Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Losse kies - 5/12: getrokken

Medische vragen en opmerkingen over de hond, zowel regulier als alternatief.
(Raadpleeg bij twijfelgevallen altijd uw dierenarts!)

Moderator: moderatorteam

Nikki90
Zeer actief
Mijn ras(sen): Jack Hussel
Aantal honden: 1

Losse kies - 5/12: getrokken

Ongelezen bericht door Nikki90 »

Woensdag ontdekte ik bij Jet dat er een kiesje rechtsboven wat wiebelt, hij zit niet heel los, maar helemaal vast ook niet meer. Ik poets dagelijks haar tanden (met kokosolie), maar vond dat ze wat stonk uit d'r giechel. Toen zag ik dat de binnenkant van haar kiezen (voornamelijk van de premolaren) wat bruin waren. Ik ging even bezig met het tandenkrabbertje (aan de binnenkant, wat een gedoe :schrik: :LOL: ) en zodoende kwam ik erachter dat er eentje wiebelt.

Om een beeld te vormen om welke kies het gaat:
De aller achterste molaar, een klein kiesje.

Afbeelding

Ze lijkt er totaal geen last van te hebben. Het tandvlees is ook niet rood/ontstoken om de kies heen. Er zit wel een klein randje tandsteen, dat randje tandsteen wiebelt licht in en uit het tandvlees. Op dit moment is ze op een stuk hertenhuid aan het kluiven en gaat er flink op los met zowel links als rechts. Met brokjes eten en grotere en kleine beloningen e.d. zie/merk ik ook niet dat ze er last van heeft. Wel is haar rechteroog iets vaker vies als haar linkeroog, maar geen idee natuurlijk of dit toeval is of dat het toch met de kies te maken heeft.

De dierenarts adviseert om te kies eruit te halen en tevens meteen dezelfde kies aan de andere kant mee te pakken. Het zijn als het ware verstandskiezen.

Wat zouden jullie doen in dit geval? Kies laten verwijderen of het aankijken?
Laatst gewijzigd door Nikki90 op 05 dec 2018 13:18, 2 keer totaal gewijzigd.
S@ndr@
Zeer actief

Re: Losse kies

Ongelezen bericht door S@ndr@ »

ik ben meer van het aankijken, niets doen tenzij het echt moet..
crutz
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herders (FCI)
Aantal honden: 7
Contacteer:

Ongelezen bericht door crutz »

als ze last toont er uit, maar anders gewoon aankijken
heb hem bij een van mijn honden laten verwijderen, maar die was gespleten en de deeltjes prikten in het tandvlees
Sandra&co

Ongelezen bericht door Sandra&co »

Tuurlijk raadt de dierenarts dat aan :D Lekker centjes verdienen! Maar waarom zou je het doen als ze er geen last van heeft en ze nog gewoon ermee kauwt?
kipo
Zeer actief

Ongelezen bericht door kipo »

Misschien omdat een kies niet hoort te wiebelen? En als hij wel wiebelt, is er iets mis. Parodontitis bijvoorbeeld. En los daarvan kan er bij zo'n wiebelende kies makkelijk tandsteen en bacteriën onder het tandvlees terecht komen en daar infectie veroorzaken die 1: pijnlijk is, 2: naar de naastliggende kies over kan slaan en 3: allerlei problemen elders in het lijf kan triggeren door ofwel bacteriën ofwel immuuncomplexen die in de bloedbaan terecht komen.
Paisley
Zeer actief
Mijn ras(sen): Stabyhoun & working Kelpie
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Paisley »

Het kan ook zijn dat ie gewoon weer vast groeit. Ik zou er ook niets aan doen.
Je kunt wel een hele lijst met mogelijke gevaren bedenken, maar die gelden net zo goed voor het trekken van kiezen.
Afbeelding
kipo
Zeer actief

Paisley schreef:Het kan ook zijn dat ie gewoon weer vast groeit. Ik zou er ook niets aan doen.
Je kunt wel een hele lijst met mogelijke gevaren bedenken, maar die gelden net zo goed voor het trekken van kiezen.
Nee dat kan niet. Kiezen groeien niet weer vast. En buiten het narcose-risico, wat bij een verder gezonde hond heel erg laag is, zijn er nauwelijks gevaren aan het trekken van een losse kies.
Emma
Zeer actief
Mijn ras(sen): 2 raslozen, namelijk:1 grote husky maal Am. Bulldog, en 1 kleine jack hussel. Nu geen honden meer.
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door Emma »

Ik weet niet hoe oud je hond is, bij een (erg) oude hond, zou ik terughoudend zijn, maar anders zou ik zeker wel overwegen om die kiesjes te laten trekken.

Kauwen zegt echt niks, die achterste kiesjes zijn erg klein, en die gebruiken ze meer niet, dan wel met kauwen.

Wat Kipo ook al aangeeft, het is niet echt normaal dat een kies los zit, en de hond stinkt ook wat uit zijn bek, dus grote kans dat die kies al niet goed is van binnen, en zo wel, dan is er grote kans dat die toch gaat rotten door viezigheid en bacteriën die tussen en onder gaan zitten.

Ik zou er in ieder geval niet te licht over denken, en als je kiest om niks te doen, zeker wel in de gaten blijven houden of het erger wordt, en hoe de andere kiezen zijn.
S@ndr@
Zeer actief

Ongelezen bericht door S@ndr@ »

de rest van de elementen kan wat gaan schuiven dan. lijkt me ook niet wenselijk...
kipo
Zeer actief

S@ndr@ schreef:de rest van de elementen kan wat gaan schuiven dan. lijkt me ook niet wenselijk...
Dat gebeurt eigenlijk nooit en al zou het zijn, dat is geen reden om een losse kies te laten staan.
dagmar88
Zeer actief

Ongelezen bericht door dagmar88 »

kipo schreef:
S@ndr@ schreef:de rest van de elementen kan wat gaan schuiven dan. lijkt me ook niet wenselijk...
Dat gebeurt eigenlijk nooit en al zou het zijn, dat is geen reden om een losse kies te laten staan.
Al helemaal niet op die plek.
Nikki90
Zeer actief

Dank jullie wel voor de reacties!

Jet is 7 jaar en helemaal gezond verder. De rest van haar gebit is helemaal schoon en daar hoeft verder niks aan gedaan te worden. Het zou alleen gaan om die wiebelende kies te verwijderen. De kies is verder ook niet kapot of gespleten e.d. Als hij beweegt zit er wel aardig wat ruimte tussen, dus kan me wel voorstellen dat daar troep tussen kan gaan zitten.
~Suzanne~
Zeer actief

Ongelezen bericht door ~Suzanne~ »

Ik ben dan toch zo dat ik de kies liet verwijderen. Misschien zit hij wel los genoeg om zonder narcose te doen. Het risico dat er ontstekingen bij zouden kunnen komen zou mij niet zo'n goed idee lijken ;-(

Suzanne
Emma
Zeer actief
Mijn ras(sen): 2 raslozen, namelijk:1 grote husky maal Am. Bulldog, en 1 kleine jack hussel. Nu geen honden meer.

~Suzanne~ schreef:Ik ben dan toch zo dat ik de kies liet verwijderen. Misschien zit hij wel los genoeg om zonder narcose te doen. Het risico dat er ontstekingen bij zouden kunnen komen zou mij niet zo'n goed idee lijken ;-(

Suzanne
Ik ook eigenlijk.
Nu is het een relatief makkelijke ingreep, bij een gezonde hond, die de narcose, als dat nodig is, aankan.

Straks zit er een (kaak) ontsteking, ben je verder van huis.

Maar goed, dat moet ieder voor zichzelf beslissen.
Paisley
Zeer actief
Mijn ras(sen): Stabyhoun & working Kelpie
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Paisley »

kipo schreef:
Paisley schreef:Het kan ook zijn dat ie gewoon weer vast groeit. Ik zou er ook niets aan doen.
Nee dat kan niet. Kiezen groeien niet weer vast. En buiten het narcose-risico, wat bij een verder gezonde hond heel erg laag is, zijn er nauwelijks gevaren aan het trekken van een losse kies.
Nou dat kan dus wel. Na een ongeluk kunnen kiezen of tanden ook gewoon weer vastgroeien, zelfs als je ze van straat hebt moeten oprapen.
Afbeelding
kipo
Zeer actief

Paisley schreef:
kipo schreef: Nee dat kan niet. Kiezen groeien niet weer vast. En buiten het narcose-risico, wat bij een verder gezonde hond heel erg laag is, zijn er nauwelijks gevaren aan het trekken van een losse kies.
Nou dat kan dus wel. Na een ongeluk kunnen kiezen of tanden ook gewoon weer vastgroeien, zelfs als je ze van straat hebt moeten oprapen.
Die tanden of kiezen zijn door trauma losgeraakt, die kunnen worden teruggeplaatst en dan kunnen ze, door het genezingsproces van de kaak weer terug vast komen te zitten. Daar zitten wel een aantal voorwaarden aan, zo moet zo'n tand of kies gespalkt worden zodat er tijdens de genezing geen beweging mogelijk is, het wortelvlies moet intact zijn, de kaak gezond afgezien van het trauma én als je ze van straat hebt opgeraapt zijn ze dood. Dus als ze al in de kaak verankerd raken, moet er altijd nog een wortelkanaalbehandeling volgen.
Een tand of kies die door parodontitis losraakt groeit nooit meer vast.

Verstuurd vanaf mijn SM-T580 met Tapatalk
Nikki90
Zeer actief

Dat de kies weer vast zal groeien zie ik ook niet gebeuren eerlijk gezegd, er zal vast wat mis zijn met deze kies.

Ik neig toch naar laten verwijderen. Toch wat bang dat er viezigheid tussenkomt en de boel gaat ontsteken oid. Nu is het verwijderen waarschijnlijk zo gebeurd en zal ze er weinig last van hebben.

Zonder roesje zal niet gaan. Daar zit de kies nog te vast voor en op een lastige plek. Helemaal achterin dat kleine bekkie.
Nikki90
Zeer actief

5 december gaat 'ie eruit. Lijkt me toch beter, het ruikt niet heel fijn..
Nikki90
Zeer actief

Vanmorgen zijn beide achterste kiesjes bovenin getrokken. Ze waren beide rot en de wortel lag al wat bloot. Goed keuze geweest om ze te laten verwijderen :ok:
Emma
Zeer actief

Nikki90 schreef:Vanmorgen zijn beide achterste kiesjes bovenin getrokken. Ze waren beide rot en de wortel lag al wat bloot. Goed keuze geweest om ze te laten verwijderen :ok:
Goed zo, kwam ze goed uit de narcose?
Of was het zonder,narcose?
Nikki90
Zeer actief

Emma schreef:
Nikki90 schreef:Vanmorgen zijn beide achterste kiesjes bovenin getrokken. Ze waren beide rot en de wortel lag al wat bloot. Goed keuze geweest om ze te laten verwijderen :ok:
Ze was onder narcose inderdaad. Is helemaal goed gegaan, ze werd goed en vrij vlot wakker gelukkig. :-) Ze heeft al lekker een beetje gegeten en verder ligt ze nog lekker bij te komen.
Emma
Zeer actief

Nikki90 schreef:
Emma schreef:
Ze was onder narcose inderdaad. Is helemaal goed gegaan, ze werd goed en vrij vlot wakker gelukkig. :-) Ze heeft al lekker een beetje gegeten en verder ligt ze nog lekker bij te komen.
Dat is mooi :ok:
En fijn dat ze van de rotte kiesjes af is. :D
crutz
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herders (FCI)
Aantal honden: 7
Contacteer:

Re: Losse kies - 5/12: getrokken

Ongelezen bericht door crutz »

Emma schreef:
Zo ver achter in de kaak doen ze echt niet zonder narcose. De dierenarts is doorgaans best zuinig op zn handjes ;)
Nikki90
Zeer actief

Emma schreef:
Nikki90 schreef:
Emma schreef:
Dat is mooi :ok:
En fijn dat ze van de rotte kiesjes af is. :D
Ja, zeker fijn!
crutz schreef:
Emma schreef:
Zo ver achter in de kaak doen ze echt niet zonder narcose. De dierenarts is doorgaans best zuinig op zn handjes ;)
Zonder narcose was wel onmogelijk geweest ja. Lijkt mij voor een hond sowieso niet fijn om onder plaatselijke verdoving 2 kiezen te laten trekken. Dat geduw en getrek in dat bekkie. :schrik: Jet kreeg nog wat extra slaapmiddel bijgespoten toen met d'r kiezen begonnen. Er is eerst een vetbultje weggehaald, toen sliep ze lekker. Maar bij het trekken van kies 1 reageerde ze opeens.
dagmar88
Zeer actief

Ongelezen bericht door dagmar88 »

Nikki90 schreef: Zonder narcose was wel onmogelijk geweest ja. Lijkt mij voor een hond sowieso niet fijn om onder plaatselijke verdoving 2 kiezen te laten trekken. Dat geduw en getrek in dat bekkie. :schrik: Jet kreeg nog wat extra slaapmiddel bijgespoten toen met d'r kiezen begonnen. Er is eerst een vetbultje weggehaald, toen sliep ze lekker. Maar bij het trekken van kies 1 reageerde ze opeens.
Die prikken kun je een hond al niet aandoen.
Snap niet wat voor idee mensen daar bij hebben :mrgreen:

:ok: Nu is ze weer prodentfris?
Nikki90
Zeer actief

dagmar88 schreef:
Nikki90 schreef: Zonder narcose was wel onmogelijk geweest ja. Lijkt mij voor een hond sowieso niet fijn om onder plaatselijke verdoving 2 kiezen te laten trekken. Dat geduw en getrek in dat bekkie. :schrik: Jet kreeg nog wat extra slaapmiddel bijgespoten toen met d'r kiezen begonnen. Er is eerst een vetbultje weggehaald, toen sliep ze lekker. Maar bij het trekken van kies 1 reageerde ze opeens.
Die prikken kun je een hond al niet aandoen.
Snap niet wat voor idee mensen daar bij hebben :mrgreen:

:ok: Nu is ze weer prodentfris?
Nou, dat ook al inderdaad. Dan maar even onder narcose, 't was zo gepiept.

Ze ruikt al een heel stuk beter weer gelukkig! Die kiesjes waren goed rot.. :schrik:
Plaats reactie

Terug naar “Medisch”