Eens, maar zo'n hond in de eindkeuring lijkt me best een verademing.Nanna schreef:Hoeft het geeneens een VEO te zijn. Ik vind iedere kruising herder al gauw mooier dan zo’n kromme sluiper.
Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Oost Europese herdershond
Moderator: moderatorteam
- Marjoleine
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
- Contacteer:
Re: Oost Europese herdershond
- Marjoleine
- Zeer actief
- Contacteer:
En dat lijkt me nou eens heel verhelderend.Nanna schreef:Ik denk dat als de Duitser achter de VEO aan moet lopen in de erering het arme beest een figuur als modder slaat.Marjoleine schreef:Eens, maar zo'n hond in de eindkeuring lijkt me best een verademing.Nanna schreef:Hoeft het geeneens een VEO te zijn. Ik vind iedere kruising herder al gauw mooier dan zo’n kromme sluiper.
-
- Zeer actief
- Aantal honden: 2
Re: Raadras (nu eigenaar gevraagd)
Nanna schreef:Ja, ze zijn gebaseerd op de DH maar dan wel de oude lijnen. Verder schijnt er Laika in te zitten en er zou ook met Duitse Dog gekruist te zijn.mosquito1980 schreef:Mooie honden![]()
Maar ze zijn volgens mij wel met DH gefokt vroeger... zoveel gelijkenis.
Ga even geschiedenis googlen

-
- Zeer actief
Wat je in 2016 schreef over de ingefokte rassen bij de Oost Europese herdershond vind ik niet zo rijmen wat je zojuist als mening neerzet over de werklijn Duitse herder.Nanna schreef:Hoeft het geeneens een VEO te zijn. Ik vind iedere kruising herder al gauw mooier dan zo’n kromme sluiper.
En kom me niet aan met werklijnen. Daar zit volgens mij allemaal dog ingemixt; zware atypische koppen alom. En dat wolfsgrauw ben ik ook al geen fan van alhoewel dat smaak is.
- kloesje
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Kruising Jack Russell Terriër Macho
Australian Kelpie Timber en Bindi
Duitse Herder Benthe (co-own) - Aantal honden: 4
En toch kon mijn werklijn duitse herder wel je goedkeuring krijgenNanna schreef:Ik heb het alleen maar over fenotype. Ik vind de VEO wel groot (dog?) maar niet onelegant. Werklijn herders VIND IK vaak te grof naar mijn smaak. Van die plompe kaken.blondie schreef:Wat je in 2016 schreef over de ingefokte rassen bij de Oost Europese herdershond vind ik niet zo rijmen wat je zojuist als mening neerzet over de werklijn Duitse herder.Nanna schreef:Hoeft het geeneens een VEO te zijn. Ik vind iedere kruising herder al gauw mooier dan zo’n kromme sluiper.
En kom me niet aan met werklijnen. Daar zit volgens mij allemaal dog ingemixt; zware atypische koppen alom. En dat wolfsgrauw ben ik ook al geen fan van alhoewel dat smaak is.

Ik herken het overigens niet wat je zegt, als ik kijk naar de werklijn duitse herders vind ik een heel groot deel sportieve honden en maar een enkele reu met veel te zware koppen. Ik zie die dan weer niet veel gebruikt worden onder de werkhonden mensen

-
- Zeer actief
Ik herken het eigenlijk ook niet. Ik vind juist sommige showlijnen enorme grote doggen koppen hebben en de showlijnen lopen vaak ook tegen de bovengrens en over de grens van de maximale grootte voor een DH, en ik zie ze voorbij komen in het VDH blad wat elke maand in de bus valt.
Maar moet zeggen dat ik het een mooi ras vind, Oost Europese herdershond
Maar de basis is Duitse herder dus, die ze wat groter hebben gefokt.
"In de periode 1924-1936 werden naar de Sovjet-Unie een paar kleine groepen van de Duitse herders honden van Oost Europese herdershondsoort en kwaliteit uit Duitsland gebracht. De opdracht was om op basis van ze een nieuw ras van herdershonden te creëren, die meer geschikt zijn voor gebruik in de Sovjet-Unie, rekening houdend met de natuurlijke klimatologische omstandigheden en de specifieke eisen van de belanghebbenden in de departementen en diensten. Te dien einde werd kruisingsprogramma gemaakt met de lokale honden van onbekende oorsprong, die het gewenste fenotype hadden."
Het woord Fenotype moest ik even opzoeken "Het fenotype is het totaal van alle waarneembare eigenschappen (kenmerken) van een organisme. Het is het resultaat van de genetische aanleg (het genotype) van een individu en de invloed daarop van zijn omgeving"
Maar moet zeggen dat ik het een mooi ras vind, Oost Europese herdershond
Maar de basis is Duitse herder dus, die ze wat groter hebben gefokt.
"In de periode 1924-1936 werden naar de Sovjet-Unie een paar kleine groepen van de Duitse herders honden van Oost Europese herdershondsoort en kwaliteit uit Duitsland gebracht. De opdracht was om op basis van ze een nieuw ras van herdershonden te creëren, die meer geschikt zijn voor gebruik in de Sovjet-Unie, rekening houdend met de natuurlijke klimatologische omstandigheden en de specifieke eisen van de belanghebbenden in de departementen en diensten. Te dien einde werd kruisingsprogramma gemaakt met de lokale honden van onbekende oorsprong, die het gewenste fenotype hadden."
Het woord Fenotype moest ik even opzoeken "Het fenotype is het totaal van alle waarneembare eigenschappen (kenmerken) van een organisme. Het is het resultaat van de genetische aanleg (het genotype) van een individu en de invloed daarop van zijn omgeving"
-
- Zeer actief
Jij hebt altijd veel foto voorbeelden dus heb je er een aantal? Ik ben echt benieuwd want zelf nu de derde werklijn en ook Finn die wat grover gebouwd was dan Aki had geen grove doggenkop, en zelf weet je ook van de honden hier op het forum dat ze (vind ik althans) geen grove bouw hebben of dusdanig uit proporties zijn dat jouw opmerkingen voor leken herkenbaar zijn als het gaat over de werklijn duitsers.Nanna schreef:Ik heb het alleen maar over fenotype. Ik vind de VEO wel groot (dog?) maar niet onelegant. Werklijn herders VIND IK vaak te grof naar mijn smaak. Van die plompe kaken.blondie schreef:Wat je in 2016 schreef over de ingefokte rassen bij de Oost Europese herdershond vind ik niet zo rijmen wat je zojuist als mening neerzet over de werklijn Duitse herder.Nanna schreef:Hoeft het geeneens een VEO te zijn. Ik vind iedere kruising herder al gauw mooier dan zo’n kromme sluiper.
En prima dat er over smaken te twisten valt, maar nu kom je ineens met een opmerking over werklijnen waar ik het niet geheel mee eens ben en het ook totaal niet herken dus zou wel willen weten wat jij dan als grof ziet als het om de werklijnen gaat dan.
Je mening over de showlijnen was al een tijdje duidelijk

-
- Zeer actief
Wat bedoel je met KK1?Nanna schreef:Haha, KK1![]()
Fenotype is gewoon uiterlijk
En ik kende dat woord niet en ben vast niet de enige dus dacht ik zet het er even bij.
- Marjoleine
- Zeer actief
- Contacteer:
Kynologische Kennis-1. Tegenwoordig heet dat Basiscursus trouwensblondie schreef:Wat bedoel je met KK1?Nanna schreef:Haha, KK1![]()
En ik kende dat woord niet en ben vast niet de enige dus dacht ik zet het er even bij.

Wat Nanna bedoelt is dat dit basiskennis is en dat is ook zo als je fokt. Alleen fok jij niet dus het is niet gek als je dat wordt niet kent.
Fenotype is een genetische term. Het is wat je ziet, en genotype is wat een dier genetisch is. Dat is dus niet altijd hetzelfde.
Het is trouwens niet gek dat Duitse herders grover zijn dan andere herders. Duitse herders hebben behoorlijk veel berghondenbloed en genetisch horen ze ook bij de molossers eigenlijk. Net als bv de Pyrenese berghond. Dat verklaart best veel.
- Maryanne
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Jack Russell Terriers, Vizsla
- Aantal honden: 12
- Contacteer:
KK1 is kynogische kennis eerste deel.
Overigens wordt er in december een nest Oostduitse herders verwacht in Nederland
Overigens wordt er in december een nest Oostduitse herders verwacht in Nederland

-
- Zeer actief
Dat zou wel fijn zijn, maar ik heb nog een vraag, wordt er ook getraind met de honden in de IPO of bij de KNPV?Marjoleine schreef:En ze mogen vanaf 1 januari showen!booster schreef:Het gaat stiekem best hard.
Iva was nummer 14 en zij is nu bijna 21 maanden.
Er is dit jaar een nestje geboren in Nederland waarvan er een paar in Nederland gebleven zijn en een aantal pups vanuit ukrainne en Rusland gekomen.
Dat zou wat moeten doen voor de bekendheid? Gaan jullie dat doen?
Van origine dus gefokt om daadwerkelijk "Selectie werd uitgevoerd in de richting van het diensthond te fokken, die geschikt is voor gebruik in het leger, de grens troepen, ministerie van Binnenlandse Zaken instanties en in de nationale economie."
Dus ben ik benieuwd of ze in Nederland ook nu worden getraind op eventuele inzetbaarheid?
-
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Poedel
Klopt bij B & HMaryanne schreef:KK1 is kynogische kennis eerste deel.

- Maryanne
- Zeer actief
- Contacteer:
Edna en KrisLizzie. schreef:Klopt bij B & HMaryanne schreef:KK1 is kynogische kennis eerste deel.
Overigens wordt er in december een nest Oostduitse herders verwacht in NederlandOuders zijn prachtig

Maar hoe weet jij dat, ik fok nl samen met Boudewijn
-
- Zeer actief
Oh jullie weten meer.Maryanne schreef:Edna en KrisLizzie. schreef:Klopt bij B & HMaryanne schreef:KK1 is kynogische kennis eerste deel.
Overigens wordt er in december een nest Oostduitse herders verwacht in NederlandOuders zijn prachtig
![]()
Doen die ouders dan ook iets aan sport, daar ben ik oprecht benieuwd naar?
Speuren, manwerk e.d.?
- Maryanne
- Zeer actief
- Contacteer:
Die speurenblondie schreef:Oh jullie weten meer.Maryanne schreef:Edna en KrisLizzie. schreef:Klopt bij B & HMaryanne schreef:KK1 is kynogische kennis eerste deel.
![]()
Doen die ouders dan ook iets aan sport, daar ben ik oprecht benieuwd naar?
Speuren, manwerk e.d.?

-
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Poedel
Dat weet ik dat jij soms samen foktMaryanne schreef:Edna en KrisLizzie. schreef:Klopt bij B & HMaryanne schreef:KK1 is kynogische kennis eerste deel.
![]()

- Maryanne
- Zeer actief
- Contacteer:
-
- Zeer actief
Is dat ook weer duidelijk.Marjoleine schreef:Kynologische Kennis-1. Tegenwoordig heet dat Basiscursus trouwensblondie schreef:Wat bedoel je met KK1?Nanna schreef:Haha, KK1![]()
Wat Nanna bedoelt is dat dit basiskennis is en dat is ook zo als je fokt. Alleen fok jij niet dus het is niet gek als je dat wordt niet kent.
Fenotype is een genetische term. Het is wat je ziet, en genotype is wat een dier genetisch is. Dat is dus niet altijd hetzelfde.
Het is trouwens niet gek dat Duitse herders grover zijn dan andere herders. Duitse herders hebben behoorlijk veel berghondenbloed en genetisch horen ze ook bij de molossers eigenlijk. Net als bv de Pyrenese berghond. Dat verklaart best veel.
Dank je wel, we hebben niet allemaal enorme grote kennis van Kynologie.
- malinois
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
- Aantal honden: 3
- Contacteer:
Nou die 1e van jou herken ik alvast niet van de duitsers op wedstrijden

In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
- Tenmashi
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Mechelse herder
- Aantal honden: 0
Die is gewoon moddervetHeavy schreef:nou er zitten wel beren tussen zie ik maar niet in Nederland
https://www.pets4homes.co.uk/responsive ... field.html
-
- Zeer actief
Oh ik wel hoor van een paar jaar geleden, die eerste donkere als voorbeeld dan, en Aki zijn vader oogt ook zo.malinois schreef:Nou die 1e van jou herken ik alvast niet van de duitsers op wedstrijden
Beetje slechte foto van hem maar voor de beeldvorming

-
- Zeer actief
Ik eerlijk gezegd ook hoor Nanna,Nanna schreef:Misschien wel. Maar ik vind het voor een Duitse herder gewoon niet zo mooi. Zal gerust een heul nuttige hond zijn en er zijn ongetwijfeld mensen die het prachtig vinden maar mij spreekt het niet zo aan. Ik ben meer van de RinTinTinHeavy schreef: Valt wel mee toch ? Ik denk dat een donkere hond zwaarder lijkt
![]()
Qua kleur voorkeur

Heeft rechts nog steeds mijn voorkeur. Dat is hoe ik DH kende en wat ik voor ogen had bij een Duitse herder en van wolfsgrauw had ik nooit gehoord, al was rechts op papier ook wolfgrauw.
En dit zijn mijn honden geweest, maar beiden uit werklijnen, en dit is eigenlijk het type werklijn wat ik in Nederland terug zie als het gaat over werklijnen.
Als je gaat zoeken en engels tikt, dan krijg je van alles te zien. Maar als je werklijn herder intikt dan komen volgens mij gewoon normaal gebouwde herders naar voren met normale herder koppen. Niet te breed, niet te lomp maar gewoon zoals het hoort te zijn. Althans van de DH werklijnen die hier op het forum vertegenwoordigd zijn zie ik geen extreem grof gebouwde honden of koppen erop die niet meer te herleiden zijn naar een herder kop zoals die in mijn ogen hoort te zijn.
Maar moet toegeven dat mijn voorkeur ook ligt bij zwart geel/bruin, maar karakter bij een keuze van een pup bijvoorbeeld vind ik dan weer niet kleurafhankelijk

Ik zou niet willen inruilen hoor..

Maar ontopic weer, ik zie hele mooie honden in de Oosteuropese herder, maar ik zie eerlijk gezegd nog steeds niet het verschil behalve in grootte van bepaalde werklijnen die ook met zorg gefokt worden waar tegenwoordig ook bij over de grens wordt gekeken.
Ik ben juist bang dat vanwege de grootte ze sneller problemen krijgen als ze daadwerkelijk voor sport en beveiliging worden opgeleid.
Het is niet voor niets bijvoorbeeld dat Mechelse herders of kruisingen daarvan vaker worden gebruikt, juist vanwege hun wat rankere en meer flexibele bouw en ook mentaliteit en inzet.
-
- Zeer actief
Waar? Toch niet gebaseerd op de recent hierboven geplaatste foto's van mij mag ik hopen?Cleva schreef:Ik zie ineens overal van die loeizwaar gebouwde duitsers opduiken. Kortere ruggen en koppen als doggen.
Meestal te belazerd om verder dan strikt noodzakelijk te lopen.
Is dat de Oost-Europese variant?
Nou.
-
- Zeer actief
Maar jij woont nabij Duitsland toch?
Ik denk dat jij honden ziet uit de showlijn van bepaalde regionen. Hele grote koppen en wat kortere lichamen. Heeft inderdaad niets van doen met de Oost Europese herder.
Die zijn in ieder geval wel in proportie gebouwd, met rechte lange ruggen (in verhouding tot showlijn) maar wel wat groter dan de ras standaard van de DH voorschrijft.
Wat ik me dan ook weer af ga vragen.. hoe wordt het raszuiver gehouden? ODH worden ook als een betere versie van DH verkocht terwijl een aantal jaren geleden je soms gewoon met een langhaar DH te maken kon hebben
Ik denk dat jij honden ziet uit de showlijn van bepaalde regionen. Hele grote koppen en wat kortere lichamen. Heeft inderdaad niets van doen met de Oost Europese herder.
Die zijn in ieder geval wel in proportie gebouwd, met rechte lange ruggen (in verhouding tot showlijn) maar wel wat groter dan de ras standaard van de DH voorschrijft.
Wat ik me dan ook weer af ga vragen.. hoe wordt het raszuiver gehouden? ODH worden ook als een betere versie van DH verkocht terwijl een aantal jaren geleden je soms gewoon met een langhaar DH te maken kon hebben

-
- Zeer actief
Whaha, bedoel er niets mee hoorCleva schreef:blondie schreef:Maar jij woont nabij Duitsland toch?
Ja hoor, de rimboe achter Nijmegen.
Dat zal het dan wel zijn.

- Maryanne
- Zeer actief
- Contacteer:
- GrethavW
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Amerikaanse Staffordshire Terrier
Kruising - Aantal honden: 2
- GrethavW
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Amerikaanse Staffordshire Terrier
Kruising - Aantal honden: 2
- Bonnie F
- Zeer actief
- Aantal honden: 1
Prachtig! Zo mooi gebouwd.

Niets, maar dan ook niets komt zo vriendelijk op je af als een kletsnatte hond.
- dagmar88
- Zeer actief
De vader is echt een plaatje.