Zinodo schreef:malinois schreef:Hoog en hoog is niet hetzelfde. Er hoort nog een scala aan gedrag bij wat niet getollereerd wordt waarna een reactie uirgelokt kan worden. Als er hier eentje met een stijve hoge staart starend nadert hou ik t zeker in de gaten. Dat is wat anders dan een natuurlijk gedragen hoge staart. Xygan draagt hem ook altijd hoog en is allesbehalve een knokkert/ruziezoeker.
Ja, dat bedoel ik, het is niet alleen de staart, maar de hele houding erbij. Stijf staan en staren lokt volgens mij veel meer gedrag uit, of de staart nou hoog staat of recht..
Moet bekennen dat ik er zelf wel op reageer bij bijvoorbeeld Aki. Nu vind ik dat (Duitse) herders behoorlijk met hun staart werken als het gaat om reageren op dingen.
Als een andere hond (aan de lijn) en eigen hond aan de lijn een bepaalde houding aannemen dan merk ik aan de houding en zeker de staarthouding van bijvoorbeeld Aki wel degelijk met welke intentie de staart omhoog staat, en in die gevallen zeg ik er toch wel wat van. "Kap eens!" en "Aandacht op mij graag".
Dat is dan vaak de gespannen houding of "jij doet niet leuk, maar ik ben op mijn hoede en als je wat flikt dan..". En zeker aan de lijn vind ik dat gedrag en die houding niet nodig dus zeg ik er wat van.
En los bij zo'n reactie neem ik geen risico en moet hij terug aan de voet komen.
Bij Finn kon ik het altijd goed zien. Die had zijn staart eigenlijk altijd los langs zijn achterpoten hangen, tot er wat gebeurde of als een hond hem snel benaderde, dan ging die staart ineens in de lucht. En ook daarin zat weer verschil, gespannen, of juist iets lager maar wel strak omdat hij iets onbekends ontwaarde waar hij niet geheel zeker over was.
Maar hier merk ik ook dat de honden (ook Jol, die zelf de staart in een losse krul over haar rug heeft) niet zozeer reageren op welke staartvorm ook, de verdere lichaamstaal en eventuele lage geluiden erbij en de blikken die onderling worden uitgewisseld hebben meer impact op de manier van terug (willen) reageren in lichaamshouding en gedrag dan alleen maar een bepaalde stand van staart van een bepaalde hond.
En zeker bij Jol kan ik dat goed zien, want die laat ik wat vrijer in hond contacten, maar zij kan ook soms behoorlijk stijf lopen als een hond met een bepaalde attitude aan komt zetten, en haar staart gaat dan ook standje anders.