Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Aan de lijn versus los
Moderator: moderatorteam
-
- Vaste gebruiker
- Aantal honden: 1
Aan de lijn versus los
Hoe komt het dat er zo’n groot verschil kan bestaan tussen het gedrag aan de lijn (uitvalgedrag) terwijl er los eigenlijk niet zoveel aan de hand is?
Er wordt altijd gezegd dat dat te maken heeft met het niet-weg-kunnen aan de lijn en dat de communicatie dus verstoord wordt. Ik snap dat wel, en dat zal ook wel kloppen, maar ik vind het een wat simpele uitleg. Bijvoorbeeld: los op een meter of vijf een hond voorbij zien komen kan wel, maar als dat op straat gebeurt met ruime afstand en een ontspannen lange lijn, lukt dat vaak niet. Enkel de uitleg dat de hond dan niet weg kan of zich kan bewegen, vind ik wat kort door de bocht.
Kan iemand me iets meer toelichting geven hierop?
Er wordt altijd gezegd dat dat te maken heeft met het niet-weg-kunnen aan de lijn en dat de communicatie dus verstoord wordt. Ik snap dat wel, en dat zal ook wel kloppen, maar ik vind het een wat simpele uitleg. Bijvoorbeeld: los op een meter of vijf een hond voorbij zien komen kan wel, maar als dat op straat gebeurt met ruime afstand en een ontspannen lange lijn, lukt dat vaak niet. Enkel de uitleg dat de hond dan niet weg kan of zich kan bewegen, vind ik wat kort door de bocht.
- ranetje
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Griffon Korthals
Re: Aan de lijn versus los
Het lijkt misschien wat kort door de bocht, maar is het niet.
Nanna en Kruimel hebben als al uitgelegd
Nanna en Kruimel hebben als al uitgelegd

- Paisley
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Stabyhoun & working Kelpie
- Aantal honden: 2
Voor een hond is het vrij kunnen bewegen een heel belangrijk communicatiemiddel. Vergelijk het maar met een situatie waarin je zelf tussen andere mensen bent ontnomen van je mogelijkheden tot communiceren. Je zou zelf je toch ook ongemakkelijk voelen wanneer je in een sociale situatie jezelf niet kan uitdrukken zoals je het bedoelt? Vooral als je er achter komt dat je omgeving je continu verkeert begrijpt.lapinkoira schreef:Hoe komt het dat er zo’n groot verschil kan bestaan tussen het gedrag aan de lijn (uitvalgedrag) terwijl er los eigenlijk niet zoveel aan de hand is?

-
- Zeer actief
- Aantal honden: 0
Mijn honden reageren op lijnspanning. En ik krijg het niet voor elkaar om ze lange lijn te geven bij ontmoetingen met vreemde grote honden. Als ik ze apart mee heb gaat het al veel beter omdat Guus eigenlijk prima aan de lijn kennis kan maken. Bas voelt zich wel gemankeerd en gaat grommen. Daarop zet Guus ook in en dan gaan ze samen grommen. Hij beschermd zijn meisje en staat haar bij. Terwijl het op zichzelf het meest vriendelijke hondje is dat liever op zijn rug ligt dan dat hij mot maakt.
Ik heb ze laatst los gelaten omdat er twee Jack Russels kwamen die wel los waren. Met die hondjes is het altijd trammelant aan de riem. Super uitvallen naar mijn honden en die reageren daar dan ook weer op. Los bleek het een hele leuke club en hebben ze gespeeld en gesnuffeld. Met dat baasje afgesproken dat we ze maar gewoon niet meer aanlijnen

Ik heb ze laatst los gelaten omdat er twee Jack Russels kwamen die wel los waren. Met die hondjes is het altijd trammelant aan de riem. Super uitvallen naar mijn honden en die reageren daar dan ook weer op. Los bleek het een hele leuke club en hebben ze gespeeld en gesnuffeld. Met dat baasje afgesproken dat we ze maar gewoon niet meer aanlijnen

-
- Zeer actief
Ik merk trouwens nog veel meer gekke dingen als ik de honden aanlijn. Bas doet domweg niks meer en loopt naast me. Die is nooit aan de lijn sinds we 2 honden hebben en blijkbaar maakt een riem er dus een totaal ander hondje van.
Guus eet los gras en loopt dan achter me. Aangelijnd eet hij nooit gras en loopt hij altijd voorop. Bijzonder vreemd. Los loopt hij zelden voor me uit en luistert hij ook veel beter.
Dus als ik de honden los laat lopen ze achter me te kutten en te spelen en te doen en aangelijnd loopt Bas naast en Guus voorop en dan doen ze niks anders dan doorlopen
Guus eet los gras en loopt dan achter me. Aangelijnd eet hij nooit gras en loopt hij altijd voorop. Bijzonder vreemd. Los loopt hij zelden voor me uit en luistert hij ook veel beter.
Dus als ik de honden los laat lopen ze achter me te kutten en te spelen en te doen en aangelijnd loopt Bas naast en Guus voorop en dan doen ze niks anders dan doorlopen

-
- Vaste gebruiker
Dit dus.laeken schreef:Ik merk trouwens nog veel meer gekke dingen als ik de honden aanlijn. Bas doet domweg niks meer en loopt naast me. Die is nooit aan de lijn sinds we 2 honden hebben en blijkbaar maakt een riem er dus een totaal ander hondje van.
Ook dat vooruit lopen versus achter blijven snuffelen enzo. Is hier precies hetzelfde.
Ik herken trouwens wel dat lijnspanning meer uitvalgedrag geeft enzo. En natuurlijk is de communicatie anders aan de lijn. Maar los blijft onze hond gewoon stil staan of gaat liggen bij het zien van een andere hond. Terwijl aan de lijn hij meteen vooruit schiet en met een beetje pech ook nog flink uitvalt. Ook als de lijn 5 meter lang is. En ik heb het dan niet over kort langs elkaar passeren ofzo.
Dus ik begrijp het wel, wat jullie zeggen, maar het is zo’n groot verschil dat ik me afvraag wat er nou precies meespeelt allemaal.
- Paisley
- Zeer actief
Een hond die gaat liggen of blijft staan kijken laat ook al onzeker gedrag zien. Dus ik vind het verschil niet zo groot. Zowel aan de lijn als los is hij onzeker, maar aan de lijn is hij defensief en los is hij afwachtend.lapinkoira schreef: Ik herken trouwens wel dat lijnspanning meer uitvalgedrag geeft enzo. En natuurlijk is de communicatie anders aan de lijn. Maar los blijft onze hond gewoon stil staan of gaat liggen bij het zien van een andere hond. Terwijl aan de lijn hij meteen vooruit schiet en met een beetje pech ook nog flink uitvalt.

-
- Vaste gebruiker
Daar heb je gelijk in. De basis van het gedrag is hetzelfde inderdaad.
@kruimel; ik ga dat experiment eens aan
@kruimel; ik ga dat experiment eens aan

-
- Zeer actief
Manu is zich anders gaan gedragen aan de lijn nadat hij voor de zoveelste keer werd gegrepen terwijl hij aangelijnd was.
Het is best wel weer afgenomen, je hebt nu veel meer tijd voordat hij een hond echt weg wil hebben.
Hij valt overigens nooit uit naar honden op afstand maar ik merk wel verschil. Hij kan weleens piepen naar een andere hond, dat doet hij los dan weer nooit.
Bij Uma merk ik heel veel verschil. Niet met andere honden, helemaal niet eigenlijk. Maar zij is echt een soort levenloos aan de lijn, tenzij ik echt een langere ronde doe en ze aan de heupgordel mee gaat. Dan loopt ze naast Manu voorop. Maar los is het juist een levendige hond die lekker scharrelt en kwispelt. Aan de riem kwispelt ze vrijwel nooit en snuffelt ze niet. Daarom vind ik het, ondanks haar eerdere vermissingen, heel belangrijk voor haar levenskwaliteit dat ze losloopt.
Het is best wel weer afgenomen, je hebt nu veel meer tijd voordat hij een hond echt weg wil hebben.
Hij valt overigens nooit uit naar honden op afstand maar ik merk wel verschil. Hij kan weleens piepen naar een andere hond, dat doet hij los dan weer nooit.
Bij Uma merk ik heel veel verschil. Niet met andere honden, helemaal niet eigenlijk. Maar zij is echt een soort levenloos aan de lijn, tenzij ik echt een langere ronde doe en ze aan de heupgordel mee gaat. Dan loopt ze naast Manu voorop. Maar los is het juist een levendige hond die lekker scharrelt en kwispelt. Aan de riem kwispelt ze vrijwel nooit en snuffelt ze niet. Daarom vind ik het, ondanks haar eerdere vermissingen, heel belangrijk voor haar levenskwaliteit dat ze losloopt.
-
- Zeer actief
Ik denk dat jij een goed punt hebt Cleva. Als ik Bas aanlijn wil ik meer. Als ze los is hoeft ze niks meer dan te komen als ik roep en rechts gaan lopen en volgen als ik dat zeg. Dat kan ze en ze is 100 betrouwbaar. Ze gaat zelfs vanzelf volgen als er een auto komt die ik niet eens gezien heb en als ze honden moet passeren dan wacht ze bij me om aangelijnd te worden. Vanzelf.
Als ik haar aanlijn moet ze meelopen en volgzaam doen wat ik zeg. Dat vindt ze veel minder leuk dus aan de riem is stom.
Ik weet zeker dat ik Guus aan de riem wel eens wegtrek bij gras en zeg dat hij eindelijk eens moet kappen. Puur omdat ik weet dat hij de dag erna met grassprietjes uit zijn kont gaat schuren over de grond en 30 keer gaat poepen om van zo'n grasspriet af te komen. Dus ik beperk gras eten. Los weet hij dat ik niks kan en aan de riem doet hij het nooit.
Dus dat punt dat je ze anders opvoedt klopt zeker. Ik lijn ze ook vaak aan als er rothonden komen die uitvallen. Lieve bekende honden blijven ze gewoon los. Dus zij denken we worden aangelijnd dus straks gaan we uitvallen naar de passerende hond. Los doen ze dat nooit en zijn ze hartstikke vriendelijk. Doe ik ze vast dan verwachten zij ook een onvriendelijke hond. Allemaal subtiele zaken die alleen aangelijnd of alleen los zo zijn.
Honden die voor het eerst of net aan de riem lopen vertonen ook nog geen verschil. Bas en zeker Tom waren in het begin precies hetzelfde. Los of vast. Bas vond snuffelen terwijl ze vast zat prima. Nu niet meer. Tom was gewoon Tom. Los of vast precies dezelfde hond. Guus is duidelijk iemands hondje geweest. Hij is zo aangepast aan mensen dat moet wel. En hij is vast wel anders. Hij weet ook dat hij los vrijer is want hij kan wegrennen en zijn zin doordrukken. Aan de riem doen vind hij ook gewoon leuk. Bij hem zag ik meteen verschil tussen losse Guus en aan de riem.
Interessant om het eens over de invloed van jezelf te hebben ipv droog op hond en lijn in algemene zin te praten. Volgens mij voelt Guus zich zekerder en blijer aan de flex dan los. Hij markeert en loopt fier voorop. Los is hij laffer en minder fier. Vandaar dat hij zich altijd heel graag laat aanlijnen. Zelfs midden in het bos of als hij speelt komt hij meteen als ik roep en biedt zijn halsband aan om aangelijnd te worden. Als de musketonhaak klik zegt rent hij meteen fier weg en gaat markeren en spelen. Hij loopt los ook wel eens achter me door de meest mooie natuur. Dan wil hij volgens mij echt aan de riem.
Onzeker door de riem kan dus ook zeker worden juist. Guus wil graag bij ons horen. Behalve tegen je aan liggen hoort daar blijkbaar voor hem ook bij om aan iemand vast te zitten. Ik geef hem niet vaak zijn zin. En los amuseert hij zich ook wel. Maar soms lijn ik hem wel aan als hij teveel op mijn hakken gaat lopen en zichzelf niet kan amuseren los.
Als ik haar aanlijn moet ze meelopen en volgzaam doen wat ik zeg. Dat vindt ze veel minder leuk dus aan de riem is stom.
Ik weet zeker dat ik Guus aan de riem wel eens wegtrek bij gras en zeg dat hij eindelijk eens moet kappen. Puur omdat ik weet dat hij de dag erna met grassprietjes uit zijn kont gaat schuren over de grond en 30 keer gaat poepen om van zo'n grasspriet af te komen. Dus ik beperk gras eten. Los weet hij dat ik niks kan en aan de riem doet hij het nooit.
Dus dat punt dat je ze anders opvoedt klopt zeker. Ik lijn ze ook vaak aan als er rothonden komen die uitvallen. Lieve bekende honden blijven ze gewoon los. Dus zij denken we worden aangelijnd dus straks gaan we uitvallen naar de passerende hond. Los doen ze dat nooit en zijn ze hartstikke vriendelijk. Doe ik ze vast dan verwachten zij ook een onvriendelijke hond. Allemaal subtiele zaken die alleen aangelijnd of alleen los zo zijn.
Honden die voor het eerst of net aan de riem lopen vertonen ook nog geen verschil. Bas en zeker Tom waren in het begin precies hetzelfde. Los of vast. Bas vond snuffelen terwijl ze vast zat prima. Nu niet meer. Tom was gewoon Tom. Los of vast precies dezelfde hond. Guus is duidelijk iemands hondje geweest. Hij is zo aangepast aan mensen dat moet wel. En hij is vast wel anders. Hij weet ook dat hij los vrijer is want hij kan wegrennen en zijn zin doordrukken. Aan de riem doen vind hij ook gewoon leuk. Bij hem zag ik meteen verschil tussen losse Guus en aan de riem.
Interessant om het eens over de invloed van jezelf te hebben ipv droog op hond en lijn in algemene zin te praten. Volgens mij voelt Guus zich zekerder en blijer aan de flex dan los. Hij markeert en loopt fier voorop. Los is hij laffer en minder fier. Vandaar dat hij zich altijd heel graag laat aanlijnen. Zelfs midden in het bos of als hij speelt komt hij meteen als ik roep en biedt zijn halsband aan om aangelijnd te worden. Als de musketonhaak klik zegt rent hij meteen fier weg en gaat markeren en spelen. Hij loopt los ook wel eens achter me door de meest mooie natuur. Dan wil hij volgens mij echt aan de riem.
Onzeker door de riem kan dus ook zeker worden juist. Guus wil graag bij ons horen. Behalve tegen je aan liggen hoort daar blijkbaar voor hem ook bij om aan iemand vast te zitten. Ik geef hem niet vaak zijn zin. En los amuseert hij zich ook wel. Maar soms lijn ik hem wel aan als hij teveel op mijn hakken gaat lopen en zichzelf niet kan amuseren los.
- Lanavandevledders
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Rottweiler
op zich met wandelen, merk ik geen verschil in gedrag bij Lana, of ze nu los is of aan de lijn, [8m] ze snuffelt en kwispelt er vrolijk op los.
behalve dat als ze los is, graag een paar rondjes rond mag scheuren met een bloedgang.
bij het passeren van anderen, met of zonder hond, lijn ik haar altijd aan, ze zou wel graag contact willen maken, maar als ik zeg kom op doorlopen, doet ze dat zonder morren, maar wel met nog geregeld even achterom kijken, mocht er een kans zijn dat ik zou zeggen ga maar.
wel merk ik verschil in gedag als ze op het erf is, dan gaat ze graag stoer lopen doen, naar alle voorbijgangers, of alles wat het erf op wil,
maar zo gauw ik het hek open doe bv als ik naar de brievenbus loop en zij mee mag lopen, en de kans in feite open ligt, dan is van dat stoere niets meer over, dan is ze blij en vrolijk naar iedereen.
behalve dat als ze los is, graag een paar rondjes rond mag scheuren met een bloedgang.
bij het passeren van anderen, met of zonder hond, lijn ik haar altijd aan, ze zou wel graag contact willen maken, maar als ik zeg kom op doorlopen, doet ze dat zonder morren, maar wel met nog geregeld even achterom kijken, mocht er een kans zijn dat ik zou zeggen ga maar.
wel merk ik verschil in gedag als ze op het erf is, dan gaat ze graag stoer lopen doen, naar alle voorbijgangers, of alles wat het erf op wil,
maar zo gauw ik het hek open doe bv als ik naar de brievenbus loop en zij mee mag lopen, en de kans in feite open ligt, dan is van dat stoere niets meer over, dan is ze blij en vrolijk naar iedereen.
-
- Vaste gebruiker
Dit is heel interessant.laeken schreef:Ik denk dat jij een goed punt hebt Cleva. Als ik Bas aanlijn wil ik meer.
....
Dus dat punt dat je ze anders opvoedt klopt zeker. ......
. Allemaal subtiele zaken die alleen aangelijnd of alleen los zo zijn.
......
Interessant om het eens over de invloed van jezelf te hebben ipv droog op hond en lijn in algemene zin te praten.
Aan de lijn wil ik meer. Dat klopt. Dan wil ik dat ie niet uitvalt en ben daar al op grote afstand mee bezig. Zoals meer mensen hier al schreven, de spanning van de baas speelt een rol. Maar het is meer dan dat, de verwachting is anders.

Ik geef ook geen lijncorrecties. En ben altijd heel bewust bezig geweest met de communicatie als hij aan de lijn loopt. Dus vragen om te wachten ipv gewoon met de lijn stilzetten (wat ik veel zien gebeuren) en als ik wil dat ie aan de kant gaat voor een fietser dan vraag ik dat ipv opzij trekken. Dat soort dingen. Los kan ie dat dus ook allemaal erg goed. Echter overal los, dat ging gewoon niet omdat hij bij het zien van een andere hond totaal gefixeerd kan raken en alleen nog maar daar naartoe gaat.
Nu heb ik bereikt dat hij vaak toch met me mee gaat als ie een hond ziet en luistert ie los eigenlijk heel erg goed. Ik ben er nog niet maar heb grote stappen gemaakt. En meer en meer vraag ik me af of ik hem feitelijk niet beter overal zonder lijn kan laten lopen omdat dan alles beter gaat.
Maar ja, dat is nog een utopie, want het gaat nog niet 100%, maar ik denk inderdaad dat zaken als opvoeding , verwachtingen en de eerstgenoemde zaken (rugdekking, spanning van de baas) allemaal een rol spelen en niet alleen het niet vrij kunnen bewegen zelf.
- Paisley
- Zeer actief
Er zijn ook best veel mensen die heel afwachtend ronddwalen als de hond aan de lijn loopt. Ze willen bij bet uitlaten aan de lijn dat de hond ook poept en plast en dan werkt het niet om rond te marcheren.
Als de hond snuffelt, stopt de baas. Als de hond weer verder wil, loopt de baas weer mee. Zo is echt de hond op stap met de baas ipv andersom.
Ik heb er zelf een hekel aan en heb daarom mn honden tijdens alle uitlaatrondes los. Aan de andere kant van de lijn rond dwalen op initiatief van de hond voelt gewoon niet goed.
Als de hond snuffelt, stopt de baas. Als de hond weer verder wil, loopt de baas weer mee. Zo is echt de hond op stap met de baas ipv andersom.
Ik heb er zelf een hekel aan en heb daarom mn honden tijdens alle uitlaatrondes los. Aan de andere kant van de lijn rond dwalen op initiatief van de hond voelt gewoon niet goed.