Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Labradoodle

Forum voor alle opmerkingen over hondenrassen, vragen of weetjes.

Moderator: moderatorteam

annea12
nieuw lid

Labradoodle

Ongelezen bericht door annea12 »

Beste allemaal,

Wij zijn onszelf aan het oriënteren voor een hond. We hebben 10 jaar een Berner Sennen hond gehad. Ze was echt geweldig! Heel erg lief voor onze kinderen en voor ons. Maar die haren.... :80:
Ik moest continu met een swiffer achter haar aan...want de haren vlogen me om de oren! :wink:

Ik heb heel veel gehoord over een labradoodle. Dit zijn lieve gezinshonden en ze hebben het voordeel dat ze geen (nauwelijks) haren verliezen.

Maar hoe zit het met zand? Ik kan me voorstellen dat ze veel zand mee naar binnen nemen als ze uit zijn geweest door de langere haren. En ook omdat ze een zelfreinigende vacht hebben....het zand moet ergens blijven natuurlijk!

Graag wil ik aan jullie vragen wat jullie ervaringen zijn met een labradoodle. Heb je inderdaad (vrijwel) geen haren in huis? En zand?
kooi
Zeer actief
Mijn ras(sen): Roemeense straatmadelief
Aantal honden: 1

Re: Labradoodle

Ongelezen bericht door kooi »

Een Labradoodle moet worden getrimd en ook geborsteld. In de vacht blijven makkelijker grasaren steken, wees daar op bedacht, want die operatief laten verwijderen is duur.

Ik vind de Labradoodles vaak erg druk en eigenwijs. Als je het energieniveau en de lompheid van de labrador koppelt aan de intelligentie van de poedel, kun je met een pittige combinatie te maken krijgen. Degene die groot uitvallen zijn ontzettend sterk, ik zie daar wel mensen mee worstelen.

Waarom niet een raszuivere poedel? ( Ik weet niet of labradors erg verharen, maar ik neem aan van wel.)
Mijn zus heeft een harlekijn koningspoedel. Zijn gedrag is aanzienlijk prettiger dan die van de labradoodles in mijn kenniskring.
Laatst gewijzigd door kooi op 21 nov 2018 14:36, 1 keer totaal gewijzigd.
Leonie&Evi
Actief

Ongelezen bericht door Leonie&Evi »

Ik heb een poedel(tje) en idd er komt genoeg zand mee naar huis... gelukkig heb ik een waterballet en kan ik voor de deur bijna al het zand er uit blazen!
bouvierpoedel
Zeer actief
Mijn ras(sen): Bouviers en grote poedels.

Ongelezen bericht door bouvierpoedel »

Nou het is in eerste instantie gewoon een bastaard. En er komen steeds meer problemen bij de doodles voor. Ziektes en erfelijke gebreken maar ook kutkarakters of schijtbakken.Ze worden bij bosjes weer van de hand gedaan.
Wat je zegt ben je zelfffff :lekkerpuh:
Leonie&Evi
Actief

Ongelezen bericht door Leonie&Evi »

Nanna schreef:
Leonie&Evi schreef:Ik heb een poedel(tje) en idd er komt genoeg zand mee naar huis... gelukkig heb ik een waterballet en kan ik voor de deur bijna al het zand er uit blazen!
Een waterballet :LOL:

Leuk he een waterballet.... grrrr stomme tablet... waterblazer moest er staan!
duitse herder
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse Herder en Border Collie
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door duitse herder »

Mijn ervaring met de doodles is dat de grote variatie druk en enthousiast is. De kleine en medium kennen vaak veel angsten. Ik raad ze eerlijk gezegd niet zomaar aan als huishond. Ze zijn mij iets te gevoelig. En dat zeg ik als Duits herder eigenaar :LOL:
Perry en Noah

Afbeelding
Sandra&co

Ongelezen bericht door Sandra&co »

Nou worden ze vaak ook aangeschaft door honden-nitwits die 'hebben gehoord dat het heule makkelijke, niet-verharende en sociale honden zijn die leuk zijn met de kindjes.'. Van nature dus. En dat daar niks mee getraind hoeft te worden ;) Dan krijg je inderdaad snel opgefokte, grenzeloze klerelijertjes ja :lol1:
Laatst gewijzigd door Sandra&co op 21 nov 2018 14:45, 1 keer totaal gewijzigd.
Lizzie.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Poedel

Ongelezen bericht door Lizzie. »

bouvierpoedel schreef:Nou het is in eerste instantie gewoon een bastaard. En er komen steeds meer problemen bij de doodles voor. Ziektes en erfelijke gebreken maar ook kutkarakters of schijtbakken.Ze worden bij bosjes weer van de hand gedaan.
Dit dus, ik moet de eerste leuke LD nog tegen komen, wat is er mis met een poedel :engel:
En het trimmen heb je zelf in de hand hoor, koop een tondeuse en je bespaart een groot kostenpost.En zo moeilijk is het niet, zodoende leert men hoor, mooie ervan is dat het weer aangroeit mocht je het niet zo mooi gedaan hebben :F:
Afbeelding
Domor
Zeer actief
Mijn ras(sen): Peruvian Doodle

Ongelezen bericht door Domor »

annea12 schreef:Beste allemaal,

Wij zijn onszelf aan het oriënteren voor een hond. We hebben 10 jaar een Berner Sennen hond gehad. Ze was echt geweldig! Heel erg lief voor onze kinderen en voor ons. Maar die haren.... :80:
Ik moest continu met een swiffer achter haar aan...want de haren vlogen me om de oren! :wink:

Ik heb heel veel gehoord over een labradoodle. Dit zijn lieve gezinshonden en ze hebben het voordeel dat ze geen (nauwelijks) haren verliezen.

Maar hoe zit het met zand? Ik kan me voorstellen dat ze veel zand mee naar binnen nemen als ze uit zijn geweest door de langere haren. En ook omdat ze een zelfreinigende vacht hebben....het zand moet ergens blijven natuurlijk!

Graag wil ik aan jullie vragen wat jullie ervaringen zijn met een labradoodle. Heb je inderdaad (vrijwel) geen haren in huis? En zand?
Als je zoekt naar een niet-verharende hond, dan kan je kijken naar alle honden met snor/baard en lang haar.

Labradoodles zijn vaak lomp, hyper en toch uiterst gevoelig/snel overprikkeld. Ik vind het zelden fijne honden, ook bij hondenbazen die er flink wat mee doen. Goldendoodles vind ik veel fijner in de omgang. Soms wel wat angstig, maar niet dat beukerige en onbesuisde van een Labradoodle. Zelf heb ik een poedel, dat bevalt me erg goed, maar het is wel een compleet ander type hond als een BS.
Miezemuis
Zeer actief
Mijn ras(sen): Grote poedels

Ongelezen bericht door Miezemuis »

Ik vind de meeste labradoodles wel gezellige honden, maar niet het gehypte wonder dat sommige denken dat het is. Ze zijn vaak druk en lomp en ook heel gevoelig.

En zelfreinigende vacht is vette onzin. Ze hebben vaak enorm moeilijke vachten om klitvrij te houden. En zand.... nou behoorlijk. Gelukkig gaan mijn dames na een wandeling ergens liggen eh staan ze pad op als ze droog zijn. Dat stuk stofzuigen ik dan ff. En vlak takjes in de vacht ook niet uit. Ik heb laatst na een regenachtige wandeling 72 stukjes heide uit de vacht van Keetje gehaald. En ze moeten eruit want anders klitten.
Afbeelding
bouvierpoedel
Zeer actief

Nanna schreef:Hou, afgezien van de tonnen zand, ook rekening met een gepeperde trimsalonrekening. Labradoodles moet je thuis heel goed borstelen en dat is veel werk. En ze moeten regelmatig naar de trimsalon.
Ik kan me trouwens niet voorstellen dat een Berner zo gruwelijk verhaart dat je er met een swiffer achteraan moet de hele dag. Of ben je een netheidsfreak?
Onderschat dat borstelen overigens niet. Dat is niet la-la een borsteltje erover en klaar. Als je zo'n hond er niet kaalgeschoren op na wilt houden zul je moeten investeren in een goede trimtafel en leren hoe je behoorlijk moet borstelen. Anders krijg je bij de trimsalon al gauw zoiets:
Afbeelding
Geloof maar dat 70 % van de doodles zo naar de trimmer komen. Geweldige vacht hé. Kun je net je berner kaal scheren heb je ook een hypoallergenen vacht. :LOL:
Tenmashi
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse herder
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door Tenmashi »

Dat is eigenlijk ook een beetje de keus bij honden: of allemaal haar, of allemaal zand. Of een bloterikje. :mrgreen: Maar ook die heeft verzorging nodig.
bouvierpoedel
Zeer actief

Nanna schreef:En hou er rekening mee dat je voor de gemiddelde labradoodle een godsvermogen mag aftikken.
Waarom mag Joost weten want uiteindelijk is het gewoon een straathond maar marketingtechnisch moet je bewondering voor de fokkers hebben :tongue:
Ja dat vind ik ook. Kan de Raad nog wat van leren. hha
Was pas met een vriendin mee die bij een 60 doodles in de omgebouwde varkensschuur fokker een poedel wilde ophalen. Niet door hun zelf gefokt maar importje USA. Hadden 5 nesten liggen kort op elkaar geboren á dikke 2000 eurie.
Alfilillo
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kruising en podenco(kruising)

Ongelezen bericht door Alfilillo »

Tenmashi schreef:Dat is eigenlijk ook een beetje de keus bij honden: of allemaal haar, of allemaal zand. Of een bloterikje. :mrgreen: Maar ook die heeft verzorging nodig.
Mijn kruising heeft een markiesjesachtige vacht, misschien iets korter. Ideaal. De haren liggen in plukjes bij elkaar dus die pak je zo op. Zand zie ik nauwelijks. De kortharige vacht van mijn podenco is vervelender als ze verhaart. Dan ligt echt overal haar. Voordeel van die vacht is dat er nooit iets in blijft hangen. Mijn kruising heeft echter wel eens last van grasbolletjes.
Afbeeldingalfillilo (1) by [url=https://www.flickr.com/photos/157306925@N05/]

Alfil & Lily
Maryanne
Zeer actief
Mijn ras(sen): Jack Russell Terriers, Vizsla
Aantal honden: 12
Contacteer:

Ongelezen bericht door Maryanne »

2000 per pup?? Ik doe iets fout :80:
bouvierpoedel
Zeer actief

Maryanne schreef:2000 per pup?? Ik doe iets fout :80:
Had al zo'n vaag vermoeden dat je een foute fokker was. :engel: :LOL:
Odi
Zeer actief
Mijn ras(sen): Border collie
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door Odi »

Ik ken een labradoodle die de ene na de andere oorontsteking heeft.
Geen idee of het vaker voorkomt bij de LD
Afbeelding
Odi, Meagan, Judy, Macey, Jade (Jace *)
Hamilton
Zeer actief

Ongelezen bericht door Hamilton »

"Labradoodle" pup tegengekomen van maar € 450,- Fokker had 'n nest van 14 pups dus dat tikt ook lekker aan. :wink:
Pa was een grote poedel, ma een labrador maar die had ook nog wat rottweiler bloed in zich :80:
Conclusie, zet maar op elkaar, noem het Labradoodle en kassa!!
Afbeelding
Nel en Nisvan
*Dyane,*Nils,*Jänta,*Svear,*Andra
gonnie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse Pinschers

Ongelezen bericht door gonnie »

Maryanne schreef:2000 per pup?? Ik doe iets fout :80:
Voor een Pinscher betaal je rond de 1500 euro en ik hoorde van iemand dat er soms 1800 euro gevraagd wordt. Gelukkig niet bij Tanja haar fokker en Tanja haar fokker is tenminste open over hoe hij fokt.
Afbeelding

Tama, Nikkie, Jarah en Bijou.
Groetjes Gonnie.
Er is geen spreker die het van de zwijger wint.
kipo
Zeer actief

Ongelezen bericht door kipo »

Odi schreef:Ik ken een labradoodle die de ene na de andere oorontsteking heeft.
Geen idee of het vaker voorkomt bij de LD
Komt heel vaak door een onderliggende allergie en dát komt bij alle rassen voor en bij de labrador vaker dan gemiddeld. Het is dus niet heel raar dat dat bij labradoodles voorkomt.
Belle
Zeer actief
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door Belle »

annea12 schreef: Ik heb heel veel gehoord over een labradoodle. Dit zijn lieve gezinshonden en ze hebben het voordeel dat ze geen (nauwelijks) haren verliezen.
Ik vind het niet de meest geschikte gezinshonden. Ligt er ook wel aan hoe oud je kinderen zijn natuurlijk. Ik vind ze vaak lomp en druk. Ik denk dat als je een Berner Sennen gewend bent, je behoorlijk moet omschakelen bij een labradoodle. Ik ken wel leuke hoor, maar de eigenaren daarvan hebben wel heel veel tijd gestoken in de opvoeding en training.
Marjolein, Isa, Dora, Suus en Anne
Those who are dead, are not dead, they're just living in my head..... (Coldplay, 42)
Catootje 12-05-05 - 17-09-09
Chiva ? - ? -91 - 08-01-10
Belle 06-03-2003 - 05-11-2012
Charlie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse herder

Ongelezen bericht door Charlie »

En wat denk je van een bernedoodle ? Misschien is dat wel wat voor jullie ?
http://bernedoodle.wixsite.com/home/our-vision
Groetjes Charlie

Afbeelding
Belle
Zeer actief

Ongelezen bericht door Belle »

Charlie schreef:En wat denk je van een bernedoodle ? Misschien is dat wel wat voor jullie ?
http://bernedoodle.wixsite.com/home/our-vision
Oh, die zijn wel erg leuk :I:
Marjolein, Isa, Dora, Suus en Anne
Those who are dead, are not dead, they're just living in my head..... (Coldplay, 42)
Catootje 12-05-05 - 17-09-09
Chiva ? - ? -91 - 08-01-10
Belle 06-03-2003 - 05-11-2012
Miezemuis
Zeer actief
Mijn ras(sen): Grote poedels

Ongelezen bericht door Miezemuis »

Ze zijn vast leuk maar er is niet zoveel te zeggen over de vacht. Meestal zijn dat soort kruisingen vreselijk lastig qua vacht. Als je een voorspelbare vacht wil zou ik toch niet voor een kruising gaan maar een hond waarvan de vacht altijd hetzelfde is.
Afbeelding
blacky
Zeer actief
Mijn ras(sen): Coton de Tuléar en Havanezer.

Ongelezen bericht door blacky »

of kijk bij de bichons als je een kleiner hondje wilt. Ik heb 2 Cotons de Tulear en 1 havanezer. Heerlijke niet verharende hondjes. Omdat ze klein zijn valt al het zand wat ze meenemen in huis wel mee. Ze hebben langhaar wat makkelijk getrimd kan worden.(3x per jaar) of lang gehouden kan worden maar dan moet je 2x per week wel even de borstel er door halen.

Bij een hond van deze rassen ben je wel zo'n € 1000,-- tot € 1500 kwijt als je er één neem met stamboom wat ik wel aan zou willen raden. Omdat je anders vaak in de broodfok terecht komt.
Afbeelding
gevni havanezers
dagmar88
Zeer actief

Ongelezen bericht door dagmar88 »

Miezemuis schreef:Ze zijn vast leuk maar er is niet zoveel te zeggen over de vacht. Meestal zijn dat soort kruisingen vreselijk lastig qua vacht. Als je een voorspelbare vacht wil zou ik toch niet voor een kruising gaan maar een hond waarvan de vacht altijd hetzelfde is.
Tja, ach, zo lastig is het allemaal niet. Met krullen krijg je een hond die niet verhaart, snel klit en geschoren moet worden.
Als een praktische coupe je niet tegenstaat zijn ze volgens mij hartstikke leuk. En wat mij betreft een betere keuze dan een volle berner.
Heb je tenminste nog kans dat ie niet voor de zeven jaar omvalt.

Poedels en labradors zijn geen moeilijke honden en labradoodles bestaan al 60+ jaar.
Tegenwoordig zijn veel hondenrassen/types duur. Als de ouders getest zijn op veel voorkomende rasgebonden aandoeningen zal het me worst wezen of daar een echte stamboom bij hoort of niet.
Ik heb voor mijn wannabe dwergkees nog behoorlijk wat betaald, maar minder dan gebruikelijk (1250+ voor een boomloze of russische import met fci).
Hij is verdorie nog een centimeter te groot ook, daar gaat m'n pommeriaan :LOL:

Wat me er aan tegenstond was de standaard vroegcastratie. Volgens mij is dat inmiddels niet meer zo?
Plaats reactie

Terug naar “Hondenrassen en kruisingen”