Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Extreme haaruitval
Moderator: moderatorteam
-
pionok
- nieuw lid
- Mijn ras(sen): Asbak uit het buitenland. (Turkije)
- Aantal honden: 1
Extreme haaruitval
Hallo allemaal,
zo’n 6,5 jaar geleden hebben wij Ollie via een stichting opgevangen. Dit zou eerst tijdelijk zijn, maar je raadt het al, dit werd voor vast aangezien het zo’n lieve hond is dat we haar niet meer kwijt wilde.
Ollie is een hele lieve hond, maar wel 1 met een trauma. ze is snel bang en schrikt van veel dingen.
De eerste paar jaar was Ollie een schrokop. Ze at alles wat los en vast zat. Met als gevolg een te zware hond (waarschijnlijk mede door de sterilisatie).
We zijn toen op aanraden van de dierenarts Royal Canin Veterinary Diet - Satiety Support, Weight Management SAT30 Hondenvoer gaan gebruiken.
Dit ging eigenlijk heel erg goed. Ollie viel heel langzaam wat af en ze at ’s morgens en ’s avonds netjes haar bakje leeg. Ook het altijd op zoek zijn naar eten werd een stuk minder.
Na een 3-tal jaar liet ollie ineens haar eten staan. Ze wilde het simpelweg niet meer eten.
overgestapt op een ander voer (gewoon via de dierenwinkel). Dit at ze meteen weer toen we het haar gaven, maar helaas ook dit voer werd na een aantal maanden aan de kant gezet.
Naast het feit dat ollie haar voer ging laten staan was ook haar ontlasting niet in orde en vertoonde ze erg sloom gedrag (hier is een breed spectrum antibiotica opgezet) en ze wilde af en toe niet meer uit. Ook verstopt ze zich thuis onder het bed of achter de bank, iets wat ze voorheen nooit deed. Dus op naar de dierenarts en kijken of we wat kunnen vinden.
Een bloedonderzoek gedaan naar haar schildklier, maar hier kwam niets vreemds uit.
Wel leek het of ze iets met haar nek had, soms piepte ze ineens alsof ze pijn had bij een rare beweging. De dierenarts heeft toen een test gedaan of er misschien een nekhernia zou kunnen zitten. De testjes lieten zien dat sommige reflexen iets vertraagd waren. We hebben toen een tijdje pijnstilling gegeven maar dit gaf geen verschil. Ook haar gedrag bijvoorbeeld in het bos liet niet echt zien dat ze pijn in haar nek had. Ze speelde en rende honderduit.
Wel heeft ollie vanaf het begin dat we haar hebben steeds volle anaalklieren. Deze zijn een aantal keer leeggehaald en je merkt dan aan haar dat ze opgelucht is, maar toch blijft ze iedere keer weer “sleetje” rijden en er dus last van houden.
Momenteel hebben we ivm. de diarree een ander voer in gebruik. namelijk Royal Canin Veterinary Diet - Gastro Intestinal GI25 Hondenvoer- dit in brokjes vorm gecombineerd met een beetje vleesvoer.
Dit eet ze prima op en ook haar ontlasting is een stuk beter dan voorheen.
Maar er is naast dit alles een ander probleem. Namelijk echt bizar veel haaruitval. Dit heeft ze al sinds maart ongeveer en eerst dachten we aan de rui, toen dachten we aan de hete zomer, maar nu het winter wordt valt het nog steeds echt flink uit.
We weten nu even niet meer wat handig is. We hebben het afgelopen jaar al echt flink wat keren de dierenarts bezocht maar echt een oplossing vinden doen we niet.
Wij denken zelf dat stress of ergens anders pijn (ze is haar maatje verloren, en al de bezoeken aan de DA wat ze echt niet leuk vindt) de oorzaak is van haar huidprobleem. ze is erg schrikkerig en wil bepaalde tonen niet horen (zoals SMS toontjes).
We geven haar nu visolie met omega 3 en 6 om te kijken of dit de huid/vacht wat ondersteuning kan geven. Dit doen we nu 4 dagen, dus we moeten daar nog even op wachten of het resultaat geeft.
De dierenarts heeft als opties het volgende:
- een ontlastingsonderzoek (waarbij we van drie dagen ontlasting mee moeten nemen om te laten onderzoeken)
- een basis bloed onderzoek
- een uitgebreid bloedonderzoek.
Al met al gaat het nu allemaal best goed met ollie, wij hebben niet het idee dat ze op dit moment ergens pijn heeft. Wel blijft ze last houden van die anaalklieren (een week na het leeghalen is ze alweer sleetje aan het rijden) en de echt extreme haaruitval.
Ik stel deze vraag hier in de hoop dat iemand hier een soortgelijk verhaal ervaren heeft en hier een idee/oplossing over heeft.
Wij weten even niet zo goed wat we nu voor vervolgstap zullen doen.
Graag jullie ideeen, meningen, ervaringen hiermee.
Alvast hartelijk dank, mede dankzij Ollie.
gr. rene
zo’n 6,5 jaar geleden hebben wij Ollie via een stichting opgevangen. Dit zou eerst tijdelijk zijn, maar je raadt het al, dit werd voor vast aangezien het zo’n lieve hond is dat we haar niet meer kwijt wilde.
Ollie is een hele lieve hond, maar wel 1 met een trauma. ze is snel bang en schrikt van veel dingen.
De eerste paar jaar was Ollie een schrokop. Ze at alles wat los en vast zat. Met als gevolg een te zware hond (waarschijnlijk mede door de sterilisatie).
We zijn toen op aanraden van de dierenarts Royal Canin Veterinary Diet - Satiety Support, Weight Management SAT30 Hondenvoer gaan gebruiken.
Dit ging eigenlijk heel erg goed. Ollie viel heel langzaam wat af en ze at ’s morgens en ’s avonds netjes haar bakje leeg. Ook het altijd op zoek zijn naar eten werd een stuk minder.
Na een 3-tal jaar liet ollie ineens haar eten staan. Ze wilde het simpelweg niet meer eten.
overgestapt op een ander voer (gewoon via de dierenwinkel). Dit at ze meteen weer toen we het haar gaven, maar helaas ook dit voer werd na een aantal maanden aan de kant gezet.
Naast het feit dat ollie haar voer ging laten staan was ook haar ontlasting niet in orde en vertoonde ze erg sloom gedrag (hier is een breed spectrum antibiotica opgezet) en ze wilde af en toe niet meer uit. Ook verstopt ze zich thuis onder het bed of achter de bank, iets wat ze voorheen nooit deed. Dus op naar de dierenarts en kijken of we wat kunnen vinden.
Een bloedonderzoek gedaan naar haar schildklier, maar hier kwam niets vreemds uit.
Wel leek het of ze iets met haar nek had, soms piepte ze ineens alsof ze pijn had bij een rare beweging. De dierenarts heeft toen een test gedaan of er misschien een nekhernia zou kunnen zitten. De testjes lieten zien dat sommige reflexen iets vertraagd waren. We hebben toen een tijdje pijnstilling gegeven maar dit gaf geen verschil. Ook haar gedrag bijvoorbeeld in het bos liet niet echt zien dat ze pijn in haar nek had. Ze speelde en rende honderduit.
Wel heeft ollie vanaf het begin dat we haar hebben steeds volle anaalklieren. Deze zijn een aantal keer leeggehaald en je merkt dan aan haar dat ze opgelucht is, maar toch blijft ze iedere keer weer “sleetje” rijden en er dus last van houden.
Momenteel hebben we ivm. de diarree een ander voer in gebruik. namelijk Royal Canin Veterinary Diet - Gastro Intestinal GI25 Hondenvoer- dit in brokjes vorm gecombineerd met een beetje vleesvoer.
Dit eet ze prima op en ook haar ontlasting is een stuk beter dan voorheen.
Maar er is naast dit alles een ander probleem. Namelijk echt bizar veel haaruitval. Dit heeft ze al sinds maart ongeveer en eerst dachten we aan de rui, toen dachten we aan de hete zomer, maar nu het winter wordt valt het nog steeds echt flink uit.
We weten nu even niet meer wat handig is. We hebben het afgelopen jaar al echt flink wat keren de dierenarts bezocht maar echt een oplossing vinden doen we niet.
Wij denken zelf dat stress of ergens anders pijn (ze is haar maatje verloren, en al de bezoeken aan de DA wat ze echt niet leuk vindt) de oorzaak is van haar huidprobleem. ze is erg schrikkerig en wil bepaalde tonen niet horen (zoals SMS toontjes).
We geven haar nu visolie met omega 3 en 6 om te kijken of dit de huid/vacht wat ondersteuning kan geven. Dit doen we nu 4 dagen, dus we moeten daar nog even op wachten of het resultaat geeft.
De dierenarts heeft als opties het volgende:
- een ontlastingsonderzoek (waarbij we van drie dagen ontlasting mee moeten nemen om te laten onderzoeken)
- een basis bloed onderzoek
- een uitgebreid bloedonderzoek.
Al met al gaat het nu allemaal best goed met ollie, wij hebben niet het idee dat ze op dit moment ergens pijn heeft. Wel blijft ze last houden van die anaalklieren (een week na het leeghalen is ze alweer sleetje aan het rijden) en de echt extreme haaruitval.
Ik stel deze vraag hier in de hoop dat iemand hier een soortgelijk verhaal ervaren heeft en hier een idee/oplossing over heeft.
Wij weten even niet zo goed wat we nu voor vervolgstap zullen doen.
Graag jullie ideeen, meningen, ervaringen hiermee.
Alvast hartelijk dank, mede dankzij Ollie.
gr. rene
- ranetje
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Griffon Korthals
Re: Extreme haaruitval
Ik zou een uitgebreid bloedonderzoek doen en eventueel dat ontlastingonderzoek.
Niet eten, sloom en verstoppen is niet iets wat "normaal" is.
Al is het prettig dat ze nu met ander voer wel weer zin heeft in eten.
Kijk eens in de bijsluiter van de antibiotica die ze heeft gehad of daar een bijverschijnsel van haaruitval bij kan horen?
Wat zijn haar huidproblemen afgezien van haaruitval?
Kijk eens in de bijsluiter van de antibiotica die ze heeft gehad of daar een bijverschijnsel van haaruitval bij kan horen?
-
-Saskia-
- Zeer actief
- Aantal honden: 0
Geen ervaring met haar symptomen maar een ontlasting, urine en bloedonderzoek is geen slecht idee, doe ik bij mijn gezonde honden ook af en toe als controle.
Was het mijn hond dan zou ik om nekpijn uit te sluiten een afspraak maken met een fysio, dat gaat er vaak een stuk minder klinisch aan toe dan bij een DA dus dat vindt Ollie mogelijk minder spannend.
Ik weet niet of ze nu al supplementen krijgt om haar te ondersteunen bij haar angsten trouwens maar ik ben ontzettend tevreden geweest over AminoCalm bij wijlen mijn geluidsgevoelige hond.
Was het mijn hond dan zou ik om nekpijn uit te sluiten een afspraak maken met een fysio, dat gaat er vaak een stuk minder klinisch aan toe dan bij een DA dus dat vindt Ollie mogelijk minder spannend.
Ik weet niet of ze nu al supplementen krijgt om haar te ondersteunen bij haar angsten trouwens maar ik ben ontzettend tevreden geweest over AminoCalm bij wijlen mijn geluidsgevoelige hond.
- Fotogravinnetje
- Technisch beheer
- Mijn ras(sen): Markiesjes: Elco (maart 2014) en zijn zoon Gait (oktober 2016). (Gait = Gerrit in dialect)
- Aantal honden: 2
- Contacteer:
Met alles wat er al uitgesloten is, denk ik toch aan pijn, eerlijk gezegd... En dat is op zich vrij simpel vast te stellen: paar dagen pijnstilling en je zou verandering in gedrag moeten opmerken als er inderdaad sprake is van pijn
- crutz
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Mechelse Herders (FCI)
- Aantal honden: 7
- Contacteer:
Uitvallen vd vacht (hele jaar door extreem ruien) hoort ook bij een sterilisatie/castratie. Bij Umi, dikke dubbele vacht, wordt het ook steeds erger. Zij is op 8 jaar gecastreerd en inmiddels 15.
- DeDiana
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Schotse herdershond langhaar en Spaanse schonen
- Aantal honden: 4
Ze komt van een stichting schrijf je - dus ik neem aan een buitenlandse hond? Is ze wel eens getest op mediterrane ziektes?
- Shibby
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Kruising slagroomsoesje
Bij Lou ook. Die had de eerste 1,5 jaar in ieder geval nog af en toe een maandje dat het niet zo erg was, maar sinds begin dit jaar is het gewoon standaard dat ze als een gek verhaart. Ik vraag me soms echt af hoe ze überhaupt nog haren kan hebbencrutz schreef:Uitvallen vd vacht (hele jaar door extreem ruien) hoort ook bij een sterilisatie/castratie. Bij Umi, dikke dubbele vacht, wordt het ook steeds erger. Zij is op 8 jaar gecastreerd en inmiddels 15.

Volg Loutjes avonturen op Instagram via @malou_the_profiterole
-
pionok
- nieuw lid
- Mijn ras(sen): Asbak uit het buitenland. (Turkije)
Het is niet dat ze een mega hekel heeft aan de dierenarts, maar fijn vind ze het zeker niet. Het probleem is niet zozeer het uitdrukken van de klieren. Dit kunnen we idd prima zelf, maar je leest veel voors en tegens. We willen natuurlijk zorgen dat de klier geen last geeft ,maar het schijnt ook zo te zijn dat hoe vaker je het doet, hoe meer er aangemaakt wordt. daarom willen we liever kijken naar een structurele oplossing.Nanna schreef:Als ze zo'n hekel heeft aan dierenartsbezoek zou ik haar daar niet steeds mee pesten. Anaalklieren uitdrukken kun je prima zelf. Ga eens langs een goede trimsalon en vraag of ze je het daar voor willen doen. En vraag dan meteen advies voor de vacht, als je er toch bent
Wie weet borstel je wel veel te vaak, of verkeerd.
We zijn in de 6,5 jaar niet anders gaan borstelen dan voorheen en dat ging altijd goed.
Wij denken idd aan dezelfde volgorde. Maar ik ben daarnaast op zoek naar meer info/tips/etc. aangezien deze onderzoeken ook best weer wat kosten en we al behoorlijk wat rekeningen gehad hebben het afgelopen jaar. En omdat er grote twijfel is of er echt wat uit gaat komen geeft dat ons weer wat twijfel.ranetje schreef:Ik zou een uitgebreid bloedonderzoek doen en eventueel dat ontlastingonderzoek.
Het medicijn wat ze kreeg als pijnstilling was meloxidyl. in de bijsluiter staat niets genoemd over haaruitval.
Ze krijgt momenteel geen supplement voor angst of schrikreacties aangezien we haar ontlasting eerst in orde wilde krijgen. We mochten dan ook enkel en alleen deze voeding geven van de dierenarts. Ook geen kluifjes ,niks anders. Wel goed om in ons achterhoofd te houden.-Saskia- schreef:Geen ervaring met haar symptomen maar een ontlasting, urine en bloedonderzoek is geen slecht idee, doe ik bij mijn gezonde honden ook af en toe als controle.
Pijnstilling in de vorm van meloxidyl hebben we al geprobeerd. 2 maal een periode zelfs al en hier zien we echt geen resultaat van qua bewegen of gedrag.Fotogravinnetje schreef:Met alles wat er al uitgesloten is, denk ik toch aan pijn, eerlijk gezegd... En dat is op zich vrij simpel vast te stellen: paar dagen pijnstilling en je zou verandering in gedrag moeten opmerken als er inderdaad sprake is van pijn
Heavy schreef:Als je al jaren bang bent kan je daar ook lichamelijk ziek van worden . Dat is tenminste mijn ervaring met Jip. Slechte ontlasting ,misselijk, spugen enz
Hij was ook geluidsgevoelig vooral het schrikken en weglopen bij een berichtje op mobiel herken ikhij is zoveel opgeknapt met AminoCalm en zijn vacht ook
Ik ga aminocalm maar eens opperen bij de DA om te kijken of dit misschien iets kan doen.
Oke, ik heb dit nog nooit eerder gehoord, maar dat zou inhouden dat we ermee moeten leren leven. Bedankt in ieder geval voor je reactie hierover.crutz schreef:Uitvallen vd vacht (hele jaar door extreem ruien) hoort ook bij een sterilisatie/castratie. Bij Umi, dikke dubbele vacht, wordt het ook steeds erger. Zij is op 8 jaar gecastreerd en inmiddels 15.
Dit opperde de DA ook en dit wilde hij dan meenemen in een uitgebreid bloedonderzoek. Is er iets specifiek waar je aan denkt?DeDiana schreef:Ze komt van een stichting schrijf je - dus ik neem aan een buitenlandse hond? Is ze wel eens getest op mediterrane ziektes?
Mijn moeder vertelde dat haar hond ook meer aan het ruien is dit jaar. Misschien moeten we het maar even aankijken nog of het wat minder wordt.Bij Lou ook. Die had de eerste 1,5 jaar in ieder geval nog af en toe een maandje dat het niet zo erg was, maar sinds begin dit jaar is het gewoon standaard dat ze als een gek verhaart. Ik vraag me soms echt af hoe ze überhaupt nog haren kan hebben
Sorry dat ik nu pas gereageerd heb, maar ik wilde even de tijd nemen om rustig te reageren naar iedereen. Ik heb op iedereen even geantwoord middels het quoten. Bedankt voor jullie antwoorden tot nu toe. Super.
mvg. Rene
-
S@ndr@
- Zeer actief
ik zou ook even algeheel bloedbeeld laten doen dan... kan best hormonaal zijn in welke vorm dan ook