf een cirkeltje neer :mrgreen:
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

~Tine~ schreef:Laten jullie de honden ook om het jaar tegen kennelhoest enten?
elk jaar! Een van mijn honden heeft ooit een keer kennelhoest gehad, was zo vreselijk om te zien en te horen, dus ik wil dat nooit meer... en het is gelukkig ook verplicht op de vereniging dus alle honden zijn ertegen geent......
Het is geen onzin, ze kunnen het nog wel krijgen maar niet meer in die erge vorm...
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
Roos
Zeer actief

Ik heb het er met m'n dierenarts over gehad vanavond en we gaan om het jaar parvo/weil en cocktail enten. Hij was het helemaal met me eens ;)
Hij liet me nog een boekje zien waarin stond wat voor vreselijke ziektes honden allemaal kunnen krijgen van entingen, heb ik maar niet ingekeken.
Ik vind het prima zo.

van de fabrikant heb ik trouwens nooit antwoord gehad :?
Afbeelding
Daphne
Zeer actief

Ongelezen bericht door Daphne »

Weet je ook hoe het zit met vakantie ed?
Groetjes Daphne, Jente en Rinya

Afbeelding
Nero 11/1998 - 16/06/2014
Roos
Zeer actief

Daphne schreef:Weet je ook hoe het zit met vakantie ed?
Volgens mij zijn de entingen voor parvo en hondenziekte wel verplicht voor het buitenland, hepatitis en weil weet ik niet.
Afbeelding
Yari
Zeer actief

Ongelezen bericht door Yari »

Roos schreef:
Volgens mij zijn de entingen voor parvo en hondenziekte wel verplicht voor het buitenland, hepatitis en weil weet ik niet.
Nee hoor alleen rabies is verplicht voor het buitenland. Er zijn maar enkele landen waarbij het wel verplicht is maar Belgie, Frankrijk, Luxemburg, Duitsland, Spanje, Portugal, Oostenrijk en Italie (en nog wel meer maar dat weet ik niet helemaal zeker) is dus alleen de rabies verplicht.
Afbeelding

Groetjes: Mariëlle & Yari :voet:
Roos
Zeer actief

Yari schreef:
Roos schreef:
Nee hoor alleen rabies is verplicht voor het buitenland. Er zijn maar enkele landen waarbij het wel verplicht is maar Belgie, Frankrijk, Luxemburg, Duitsland, Spanje, Portugal, Oostenrijk en Italie (en nog wel meer maar dat weet ik niet helemaal zeker) is dus alleen de rabies verplicht.
Voor Frankrijk weet ik dat het wel verplicht is:

"bovendien moeten honden ingeënt zijn tegen : Hondenziekte, Parvo, Ziekte van Weill (Leptospirose), Besmettelijke Hepatitis"

http://www.ambafrance-nl.org/article.ph ... ticle=3215

maar voor andere landen wist ik dat dus niet.
Afbeelding
malinois
Zeer actief
Contacteer:

Roos schreef:
Yari schreef:
Roos schreef:
Voor Frankrijk weet ik dat het wel verplicht is:

"bovendien moeten honden ingeënt zijn tegen : Hondenziekte, Parvo, Ziekte van Weill (Leptospirose), Besmettelijke Hepatitis"

maar voor andere landen wist ik dat dus niet.
waarom ben je wel verplicht het entingsboekje mee te nemen dan? De rabiesenting staat hier niet in en dus zou het onzin zijn om het boekje mee te hoeven nemen. Ik denk dat Weil en Parvo ook verplicht zijn in Europa!
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
Roos
Zeer actief

malinois schreef:
waarom ben je wel verplicht het entingsboekje mee te nemen dan? De rabiesenting staat hier niet in en dus zou het onzin zijn om het boekje mee te hoeven nemen. Ik denk dat Weil en Parvo ook verplicht zijn in Europa!
ik zie dat dus nergens staan,
dat je het entingsboekje mee moet nemen :?
Alleen hier:

staat specifiek iets over parvo, weil, hepatitis en hondenziekte. Maar dat gaat alleen over Frankrijk.

En ik had het over weil en hepatitis ;)
Afbeelding
malinois
Zeer actief
Contacteer:

Roos schreef:
malinois schreef:
ik zie dat dus nergens staan,
dat je het entingsboekje mee moet nemen :?
Alleen hier:

staat specifiek iets over parvo, weil, hepatitis en hondenziekte. Maar dat gaat alleen over Frankrijk.

En ik had het over weil en hepatitis ;)
het verkeersbureau in duitsland zegt ook dat parvo verplicht is maar ze gaan het nog even uitzoeken hoe het precies zit...
Ja officieel als je naar het buitenland gaat moet je het entingsboekje meenemen dat is al wel zeker zeiden ze daar...
Afbeelding
Roos
Zeer actief

Belgisch consulaat:

"N.B. : Een geldige vaccinatie tegen hondenziekte (ziekte van Carré of distemper) en parvovirose bij honden is niet verplicht, maar sterk aanbevolen."

http://www.diplomatie.be/nl/travel/pets ... EXTID=4209

dus het is niet voor alle landen verplicht, kost wel even wat zoekwerk zeg 8O
Afbeelding
Roos
Zeer actief

malinois schreef:
het verkeersbureau in duitsland zegt ook dat parvo verplicht is maar ze gaan het nog even uitzoeken hoe het precies zit...
Ja officieel als je naar het buitenland gaat moet je het entingsboekje meenemen dat is al wel zeker zeiden ze daar...
dankjewel voor het vragen :ok:

ben al tijden op zoek naar die regels, maar er is niet eenvoudig aan te komen :?
Afbeelding
malinois
Zeer actief
Contacteer:

Roos schreef:
malinois schreef:
dankjewel voor het vragen :ok:

ben al tijden op zoek naar die regels, maar er is niet eenvoudig aan te komen :?
nou ik zoek ook nog even door bij de verschillende landen in europa ... als je meer weet zet je het hier dan ook nog even neer?
Afbeelding
Roos
Zeer actief

malinois schreef: nou ik zoek ook nog even door bij de verschillende landen in europa ... als je meer weet zet je het hier dan ook nog even neer?
tuurlijk :ok:
Afbeelding
malinois
Zeer actief
Contacteer:

tja, kijk wat je ermee kan:(http://members.home.nl/sirius.vdh/Vakantie.htm)
HOME
VAKANTIE IN HET BUITENLAND
--------------------------------------------------------------------------------

Inleiding
Tegenwoordig is het steeds gemakkelijker om de hond mee te nemen wanneer we reizen naar het buitenland. Er moet echter wel rekening gehouden worden met eisen die de verschillende landen stellen aan de invoer van een hond. Sommige landen (o.a. Malta ) hebben zelfs een quarantaine ingesteld van 6 maanden.
Waar moet u aan denken?
Enkele zaken waar u rekening mee moet houden voor vertrek:
klimaat?
is het klimaat ter plaatse wel geschikt om de hond mee te nemen? moet ik iets aan de vacht doen voordat we op reis gaan (zoals knippen of scheren)? is het niet te heet of juist te koud?
entingen?
heeft de hond alle standaard entingen gehad en zijn die alle actief wanneer we op reis gaan? rabies?
is de hond inge-ent? is dit een verplichting in het land? hebben we een verklaring nodig? een legalisering?
Afbeelding
Roos
Zeer actief

hier staat erg veel info:

http://www.knmvd.nl/

onder actueel en dan onder dierenpaspoort en invoereisen

maar of het up-to-date is, is niet duidelijk.
Dat moet je dan weer bij de desbetreffelde ambassade navragen.
Staan wel erg veel landen bij :-D
Afbeelding
memo
Actief

Ongelezen bericht door memo »

In principe is alleen rabies verplicht. Ik heb er de Europese wetgeving op na gezocht. Het kan dat landen nog andere eisen stellen, maar in Europa is dat vrijwel niet het geval. Als je twijfelt, gewoon ff bij ambassade vragen (ookal weten die ook niet altijd alles...). Op www.minlnv.nl staat de laatste richtlijn op dit gebied en ik heb het ook bij het ministerie nagevraagd.

www.knmvd.nl is volgens mij wel actueel!
Een dier heb je voor zijn leven, niet voor even!

Afbeelding
Roos
Zeer actief

memo schreef:In principe is alleen rabies verplicht. Ik heb er de Europese wetgeving op na gezocht. Het kan dat landen nog andere eisen stellen, maar in Europa is dat vrijwel niet het geval. Als je twijfelt, gewoon ff bij ambassade vragen (ookal weten die ook niet altijd alles...). Op www.minlnv.nl staat de laatste richtlijn op dit gebied en ik heb het ook bij het ministerie nagevraagd.

Bedankt :ok:
Afbeelding
memo
Actief

Ongelezen bericht door memo »

Voor het verkeer tussen de EU landen gaat het volgende gelden: Vanaf 3 juli 2004 gelden voor het vervoer van honden, katten en fretten binnen de Europese Unie een aantal algemene regels.

De dieren moeten in het bezit zijn van een paspoort volgens Europees model
De dieren moeten gevaccineerd zijn tegen Rabiës
De dieren moeten geïdentificeerd zijn.
EU-paspoort

Het paspoort vervangt vanaf 3 juli 2004 alle in Nederland reeds bestaande reisdocumenten die gebruikt worden voor het vervoer van dieren naar het buitenland. Er komt dus helaas geen overgangsregeling voor de huidige in omloop zijnde documenten . Naar verwachting zijn de nieuwe paspoorten pas in april leverbaar!! De oude paspoorten hoeven niet ingenomen te worden. De nog geldige vaccinaties en behandelingen kunnen schriftelijk overgezet worden door uw dierenarts in het nieuwe paspoort. Het is verstandig het oude vaccinatieboekje te bewaren.

Vaccinatie tegen Rabiës

Het dier moet gevaccineerd zijn tegen Rabiës met een in Nederland geregistreerd vaccin volgens het vaccinatieschema van de producent. Er is in de verordening niet specifiek aangegeven op welke termijn voor vertrek dit dient te gebeuren. De Koninklijke Nederlandse Maatschappij voor Diergeneeskunde adviseert haar leden de termijn van minimaal 30 dagen voor vertrek aan te houden.

Identificatie

Een identificatie is verplicht. Dit kan door middel van een microchip of een tatoeage (de komende acht jaar nog toegestaan). Het nummer van de microchip of de tatoeage moet in het paspoort worden vastgelegd. Naast een identificatie en vastlegging daarvan in het paspoort is een registratie bij een centrale databank aan te bevelen. Petlook is de enige gratis, interactieve, beveiligde en meertalige databank; Registratie duurt enkele minuten en werkt wereldwijd!: Kijk op www.petlook.nl

Harmonisatie

In principe vervallen per 4 april 2004 alle overige regels voor het niet- commercieel vervoer van honden, katten en fretten binnen de EU. Aanvullende gezondheidsverklaringen en dergelijke zijn dus niet meer nodig.

Groot-Brittannië, Ierland en Zweden

Deze landen zijn wel lid van de EU maar mogen (voorlopig nog vijf jaar) aanvullende eisen stellen. Dit houdt in dat voor die landen een Rabiës- titerbepaling vereist is om aan te tonen dat het dier gevaccineerd is. Die test moet binnen de door de nationale regelgeving vastgestelde termijnen zijn uitgevoerd, voor Groot-Brittannië betekent dit minimaal zes maanden voor vertrek en voor Zweden vier maanden Ook met betrekking tot echinococcose- en tekenbehandelingen kunnen voorlopig extra eisen gesteld worden. Vraag uw dierenarts naar de details.

Dieren jonger dan drie maanden

Wanneer dieren jonger dan drie maanden op reis gaan, hoeven ze niet gevaccineerd te zijn. Wel moet de eigenaar dan aan kunnen tonen dat het jong tot aan de reis is opgegroeid op de geboorteplek en niet in contact is geweest met dieren die mogelijk besmet waren met Rabiës. Het jonge dier mag ook de grens over wanneer het vergezeld wordt door de moeder van wie het nog afhankelijk is. Het is aan de lidstaten zelf om te bepalen of ze dieren jonger dan drie maanden toelaten. Op dit moment is de verwachting dat Groot-Brittannië, Ierland, Zweden en Frankrijk ze niet toe zullen laten. Nederland zal dieren jonger dan drie maanden onder bovenvernoemde voorwaarden waarschijnlijk wel toelaten.

Niet-EU-landen

Wie vanuit Nederland met een huisdier op vakantie gaat naar een land dat geen lid is van de EU dient vóór vertrek een rabiëstiter te laten bepalen en dit door de dierenarts op te laten tekenen in het paspoort. Als daarna jaarlijks (volgens de bijsluiter van het vaccin) hervaccinatie plaatsvindt, is dit maar één keer nodig. Er is een aantal landen dat niet tot de EU behoort, maar waarvoor wel de EU-regels gelden. Deze landen voeren hetzelfde beleid als de EU om Rabiës tegen te gaan. Op dit moment zijn dat:

Noorwegen
Zwitserland
IJsland
Andorra
Liechtenstein
Monaco
San Marino
Vaticaanstad
Om met een huisdier van en naar deze landen te reizen is een paspoort, een identificatie en een Rabiësvaccinatie dus voldoende. Niet-EU-landen mogen zelf wel aanvullende eisen stellen. Zo zal Noorwegen zich conformeren aan Zweden en naast een identificatie, Rabiësvaccinatie en een EU-paspoort een Rabiëstiter plus een echinoccose-behandeling eisen. Voor invoer van een hond of kat (in dit geval niet bij het fret) uit een niet EU-land geldt dat bij deze dieren drie maanden voor binnenkomst een bloedtest moet worden afgenomen.

Commercieel gehouden dieren

Voor de handel in honden, katten en fretten bestaat reeds een andere Richtlijn (92/65/EEG). De eisen verschillen niet veel van niet-commercieel vervoer. Deze dieren moeten 24 uur voor aanvang van de reis klinisch onderzocht worden door een dierenarts. In het nieuwe EU-paspoort kan de dierenarts deze bevindingen noteren.

Handhaving en sancties

Controles vinden in principe plaats aan de buitengrenzen van de EU. Maar ook binnen de EU kunnen de bevoegde instanties desgewenst controleren. Wanneer de papieren niet in orde zijn, kan het dier in quarantaine geplaatst worden of worden teruggezonden naar het land van herkomst. Wanneer dit niet mogelijk is, is in het uiterste geval euthanasie mogelijk.

Bron www.petlook.nl en de KNMvD
Een dier heb je voor zijn leven, niet voor even!

Afbeelding
ien
Erelid
Contacteer:

Ongelezen bericht door ien »

Roos schreef:[

klopt..omdat ze zelf vaak de regeltjes niet weten :mrgreen:
zo heb ik van het Franse consulaat vorig jaar een bericht gkregen dat honden een gezondheidsverklaring nodig hebben en als ze NIET geent zijn tegen rabies dit dus ingevuld moet worden
En dat is du precies wat ik toen gedaan heb..wel een verklaring en de enting staat dus niet vermeld.
Verder entingen van weil enz heb ik nooit eerder vernomen dat die verplicht zijn!! voor het buitenland
Ik heb overignes buitenlandsepaspoort boekjes van mijn honden en geen entingboekjes..de entingen staan gewoon in het paspoort!
Afbeelding
missquarter
Vaste gebruiker

Ongelezen bericht door missquarter »

Groetjes,

Sandra en een poot van onze Grote Zwitser Chevy!
Yari
Zeer actief

Ongelezen bericht door Yari »

memo schreef:In principe is alleen rabies verplicht. Ik heb er de Europese wetgeving op na gezocht. Het kan dat landen nog andere eisen stellen, maar in Europa is dat vrijwel niet het geval. Als je twijfelt, gewoon ff bij ambassade vragen (ookal weten die ook niet altijd alles...). Op www.minlnv.nl staat de laatste richtlijn op dit gebied en ik heb het ook bij het ministerie nagevraagd.

Dat zei ik ook al inderdaad! :ok:
Afbeelding

Groetjes: Mariëlle & Yari :voet:
malinois
Zeer actief
Contacteer:

ook al is het bij ons niet verplicht.... 't zal je hond maar zijn:
http://www.hondenforum.nl/phpBB2/viewtopic.php?t=40395
Afbeelding
qyan

malinois schreef:ook al is het bij ons niet verplicht.... 't zal je hond maar zijn:
je zal maar een black and tan hebben, dan zegt de hele parvo enting ook niets, want ze kunnen het nog krijgen en eraan sterven
malinois
Zeer actief
Contacteer:

qyan schreef:
malinois schreef:ook al is het bij ons niet verplicht.... 't zal je hond maar zijn:
je zal maar een black and tan hebben, dan zegt de hele parvo enting ook niets, want ze kunnen het nog krijgen en eraan sterven
ken eigenlijk geen black and tan honden die daaraan overleden zijn... ook niet in het verleden...
ze zullen er best gevoeliger voor zijn, maar dat zijn bijvoorbeeld Collies ook voor bepaalde narcose middelen en ook belgische herders heb ik al vaker gehoord....
Maar ook daar ken ik geen voorbeelden van... dus het zal best vaker voorkomen, maar ik ken ze niet...
Afbeelding
qyan

malinois schreef:
qyan schreef:
ken eigenlijk geen black and tan honden die daaraan overleden zijn... ook niet in het verleden...
ze zullen er best gevoeliger voor zijn, maar dat zijn bijvoorbeeld Collies ook voor bepaalde narcose middelen en ook belgische herders heb ik al vaker gehoord....
Maar ook daar ken ik geen voorbeelden van... dus het zal best vaker voorkomen, maar ik ken ze niet...
ik ken ze wel en nog niet zo lang geleden ook helaas :cry:
malinois
Zeer actief
Contacteer:

qyan schreef:
malinois schreef:
qyan schreef:
ik ken ze wel en nog niet zo lang geleden ook helaas :cry:
dat is inderdaad niet leuk...
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Medisch”